Radiovybaveni letadel WW2
Moderátor: Pátrač
Jaj safra... tak odkdy přesně nevím, ale během WWII se laryngofony používaly. Ale nevím o tom že v letadle. V tancích jo, alespoň v ruských. On se spíná stiskem (proti hrdlu) takže by letec "přišel" na tu chvíli o jednu ruku.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Nevím jak u ostatních letectev, ale Američané měli laryngofony už před válkou. Nejpoužívanější typ za WWII (T-30) zavedli nejpozději v roce 1940. Jinak mikrofony byli tří typů - klasický, zabudovaný v masce a laryngofon.
A pokud jde o sluchátka, byli myslím vždy dvě.
Odhaduji že když to mělo v té době USAAC, ostatní zřejmě taky.
A pokud jde o sluchátka, byli myslím vždy dvě.
Odhaduji že když to mělo v té době USAAC, ostatní zřejmě taky.
- VGR_j4ck41
- nadpraporčík
- Příspěvky: 448
- Registrován: 1/9/2010, 10:23
Ono to souvisí s použitou frekvencí a z ní vyplývající modulací. U VKV a při frekvenční modulaci není duplex nijak těžký, ale má malý dosah (způsobený frekvencí), naproti tomu u jakýchkoli delších vln se používá amplitudová modulace a tam to problém je. Ale zase je větší dosah. Čili ty prvky (vysílací/přijímací) pracují na odlišných (i když blízkých) frekvencích.
Např. u radaru je to naprosto nepřekonatelná překážka - ve chvíli kdy radar "vysílá" musí nepřijímat - jinak by si sám vypálil přijímací prvky. Proto tak "cvrdliká" nebo "ječí" ve sluchátkách, je to zvuk s frekvencí těch pulzů ve kterých vysílá. Dá se dokonce podle toho poznat čí je to radar
Např. u radaru je to naprosto nepřekonatelná překážka - ve chvíli kdy radar "vysílá" musí nepřijímat - jinak by si sám vypálil přijímací prvky. Proto tak "cvrdliká" nebo "ječí" ve sluchátkách, je to zvuk s frekvencí těch pulzů ve kterých vysílá. Dá se dokonce podle toho poznat čí je to radar

"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Radiovybaveni letadel WW2
za WWII se pouzivalo spojeni na KV a VKV. Na KV byl dosah stovky kilometru a pouzivala se telegrafie. U VKV na dosah mela vliv vyska nad zemi. Cim vys, tim vetsi dosah. Stanice stihacu mela predladeno nekolik dohodnutych frekvenci a prepinalo se to tlacitky a ruzne pohony to dalkove preladovali. U bombarderu se prepinali cele vysilace, tri bedynky zase naladene na dohodnute kmitocty.
Radive vybaveni byla veda. Nemci ze zeme vysilali smerovy signal a letadlo letelo po nem a mel tam ukazovatel na ktere strane leti a podle nej se vratil na kurs. Jiny smerovy signal z jineho mista ten prvni krizil a to byl cil. Prepinani vysilani, prijem byl na kniplu. Ty krkafony meli asi aby to nebralo ramus od motoru atd. Ted se delaji mikrofony do hluku, gradientni ma to dirky z obou stran a tak to okolni hluk potlaci.
http://109lair.hobbyvista.com/111/he111 ... rtment.jpg
http://www.airpages.ru/eng/mn/b17_19.shtml
Sluchatka mel dve v kukle, i kazdy clen posadky pro dorozumivani v letadle.
Radive vybaveni byla veda. Nemci ze zeme vysilali smerovy signal a letadlo letelo po nem a mel tam ukazovatel na ktere strane leti a podle nej se vratil na kurs. Jiny smerovy signal z jineho mista ten prvni krizil a to byl cil. Prepinani vysilani, prijem byl na kniplu. Ty krkafony meli asi aby to nebralo ramus od motoru atd. Ted se delaji mikrofony do hluku, gradientni ma to dirky z obou stran a tak to okolni hluk potlaci.
http://109lair.hobbyvista.com/111/he111 ... rtment.jpg
http://www.airpages.ru/eng/mn/b17_19.shtml
Sluchatka mel dve v kukle, i kazdy clen posadky pro dorozumivani v letadle.
Re: Radiovybaveni letadel WW2
Zdravím. Chcel by som sa spýtať na váhu komunikačných rádiostaníc, Nemeckých a Československých.
- Martin Hessler
- poručík
- Příspěvky: 723
- Registrován: 12/5/2009, 16:49
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re:
Podle některých pamětníků RAF před válkou a na jejím počátku zaváděla do stíhacích letounů radiostanice s tzv. voxem - to jest spínání mikrofonu hlasem. Účelem mělo být to, aby se stíhač v bojových podmínkách nemusel zabývat hledáním a mačkáním žádných čudlíků a přemýšlet, jestli ho někdo slyší nebo ne. Prostě začal mluvit a RDST se sama nastavila do modu "talk". Ale postupně od toho upustili právě z důvodů, které popisuje VGR_j4ck41: radiostanice s voxem zahlcovaly frekvenci vzedchy, heky, řevem raněných a umírajících, brbláním si pro sebe... Dalším, poněkud úsměvným důvodem pro zrušení voxů byly stížnosti obsluh pozemních radiostanic (často u nich seděly ženy z WAAF), že je nebaví poslouchat, jak stíhači v boji sprostě pořvávají. Přepínač radiostanice tak dostal podobu konvenčního tlačítka na řídicí páce.VGR_j4ck41 píše:jersey: ja taky nevim ... ale prijde me to logicky a jednoduchy zamezeni zahlceni frekvence ruznymi zvuky ... spatne serizenej mikrofon a cela letka i s pozemnim navodcim budou slyset jak Cervena 3 dejcha, pak si zacne Zluta 4 z nudy hvizdat, nehlede na to ze az se potkaj s nepritelem tak bude slyset samy hekani jak se perou s Geckama apod. - nehlede na to ze slyset rev kamose kterej hori a zablokovala se mu kabina asi taky neni zrovna moc prijemny ... vysilaci cudl na kniplu a problemy jsou vyreseny
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Re: Radiovybaveni letadel WW2
Ta vaha se moc nelisila, zalezelo na tom kolik tech radiostanic v letadle bylo. Ale v dobe WWII i ty nejlehci, tak mela cela souprava jedne radiostanice desitky kilogramu. melo to menice, kdy motor na napeti palubni site pohanel dynamo, ktere melo na vystupu i nekolik napeti pro elektronky a vetsinou jeden byl pro prijimac a druhy pro vysilac. Dneska je to uz podstatne lehci. podivej se na odkaz toho HE-111, to muselo mit hodne pres 200 kg, jen to co je tam videt. Treba v 60-tych letech treba R-809, stanice leteckeho navodcika, byla prenosna radiostanice do pole, asi tak 50 cm x 50 cm, ale cele prislusenstvi s antenou, stozarem, akumulatorama, slapacim kolem na dobijeni baterek vazilo vic jak samotna stanice a na prepravu pesky to neslo nekolik vojaku, mozna vic jak 5....Hektor píše:Zdravím. Chcel by som sa spýtať na váhu komunikačných rádiostaníc, Nemeckých a Československých.
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/80225
0.5 W vykon a vazilo to 120 kg....cela souprava prenosne radiostanice...
Dokud to nemelo tranzistory, tak to bylo tezke a potrebovalo to hodne elektriky.