Scrate, když to vytrhneš z kontextu, zní to trošku blbě. Ve skutečnosti jsem uváděl, že existovaly oba systémy. A dále jako příklad motory
Slavia.

Což je třeba případ této mašinky. Moje "chyba", snažím se o širší záběr / chci, aby to bylo zajímavé pro čtenáře.
Lord píše:Možná docela velká nádrž (pro jistotu, ale spotřeba vody mohla být skutečně značná), "hnali proudem" či samotíží?
Mirek pochopil správně a na tuto moji otázku svým příspěvkem reagoval. Předtím jsme se bavili k čemu nádrže na vodu. Ano, trubky mi přišli poměrně o velkém průměru, že by se hodily i pro termosifonové chlazení, funguje tím lépe čím je větší tepelný rozdíl mezi chladičem a motorem. Kdyby se voda odpařovala, vzniknul by větší rozdíl.
Mirek58 píše:Jediný "spotřebič" vody tam bylo chlazení motoru a musela se doplnovat do chladiče. Ztráty odpařováním byly veliké. Přetlakové chladicí soustavy se tenkrát nepoužívaly. Psal se rok 1916-17.
Když uvažujeme o nuceném oběhu, tak jsem si našel řez tankem, koumal, vyšel mi spíše nucený oběh (pro jistotu). K tomu je nutné čerpadlo, a také větrák na chladič - obě věci Mark IV asi má, ale jako nouzovka by šlo možná oboje. Není třeba za to udílet nobelovku. Normální vývoj diskuse a klidně se nechám poučit od toho, kdo tomu více rozumí
Scrat píše:Tak jakým chlazením byl tento tank vybaven? Samoběžným ale asi těžko když je "chladič" ve zhruba stejné úrovni jako samotný motor, sice by to jakž takž fungovalo ale žádná sláva by to nebyla. Jedině snad kdyby konstruktéři použili heatpipe technologii.
Děkuji Knezdubovi za doplnění, není třeba
heatpipe.
knezdub píše:To, že je chladič ve stejné výšce jako motor není na závadu. Ještě po válce jezdily traktory Fordson se samotížným chlazením a bez problémů zvládaly chladit. ... spodní trubkou se vrací do motoru, odkud pomáhá vytlačovat teplou vodu do chladiče. Síla tohoto okruhu byla tak silná, ... Někdy je tento systém nazýván "termosyfonový".
Ano, termosifon znali, chlazení může být výše či v úrovni motoru. Dnes se princip používá třeba u solárních systémů. U tanku horní trubka, která pojme také určitý objem vody vede částečně u stropu, viz. výkres. Bavíme se čistě teoreticky. Vysvětlím i pro ostatní. Konkrétně u Mark IV jde horká voda trubkou do výparníku (radiatoru, kde dochází k odpařování vody) a nad ním je zřejmě kondenzátor (páry po zkapalnění můžou stéct zpět do výparníku).
Mirek58 píše:... je vidět horní přívod horké větve vody /od čela motoru k chladiči/, která tvoří obrácený sifon, což spolehlivě zastaví samotížný oběh. Tedy pokud je obrázek pravdivý.
Hmm, to je možný, ovšem jestli "spolehlivě", je otázka. Každopádně čerpadlo je jistota, pro armádu vše

Asi bych se v tom už dál nematlal
