
Tank MARK-IV byl vyvinut jako nástupce tanků MARK-I, MARK-II a MARK-III. Tank MARK-I představoval skutečnou revoluci na bojišti jako první použitelný tank. Měl ale také celou řadu problémů a nedostatků...
Jeho vývoj začal v říjnu 1916 a od února 1917 byl tank MARK-IV připraven k masové výrobě.
Dosud se spoléhalo na původní motor Foster-Daimler, šoupátkový vodou chlazený řadový šestiválec o výkonu 78,3 kW při 1000 otáčkách za minutu a k němu připojený převodový systém, ale jinak se jednalo o zcela vylepšené vozidlo, do jehož konstrukce byly zahrnuty zkušenosti z bitvy u Flers-Courcelette, ale i z bojů, které se odehrály v průběhu roku 1917.
Převodovku motoru byla dvourychlostní + zpátečka, spojená s přídavnou převodovkou o dvou rychlostech (celkem tedy 4 stupně vpřed a dva stupně vzad)


(Motor Foster-Daimler umístěný v tanku MARK-IV Male)
Některé stroje z prvních modelů trpěly z důvodu použití gravitačního (samospádového) dodávání paliva z vnitřních nádrží o objemu 227 litrů (50 imperiálních galonů) neboť benzin z těchto nádrží prosakoval v případě zasažení tanku i do jeho vnitřních prostor a tím představoval ohromné nebezpečí pro osádku. Tank také přerušoval svou jízdu při překonávání předprsně zákopu nebo při sjíždění z ní. Proto byla u tanku MARK-IV nádrž přemístěna na vnější stranu vozidla mezi dva záďové výstupy.

Víčko plnícího otvoru nádrže...

To také umožnilo zvětšit její objem na 318 litrů (70 imperiálních galonů) čímž také stoupl dojezd stroje na 56,3 km (na silnici) při spotřebě 5,9 l/km
(2,08 imperiálního galonu na míli) a zabezpečit její pancéřovou ochranu. Motor byl navíc doplněn čerpadlem k zajištění nepřerušené dodávky paliva.
Rychlost na silnici byla ale i tak maximálně 6 km/h.
Tank se dokázal brodit do hloubky 1,37 m bez přípravy.
Stoupání 47% a kolmá překážka 1,37 m.
Tank byl schopen překonat zákop o šířce 3,05 m.
MARK-IV se už také obešel bez zadních řídících kol, jaké měl jeho předchůdce MARK-I. Dalším hlavním vylepšením bylo také použití silnějšího pancéřování z nýtované oceli o proměnné síle. (16 mm v přední části, 12 mm na skloněných částech a 8 mm na ostatních místech), což zvýšilo odolnost vozidla vůči německým průbojným puškovým a kulometným střelám.
Ke zvýšení tažné síly v těžkém terénu mohl být také na každý třetí, pátý a nebo devátý článek pásu uchycen ocelový výstupek.


Sponson u mužské verze (Male) byl zmenšen tak, že se mohl během transportu zavěšovat do vnitřního prostoru místo jeho demontáže. Spodní část sponsonu byla také upravena a to z důvodu, aby nedocházelo k jeho zanášení bahnem a tank při průjezdu v nerovném terénu nedrhl o jeho dno.
Na motor se také upevnil výfuk s tlumičem hluku. Zlepšilo se uspořádání vnitřního prostoru, jeho ventilace a také chlazení. Osádka tanku však ale i nadále trpěla nepředstavitelným teplem, které vydával motor při jeho chodu...
Osádku stroje tvořilo 8 mužů...

Na tank mužské verze (Male) se montovala dvě kratší šestiliberní rychlopalná děla (ráže 57mm) L/23 Hotchkiss s drážkovou hlavní o délce 23 kalibrů, aby se zabránilo nabírání nečistot do ústí hlavně. Děla byla montována po jednom a to vždy v přední části sponsonu.
Úsťová rychlost kanonu L/23 Hotchkiss s drážkovou hlavní o délce 23 kalibrů byla 411 m/s a jeho dostřel 7300 metrů.

