1989: Gruzínci 45.7, Abcházové 17.7, Arméni 14.7, Rusové 14.3, Řekové 2.9, ostatní etnika 4.7%;
2003: Abcházové 43.8, Gruzínci 21.3, Arméni 20.8, Rusové 10.8, Řekové 0.7, ostatní etnika 2.6%
Tento sociální zázrak dostane formu a smysl teprve pokud si ukážeme i počet obyvatel v inkriminovaných letech:
1989: 525,061
2003: 215,972 (možná ještě méně)
A o námořních silách této neutěšené země, kam si přijeli vystřelit snad všichni z okolí, včetně Čečenců a Kozáků, Rusy nevyjímaje, jsou následující řádky. Nebude to povídání dlouhé, ale zas doplní jedno bílé a zajímavé místo na „mapě“.
Základny a stavy:
Největší základny jsou především Očamčira (hlavní základna), Aqãa (Suchumi) a Picunda, vedlejší pak Gudauta, Gantiadi, Gagra, Lidzava a Novyj Afon.
Celé námořnictvo je organizováno do tří divizí se základnami v Očamčiře, Suchumi a Picundě.


(mapa Abcházie a přilehlého regionu)
Početní stav námořních sil čítá cca 150 mužů plus 500 mužů námořní pěchoty.
Pobřežní dělostřelectvo:
Tvoří ho tři baterie – dvě baterie se dvěma 100mm děly typu KC-19 (M1947) a jedna baterie s dvojicí 85mm děl typu D-44 (M1944).
Hladinové jednotky
Prvními plavidly abcházských námořních sil byla zrekvírovaná a provizorně vyzbrojená civilní plavidla (zpravidla osazena lehkými automatickými zbraněmi, případně raketomety pro neřízené střely). Většina z nich byla již vyřazena či předisponována zpět k civilním uživatelům. Jednalo se o následující jednotky:
Typ Nevka (projekt 1432) (rychlý člun) – 2 až 3 jednotky (1992) (SSSR)
Neznámé jméno/označení
(TTD: výtlak – 5,4 tun plný, rozměry – 9,2x2,7x1,2m , pohon – ? o výkonu 235hp umožňující rychlost 30 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, max. ruční zbraně, elektronické vybavení – žádné, posádka – ? mužů)
Zrekvírovány pro vojenské účely v září 1992. V roce 2000 převedeny k Pobřežní stráži.
Typ Volga (projekt 343ME) (rychlý člun) – 9 jednotek (?) (SSSR)
Neznámé jméno/označení
(TTD: výtlak – 1,2 tuny standart, 1,8 tun plný, rozměry – 8,5x2,1x0,7m , pohon – ? o výkonu 100hp umožňující rychlost 32 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 1x57mm sedmihlavňový raketomet, elektronické vybavení – žádné, posádka – ? mužů)
Další 2 až 3 čluny byly kanibalizovány na náhradní díly. Jeden člun byl vyřazen, jeden převeden k Pobřežní stráži a zbytek uskladněn.



(čluny typu Volga)
Přechodně bylo využito i několik pasažérských lodí (použité převážně pro transportní účely):
Typ ? (projekt 1430) (pasažérská loď) – 2 jednotky (1993) (SSSR)
Komsomolec Abhazii – vrácena do civilní služby, možná již vyřazena
Suhum – vrácena do civilní služby
(TTD: výtlak – 76 tun standart, 100 tun plný, rozměry – 33,5x5,3x2,6m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost 14,5 uzlu, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – ?, elektronické vybavení – ?, posádka – 4 muži)
Ex ruské pasažérské lodi zabrané v roce 1993.

(Suhum – zde jako obyčejná civilní loď)
Typ Raduga (projekt 485M) (pasažérská loď) – 2 jednotky (1992) (SSSR)
Raduga-5 – vrácena do civilní služby, možná již vyřazena
Raduga-7 – vrácena do civilní služby
(TTD: výtlak – 39 tun standart, 52 tun plný, rozměry – 21x4,5x2,3m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost 10,5 uzlu, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – ?, elektronické vybavení – ?, posádka – 4 muži)
Ex ruské pasažérské lodi zabrané v roce 1993.

