Za celé období až do dnes bylo rozestavěno 68 klasických letadlových lodí, několik jich však nebylo dokončeno a poslední dvě budou předány v letech 2013 – 2019.
Lodě o kterých je tento článek však byly plnohodnotnými nosiči 2. světové války a to jak těžkými tak i lehkými.
Celá tato řada začala lodí CV1 Langley (11500 tun plného výtlaku). Byl to vlastně přestavěný uhelný parník Jupiter na jehož trup byla upevněna letová paluba. Langley byl převzat USNavy v roce 1922 a sloužil jako cvičné plavidlo. Stav palubního letectva se pohyboval kolem 20-25 strojů. V roce 1937 byl po odstranění přední asi třetiny letové paluby překlasifikován na nosič hydroplánů a jako takový potopen 27.2.1942 japonským letectvem v blízkosti Jávy.
Dalšími loděmi byly CV2 Lexington (43100 tun) a CV3 Saratoga. I tyto byly přestavbami. Zde šlo původně o bitevní křižníky třídy Lexington. Dva bylo povoleno v rámci Washingtonských smluv přestavět na LL. Až do konce války to byly největší nosiče na světě. Od ostatních letadlových lodí se lišily hlavně obrovským komínovým tělesem (bylo to vlastně sedm komínů v jednom plášti). Byly velmi rychlé (33 uzlů – asi 62 km/h) a jejich výzbroj byla původně 8 x 203, 12 x 127, 48 x 12,7 a až 90 letadel. V průběhu války se počty a typy zbraní a letadel neustále měnily. Všechny počty a ráže děl se vztahují k období předání do služby. V průběhu války byla výzbroj průběžně posilována.
Lexington byl ztracen 8.5.1942 v bitvě v Korálovém moři, Saratoga byla potopena 25.7 1946 při jaderných testech na atolu Bikiny.
První lodí stavěnou od začátku jako letadlová byl CV4 Ranger (17600 tun). Nebyla to však povedená konstrukce a po většinu své existence byl používán v roli experimentální a cvičné lodi. Jedinými akceni jichž se zúčastnil bylo vylodění v severní Africe a dodávky letadel na Maltu. Mesl až 73 letadel a jeho výzbroj byla 8 x 127 a 40 x 12,7. Ranger byl prodán na šrot 28.1.1947.
Nejlepšími předválečnými konstrukcemi byly CV5 Yorktown (25500 tun), CV6 Enterprise a CV8 Hornet. Ten však byl modifikován na základě zkušeností s provozem svých sester. Zvláštností u prvních dvou lodí byl třetí katapult na hangárové palubě. Ten byl ale v roce 1942 demontován, nové stíhačky pro něj už byly těžké. Leteckou výzbroj tvořilo až 90 letadel a hlavňovou 8 x 127, 16 x 28 a 24 x 12,7.
Z Hornetu například 18.4 1942 odstartovalo 16 Mitchelů ke slavnému náletu na Tokio.
Yorktown byl ztracen 7.6.1942 u Midwaye, Hornet 24.10.1942 u Santa Cruz a Enterprise byla sešrotována v roce 1958.
Před válkou byl ještě postaven CV7 Wasp (18500 tun). Byl trochu menši než předchozí třída, nesl jen 76 letadel a jeho výzbroj byla 8 x 127 a 40 x 12,7. Na začátku války byl přidělen k Atlantické flotile. Při svém prvním nasazení v Pacifiku byl potopen ponorkou 15.9.1942 v oblasti Guadalcanalu.
Nejpočetnější válečná třída těžkých letadlových lodí byla pojmenována po CV9 Essex (34900 tun). Bylo objednáno celkem 26 lodí, dvě zakázky však byly později zrušeny, polovina z nich byla dokončena až po válce. Posledni dokočená loď této třídy CV34 Oriskany byla předána až 25.9.1950.
Během války měly všechny podobný osud. Ve stavu amerických TF se zúčastnily války v Pacifiku. Na palubách nesly až 90 letadel a protiletadlovou výzbroj tvořilo 12 x 127, 32 x 40 a 26 x 20.
Lodě sloužily díky rozsáhlým modernizacím ještě mnoho let po válce. Poslední byly vyřazeny z rezervní flotily v roce 1991. V sočasnosti jsou v USA dvě plavidla této třídy jako plovoucí muzea.
Poslední těžké letadlové lodě rozestavěné za války jsou tři lodě třídy Midway. Délkou 295 metrů překonávaly vše co bylo do té doby postaveno a plným výtlakem téměř 60000 tun všechny bitevní lodě s vyjímkou třídy Jamato. Na svou dobu obrovská plavidla byla projektována až pro 137 letadel. Dělostřeleckou výzbroj tvořilo 18 x 127, 84 x 40 a 68 x 20. Do války už nezasáhly ale čekala je dlouhá poválečná služba. Poslední z nich CV41 Midway Zasáhla ještě do první války v Perském zálivu v roce 1991. Těsně po ní byla i ona vyřazena ze služby a sešrotována.
Kromě těchto plavidel používala za války USNavy v operačních svazech idevět lehkých letadlových lodí třídy Independence. Pro urychlení jejich stavby byly jako základ použity trupy lehkých křižníků třídy Cleveland. Jejich výtlak byl pouhých 14800 tun a na palubách nesly kolem třiceti letadel. Výzbroj tvořilo 24 x 40 a 22 x 20. Během války byl ztracen jen CVL23 Princeton. Při Filpínské operaci byl 24.10.1944 náhodně zasažen japonským bombardérem a po výbuchu skladů leteckých torpéd a pum se potopil. Také tato plavidla čekala poválečná kariéra, většinou v roli protiponorkových nebo podpůrných výsadkových lodí. Některé z nich byly po válce pronajaty do ciziny (Francie a Španělsko), zbytek byl do roku 1970 vyřazen. Jako poslední se vrátil ze Španělska CVL28 Cabot a dodnes je zachován jako památník.
Krátce po válce americké námořnictvo převzalo ještě dvě lehké letadlové lodě CVL48 Saipan (17800 tun) a CVL49 Wright. Zde byly použity trupy těžkých křižníků třídy Baltimore. Námořnictvo pro lodě ale nemělo využití a proto byly krátce po převzetí zařazeny mezi cvičné. V letech 1975 a 1977 byly vyřazeny.
To by bylo z válečných konstrukcí vše, v případě zájmu můžu ještě napsat druhou část o letadlových lodích poválečných tříd.
Omlouvám se za stručnost tohoto příspěvku ale téma je tak rozsáhlé, že o každé třídě je možné napsat mnohastránkový článek a přesto by podané informace nebyly kompletní. Pokud bude zájem můžu článek případně doplnit.

Přežila dva jaderné výbuchy, nakonec potopena 29.1.1951 při zkouškách zbraní u pobřeží Kalifornie

Lady Lex.

Letadlové lodě třídy Essex v laguně atolu Ulithi