Mužská verze (Male) vezla 332 nábojů do těchto 57 mm děl.
Vezené druhy dělostřelecké munice: Ocelové (plné) střely, granáty (explozivní střely) a kartáčové střely.
Na každé boční straně sponsonu byl také umístěný kulomet s celkovou zásobou 6272 nábojů pro tři kulomety u této verze.

Děla nebyla stabilizována ani v elevaci, ani v odměru ( 120º od podélné osy) a k dispozici byla jednoduchá optická mířidla.

1. Horní válec brzdovratného zařízení
2. Zadní část klínového závěru kanonu
3. Kryt závěru (chrání střelce před pohybem kanonu při střelbě)
4. Rukojeť spouště
5. Dolní válec brzdovratného zařízení
6. Lafetace kanonu
7. Kryt kanonu (kryt je válcový a zakrývá otvor při všech úhlech palby)
8. Vodní nádrž (jde o soudek, kam padají prázdné náboje z kanonu)
9. Zaměřovač No.4Mk.III (4 násobné zvětšení)
10. Otvor pro střelbu z pistole (pro ochranu těsného okolí tanku)
11. Otvor pro uchycení lafety kulometu
12. Vstupní dveře
13. „Řídící“ tyč, jde o prvek sloužící k pohybu kanonem, střelec s její pomocí vede kanon na cíl, kanon nemá obvyklá náměrová a odměrová řídící kola a je
ovládán touto tyčí (opěrkou) přímo střelcem...
14. Páka otevírání závěru (ovládá ji nabíječ)
15. Pozorovací otvor (v boji se používá štěrbina, v případě potřeby je možno otvor odkrýt)
16. Stropní světlo

(A takhle viděla 24. dubna 1918 obsluha děla L/23 Hotchkiss osádky tanku MARK-IV Male při 4 násobném zvětšení skrze optický zaměřovač (No.4Mk.III) svého protivníka)

(Pohled na závěr šestiliberního rychlopalného děla (ráže 57mm) L/23 Hotchkiss. Na pravé straně je také vidět část motoru Foster-Daimler o výkonu 78,3 kW. Před motorem je také vidět místo pro řidiče a velitele stroje)

Kanon L/23 Hotchkiss s lafetací umístěný v tanku MARK-IV (Male)
1. Hlaveň (drážková o délce 23 kalibrů s úsťovou rychlostí 411 m/s a dostřelem 7300 metrů)
2. Zesílení hlavně
3. Maska kanonu
4. Nábojová komora
5. Kompresor
6. Optický zaměřovač (No.4Mk.III)
7. Uchycení zaměřovače
8. Ovládání klínu závěru
9. Ochranný štít
10. Ovládací páka
11. Spoušť
12. Páka zajištění Náměru
13. Páka zajištění odměru
14. Vzpěra pro zajištění kanonu v pochodové poloze
15. Podstavec kanonu
16. Sesazovací okruží
17. Kolébka kanonu
18. Brzdovratné zařízení

( Bod 11. Detailní pohled na spoušť děla (ráže 57mm) L/23 Hotchkiss. Na pravé straně je opět vidět část motoru Foster-Daimler o výkonu 78,3 kW)

( Bod 1. Hlaveň (drážková o délce 23 kalibrů)
V zadní části sponsonu u verze MARK-IV (Male) byla také uzavíratelná vstupní dvířka...
1.
(1. fotografie-venkovní část a 2. fotografie-vnitřní část. Na fotografii je také vidět systém uzavírání pozorovacího průzoru a otvoru pro ruční zbraň)
Na horní část tanku se na konzolách-rámu dal upevnit buď samovyprošťovací trám a nebo svazek hatí.

Samovyprošťovací trám se dal použít v případě, když stroj zapadl v podmáčeném terénu na jeho samovyproštění.
(Po upevnění trámu se zařadilo vpřed nebo vzad a trám tažený řetězy zvětšil plochu záběru natolik, že obvykle umožnil vyjetí zapadnutého tanku. Rám nad tankem umožňoval několikanásobné použití, bez něj by se trám zachytil za výčnělky na horní části tanku)
Svazek hatí se používal na shození do nepřátelského zákopu, díky kterému mohl stroj překonávat širší překážku.