(Raduga-5 – lepší léta má již asi za sebou)
Výčet doplňovalo několik pomocných lodí:
Typ Valerian Uryvajev (projekt 16151) (pomocné plavidlo) – 1 jednotka (1993) (SSSR)
Abhazija (ex gruzínská, ex ruská) – pravděpodobně sešrotována v roce 2008
(TTD: výtlak – 1133 tuny standart, 1157 tun plný, rozměry – 54,9x9,5x4,2m , pohon – ? o výkonu 1000hp umožňující rychlost 12 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – ?, posádka – 24 až 25 mužů)
Původně ruská výzkumná loď Modul pocházející z roku 1981, po rozpadu SSSR sloužila v civilním sektoru v Gruzii. V roce 1993 se jí zmocnila Abcházie a používala ji pravděpodobně jako depotní loď pro zásobování ostatních plavidel pohonnými hmotami.

(Abhazija – reznoucí v přístavu, cca 2005)
Typ Sadko (remorkér) – 1 jednotka (1993) (SSSR)
MB-7028
(TTD: výtlak – 356,5 tun plný, rozměry – 34,8x8,2x3m , pohon – ? o výkonu 552hp umožňující rychlost 11 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – ?, posádka – 10 mužů)
Původně východoněmecký remorkér z roku 1970.

(MB-7028)
Typ Černomorec (projekt 1511) (plovoucí jeřáb) – 2 jednotky (1993) (SSSR)
Černomorec-1 – potopil se v únoru 2007
Černomorec-2 – nejspíše navrácen
(TTD: výtlak – 1080 tun standart, 1238 tun plný, rozměry – 40,5x20,7x3,4m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost 5 až 6 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – ?, posádka – 18 mužů)
Do stavu se dostala též bývalá výsadková loď třídy Vydra, která ale již od 80tých let sloužila v civilním sektoru jako dopravní bárka.
Typ Vydra (projekt 106K) (výsadková loď) – 1 jednotka (1992) (SSSR)
Guma
(TTD: výtlak – 308 tun standart, 442 tun plný, rozměry – 54,5x4,7x2,4m , pohon – ? o výkonu 2000hp umožňující rychlost 10,5 uzlu, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – ?, posádka – 5 mužů + výsadek případně náklad)
Původně ruská MDK-166, poté do civilního sektoru, v září 1992 převzata Abcházy.

(výsadkový člun Guma)
Jakás takás válečná plavidla, byť maličká, pak představovalo několik hlídkových člunů převzatých od ruské Pohraniční stráže. Bohužel není mi znám rok převzetí, mohly se tedy objevit i později než v letech 1992-93.
Typ Aist (projekt 1398) (hlídkový člun) – 2 až 5 jednotek (?) (SSSR)
Neznámé jméno/označení – možná již vyřazeny
(TTD: výtlak – 3,6 tun standart, 5,8 tun plný, rozměry – 9,5x2,6x0,5m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost ? uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 1x kulomet a nebo jen ruční zbraně posádky, elektronické vybavení – žádné, posádka – 3 až 4 muži)
Typ Striž (projekt 1390) (hlídkový člun) – 3 jednotky (?) (SSSR)
Neznámé jméno/označení
(TTD: výtlak – 3,2 tun plný, rozměry – 7,8x2,4x0,6m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost 13 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – nejspíše pouze ruční zbraně posádky, elektronické vybavení – žádné, posádka – 2 muži)
V roce 2000 převedeny k Pobřežní hlídce.


