Vallun píše:Hans S. - tak přemýšlím, komu vlastně fandíš, když čteš nějaké knížky o druhé světové...

Nad tím občas taky přemýšlím

Nejvíce se snažím fandit pravdě
Pátrač píše:Hansi co myslíš Ty.
Svůj názor zkusím rozepsat na příspěvku Floggera, se kterým v tomto tématu obecně nesouhlasím, ač v tématech jiných souhlasím poměrně často, což mi samotnému přijde jako celkem zajímavý paradox
Flogger G píše:Hlavní problém celé německé branné moci byl boj na dvou frontách současně.
Takové vypětí nemohla vydržet žádná armáda ani průmysl.
Někdo namítne, že USA a VB bojovaly na dvou frontách, ale to je docela něco jiného. Obě velmoci si vybraly za hlavního protivníka Hitlerovo Německo, protože bylo nebezpečnější, a boje proti Japonsku vedly s prosrředky zbývajícími. Britské síly v Indii a Barmě se do poloviny roku 1944 spíše jen bránily.
Souhlas. Zásadní problém tkví v tom, že si to rozdali s moc nepřáteli najednou. Nicméně to nelze považovat za chybu Luftwaffe, ale za chybu Říše jako takové. Tzn. s hlavní otázkou to nemá mnoho společného.
Problémem samotné Luftwaffe byla osobnost Říšského maršála Goringa, svoje má na svědomí také Vrchní zbrojmistr Luftwaffe generál Udet. A kombinace Udet - Milch ničemu nepomohla.
Oblíbený důvod, se kterým ale absolutně nemohu souhlasit. Göring byl jako organizátor velice schopný. Pod Luftwaffe se ale bohužel podepsal dvojím písmem. Má obrovský podíl na samotném vytvoření tohoto silného nástroje Říše, ale později se stával čím dál tím více i jejím katem. Nese svůj díl viny kvůli podcenění situace a nesoustředění se na velení.
Majoritní podíl bych mu nedával. Je to jako vzít si za chybu ministerstva a celého aparátu hlavu ministra. Populistické, možná rozumné, ale v důsledku je to tak nějak už jedno. Udet byl ve své pozici nešťastný a nijak zvlášť úspěšný - nedokázal nést takovou zodpovědnost, jaká mu byla svěřena. Milch byl ale ten pravý muž na svém místě a to mi těžko někdo vymluví. Velice schopný, zapálený, šikovný.. těžko hledat někoho kompetentnějšího a lepšího na pozici, ve které byl. Převzít Luftwaffe na počátku války, domnívám se, že by to letectvu obecně velmi prospělo.
Bf-109 byl výrobně jednodušší než He-112, naproti tomu 112-ka slibovala vyšší výkony už v základní verzi. Když se podíváme na situaci v Británii, tam se RAF nerozpakovala a dala přednost výrobně složitému, ale skvělému výtvoru firmy Supermarine a nikdo zatím nepochybuje o správnosti volby FC RAF. Alespoň se mělo přistoupit k výrobě dvou typů stíhaček. Stejně se nakonec tak stalo ( Bf-109 a Fw-190).
Opět absolutně nemohu souhlasit. Heinkel sice možná sliboval, ale v přímém porovnání v prototypové fázi
zcela vyhořel. Nechápu, že se stále (i s informacemi, které máme dnes k dispozici) najde dostatek propagátorů názoru, že by He 112 byl lepším řešením, nežli Bf 109.
Luftwaffe (resp. RLM, s tímto Luftwaffe ještě nemá nic společného) neměla důvod vyrábět letoun výrazně méně výkonný a přitom výrazně dražší. Navíc stroj, který by svými nároky (motor) omezoval druhý, lepší, typ.
Je diskutabilní, zda bylo u RAF rozhodnutí vyrábět Spitfira vůbec rozumné, Spitfire zpočátku měl obrovské výrobní problémy. Jenže RAF mělo jako alternativu Hurricane, stroj po všech stránkách slabší.
Fw 190 je už něco úplně jiného. Nová koncepce nezasahující (zpočátku) do výroby Bf 109 a přinášející významný nárůst výkonů, ovladatelnosti, odolnosti, výzbroje, doletu...téměř všeho. Byla by chyba Fw 190 nevyrábět. Navíc stroj nepřinesl jen sám sebe, ale značně pomohl i vývoji motoru BMW 801 (resp. jeho instalaci do draku a řešení chlazení), který byl následně používán na mnohých strojích.
Další chybou, když už bylo rozhodnuto o jediném stíhacím typu, bylo zbrždění vývoje nových verzí 109-ky a stagnace nových typů. Zde mám namysli vývoj Bf-109F. Pokud by se postupovalo důsledně, mohla nová "F-ka" bojovat o půl roku dříve, i když v prvním provedení pouze s původním trochu upraveným křídlem.