(Na této fotografii je i moc pěkně vidět zavěšení bočního sponsonu do vnitřního prostoru při přepravě)
Místo původních kulometů Hotchkiss v kloubovém uložení byly montovány kulomety Lewis ráže 7,7 mm british, které měly možnost pohybu v úhlu 90º v náměru i odměru.

(Pohled do vnitřku sponsonu verze Male na lafetaci osazenou kulometem Lewis ráže 7,7 mm british)
Zkušenost však brzy ukázala, že kulomety Lewis nejsou pro použití v tanku příliš vhodné, neboť měly vzduchem chlazený systém, který naplňoval vnitřek stroje dýmem. Kulomet byl dosti zranitelný nepřátelskou palbou a to díky svému rozměrnému chladícímu plášti. Také potřeboval zvětšení otvoru ve sponsonu za účelem umístění tohoto rozměrného a vzduchem chlazeného pláště. Tím se ale také zvýšila možnost pronikání rozprasknutého kovu od nepřátelských střel.
Na druhou stranu výhodou kulometu Lewis byla větší kapacita zásobníku (47 a později 90 nábojů) zatímco kulomety Hotchkiss používaly plechový pásek s kapacitou pouze 24 nábojů.
Proto byly tyto kulomety Lewis ráže 7,7 mm british později nahrazeny revidovanými systémy Hotchkiss, ovšem ne už v původní verzi a s omezeným pohybem.
Tank MARK-IV bez ohledu, zda-li se jednalo o mužskou verzi (Male) a nebo ženskou verzi (Female) měl umístěn také kulomet v jeho přední části...


(Venkovní pohled-lafetace osazena kulometem Lewis ráže 7,7 mm british)

(Vnitřní pohled-lafetace kulometu neosazena)
Detail uzavírání výhledu řidiče a velitele v přední části stroje...
Tank MARK-IV byl také vybaven množstvím pozorovacích průzorů a uzavíratelných otvorů pro ruční zbraň...

Po ukončení vývoje byly tanky MARK-IV dodávány do vojska v dubnu 1917. Výroba 1015 kusů tanků probíhala v poměru tři varianty Female na dvě varianty Male.
Tank MARK-IV verze Female se poněkud lišil od dřívějších variant Female, neboť jeho sponsony byly trochu mělčí (díky tomu mohl být pod sponsonem zabudován pár vstupních dvířek na obou stranách v místech, která byla před tím zakryta rozměrnějším sponsonem) a užší - jen 0,381 m.

(Lafetace jsou osazeny kulomety Hotchkiss. Pod sponsonem je vidět umístění páru bočních vstupních dvířek)

(Lafetace osazena kulometem Lewis ráže 7,7 mm british. Pod sponsonem jsou také částečně vidět otevřená boční dvířka)

(Lafetace je osazena kulometem Lewis ráže 7,7 mm british. Za povšimnutí stojí otevřený otvor pro ruční zbraň)

(Lafetace je osazena kulometem Lewis ráže 7,7 mm british. Boční dvířka jsou otevřená a nasvědčují tomu, že osádka se zoufale pokoušela dostat ven z hořícího stroje...)

(Vnitřní pohled do sponsonu verze Female-lafetace osazena kulometem Lewis ráže 7,7 mm british)

(Vnitřní pohled do sponsonu verze Female -lafetace kulometu neosazena)
Z fotografie je patrné, že kulová lafetace je umístěna na desce. Dle mého se jedná o stejnou lafetaci, která se nachází na přední části tanku.
Tenhle celek je pak vložen do jakéhosi soudku, který chrání celou lafetaci a ten je umístěn do bočního sponsonu ŽENSKÉ VERZE. V bočním sponsonu verze Female jsou tyhle soudky umístěny dva...
Verze tanku Female byla vyzbrojena pouze kulomety a to vždy po dvou umístěných v bočních sponsonech. Nižší hmotnost těchto sponsonů a jejich výzbroje také přispěla ke snížení celkové bojové hmotnosti varianty Female na hodnotu 26 418 kg oproti tanku Male s hmotností 28 450 kg.

