Dle tabulek jsou dopadové úhly granátů ráže nad 305 mm na vzdálenost 20.000 metrů menší než 20°. Pochybuji, že na větší vzdálenost by probíhal dělostřelecký souboj. Takže účinnost pancéřování by se měla posuzovat podle těchto úhlů. Pravděpodobnost zásahu nad tuto vzdálenost byla mizivá - viz tabulky. Jednalo by se o náhodný šťastný zásah.
Prohlédněte si odkazy, které jsem zde dal, je tam všechno :
http://www.military.cz/ww2_ships/parametry.htm
Zdroj : warships.wz
Němci uvažovali s bojovým prostorem v Atlantiku, tudíž tomu odpovídala i strategie palby. Na první pohled sice pancéřování nevypadalo nejsilnější (hlavní bočný pás jen 320mm) ale v kombinaci s výtečným řešením vnitřní struktury pancéřování poskytovalo mnohem lepší ochranu před torpédy. A co se týká ochrany pred dělostřelbou, tak ochrana důležitých částí (podhladinových) u Bismarcka byla lepší než u třídy Yamato.( jediný boční 410 mm ), pohon 475 mm – 320mm(0°)+110mm(+68°)+45mm(0°), muniční sklady 485 mm - 320 mm (-7°až -1+120mm(+68°)+45mm(0°)
Řešení horizontálního pancéřování 130 - 160 mm (pancéřové paluby 50 + 80-110mm), bylo vzhledem na vzdálenost dělostřeleckého souboje v podmínkách severního Atlantiku dostatečné. Pro srovnání Yamato : 234 mm ( 16 + 18 + 200 mm – 0°, šikmý 230 mm – 5° )
U Bismarcka je bočný pás kolmý na dno lodi v strednej časti trupu. Vzhľadom na to, že "kopíruje" tvar trupu, tak v mieste muničných skladov (pod vežami) je ten odklon od vertikálnej roviny 7-17°. V mieste muničných skladov je rovnako silnejšia sklonená časť - 120 oproti 110mm v mieste pohonu.
---Zde je pro porovnání pancéřování třídy H, srovnejte s Bismarkem. Modré čáry u "H" představují úhel 35°, červené 20°.

Modré čáry představují úhel 35°, červené 20°.
Jelikož jsem lepší obrázek nenašel, tak údaje uvádím zde :
Horní paluba : 50
Hlavní paluba vodorovná 100 mm ( počítám, že nad pohonem a muničními skladišti byla 120 mm. )
Hlavní paluba šikmá 120 mm
Boční vnější ( odshora ) : 150, 180, 300 mm
Boční vnitřní odshora 25, 30, 45 ( protitorpédová ) mm
Dále je tam svislá přepážka uvnitř nad hlavní palubou : 25 mm
Sklonená časť hlavní pancéřové paluby Bismarka je pod uhlom 30° ale 22° (68° od vertikálnej osy). U Jamata bol sklon bočného pásu 20°.
Parametre diel (uhol, vzdialenosť, priebojnosť):
380mm SK C/34:
16,4° (20.000m, 400mm)
13,7° (18.000m, 420mm)
10,4° (15.000m, 460mm)
5,8° (10.000m, 515mm)
460mm Type 94:
16,5° (20.000m, 494mm)
14,4° (18.000m, 527mm)
11,5° (15.000m, 580mm)
7,2° (10.000m, 680mm)
Na 18.000m pri dopadovom uhle granátov Jamata (14,4°) stojí na Bismarcku pancier:
Pohon:
+320mm KC (odklon 0°) -> ekvivalent cca 330 mm
+110mm Wh (odklon 68°) -> ekvivalent cca 186 mm
+ 45mm Ww (odklon 0°) -> ekvivalent cca 46 mm
---------------------------------------------------------------------
CELKOM - 562 mm (priebojnosť granátov Jamata je 527mm = pancier odolá)
Muničné sklady:
+320mm KC (odklon 7° až 17°) -> ekvivalent cca 344 až 375mm
+120mm Wh (odklon 68°) -> ekvivalent cca 203 mm
+ 45mm Ww (odklon 0°) -> ekvivalent cca 46 mm
---------------------------------------------------------------------
CELKOM - 593 až 624mm (priebojnosť granátov Jamata je 527mm = pancier odolá)
Na 18.000m pri dopadovom uhle granátov Bismarcku (13,7°) stojí na Jamato pancier:
+410mm (odklon 20°) -> ekvivalent cca 493 mm
(priebojnosť granátov Bismarcku je 420mm = pancier odolá)
Na 18.000m pri dopadovom uhle granátov Jamata (14,4°) stojí na Jamato pancier:
+410mm (odklon 20°) -> ekvivalent cca 497 mm
(priebojnosť granátov Jamata je 529 mm = pancier NEodolá)
Takže je z tohoto zrejmé, že ak na Bismarcka bude strieľať Jamato, tak granáty Jamata sú schopné sa dostať až pred protitorpédovú prepážku a tam vybuchnúť. Protitorpédová prepážka značne stlmí účinok explózie a teda je šanca, že dôležité časti zostanú nepoškodené. Toto však platí jen pre prípad zásahu priestoru pohonu. V prípade zásahu v mieste muničných skladov nie sú schopné granáty jamata preraziť sklonenú časť pancierovej paluby a granáty tak vybuchnú nad ňou a nespôsobia tak žiadne škody, ktoré by mohli spôsobiť potopenie lode.
V prípade, že by na Jamato strieľala Jamato, tak bočný pancier Jamata nie je schopný odolať a granáty by sa dostali až do vnútra lode k dôležitým častiam (u Bismarcku by vybuchli pred protitorpédovou prepážkou a teda spôsobili menšie škody)
Z vyšie uvedených hodnôt vyplýva, že pancierová ochrana Bismarcka poskytuje výrazne lepšie oproti pancierovanie Jamata.
Možný dělostřelecký souboj : Bismarck versus Iowa.
Bismarck byl ve výhodě zejména při menších dopadových úhlech granátů, teda na menší vzdálenosti. Při stejném náměru měl Bismarck díky vyšší úsťové rychlosti větší dostřel a více plochou dráhu letu, což mělo příznivý vliv na přesnost palby.
---380 mm granáty Bismarcka dokázaly 329 mm pancíř odkloněný o 19° a 38mm svislý pancíř prorazit na vzdálenost do cca 17.000 m.
---406 mm granáty Iowy si dokázaly s pancířem Bismarcka poradit jen do vzdálenosti:
pohon : 14.000 m, tj. 320mm(0°)+110mm(+68°)+45mm(0°)
muniční sklady : 11.500 - 10.000 m, tj. 320 mm (-7°až -17°)+120mm(+68°)+45mm(0°)
Pravdepodobnosť zásahu u diel Iowy na cieľ veľkosti Bismarcku bola zisťovaná počas testov:
Na 9144m pravdepodobnosť zásahu 32,7 % (cieľ otočený bokom), 22,3% (cieľ otočený čelom)
18.288m - 10,5 a 4,1%
27.432m - 2,7 a 1,4%
Vzhľadom na to, že pri testoch pravdepodobne boli lepšie podmienky ako vo vodách Dánskeho prielivu je možné predpokladať, že percento zásahov v reálnom boji by bolo nižšie.