Herman Potočnik
aneb neznámý slovinský průkopník kosmonatiky - Herman Potočnik. Ve svých pracech používal tajemný pseudonym Hermann Noordung. Německé slovo ordnung znamená řád, hovorovou slovinštinou má stejný význam slovo ordunga. Podle některých má tento pseudonym vyjadřovat problematiku chaosu, jelikož ono písmeno N na začátku, je možné brát jako negaci. Jinými slovy tedy "chaos"
"Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí všechno kolem sebe, protože budoucnost začíná dnes"
- Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Je tomu více než sto let, kdy se v zimním čase předvánočním, narodil jeden z nejvýznamnějších průkopníků astronautiky. Psal se právě 22. prosinec Léta Páně 1892, den který většině obyvatelům velkého přístavního města Puly, kdesi až na samém Jihu Istrie, mohl připadat stejný jako všechny ostatní. Pro právě narozeného Hermana Potočnika byl ale tento den nezapomenutelný, stejně tak pro jeho rodiče, ktěří pocházeli ze slovinských měst Gradec a Vitanje – pevné to součásti rakousko-uherské říše. Narodil se ale do jen tak ledajaké rodiny. Jeho otec Jožef se narodil roku 1841 v Zgornji Razbor, nedaleko města Slovenj Gradec (německy pojmenované Windischgrätz, tehdy totiž 75% obyvatel mluvilo právě německy), do rodiny vojenských důstojníků. Byl doktorem a zároveň vysokým důstojníkem rakousko-uherského námořnictva, právě ve městě Pula, které bylo nejvýznamějším vojenským přístavem na Jadranu. Dokonce se účastnil, pod velením slavného admirála Wilhelma von Tegetthoffa, slavné bitvy u Visu, kde byla drtivě poražena italská flotila a Rakušané si tak udrželi vliv na Jadranu. Hermanova matka Minka, se narodila 7. února 1854. Pocházela z rodiny českých sklářů, kteří se přestěhovali do Mariboru z Čech. Její otec byl úspěšný obchodník s vínem a člen městského zastupitelstva, Jožef Kokošinek. Když Hermanův otec roku 1894 zemřel, přesunula se rodina do Mariboru. Zde Herman žil spolu se svou matkou, sestrou Franci a bratry Adolfem a Gustavem (oba námořní důstojníci). V tomto městě navštěvoval obecnou školu a později studoval na vojenských školách ve Fischau a Hranicích na Moravě (tehdy Mährisch-Weißkirchen). Díky strýci Heinrichovi, který byl generálem, mohl jít mladý Herman pokračovat ve studiu na Vojenské technické akademii v Mödlingu nedaleko Vídně v dolním Rakousku (Niederösterreich). Zde studoval mezi léty 1910-13 a školu dokončil jako specialista v oboru železničních staveb a mostů. Během světové války prošel haličskou frontou, Srbskem a Bosnou. Již roku 1915 byl povýšen na Oberleutnanta. Nakonec byl přesunut na sočskou frontu, kde se účastnil velkého průlomu italských pozic a následný ústup na řece Piavě. Behem války onemocněl tuberkulózou a roku 1919 byl z rakouské armády propuštěn v hodnosti kapitána. Načež začal studovat elektrotechniku v oddělení mechanického inženýrství na Technologické univerzitě ve Vídni, kde získal doktorát ve strojírenství a následně se specializoval na raketovou techniku. Od roku 1925 se věnoval raketové vědě a kosmickému inženýrství. Z důvodů chronické nemoci (pozůstatek po útrapách z fronty) nenašel žádné dlouhodobé zaměstnání a ani se neoženil. Žil se svým bratrem Adolfem ve Vídni.
Das Problem der Befahrung des Weltraums - der Raketen motor
Jeho život by nebyl nijak zvlášť zajimavý, kdyby koncem roku 1928 nenapsal knihu Das Problem der Befahrung des Weltraums - der Raketen motor (Česky: Problematika cestování vesmírem – raketový pohon) Publikována byla Richardem Carlem Schmidtem již roku 1929 v Berlíně. Na 188 stranách a stu ručně kreslených ilustracích Potočnik přesně popsal svou vizi cesty do vesmíru a především zřízení jakýchsi vesmírných stanic, pro dlouhodobý pobyt posádky. Kosmickou stanici naplánoval do nejmenších detailů a dokonce jako první spočítal polohu orbitu na kterém by stanice obíhala zemi. Potočnikovy plány byly mimořádně podrobné a zaobíraly se i problémy jako bylo získávání tepla, světla a především energie - vymyslel plán na vybudování solární elektrárny připojené k trupu lodi. Zamýšlel se dále třeba nad ventilací a skafandry pro vstup do vesmíru, které by umožňovaly bezpečné opravy pláště vesmírné stanice. Potočnik předkládá návrh, že stanice by mohla sloužit pro pozorování dění na Zemi – jak pro mírové tak i válečné účely. Dokoce se zamýšlí i nad tím, že zvláštní stavy prostoru (nulová gravitace) by mohla posloužit vedeckým experimentům. Také se zamýšlí nad zneužitím popsaných technologií armádou (dá se říct že předpovídá i projekt Hvězdné Války, které byly klíčové v době Studené války).
