První část knížky je věnována dětství (hodně rychle probráno) a postupnému příchodu k armádě (+ rok na medicíně). Tady už sportovně lítal (sportovně, ale na tryskovým letadle L-29 Delfín, prý vynikající letadlo) a pak už armáda. Rok a půl biflování, než se dostal ke kniplu...
Dost mě překvapilo, že v podstatě hned po vycvičení na Migu 17, Migu 23 a Suchoji 15 se stal instruktorem, to dělal cca. 2 roky a pak se dostal až do elitní sovětské jednotky, která disponovala novými migy 25, který byly tak hlídaný, že se nesměl říkat ani jejich název, ale jenom "výrobek 84". Jak se tam dostal, to si přečtěte sami, je to docela hustý.
Druhá část je samotný úlet do Japonska a jeho následky, kdy Sovětský svaz Japonsko obvinil, že pilota zdrogovali, brání mu odletět domů, že se do Japonska dostal jenom chybou v navigaci. Když Japonci odmítli pilota i letadlo vrátit, začali rusové unášet japonský rybáře a hrozil pěknej konflikt...
Nakonec to dopadlo tak, že Japonci umožnili rusům styk s Bělenkem (tak se pilot jmenuje), kde jim sám řekl, že se vrátit nechce. Mig pak japonci s američanama rozebrali, pořádně prolezli, naložili do beden a předali rusům spolu s fakturou na 40 tisíc dolarů za s tím spojené výdaje. Rusové jim to oplatili pokutou 10 miliónů dolaru za nepřátelké chování

Třetí část knížky je o Bělenkově pobytu v USA, kde dostal azyl. Jak byl ze všeho vykulenej, jak nevěřil, že obyčejný obchod není jenom propaganda "Temných sil", jak nevěřil, že Boeing 747 dokáží řídit 3 lidé ("známe tyhle Potěmkinovy vesnice")...
Asi nejzajímavější ale je ta část knížky, kde se popisuje zkoumání migu 25 západními odborníky. Proč se ho vlastně tak báli? Protože ho radary zachytily letět na Izraelem ve výšce 24km rychlostí 3.2 macha, což žádný západní letadlo nedokázalo, proto byl navýšen rozpočet ministerstva obrany USA o několik miliard a začal horentní výzkum nových technologií. Nakonec ale zjistili, že mig 25 není schopen vytočit ani F4 Phantom II, doba letu je maximálně 40 minut a dolet 400km, že je to hodně špatně ovladatelný letadlo, etc. Bělenko jim ale vysvětlil, jaký byl jeho pravý účel- rychlý start do výšky, vypálení raket a přistání, s manévrováním se nepočítalo, byla to vlastně odpověd na špionážní letouny SR-71. I američani pak museli uznat, že k tomuhle účelu se hodí perfektně a jeho výroba je levnější o několik miliónů, než jakýhokoliv americkýho letadla.
Prostě moc hezká a zajímavá knížka, vřele doporučuju.
John Barron" Poslední let pilota Migu-25
edice Fakta a svědectví, vydavatelství Naše vojsko.
btw: opravte mně, ale nedrží Mig25 eště světovej rekord ve stoupání do 20km? Slušnej počin na letadlo z roku 1969...