LT vz. 34 versus PzKpfw III
Trochu chronologie. LT vz.35 tedy Š-II-a byl vyvíjen od roku 1934 a jeho zkoušky společně s konkurenčním P-II-a probíhaly v létě 1935. Zato pokrokový TNH v projektové fázi spatřil světlo světa někdy v zimě 1935 a prototyp někdy v září téhož roku, ale už po soutěži o nový jezdecký tank. To, že se nezačalo zrovna s hledáním nástupce je spojeno s tím, že se předpokládalo, že LT vz.35 je pokroková konstrukce. Což byl, ale své kvality prokázal až po dlouhém vylaďování. Jenže to nemohl nikdo v roce 1935 tušit. A stejně soupeř byl P-II-a a ne TNH...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Pokud se nepletu tak prototyp TNH byl vyroben již v září 1935. Objednávka na výrobu tanků a tančíků pro Irán byla uzavřena již v květnu 1935. TNH pak v průběhu roku 1936 prodělával testy a poslední sériové stroje byly do Iránu dodány v květnu 1937. V té době již mohlo vedení armády vidět, co se v ČKD postavilo, protože jistě měli možnost dohlížet i na exportní techniku. A když tak mě oprav....nebyl náhodou LT-35 poněkud předražen v porovnání s LT-38? Tím chci říct, že vedení armády asi nebylo s LT-35 moc spokojeno a byly tam jistě snahy najít nějaký jiný, lepší, levnější tank pro ČSR.
Prostě velká škoda, že se včas nerozpoznali kvality a výhody TNH, ze kterého až po mnoha letech vznikl LT-38. Beru to tak, že LT-35 byl pokrový a dobrý stroj, ale trpěl řadou dětských nemocí a jeho výroba se dosti vlekla. Zatímco LT-38 se dokázal vyprodukovat v množství 150 ks během necelého jednoho roku. Samozřejmě nedokážu posoudit co vše způsobilo to zpoždění u LT-35.
Prostě velká škoda, že se včas nerozpoznali kvality a výhody TNH, ze kterého až po mnoha letech vznikl LT-38. Beru to tak, že LT-35 byl pokrový a dobrý stroj, ale trpěl řadou dětských nemocí a jeho výroba se dosti vlekla. Zatímco LT-38 se dokázal vyprodukovat v množství 150 ks během necelého jednoho roku. Samozřejmě nedokážu posoudit co vše způsobilo to zpoždění u LT-35.



Když vydělíme cenu hmotností vozidla dojdeme k jednoduchým číslům, které někteří považují za hlavní porovnávací cenový parametr. I když i ten nepočítá se složitostí konstrukce, inflací......nebyl náhodou LT-35 poněkud předražen v porovnání s LT-38? Tím chci říct, že vedení armády asi nebylo s LT-35 moc spokojeno a byly tam jistě snahy najít nějaký jiný, lepší, levnější tank pro ČSR...
LT vz.34 - 57 Kč/kg
LT vz.35 - 51 Kč/kg
LT vz.38 - 79 Kč/kg
Takže podle tohoto měřítka byl LT vz.35 nejlevnější. A to musíme dodat, že LT vz.35 byl z těchto tří nejsložitější. Hlavním důvodem k objednání nového typu byla právě jeho složitost a poddimenzování určitých částí konstrukce. Sekundárně to byl stísněný prostor (jak ale víme, Němcům se nezdál být malý a přidali ještě jednoho člena posádky...). Úpravy to ale všechno vyřešily. Zas takové problémy s nimi v roce 1938 nebyly.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Zpráva I/7.oddělení útočné vozby MNO ze dne 31.ledna 1939 hovoří o rekonstruovaných LT. vz. 34 R takto:
"U zkušebního oddílu Učiliště útočné vozby byl vyzkoušen rekonstruovaný typ LT vzor 34, aby byly získány podkaldy pro generální opravy tohoto materiálu, k nimž bude nutno v dohledné době přikročit. Všechny úpravy, hlavně zesílený motor, Wilsonova převodová skříň, planetária a úpravy podvozku (v první řadě zařízení, aby nespadávaly kolejové pásy) se plně osvědčily. Poskytne-li hlavní štáb potřebný finanční náklad na generální úpravu těchto vozidel v plném vyzkoušeném a osvědčeném rozsahu, získáme 50 lehkých tanků větší bojové hodnoty, než jsou LT vzor 35 a schopných další řadu let polní služby".
Trošku se divím, že třeba Němci neuvažovali a realizaci této úpravy a následném prodeji LT vz. 34 R některé z jejich spřátelených zemí. Když už nic jiného, tak je mohli zhodnotit více, než následným sešrotováním těch 27 tanků, které zůstaly na území protektorátu.
"U zkušebního oddílu Učiliště útočné vozby byl vyzkoušen rekonstruovaný typ LT vzor 34, aby byly získány podkaldy pro generální opravy tohoto materiálu, k nimž bude nutno v dohledné době přikročit. Všechny úpravy, hlavně zesílený motor, Wilsonova převodová skříň, planetária a úpravy podvozku (v první řadě zařízení, aby nespadávaly kolejové pásy) se plně osvědčily. Poskytne-li hlavní štáb potřebný finanční náklad na generální úpravu těchto vozidel v plném vyzkoušeném a osvědčeném rozsahu, získáme 50 lehkých tanků větší bojové hodnoty, než jsou LT vzor 35 a schopných další řadu let polní služby".
Trošku se divím, že třeba Němci neuvažovali a realizaci této úpravy a následném prodeji LT vz. 34 R některé z jejich spřátelených zemí. Když už nic jiného, tak je mohli zhodnotit více, než následným sešrotováním těch 27 tanků, které zůstaly na území protektorátu.