(vlevo - hlídkový člun, pravděpodobně typu Striž, vpravo – vpředu obdobný člun, v pozadí čluny typu Zhuk, jeden je vyzbrojen raketomety)
Regulérní vojenská plavidla pak byly až hlídkové čluny sovětského typu Zhuk, dodané v počtu 7 až 8 kusů (jeden je diskutabilní). Tyto čluny pak vytvořily základní pilíř abcházských námořních sil a tento post si až donedávna držely.
Typ Zhuk (projekt 1400M) (hlídkový člun) – 7 až 8 jednotek (1992-2006) (SSSR)
01 až 08
(TTD: výtlak – 39 tun standart, 50 tun plný, rozměry – 23,8x5,2x2,5m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost 30 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – viz. níže, elektronické vybavení – navigační radar typu ?, posádka – 9 až 10 mužů)
První dva čluny dodány v letech 1992 (01 – srpen 1992) a 1993 (02). První byl vyřazen v listopadu 2006. Druhý byl za bojů s Gruzínci těžce poškozen (duben 1993), vyřazen byl pak v roce 2000. Další várky byly dodány v roce 2004 (03 až 05 – jeden vyřazen v roce 2007) a 2006 (06 až 08, červenec 2006, existence posledního člunu není potvrzená, možná tedy šlo pouze o dva čluny). Výzbroj se od originálního schématu hodně liší, zpravidla je tvořena dvojitým postavením 23mm automatických kanónů (ZU-23) na přídi a 12,7mm velkorážného kulometu na zádi. Řada člunů je pak ještě vybavena raketomety pro neřízené střely (zpravidla typy UB-32 a UB-16 sejmuté z vrtulníků a přinejmenším na jedné fotografii je zbraň vykazující značnou podobnost s pozemními raketomety ala Grad) v různých kombinacích a počtu – viz. fotografie.














(čluny typu Zhuk – za povšimnutí stojí různé provizorní zbraňové sady, viz. text výše)
V roce 1993 Abcházie pořídila dva čluny sovětského typu Stenka. Lodě byly předány neozbrojené, poslány na opravy do Petrohradu, kde měly být za mě ne zrovna jasných okolností ztraceny (zdroj je udává jako potopené z přírodních příčin někdy v letech 1993/94). Zda-li je to konečný osud lodí nebo se alespoň nějaká dostala zpět do služby, mi již není známo.
Typ Stenka (projekt 205P) (hlídkový člun) – 2 jednotky (1993) (SSSR)
Neznámé jméno/označení (ex PSKR-633 a 634)
(TTD: výtlak – 195 tun standart, 240 tun plný, rozměry – 39,8x7,6x1,8m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost 36 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – ?, elektronické vybavení – ?, posádka – 30 mužů)
Bývalé lodě ruské Pohraniční stráže.
Skutečně hodnotnou posilou se staly říční monitory typu Shmel předané Ruskem v roce 2004 v počtu 3 až 4 jednotek (poslední je opět nepotvrzená). Jeden je používán pouze na náhradní díly, operační jednotky tedy jsou 2 až 3.
Typ Shmel (projekt 1204) (říční monitor) – 2 až 3 jednotky (2004) (SSSR)
Neznámé jméno/označení (ex AK-582, 599, 248 a 527?)
(TTD: výtlak – 75 tun standart, 80 tun plný, rozměry – 27,7x4,3x0,9m , pohon – ? o výkonu 2400hp umožňující rychlost 26 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – 1x76, 2x25 jedno dvojité postavení, 1x7,62, raketomety ?, elektronické vybavení – ?, posádka – 14 mužů)

(monitor typu Shmel zachycený při cvičení abcházských ozbrojených sil)
Posledním doplňkem malé floty se v roce 2006 staly 3 čluny typu Tanya, lodě pro potápěče klasifikované zde jako hlídková plavidla.
Typ Tanya (projekt 1415) (hlídkový člun) – 3 jednotky (2006) (SSSR)
L-012
L-013
Neznámé jméno/označení
(TTD: výtlak – 42 tun standart, 54 tun plný, rozměry – 21,9x4,4x2,3m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost 12 uzlů, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – viz. níže, elektronické vybavení – ?, posádka – 5 mužů)
Všechny dozbrojeny v roce 2007, první loď (L-012) nese dvojité postavení 23mm automatických kanónů (ZU-23) a dva čtyřnásobné 57mm raketomety, druhá se liší pouze použitím kanónů ráže 25mm (plus na fotografii je patrný ještě kulomet na přídi, takže je možné že tak jsou vybaveny obě lodě), L-013 nese pouze jeden 12,7mm velkorážný kulomet.