1. Chladič
2. Páka uzávěru diferenciálu
3. Diferenciál
4. Hlavní převodovka
5. Olejová nádrž
6. Regulátor motoru („plyn“)
7. Systém oběhu chlazení
8. Přívod paliva (od karburátoru)
9. Osa pro startovací kliku
10. Hnací řetěz startování (převod na kliku motoru)
11. Páka zasouvání starteru (zajišťuje spojení startovací kliky a motoru)
12. Řadící páka hlavní převodovky
13. Páka řízení (brzdí pás)
14. Pedál nožní brzdy
15. Spojkový pedál
16. Pomocná páka spojky (pomáhala stisknout pedál)
17. Zadní plát trupu
18. Články pásu
19. Hnací kolo
20. Hnací řetěz
21. Zadní horní průchod (zřejmě pro výfuk)
22. Zadní horní pancíř
23. Osa která zajišťuje vzájemné ustavení dílů korby při montáži (další je na konci a začátku trupu)
24. Otvory pro osy kladek pásu
25. Horní držák pro upevnění kamufláže
26. Boční pozorovací průzor
27. Boční pozorovací otvor (na rozdíl od průzoru bylo možno otvor zakrýt krytem)
28. Horní vedení pásu
29. Přední pozorovací průzor
30. Přední držák pro upevnění kamufláže
31. Velitelský pozorovací otvor (zde ještě bez krytu, nad ním je průzor)
32. Otvor pro montáž kulometu Lewis (ráže 7,7 mm british)
33. Drážka pro systém posunu napínacího kola
34. Místo pro umístění napínání pásu
35. Kladky pásu

1. Kláda pro samovyproštění
2. Tlumič výfuku
3. Válcová maska kanonu
4. Potrubí chladícího systému
5. Startovací klika
6. Šnekový reduktor
7. Chladič
8. Zadní příklop
9. Palivová nádrž
10. Hnací kolo
11. Pojezdové kolo
12. Řetězový redukční převod
13. Ventilátor
14. Směrová převodovka
15. Dveře sponsonu
16. Olejová nádrž
17. 7,7 mm kulomet Lewis
18. Motor Daimler
19. Kanon Hotchkiss L/23 (ráže 57mm)
20. Sedačka řidiče




(Tank MARK-IV Male)
Rozměry: celková délka - 8,05 m
celková výška - 2,49 m
šířka - 4,115 m

(Tank MARK-IV Female i s jeho osádkou)
Uchycení samovyprošťovacího trámu pomocí řetězů...





(Skupina vraků... V popředí a za ním MARK-IV Male, na pravé straně MARK-IV Female)

(Němečtí vojáci si prohlížejí vrak tanku MARK-IV Male, který má na sobě připevněn samovyprošťovací trám )
Detail samovyprošťovacího trámu, na kterém je dobře vidět okování z důvodu zvýšení jeho životnosti...
Uchycení svazku hatí na stropnici stroje...

Detail konzolí-rámu sloužícího k uchycení samovyprošťovacího trámu a nebo svazku hatí...
1.


3.

(1.celkový pohled na konzele-rám na zadní části, 2.přichycení konzole-rámu k příďovému výstupku, 3. přichycení konzole-rámu k záďovému výstupku)
Článek pásu používaných u tanku MARK-IV...

Spodní strana části pásu tanku MARK-IV na kterém je zachycen ocelový výstupek ke zvýšení tažné síly v těžkém terénu...
MARK-IV dioráma (Jako předloha modelu byla použita kresba v knize. Na ní je ale zachycen tank MARK-I)







MARK-IV model (Za povšimnutí stojí ocelový výstupek, který se montoval na články pásů)






Osádka tanku také používala pro svou ochranu helmu Mark-I Brodie doplněnou síťkou z ocelových kroužků a koženou ochrannou masku obličeje...




Zdroj: Chrystoper Chant-ENCYKLOPEDIE TANKŮ, Osprey a vlastní poznatky...