All-aspect - budu teď hodně rýpavý ale kolikrát se za posledních 90 let stalo že se střetly dvě přibližně stejně silné formace a čelně proti sobě střílely PLŘS?Jak taktika VS tak taktika NATO naopak předepisovaly boj ve spolupracujících dvojicích a rojích a napadání cílů z různých směrů právě z dob kdy ještě all-aspect střely neexistovaly
Pokud vím, tak se zhruba něco na ten způsob stalo v Jugoslávii. Ono když tě přesměrují na nepříliš daleko objeveného nepřítele, tak se k sobě vstřícným kurzem přibližujete - ať chceš, či ne. Bokem ještě létat neumíme

Ano, jednou se to prý povedlo i Aim-9B ve Vietnamu. A jeden iráčan prý sundal Apache prastarou kulovnicí. Relevance?(když jsme ještě u nich, vzhledem k tomu že minimálně v Irácko-Iránské válce je jak střelami R-3 tak střelami R-60 (té tuto schopnost ostatně přiznaly i americké analýzy bývalých střel NDR) zaznamenáno několik sestřelů z čelní polosféry, zas tak moc "jasně" bych tu výhodu AIM-9M neviděl).
Možné, nicméně zdaleka ne nutné. Pořád zapomínáš, že hrajeme na šíleně malém prostoru - přeletět celou zemi trvá zápaďákům 10 minut. Byl by to šílený bordel, zvláště při bojích větších formací.Reálný průběh by přitom byl nejspíše tak že by (když tedy přijmeme premisu že "naše" formace bude bezbranná) na nás sice vystřelí ale do boku jim bude střílet další roj který na ně uvidí dostatečně dobře.
O ho hó, tak to naprosto ne. Jednak se statistiky různí podle zdroje, druhak jsou zkreslené tím, že byl jeden cíl mnohdy postřelován více střelami "pro sichr", do třetice se výrazně liší PZ jednotlivých druhů střel (Aim-54 měla mizernou PZ, Aim-9 modernějcích verzí naopak vynikající, vysoce nad 60%) a za čtvrté se výrazně zlepšují schopnosti i PZ - viz např. ty těžší z testů Aim-9X.Navíc při průměrné úspěšnosti PLŘS za posledních 20 let (a ta je na 20 procentech - nelze nevzpomenout spotřebu 5-6 střel na zničení jednoho jugoslávského MiGu) bych ty padesátiprocentní ztráty viděl jako velice optimistické.
Ano, takto bych neměl zdaleka takový problém.Ostatně za předpokladu že by něco podobného masivně skutečně proběhlo není nic snazšího než se uchýlit k drobné podlosti, prohlásit všechny naše MiGy-21 od verze PFM výše v rámci oprav a revizí jako "R-73 compatible" (což je úprava která se dá skutečně realizovat) a konstatovat že dva dny před začátkem bojů prostě v Bechyni, Líních, Stříbře, Karlových Varech...sedly sovětské Il-76 napěchované těmihle střelami.Výsledkem je tak dorovnání stavu ad hoc.
Pravda, neumím tak agilně přepínat mezi světem "what-if" a realitou, z jejíž pozice píši.Porovnání pilotů
Doby reakcí - mňo, podívej se spíš na dobu vývoje toho kterého typu - tj. v případě F-15 od roku '67 do roku '76; v případě F-22 de facto od roku '86 do roku '97... Vývoj nového stroje prostě trvá cca. 10 let; výjimkou budiž SuperHornet, který měnil jen drak ( a to ještě nikterak zvlášť aerodynamickou koncepci), nikoli avioniku. Pak je nasnadě logická otázka: co by bylo impulsem pro vývoj PAK-FA? IMHO jednoznačně informace o výsledcích programu ATF. A od okamžiku, kdy byly nějak zformovány plody ATF se dá počítat vývojový cyklus PAK-FA.
S tímto tvrzením jsem se už setkal; přišlo mi z mnoha důvodů nevěrohodné (hledání "díry" v EM pozadí? V bojových podmínkách? V prostředí naprosto přesyceném EM vlněním?), ale pravda, vyvrátit ho nemohu, takže nechávám být.Na to aby tě Tamara nebo Ramona vyčenichala nemusíš vyslat ani čárku - ono se dá totiž stejně dobře zaměřit vysílající letadlo jako letadlo sice nevysílající ale také vytvářející "díru" v elektromagnetickém pozadí sledovaného prostoru (což je přesně to co naprosto ztichlý Stealth dělá právě díky svému stealth povrchu) (...)
A protože si uvědomuji že jsem ti nic zásadnějšího a argumentačně hodnotného neřekl, považuj to za nezodpovězené a klidně se dál směj.
Američané by museli být úplní blbci, aby světu předvedli všechny vzorce rušení. Stíhačky mají své radary na civilních a válečných módech, ale rušiče budou asi výjimka. Chmm.A co se týče rušení, vzhledem k tomu že ČSLA měla k dispozici značné množstší nahrávek a analýz způsobu rušení jak pro starší letounové kontejnery tak i pro REB speciály jako je třeba Raven nebo Prowler a na toto rušení byly Ramony i Tamary připraveny.
"Padla" jsem nemyslel úplnou destrukci, anóbrž likvidaci celkové bojeschopnosti /nepředstavovala významnou hrozbu/. Pokud by ta Něva zapínala radar, brzy by o něj přišla - ergo na sebe asi moc neupozorňovali. A hlavně, pokud je mi známo, je S-125 mobilní v tom smyslu, že je přepravitelná a dá se "sbalit" a "rozbalit" v celkem rozumných časech.Asi nesleduju pořádně poslední události ale jak je možné že tu F-117 pravděpodobně sestřelila Něva (tedy systém S-125) považovaná za statickou PVO když podle tebe ze statické PVO jugoslávie/srbska zůstaly cucky?Tohle má dost zásadní logický problém, což?
