
Saab JAS-39 Gripen
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Aha, tak nejen že nemohly Gripeny tankovat za letu - Švédové tak nějak nemohli tankovat vůbec a porůznu se snažili nakupovat palivo mimo vojenskou základnu. Proto se uskutečnilo jen několik víceméně "seznamovacích" letů nad mořem a v okolí základny Sigonella na Sicílii...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
To svedem na Wehrmacht, nebo KriegsmarineAlfik píše:Hele, Hansi, neke, a co ty lakýrky dodávané do kotle u Stalingradu místo jídla a hajzláku?

Jersey, no je to až tragikomické, že něco takovéhleho může u moderní armády nastat. Jak se na to asi dívají samotní Švédi? Civilové myslím.. To je z ostudy kabát

- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Byl to trochu šok, ale vem to z druhé strany. Mělo je to napadnout, ale kde na to měli vzít zkušenosti?Hans S. píše:Jersey, no je to až tragikomické, že něco takovéhleho může u moderní armády nastat.
Nějak si nevzpomínám, že by Švédi v poslední době nějak extra cestovali po světě ( myslím letectvo ). Aspoň pokud pominu letecké dny a podobné akce kde se líp sežene " civilní " palivo.
Trochu mi to připomíná slavný trapas s OT-64.
Vybere se nejmíň jetá mašina, která je ovšem málo jetá kvůli tomu, že posledních " dvacet " let neopustila garáž.
Průser je to ovšem kapitální...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Skôr ma prekvapuje, že to švédi neriešili spôsobom podobným, ako rusi - niekoľko prepínačov, ktorými sa nastavuje druh použitého paliva. Videl som to na Mig-29, i na Su-25 aj Su-27.Mig-29 mal možnosť výberu tuším štyroch alebo piatich druhov, ruských i "zarubežnych".
Aj keď je celkom dobre možné, že je to ruská "špecialita" a inde sa proste nerieši/neuvažuje, že by mašina nemala k dispozícii predpísané palivo...
Aj keď je celkom dobre možné, že je to ruská "špecialita" a inde sa proste nerieši/neuvažuje, že by mašina nemala k dispozícii predpísané palivo...


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Kopa: Přesně tak, pokud vím samotná spalovací komora motoru RM12 je americká a americké jsou i vstřikovače, takže pochybuju že by tento motor nezvládal americké palivo. Ano, komora přídavného spalování je švédská, ale nevím proč by byla navrhována pouze pro použití civilního paliva, zvlášť když zkouškami na provoz s palivem JT5 prošel kdysi i Viggen. Navíc dnes není potřeba přepínačů, motormanagement si sám vyhodnotí vlastnosti paliva a automaticky se mu přizpůsobí. Jedná se jen o úřední problém.
Jinak Švédové si ušili z ostudy kabát, protože není tak úplně pravda že by se nikdy dřív nepodíleli na mezinárodních akcích. Od 1. 1. 2001 drží jednotku rychlého nasazení známou jako SWAFRAP (SWedish Air Force RAPid reaction unit) pro nasazení kdekoliv na světě pod velením právě některé z partnerských nadnárodních organizací. Tehdy se jednalo o šest AJSF37.
Jinak Švédové si ušili z ostudy kabát, protože není tak úplně pravda že by se nikdy dřív nepodíleli na mezinárodních akcích. Od 1. 1. 2001 drží jednotku rychlého nasazení známou jako SWAFRAP (SWedish Air Force RAPid reaction unit) pro nasazení kdekoliv na světě pod velením právě některé z partnerských nadnárodních organizací. Tehdy se jednalo o šest AJSF37.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Njn, jenže poslední Viggen byl z Flygvapnet odepsán v roce 2006, a to nemluvím o tom že Gripeny převzaly hotovost ohledně mezinárodních misí ještě o nějaký ten rok dřív. Času na to konkrétní útvar logistiky měl tedy víc než dost...
BTW: Docela by mě zajímal výraz maníka kterej na letišti v daleké Sicílii zjistil že po přistání mají k dispozici pouze to palivo které si přivezli ze Švédska. No asi slili zbytky do jednoho letadla aby vykonalo aspoň ten půlhodinovej let.
BTW: Docela by mě zajímal výraz maníka kterej na letišti v daleké Sicílii zjistil že po přistání mají k dispozici pouze to palivo které si přivezli ze Švédska. No asi slili zbytky do jednoho letadla aby vykonalo aspoň ten půlhodinovej let.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
No vyřešili to takhle (foto), takže čekali jen na své Herculesy. Jinak co se týče narážek na nevybavení Gripenů datalinkem, tak to svědčí o jisté neznalosti věci. Ve skutečnosti byly Gripeny přímo vyvinuty pro integraci do datalinkového systému (a ne naopak), neboť neexistuje země která by měla s použitím datalinkového systému pro bojové letouny větší zkušenosti než Švédsko. Nikdo na světě také nemá datalinkový systém pokročilejší. Problém je pouze s kompatibilitou s do jisté míry omezenějším systémem používaným NATO, nicméně i tento problém lze řešit.