(první dva obrázky – jednotka typu Tanya neznámého označení, další dva obrázky – L-012 a L-013)
Stav doplňuje již pouze osobní loď pro pasažéry Vega-1:
Typ ? (projekt 10110) (pasažérská loď) – 1 jednotky (2003) (Ukrajina)
Vega-1
(TTD: výtlak – ? tuny standart, rozměry – 37,6x6,9x2,9m , pohon – ? o výkonu ?hp umožňující rychlost 16,5 uzlu, dosah – ?nm při rychlosti ? uzlů, výzbroj – žádná, elektronické vybavení – ?, posádka – 4 muži)
Ex ruská pasažérská loď z roku 1987 pořízená v roce 2003 na Ukrajině. Slouží jako rezerva pro námořní síly, používána je komerčně.


(Vega-1, vlevo si povšimněte plážové idylky

Bojové nasazení:
Řada jednotek byla jistě nasazena v krvavém konfliktu v letech 1992-93, ale do jaké míry byly zrekvírované a provizorně vyzbrojené lodě nasazeny do akce, mi není známo. Přinejmenším došlo k poškození jednoho ze dvou člunů typu Zhuk (jediná plavidla s reálnou bojovou hodnotou, další jednotky byly dodány až později) a našel jsem zmínky o několika námořních výsadcích (snad i aktivně podporovanými tehdy dokonale „nestrannými“ Rusy). Další prácička dopadla na bedra Abcházů v roce 2004, když Gruzie na příkaz prezidenta Sakašviliho zahájila důslednou námořní blokádu separatistického státu a hodlala své sousedy takříkajíc řádně přidusit. I když gruzínské námořnictvo nikdy nebylo příliš silné a na tento úkol nemělo dostatečné kapacity, dozajista dokázalo Abcházii tímto způsobem notně pouštět žilou, přičemž šance na protiakci byly hodně diskutabilní. Ostatně to jsou i v současnosti, i přestože gruzínské námořní síly utrpěly v konfliktu s Ruskem v roce 2008 citelné ztráty – jeden hlídkový člun potopila při střetnutí právě v abcházských vodách korveta Miráž a jádro gruzínské floty, tj. dva raketové čluny a několik hlídkových plavidel, poslaly v přístavu Poti ke dnu dělostřelectvo a ruské podvodní demoliční jednotky. Gruzínci se ale rozhodně nenechali odradit a vrhli se do blokády s novou silou a jen v roce 2009 zadrželi 23 obchodních plavidel. Že to asi není situace, nad kterou by separatisté mávnuli rukou, vystihuje toto video s projevem abcházského prezidenta, který vyhrožuje potopením každé gruzínské lodě načapané v jejich výsostných vodách:
http://www.youtube.com/watch?v=UHP58pxh5_g
Leč to je zatím stále na síly skromné abcházské floty. Co ale nedokáží oni, může hladce provést důležitý garant celého abcházského státu, tedy Rusko a jeho černomořská flotila. Rusko započalo v Očamčiře s vybavováním námořní základny a hodlá zajistit ochranu lodního provozu v abcházských vodách a ostrahu hranic před nelegálními průniky z gruzínské strany hranice. V Abcházii by tak mohlo být dislokováno až 10 plavidel (většinou asi menších hlídkových plavidel spadajících pod Pohraniční stráž, ale ani účast větších jednotek není rozhodně vyloučena). Je vidět, že Rusové si svoji zájmovou sféru hodlají střežit. I v budoucnu tak v těchto vodách může dojít k námořním střetnutím.
Současný stav a vyhlídky do budoucna:
Rozvoj této maličké floty závisí dle mého čistě na dostatku finančních prostředků, který dnes dozajista nepanuje a blahovůli svého ruského hlídacího psa. Očekávám tak sem tam drobné přírůstky z inventáře ruské flotily, tak aby se toto mladé námořnictvo mohlo časem postavit svému sousedu, ale hlavní slovo budou mít nejspíše na dlouho ruské lodě operující v oblasti z abcházských přístavů.
Použité zdroje:
http://www.hicon.pl/
http://en.wikipedia.org/wiki/Abkhazia
http://rusnavy.com/nowadays/concept/opposite/georgianabkhaziannavies.htm
http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=46184
http://www.telegraph.co.uk
http://www.turkishweekly.net
http://en.wikipedia.org/wiki/Georgian_sea_blockade_of_Abkhazia
http://www.armeniandiaspora.com/showthread.php?8266-The-bluff-in-the-Caucasus
http://www.militaryphotos.net
a další