Sa: i když je nějaký příspěvek řekněme dost mylný, tak se mu nebudeme vysmívat, ale pokusíme se jeho tvůrce "obrátit na správnou víru" argumentací a vstřícným přístupem.
Tiborek píše:Někde jsem taky četl, že P 38 se rychlostí dokázala srovnat Me 262.
Nikoliv. Me 262 byl v závislosti na výšce rychlejší o nějakých 250 km/h - 300 km/h. A to je opravdu hodně. P38 byl z trojice letounů P38, P47 a P51 ten nejpomalejší (při porovnání časově srovnatelných verzí).
Jen pro srovnání - Fw 190 A-3 měly nad Spitfiry Mk.V náskok zhruba okolo 30 - 70 km/h (v závislosti na výšce). A i to byl dostatečný rozdíl, aby mohl být Fw 190 považován za rychlejší rozdílem několika tříd. A to si srovnej s tím P38 vs. Me 262.
Jen tak mimochodem - P38 ztrácel s rostoucí rychlostí ovladatelnost velice snadno - přestávalo mu fungovat výškové kormidlo. Při rychlostech kolem 700 km/h se P38 stal prakticky neovladatelným. Zjednodušeně řečeno..proč k tomu docházelo a co se vlastně dělo by si žádalo mnohem podrobnější článek o P38, nebo menší rozbor aerodynamiky vysokých rychlostí.
Me 262 byl o trošičku rychlejší, ale tím že P 38 měl dvě protichůdné vrtule a skvělé ocasní křidélka tak byl o hodně obratněší při nižších rychlostím, tím měl vysoký vztlak, která Me 262 chyběl.
- Dvojice vrtulí točících má výhodu v eliminaci momentu vrtule jediné. Letadlo je pak ve vzduchu v jistém směru snáze ovladatelné a v některých situacích se lépe chová. U proudových motorů jsou tyto momenty ale zcela zanedbatelné a výhoda na straně P38 tedy neexistuje.
- Ocasním plochám se neříká křidélka (tak se říká kormidlům na křídle), ale výškový a směrový stabilizátor opatřené výškovým a směrovým kormidlem. Ano, P38 byl při nízkých rychlostech minimálně při provádění pomalých zatáček obratnější, než Me 262, což bylo důsledkem celé řady vlivů, které zde nemá smysl podrobně rozepisovat. Pilot Me 262 byl cvičen tak, aby se soubojům při nízkých rychlostech vyhýbal.
Nenašel by se P 38 v nějaké PC hře?
Simulátory Target Rabaul a Target Tobruk, dále pak série IL-2 Šturmovik přibližně od verze 2.00 (aktuální verze 4.08). Ani v jednom z těchto simulátorů není P38 úplně korektně namodelován, spíše doporučím sérii IL-2.
Thor píše:Hans S.- to akceptuji. Ovšem prosté srovnání výkonu, stoupavosti,výzbroje,doletu a komplexních TTD vede k čemu? Toto jsem četl v knize o letecké válce na Západní frontě, která se zabývala všemi typy použitých letadel. Pokud by to byla zavádějící informace, nechápu kam by koho mohla zavést. K poznání že Lighting "vychoval několik leteckých es?
Pokud se chceme pouštět do podrobnějších rozborů, pak musíme znát více, nežli pouhé základní technicko-taktické údaje daného letounu. Je dobré pročítat originální dobové letové testy, sledovat data..atd.
Na zbytek víceméně odpověděli ostatní