Bf 109 F byl vyvíjen od roku 1938. V rámci Messerschmittovy továrny měl tento stroj řekněme poměrně vysokou prioritu. V rámci vývoje nejsou známé žádné extra průtahy (třeba jako v případě konkurenčního Fw 190 B, C, D). Stroj nastoupil s určitými obtížemi počátkem roku 1941, aby zachytil nástup Spitfirů Mk.V. Ač byla určitá řešení k dispozici dříve (třeba křídlo, nebo trup), jako celek se stroj dostal do vzduchu až ve druhé polovině roku 1940 - a do boje, jak jsem zmínil, počátkem 1941 - a to byl ještě dokonce snad i krátce uzemněn.
A i kdyby Bf 109 F přišel dříve, co by se stalo? Pendrek. Bojová hodnota prvních Friedrichů nebyla zase o tolik vyšší, než u Bf 109 E.
Absence těžkých bombardérů s velkým doletem a nosností se vymstila v bojích proti VB již v r. 1940. Ani Ju-88, jinak vynikající střední bombardér, nemohl nahradit čtyřmotorové strategické typy odpovídající té době.
Těžko říct. Dodnes nemáme jednoznačný názor, zda strategické bombardování může významně ovlivnit/rozhodnout průběh války, případně zda může skutečně vyřadit průmyslovou výrobu. Vlastní krví vykoupené zkušenosti Říše ukazují na spíše negativní stanovisko.
Pokud Luftwaffe na něco skutečně potřebovala "velký" bombardér, byly to námořní hlídky. To mohlo skutečně významně podpořit ponorkovou válku a spojencům způsobit bezesné noci. Tedy než by se naučili postavit si něco na způsob HMS Audacity a něco, co by bylo schopno ulovit více, než jen superpomalého Condora. To se domnívám, že skutečně mohlo Brity zasáhnout citelně..
Můj názor na věc? K porážce nevede jedna chyba, ale celá série. Luftwaffe byla v mnoha směrech velice silná. Po celou válku používala výkonné stíhací (a nejen stíhací) taktiky. Luftwaffe vyvinula řadu do té neznamých a neprobádaných postupů. Skvěle fungoval systém velení a vůbec jeho organizační struktura. Systém výcviku byl neméně účinný a efektivní.
Chyb ale bylo taktéž značné množství - ne vždy byl nalezen skutečně optimální typ. Vývojem všeho možného byly tříštěny síly. Často se až do výroby dostaly stroje v podstatě zbytečné, jejichž cena zdaleka nevyvážila náklady na jejich vývoj a a výrobu - He 219, Me 163.. Na některých místech byl naopak čas trochu trestuhodně provařen - Me 262, Fw 190 D.
Ze spojenců Říše se nedařilo získat dostatek sil a to ani po materiální stránce, ani po stránce živé síly. Rumunsko, Itálie, Bulharsko, Slovensko, Maďarsko..všechny tyto země mohly Luftwaffe v boji podpořit jistě více, ale ne všichni byli tak moc odhodláni válčit.
Dlouho se lpělo na útocích prováděných střemhlav. Nemyslím tím přímo chybu při vývoji He 177, který by i bez této podmínky měl potíží dost. Stuka prostě přečkala svou dobu. Obrovským štěstím pro Luftwaffe se ukázala přítomnost Fw 190, který se stal skutečně silným stíhacím bombardérem. Strojem, schopným relativně bezpečně pracovat zcela bez eskorty (a často naopak zatopit sovětským letcům).
Celkově se ale domnívám, že na rozdíl od takového japonského letectva Luftwaffe nepadla kvůli nějakým extra chybám. Kolos prostě padl totálním vysílením v boji s mnohonásobnou přesilou ještě větších kolosů. Domnívám se, že Luftwaffe byla schopna porazit jakéhokoliv soupeře (měla ideální dispozice) - VVS a USAAF nevyjímaje, ale nesměla by bojovat proti žádnému dalšímu. Z dnešního pohledu je těžké říci, co udělat lépe. Samozřejmě můžeme být generály po bitvě a říci: "tyhle typy jsou perspektivní na tuto činnost", "tyhle cíle jsou důležité protože..." a nebo "musíme chránit tohle, pakliže chceme...". V důsledku se ale jedná jen o další a další kdyby. Domnívám se, že každé jiné letectvo zvládlo během války vyplodit více chyb, než Luftwaffe. Přesto pouze japonské dostalo v důsledku tak strašně přesdršku, jako právě letecký deštník nad Říší.
Ještě přidám názor na Němečka: měl obrovský přínos svými publikacemi v určité době. Dnes jsou jeho knihy po všech stranách překonány, ale nemyslím, že by tam měl vyloženě extrémní bludy technického charakteru. Chyby tam jsou, často i citelné, ale stále to lze doporučit pro čtenáře, aby si vytvořil poměrně dobrý obrázek. Vezmeme-li v úvahu dobu, ve které ty knihy vznikly, tak se jedná o velice slušný počin.
Pod čarou: Těžko říci, z jakých informací převzal info o Fw 190, každopádně to byl jeden z mnoha autorů, kteří jeho vývoj (co se týče výkonů) popsali blbě

.