Vida, to jsem - vzhledem k tomu, za jakých zdrojů jsem v tomto čerpal já - nečekal. Pakliže máš nastudované to samé, co já, pak ovšem nechápu, jak se "7 dní" mohlo vydat takovým směrem, jakým se vydalo. Wishfull thinking? Pak to chápu.Ano, to bych si dovolil vědět (i když bych osobně moc rád viděl jak A-10 na šumavě letí nad cestou pod úrovní ji lemujících stromů - mám zlý dojem že vzdálenost těch stromů je menší než rozpětí křídel A-10)
Takže předpokládám, že vzhledem ke tvým znalostem nemusím nic vysvětlovat a zařídím se podle toho.
Mám značné pochybnosti ohledně toho, že by se vystresované pěchotě podařilo předsadit dostatečně na zasažení rychle letícího cíle, když i posádky PVO mají za tímto účelem počítače. Samozřejmě se mohu mýlit.flaky v podobě pěchodních zbraní (Sa-58, UK-59, DŠK) a vezených protiletadlových zbraní (NSVT)
Svým postem jsem měl na mysli, že se asi "neschovávali za každým stromem" na příletových trasách bitevníků., je třeba si uvědomit že v rámci ČSLA byla obvykle na úrovni praporu k dispozici četa s přenostnými PLŘS (a ta se neschovávala někde za frontou ale sloužila právě ke krytí bojujícího praporu takže vzdálenost od čáry dotyku bude minimální - tedy minimálně dostřelová),
Cože? Tohle je reálný svět, nebo what-if? Pokud to druhé, tak chápu; to jsem ovšem při čtení netušil a potom se vztahuje výhrada a odpustek ohledně ekonomické části z minulého postu.na úrovni pluku potom baterie Ještěrek a 9K35 Strela-10 (obvykle v sumě 8 kusů) a na úrovni divize pluk s pěti bateriemi Kubů nebo Os.Což při síle ČSLA nebylo zrovna málo - o existenci na vojskovou PVO navazující strategické PVO nemluvě.Navíc vzhledem ke známé závislosti taktiky NATO na silné letecké podpoře probíhalo zejména v 80.letech neustálé posilování vojskové PVO.
Tímhle bych si právě naprosto nebyl tak jistý. Viz "kanonýři z Da Nang" a další, kteří nařízení velení tolik neřešili. Svévole letovým posádkám USAF/USN celkem procházela, pokud byla dobře odůvodněná a nesla ovoce...Extrapolace?Ale houby...již nějakou dobu mě vojenské radiolokátory, radiostanice, RTZ a řízení letového provozu obecně živí takže mám možnost vidět "trochu" pod pokličku a vím i to jak jsou v bojových podmínkách letouny řízeny.Pokud je počasí pod minimy tak nejede vlak aby řídící pustil letoun do vzduchu a to platí jak v míru tak i za války - pár takových případů se aktuálně stalo i při bombardování Lybie a opět, nešlo o to jestli to pilot zvládne nebo ne - o tom nerozhoduje pilot ale řídící létání a ten to má jasně a přesně nalinkované (pár jich znám osobně a pochybuju že by tyhle notičky dobrovolně překročili už proto že cokoli by se potom stalo jde na jejich triko - a víme co to za války znamená).
Pro Lybii IMHO platí totéž, co pro airshow. Ten "konflikt" není válka, to je trapná demonstrace síly a hlavně politická hra. Tam se opravdu nikdo nepřerazí.
Pokud je ve válce cílm zničit něco za každou cenu, na předpisy o zachování techniky se moc hrát nebude. A opět, příkladem budiž SuperHornet, resp. "g-override". Nesmí se používat bez dobrého zdůvodnění (mimo ostrý boj), ale nemají ho totálně zakázaný.Spoléhat proto na to že "když to umí tak to udělá" je naprosto irelevantní a je zcela fuk jestli to je nějaká zaprděná airshow nebo třetí světová válka.
Tož takové suma sumárum, co se týká mnoha z těch bodů - víš, trpím takovou možná naivní představou, že pro dobu "ostré" války platí poněkud jiná pravidla, než pro mír. Ať již jde o frekvence, módy činnosti, částečně taktiku nebo i povolené manévry, rizika a omezení. Zatím se mi ze všech stran dostávalo ujištění o tom, že to tak bude.
No, tak to snad ne. I MiG-21PF měl pořád aerodynamickou koncepci a výhody ne tak výrazně odlišnou třeba od MiG-21F-13. Oproti tomu Phantom... Byl prostě Phantom.Co se týče těch ztrát - na podobný způsob boje byl koncipován třeba i MiG-21PF.Co se týče té taktiky, můžeš tu dlouho vypočítávat nesporné výhody TOP GUNu , Red Flag , testů Have Drill a Have Dougnuth a podobných aktivit ale nepodaří se ti zastřít jedno - že američani na F-4 (a zdaleka ne jen na nich - co F-104? co F-5?) nebyli schopni i přes svou drtivou převahu vietnamce vystřílet z oblohy a naopak dostávali od nich do těla.
Ad vystřílet z oblohy - američané byli de facto v nevýhodě. Návodčí měl obě strany stejné - pozemní radary u vietnamců versus Red Crown u USN. Střely delšího dosahu byly vzhledem ke spolehlivosti k ničemu, hlavně se ale nesměly používat z důvodu chybějícího IFF. No a tak se dostávali do manévrového boje, ve kterém byla F-4 v nevýhodě. Takže "technologicky kvalitní" - asi tak: BMW je technologicky kvalitní, ale pole s ním nezoráš.