Téčka jsou opravdu tři. Jedno už lítá u AČR delší dobu, další dvě se předělávali během teď už minulého roku 2010. Měli být předány nejpozději do konce roku, ale nevím jestli se stihla předat i ta druhá mašina , protože se tam vyskytl menší zádrhel. Než jsem šel na dovolenou, ještě myslím předaná nebyla. Všechno to jsou přestavby z "áček". Přestavba vypadá tak, že se vyrobí kompletně nový trup od špičky až po spojovací přepážku trup/ocas, zbytek zůstává z "áčka".Zemakt píše:Netuší někdo jak je to s těmi Téčky? Kdysi jsem ještě v LK zaznamenal přestavbu ze 159A, potom nějaké T1 atd.. Má v tom někdo jasno a slouží vůbec? kuju
L159 ALCA a její předchůdci
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Určitě ne, protože už sou ve Španělsku. 30. listopadu tam letěly 2 ks L-159T1 ( ev. č. 6071 a 6072 ), zbylé 3 ks jednomístných ( ev. č. 6065, 6068 a 6070 ) bylo převezeno po zemi.knezdub píše:Není ta operace "výměny" dávno odpískaná pro nezájem Španělů?
Ale nic bližšího o tom co s nima je nemám.
Cvičná ( dvoumístná ) byla původně L-159T ( všechny přestavěné z jednomístných jak psal Farky ),Zemakt píše:A jak je to s těmi označeními T nebo jsem viděl i T1?
teď se to ovšem začíná psát jako L-159T1 protože se uvažuje nad modernizací na variantu L-159T2 ( modernější přístrojové vybavení... ).
Ty dvě navíc se přestavují jako náhrada za Španěláky...
Zdroj: L+K č.12/2010
Ale je tam toho víc, jak bude chvilka, tak to přihodím...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
S těma počtama jsem to nějak pohnojil, je to myslím takhle -
L-159A - 72 jednomístných letadel pro AČR.
L-159B - 1 prototyp patřící Aeru (ev. číslo 6073)
L-159T (T1) - 4 kusy přestavěny z L-159A (6067, 6069, 6071 a 6072).
L-159T (možná už T2) - 2 kusy přestavěné v roce 2010. Čísla zjistím, přesnou verzi upřesním.
Jinak "T" znamená prostě Trainer nebo Training. S označením T1 to vysvětlil kopapaka.
Nejsem si tím úplně jistý, ověřím během příštího týdne a kdyžtak opravím.
L-159A - 72 jednomístných letadel pro AČR.
L-159B - 1 prototyp patřící Aeru (ev. číslo 6073)
L-159T (T1) - 4 kusy přestavěny z L-159A (6067, 6069, 6071 a 6072).
L-159T (možná už T2) - 2 kusy přestavěné v roce 2010. Čísla zjistím, přesnou verzi upřesním.
Jinak "T" znamená prostě Trainer nebo Training. S označením T1 to vysvětlil kopapaka.
Nejsem si tím úplně jistý, ověřím během příštího týdne a kdyžtak opravím.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Tak to nedokážu posoudit. Rozsah je údajně následující:
-nový palubní software
-větší multifunkční displeje ( 5 x 6,7 palců s rozlišením 768 x 1024 )
-systém utajeného spojení ELCRODAT 4-2
-rušení odolné spojení Have Quick II
-nový IFF AN / APX-119 v modu S a 4
Ty modernizace se údajně dělají průběžně při předepsaných pracích PP-2000, jen se nějak opozdily displeje takže se dodají až dojdou, příprava na ně už tam je.
-nový palubní software
-větší multifunkční displeje ( 5 x 6,7 palců s rozlišením 768 x 1024 )
-systém utajeného spojení ELCRODAT 4-2
-rušení odolné spojení Have Quick II
-nový IFF AN / APX-119 v modu S a 4
Ty modernizace se údajně dělají průběžně při předepsaných pracích PP-2000, jen se nějak opozdily displeje takže se dodají až dojdou, příprava na ně už tam je.



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Škoda, ale to je jen o penězích.
Tahle modernizace mi spíš přijde jako udržení kroku s novějšími letadly bez změn TTD.
Software asi s konečnou platností ukončí zvýšený počet závad z počátku služby, kdy ten starý vykazoval závady ( vedoucí k odstavení ) bez jakékoli vnější příčiny...
Tahle modernizace mi spíš přijde jako udržení kroku s novějšími letadly bez změn TTD.
Software asi s konečnou platností ukončí zvýšený počet závad z počátku služby, kdy ten starý vykazoval závady ( vedoucí k odstavení ) bez jakékoli vnější příčiny...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Parádní video o L-159, je v něm celkem dost zajímavých záběrů 
http://www.youtube.com/watch?v=k44Kzc24hgc

http://www.youtube.com/watch?v=k44Kzc24hgc
Pozor, je to L-39 ne L-159! Pilotovi se mimo šoku evidentně nic nestalo, soudě podle té přilby. Život mu asi zachránil zaměřovač, kdyby tam nebyl, bylo by to moc ošklivé. Při té smůle měl chlapík v předním kokpitu obrovskou dávku štěstí. Docela bych se vsadil, že už mu nikdy neřekne nikdo jinak než "Káňe".






- TOm.a.s.h.
- svobodník
- Příspěvky: 33
- Registrován: 28/11/2010, 12:38
Nevím od kdy (možná GO v roce 2000?), ale minimálně určitá část L-39 má stejnou kamufláž jako L-159. Rozdílem jsou jen žluté doplňky u L-39.
Mimochodem, v pozadí není ALCA, koukni na předek éra. Hlavním vodítkem je ale to, že to letadlo má evidentně žlutou základovku. Na výrobu L-159 totiž v Aeru používáme základovku červenou, bez vyjímek. Proto jsem si jistý, že je to Albatros.
Mimochodem, v pozadí není ALCA, koukni na předek éra. Hlavním vodítkem je ale to, že to letadlo má evidentně žlutou základovku. Na výrobu L-159 totiž v Aeru používáme základovku červenou, bez vyjímek. Proto jsem si jistý, že je to Albatros.
Jde jednoznačně o L-39. Již jen pohled na vystřelovací sedačku VS-1BRI, oproti VS-2C na L-159, to dokazuje. Dále je markantní absence zpětných zrcadel na vnitřní části rámu čelního štítku kabiny, a samozřejmě štíhlý špičatý čumák trupu. Pokud ani toto nepřesvědčí, pak je jasným důkazem L-39 chybějící plastická trhavina v zasklení překrytu přední kabiny.