Nejvíc ovšem zamrzí že podobné problémy mají či měly na Sicílii i jiné letouny, a to i americké, ale o tom se nikde nedočtete...
Aha, tak další zdržení způsobil výpadek jednoho švédského KC-130. Přistával na tři motory, protože se mu rozlámal reduktor. Dalšímu zas bouchnul do klapek při přistání nějakej velkej pták.

Nejvíc ovšem zamrzí že podobné problémy mají či měly na Sicílii i jiné letouny, a to i americké, ale o tom se nikde nedočtete...
Aha, tak další zdržení způsobil výpadek jednoho švédského KC-130. Přistával na tři motory, protože se mu rozlámal reduktor. Dalšímu zas bouchnul do klapek při přistání nějakej velkej pták.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Indie vyškrtla Gripen ze svého výběru:
http://www.atmonline.cz/news/2011/kveten/020511a.htm
http://www.atmonline.cz/news/2011/kveten/020511a.htm
Nebát se a nekrást!
Vracím se ještě k problému paliva:
Z vlastní zkušenosti vím, jak důležité je pro letecký motor kvalitní palivo. Např. AdA pro svoje Mirage 2 000 klidně používalo standardní čs. palivo "PL-6" nebo novější "PL-7", ovšem německé palivo, u nás používané někdy od r. 1996 pod označením "PL-34", odmítlo a při cvičení v Čáslavi museli naši pro francouzské letouny zabezpečit "PL-7" z civilních zdrojů. Naproti tomu motory ruského původu zhltly vše co bylo v Evropě k dostání.
Horší zkušenosti měli příslušníci VVS s palivem "Made in USA" někdy v polovině 90. let 20. století. Tehdy piloti VVS přeletěli na návštěvu se dvěma Su-27 do USA. Na přelet zpět natankovali standardní palivo USAF a během přeletu nad oceánem měli problémy s motory.
Nejen že má každé palivo jinou měrnou hmotnost, to působí problémy hlavně na velkých transportních letounech, ale mnohdy jde i o jinou molekulární soudržnost - jev zvaný kavitace, kdy dochází vlivem nízkého tlaku k rozpadu molekul paliva či oleje ( platí samozřejmě i pro jiné kapaliny).
Proto chápu problém pilotů bojové jednotky Švédského královského letectva. Za tento problém nemůže ani letoun samotný. Chyba je na straně potentátů odboru logistiky.
Z vlastní zkušenosti vím, jak důležité je pro letecký motor kvalitní palivo. Např. AdA pro svoje Mirage 2 000 klidně používalo standardní čs. palivo "PL-6" nebo novější "PL-7", ovšem německé palivo, u nás používané někdy od r. 1996 pod označením "PL-34", odmítlo a při cvičení v Čáslavi museli naši pro francouzské letouny zabezpečit "PL-7" z civilních zdrojů. Naproti tomu motory ruského původu zhltly vše co bylo v Evropě k dostání.
Horší zkušenosti měli příslušníci VVS s palivem "Made in USA" někdy v polovině 90. let 20. století. Tehdy piloti VVS přeletěli na návštěvu se dvěma Su-27 do USA. Na přelet zpět natankovali standardní palivo USAF a během přeletu nad oceánem měli problémy s motory.
Nejen že má každé palivo jinou měrnou hmotnost, to působí problémy hlavně na velkých transportních letounech, ale mnohdy jde i o jinou molekulární soudržnost - jev zvaný kavitace, kdy dochází vlivem nízkého tlaku k rozpadu molekul paliva či oleje ( platí samozřejmě i pro jiné kapaliny).
Proto chápu problém pilotů bojové jednotky Švédského královského letectva. Za tento problém nemůže ani letoun samotný. Chyba je na straně potentátů odboru logistiky.