Takze moje otazky co me ted napadaji :
1) Design lode vs. design tanku Prvni tanky byvaly osazeny vetsim poctem identickych kanonu/kulometu, podobne jako bitevni lode. Postupne se ale zcela logicky ustalila koncepce s jednim hlavnim delem maximalni raze kterou tank snese. U lodi je ale paluba osazena vzdy vice dely. Laicky se mi zdá smysluplné konstruovat bitevní lod podobne jako tank (resp. jako monitor
http://en.wikipedia.org/wiki/Monitor_%28warship%29
- tj. umístit jedno delo maximalni ráze kterou lod zvládne
1b) Optimalizace pro boj z boku misto ze predu s tim souvisi i to ze lode byvaji konstruovany pro boj natoceny bokem k nepriteli, to je samozdrejme nevyhodne z hlediska plochy cile, a z hlediska velikosti pancerovane plochy. Navic utok na nepritele bokem pusobi dosti zvlastne (zvlastnim manevrovanim). Pri stretu dvou flotil za predpokladu ze jedna strana je silnejsi (utocnik) a druha slabsi
(obrance/prchajici) je logicke ze jedna z lodi bude pronasledovat druhou, proto by mely byt nejlepe vyzbrojeny a chraneny na pridi a zadi (?)
Proc se neujala/nezavedla koncepce lode pancerovane maximalne na pridi podobne jako u tanku.
Napada me ze u lodi jsou uvazovane kalibry takovych del a sila pancire uz priliz velke (1000mm?) ... je nejak fyzikalne/technologicky omezene konstruovat tak velke dela a pancir?
2) Nejde tam nacpat tech del vice? Dale mi pripada ze i pokud se budeme drzet koncepce vice mensich del, tak jich bitevni lode nemaji zas az tak mnoho. Ano 9x406mm takove Iowy se zda jako obrovska palebna sila, ale kdyz se clovek laicky podiva na trub a samotne delove veze resp misto ktere jejich vence maji zda se ze by se tam dalo tech dela s trochou snaha nacpat i treba 2x vice. Proc se tak nedelo (proc tam nenacpali hlavnich dela maximum kolik se dalo - vzdyt by se tim bojova hodnota lode skoro zdvojnasobila, zatimco jeji cena by priliz nevzrostla? Nebo ano - Jake je porovnani ceny bitevni lode a jejich del?)
3) Trub tvaru krabice Trupy nejvetsich bitevnich lodi obvykle nemaji strikne hydrodynamicky idelani tvar, vetsinou jsou uprostred rozsirene do jakesi "krabice" a maji ploche dno. Cim to je? Myslim ze to ma neco spolecneho s pancerovanim (komorovy pancir proti torpedum) a s omezenym ponorem pri zachovani dostatecne stability (predevsim pri bocni palbe z kanonu). Tento tvar s krabici uprostred maji i moderni trajekty a kontejnerove lode. Omezeni ponoru je zpusobene nejakymi standardy v pristavech? Nebo zvetenim manevrovacich moznosti (aby lod mohl operovat i v melkych zatokaczh ne jen na hlubokem mori? ... pokud ano - stoji to zato? Uplatilo se to nekdy v novodobych namornich bitvach?)
4) Nadstavba jak koho napadlo - Vojenske lode maji obvykle nadstavbu rozodivneho tvaru jakoby nepodlehajici zadnym funkcionalnim impeativum (tim chci rici - zatimco letadla nebo tanky vypadaji vsechna velmi podobne protoze podlehaji stejnym zakonitostem, nadstavma lodi vypada obvykle velice ruznorode, jako by ji kazde stavel jak ho napadne, jak nejky 5x prestavovany hrad

Cim to je? Jake jsou pozadavky a desingove kompromisy ktere nadstavba musela splnovat? Cekal bych
- kompaktni aby se dala pancerovat
- nizka aby neprekazela delum a protiletadlove palbe
- nizka aby nezvysovala tezisko lodi
- nizka aby ztizila zpozorovani lodi na velkou vzdalenost/za obzorem
s vysokym sloupem pro vyhled a umisteni pristroju
5) Lode jako ponorky? - Vyznamnou cast odporu lodi tvori vlnovy odpor ( celo lodi se pohymuje rychlosti presahujici rychlost vlneni na hladine, tazke vyvari neco jako nadzvukovy aerodinamicky tresk u letadel, a vznika "wake" - prpto maji lode ostrou prid jako nadzvukove letadla, zatimco ponorky tupou jako podzvukove letadla).
Nebylo by z tohoto hlediska vyhodne trup pakticky cely potopit pod hladinu, a na hladine nechat pouze sani/vyfuk motoru a pripadne dela?
(tzn. kontruovat nejvetsi lode jako obrovske ponorky, pouze bez zarizeni umoznujici ponoreni)
... to jsou asi ty nejpalcivejsi otazky co me momentalne napadaji.... ale az boudou zodpovezeny prijdu rychle s dalsim balickem hloupých otázek
