Saab JAS-39 Gripen
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
No RQ-4 umí trvale operovat právě v těch výškách okolo 20 000m což z něj dělá i pro soudobé stíhací letouny ne úplně snadný cíl. Otázkou ovšem je, zda může přinášet o tolik významnější průzkumné informace než satelity. Boj ve velkých výškách je velmi specifický i dnes. Například při nějakém cvičení NATO bylo prokázáno že nad 15 000m Avro Vulcan vymanévruje F-15 i když praktický význam to asi nemá. Myslím že klasický souboj stíhaček nad 10 000m je i dnes prakticky vyloučen a vedení bojových akcí v takových výškách by se omezovalo na navedení do směru, zarámování a odpálení PLŘS.
Švédské kachny mají ovšem obecně ve velkých výškách relativně dobré letové vlastnosti právě s ohledem na již popsanou aerodynamiku. Pilot se nemusí obávat pádu do nevybratelné vývrtky ani hlubokého přetažení ze kterého by prostým potlačením nevyšel a navíc má k dispozici značný součinitel vztlaku i malé plošné zatížení. Vstupní otvory jsou u švédských letounů tradičně pevné z důvodu jednoduchosti, menší hmotnosti a větší odolnosti v provozu, nicméně jak prokázal například Jaktviggen, i s nimi se dá létat velmi rychle. Podle některých vyjádření pilotů uměl upalovat značně rychleji než ony udávané dva machy, tedy za předpokladu že se nedostavila pumpáž dmychadla, a maximální rychlost byla omezena prakticky jen zásobou paliva (s plným přídavním spalováním spotřeboval JA 37 veškeré vnitřní palivo během 7 minut).
Švédské kachny mají ovšem obecně ve velkých výškách relativně dobré letové vlastnosti právě s ohledem na již popsanou aerodynamiku. Pilot se nemusí obávat pádu do nevybratelné vývrtky ani hlubokého přetažení ze kterého by prostým potlačením nevyšel a navíc má k dispozici značný součinitel vztlaku i malé plošné zatížení. Vstupní otvory jsou u švédských letounů tradičně pevné z důvodu jednoduchosti, menší hmotnosti a větší odolnosti v provozu, nicméně jak prokázal například Jaktviggen, i s nimi se dá létat velmi rychle. Podle některých vyjádření pilotů uměl upalovat značně rychleji než ony udávané dva machy, tedy za předpokladu že se nedostavila pumpáž dmychadla, a maximální rychlost byla omezena prakticky jen zásobou paliva (s plným přídavním spalováním spotřeboval JA 37 veškeré vnitřní palivo během 7 minut).
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Dráhu satelitu si umíš vypočítat, takže se tomu můžeš přizpůsobit.
RQ-4, respektive jakýkoliv průzkumný letoun se ti může objevit kdykoliv a kdekoliv. Takže je teoreticky "nebezpečnější" než satelit. Takže tento prostředek na hranici dynamického dostupu zaměřím a vypálím na něj PLŘS.
S tendencí nasazování bezpilotních letadel do role průzkumných a retranslačních bude význam dynamického dostupu zase stoupat na významu.
RQ-4, respektive jakýkoliv průzkumný letoun se ti může objevit kdykoliv a kdekoliv. Takže je teoreticky "nebezpečnější" než satelit. Takže tento prostředek na hranici dynamického dostupu zaměřím a vypálím na něj PLŘS.
S tendencí nasazování bezpilotních letadel do role průzkumných a retranslačních bude význam dynamického dostupu zase stoupat na významu.



Právě tohle je důvod proč došlo k uzemnění a odtajnění Blackbirda, zatímco U-2 se dále používá, spolu s těmi satelity. Dnes se ovšem také stále častěji nasazují právě bezpilotní letouny, létající v malých výškách.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Jersey.se:
Než se dostanu k věci, tak musím říct, že článek je skutečně výborný.
Omezení rychlosti není dáno jen tvarem a ovládáním vstupu motorů (a jejich výkonem), ale i odolností draku proti vysokým teplotám.
Přece jen při rychlostech přes 2M roste teplota na exponovaných místech na 200 stupňů a tím dochází ke změnám draku, které mohou být dokonce i nevratné. Teploty výrazněji nad 2M v podstatě snáší z konstrukčních materiálů jen titan, ocel a speciální kompozity (používané na třeba na radom).