Již roku 1935 byla kniha přeložena do Ruštiny, kde prý ovlivnila Sergeje Koroljova při návrhu družic. Ve Slovinsku byla vydána až roku 1986 pod názvem Problem vožnje po Vesolju - Raketni motor, Anglicky roku 1999 a Chorvatsky až roku 2004. Části této knihy ale pronikaly na veřejnost již mnohem dříve, kupříkladu americký časopis Science, otiskl některé citace dokonce ve třech pokračováních (červenec, srpen a září roku 1929). Ač se stal jedním z nejvýznamějších zakladatelů astronautiky, byla jeho tvorba brána vážně jen mezi amatérskými techniky v Německu. Přesněji u spolku Verein für Raumschiffahrt (VfR – Společnost pro vesmírné lety), především na jejího předsedu Hermanna Obertha a jeho spolupracovníky. Členem VfR byl ale také jeden méně známy technik jménem Wernher von Braun(!) Později emigroval do Ameriky, kde se významě podílel na americkém vesmírném programu, kde mimo jiné rozpracoval Potočnikovu kosmickou stanici ve tvaru kola, která dokázala navodit stav umělé gravitace a zabránit tak problémum s dlouhodobým vystavením nulové gravitaci na lidský organismus. Stanice měla kroužit ve výšce 1075 mil nad Zemí. Von Braun pochopil, že Potočnikovu vesmírnou stanici by šlo použít jako přestupní stanici při cestách k jiným planetám. Roku 1968 na tuto myšlenku navázal Stanley Kubrick se svým filmem 2001: Vesmírná Odyssea. Potočnikovy vize šly ale ještě dál. Ke komunikaci mezi Zemí a vesmírnou stanicí prý mělo být použito bezdrátového přenosu, tedy rádia. Tuto teorii později rozvinul Arthur C. Clarke ve své knize Bezdrátový Svět z roku 1945. Doma ve Vídni se ale setkal s nepochopením a absolutním nezájmem. Odborná veřejnost jeho vize zavrhla jako prosté fantazírování. Zde také 27. srpna roku 1929, ve věku 36ti let, ve velké bídě umírá na pneumonii. V Rakousku byl také pohřben. Mariborském deníku bylo vytištěno krátké smuteční oznámení ve kterém se zmiňuje o smrt inženýra a kapitána Hermana Potočnika. O jeho průlomové teorii o vesmíru ale nikoliv.
Ve svých pracech používal tajemný pseudonym Noordung (německé slovo ordnung znamená řád, hovorovou slovinštinou má stejný význam slovo ordunga) Podle některých má tento pseudonym vyjadřovat problematiku chaosu, jelikož ono písmeno N na začátku, je možné brát jako negaci. Jinými slovy tedy "chaos". Jaký je ale Potočnikův vliv na součastnost? Jedna ulice v Grazu a Ljubljaně byla pojmenována po něm. Na jeho počest měla být v 90. letech pojmenována Mezinárodní kosmická stanice, ale návrh byl zamítnut. Při 70. výročí jeho knihy, proběhlo na univerzitě v Mariboru roku 1999 dvoudenní symposium o jeho životě a dílu. Asteroid 19612, objevený roku 1999 byl pojmenován podle něj (Noordung). Je zajimavé, že až v součastnosti se uvažuje o stavbě jeho sochy v Pule, Potočnikově rodišti.
Zdroj:
http://bhaak.dyndns.org/buchscans/noordung.html (Potocnikova kniha - německy)
http://www.projectrho.com/rocket/spacestations.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Herman_Poto%C4%8Dnik
http://www.istrianet.org/istria/astronomy/iss-lead.htm
http://www.kettererkunst.com/details-e. ... nummer=348
http://noordung.vesolje.net/vsebina/book.htm