Než se dostanu k věci, tak musím říct, že článek je skutečně výborný.
Omezení rychlosti není dáno jen tvarem a ovládáním vstupu motorů (a jejich výkonem), ale i odolností draku proti vysokým teplotám.
Přece jen při rychlostech přes 2M roste teplota na exponovaných místech na 200 stupňů a tím dochází ke změnám draku, které mohou být dokonce i nevratné. Teploty výrazněji nad 2M v podstatě snáší z konstrukčních materiálů jen titan, ocel a speciální kompozity (používané na třeba na radom).
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Jasny, tepelneho ohrevu jsem si vedom, jenze Gripen ani Viggen neni Blackbird nebo Concorde. U nich se da rychlost nad 2M predpokladat v radu maximalne nekolika minut. Po tu dobu muze konstrukce teplo akumulovat aniz by doslo k jejimu prehrati. F-15 umi M2,5 aniz ma titanovou nabeznou hranu.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Ďalšia výhoda strojov ako RQ-4 je v tom, že kým bežný satelit preletí nad záujmovou oblasťou za 5-10 minút, RQ-4 ju dokáž sledovať celé hodiny (i deň).skelet píše:Dráhu satelitu si umíš vypočítat, takže se tomu můžeš přizpůsobit.
RQ-4, respektive jakýkoliv průzkumný letoun se ti může objevit kdykoliv a kdekoliv. Takže je teoreticky "nebezpečnější" než satelit. Takže tento prostředek na hranici dynamického dostupu zaměřím a vypálím na něj PLŘS.
S tendencí nasazování bezpilotních letadel do role průzkumných a retranslačních bude význam dynamického dostupu zase stoupat na významu.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Sme už síce offtopic, ale asi takto:
- Je asi len málo pravdepodobné, že by sa obsluha RQ-4 dozvedela o útoku stíhača priamo od RQ-4 a dokázala s RQ-4 robiť aktívny úhybný manéver.
- RQ-4 a satelity - cena RQ-4 je jednak podstatne nižšia a jednak sa hodí pre sledovanie aktivity na záujmovom území v rámci potláčania odporu po hlavnej fáze konfliktu i na operatívne sledovanie aktivity v hlavnej fáze, hoci za cenu malej životnosti (údaje, ktoré poskytuje sú aktuálne počas celej jeho životnosti na bojisku).
- s modernými leteckými protilietadlovými raketami by som si s ich operačným dosahom starosť nerobil, v závislosti na type a rýchlosti pri odpálení ich operačný dostup obvykle dosahuje 27-30km. Skôr by bol problém s navádzacím systémom - RG-4 má malú tepelnú stopu a nízke RSC, takže je ho problém zachytiť hlavičkou strely.
- Je asi len málo pravdepodobné, že by sa obsluha RQ-4 dozvedela o útoku stíhača priamo od RQ-4 a dokázala s RQ-4 robiť aktívny úhybný manéver.
- RQ-4 a satelity - cena RQ-4 je jednak podstatne nižšia a jednak sa hodí pre sledovanie aktivity na záujmovom území v rámci potláčania odporu po hlavnej fáze konfliktu i na operatívne sledovanie aktivity v hlavnej fáze, hoci za cenu malej životnosti (údaje, ktoré poskytuje sú aktuálne počas celej jeho životnosti na bojisku).
- s modernými leteckými protilietadlovými raketami by som si s ich operačným dosahom starosť nerobil, v závislosti na type a rýchlosti pri odpálení ich operačný dostup obvykle dosahuje 27-30km. Skôr by bol problém s navádzacím systémom - RG-4 má malú tepelnú stopu a nízke RSC, takže je ho problém zachytiť hlavičkou strely.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Samozřejmě, průzkumné systémy do tohoto tématu nepatří, ale když se tu debatuje o dostupu JAS-39, proč to nevzít ze široka.
Ještě k satelitům: existují také stacionární družice, které jsou sice deklarovány jako spojovací, ale mohou mít sdruženou funkci a současně prvádějí agenturní činnost. Těch je třeba se zbavit přednostně.
Jde-li o manévrování průzkumných bezpilotních prostředků, rozhodně stíhačka s pilotem v kabině je mnohem pohyblivější. Pokud takový prostředek operuje nad hranicí dynamického dostupu naší stíhačky, ještě není nic ztraceno. Stejně musí stíhač útočit zespodu, Tím se zvětší odrazová plocha cíle a odpálená střela má možnost seberealizace.
Pokud by se někomu zdálo, že takový průzkumný prostředek vyvozuje příliš malý signál pro přehledový pozemní tadiolokátor, pak pro pasivní lokátor je bezpilotní prostředek ideálním cílem. A na základě těchto údajů již obrannou stíhačku lze použít.
Ještě k satelitům: existují také stacionární družice, které jsou sice deklarovány jako spojovací, ale mohou mít sdruženou funkci a současně prvádějí agenturní činnost. Těch je třeba se zbavit přednostně.
Jde-li o manévrování průzkumných bezpilotních prostředků, rozhodně stíhačka s pilotem v kabině je mnohem pohyblivější. Pokud takový prostředek operuje nad hranicí dynamického dostupu naší stíhačky, ještě není nic ztraceno. Stejně musí stíhač útočit zespodu, Tím se zvětší odrazová plocha cíle a odpálená střela má možnost seberealizace.
Pokud by se někomu zdálo, že takový průzkumný prostředek vyvozuje příliš malý signál pro přehledový pozemní tadiolokátor, pak pro pasivní lokátor je bezpilotní prostředek ideálním cílem. A na základě těchto údajů již obrannou stíhačku lze použít.
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
http://www.flightlevel350.com/aviation_ ... hp?id=2399
Pěkné video, na kterém je díky velké relativní vlhkosti vzduchu (při letové ukázce leje jako z konve) v obratech krásně zviditelněno proudění nad křídlem. Zároveň dokazuje, že švédský stroj umí bez omezení létat v podmínkách, které by spolehlivě uzemnily naprostou většinu jeho konkurentů.
http://www.flightlevel350.com/aviation_ ... hp?id=2411
Pěkné video, na kterém je díky velké relativní vlhkosti vzduchu (při letové ukázce leje jako z konve) v obratech krásně zviditelněno proudění nad křídlem. Zároveň dokazuje, že švédský stroj umí bez omezení létat v podmínkách, které by spolehlivě uzemnily naprostou většinu jeho konkurentů.
http://www.flightlevel350.com/aviation_ ... hp?id=2411
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Tak jsem doplnil povídání o "Okolnostech vývoje" Gripenu. Hlavním zdrojem této stati jsou informace z knihy Gérarda Keijspera, avšak doplněné či upravené s ohledem na časový odstup a jiné dostupné zdroje. Text je třeba ještě doplnit, ale kdybych čekal než to bude úplně hotové, asi by jste se nedočkali.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Švédsko jde proti své doktríně, to je to z čeho bleju. Ale let byl krátký protože Gripíkům jaksi nechutnal americký kerosín, takže nemohly tankovat za letu. Holt logistika Flygvapnet ukazuje co "umí".
Gripeny totiž obvykle létají na "civilní" palivo známé jako Jet A1 a americká tankovací letadla čepují JP5. On by to asi nebyl problém, ale Gripeny nepodstoupily předepsané testy pro použití tohoto paliva. Lze předpokládat že v brzké době Gripeny buď obdrží povolení létat s JP5 nebo bude použito aditivum které JP5 "transmutuje" do něčeho podobnějšího Jet A1.
Největší ostudou je zkrátka fakt že si tohle nikdo neuvědomil před odesláním Gripenů do Lybie.
V zahraničním tisku se hovoří o "blonďatém momentu" skupiny pro logistiku.
Gripeny totiž obvykle létají na "civilní" palivo známé jako Jet A1 a americká tankovací letadla čepují JP5. On by to asi nebyl problém, ale Gripeny nepodstoupily předepsané testy pro použití tohoto paliva. Lze předpokládat že v brzké době Gripeny buď obdrží povolení létat s JP5 nebo bude použito aditivum které JP5 "transmutuje" do něčeho podobnějšího Jet A1.
Největší ostudou je zkrátka fakt že si tohle nikdo neuvědomil před odesláním Gripenů do Lybie.
V zahraničním tisku se hovoří o "blonďatém momentu" skupiny pro logistiku.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast