Tak ohledně vyřazení těch C-27 si myslím,že hodně tomu pomohla ta nehoda a následná dlouhodobá neschopnost provozu jednoho stroje.A na druhou stranu pokud teda chtějí větší letadla,tak je nesmysl provozovat tři typy transportních letadel po pár kusech L-410,C-27 a KC-390...zejména u tak malého letectva.A pokud se opravdu podaří ty C-27 prodat,tak to taky ušetří nějaké finance na nákup těch nových letadel.I běžným lidem se lépe vysvětlí jakoby výměna,než úplně nový nákup jiných letadel.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 29/11/2024, 12:02
od pjaro77
Fico to vysvetlí bežným ľuďom tak, že v ruskej TV povie, že on je proti vojne a zbrojeniu. Kovaní mu to spapkajú a tí ostatní prejdú do iných strán.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 29/11/2024, 12:43
od skelet
civilní letadla mají jiný nálet, než ty vojenské, takže srovnávat to je .. zvláštní. Pochybuji, že slovenské C-27J mají takový nálet, aby se mohli vyřadit z těchto důvodů. To by musely létat nonstop.
Takže :
1) analýza ministerstva obrany přišla na to, že potřebuje letadlo s větší nosností a doletem a nevyužije C-27
2) C-27 nakoupil babrák, který zmrvil servisní smlouvu a Leonardo teď chce z ministerstva sedřít kůži za živa.
Vzhledem k tomu, jak dlouho byl odstavená jedna C-27, tak bych si řekl, že platí bod 2.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 29/11/2024, 14:11
od RezortineR
Áno, platí bod 2. Ale čiastočne aj 1., ktorý prišiel v akurát taký okamih, kedy prišiel
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 29/11/2024, 14:33
od Pressburger
Exminister tvrdí, že zo strany VzS a GŠ bola naopak požiadavka na nákup tretieho C-27J Spartan...
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 29/11/2024, 14:39
od Wolfhound
Zemakt píše: ↑29/11/2024, 07:45
Právě na toto narážím. Prostě je úplně na palici vyřazovat po pár letech provozu takto výkonné letouny. Úplně mi z toho číší klasický šlendrián. A je jedno jestli už chybným zadáním objednavatele, blbě napsaných či dokonce absencí servisních smluv apod. By mne zajímalo jestli někdo spočítá tu finanční ztrátu která tím státu vznikne.
Souhlas. Typ je sám o sobě dobrý a výkonný. Tudíž problém je jinde.
skelet píše: ↑29/11/2024, 12:43
2) C-27 nakoupil babrák, který zmrvil servisní smlouvu a Leonardo teď chce z ministerstva sedřít kůži za živa.
Vzhledem k tomu, jak dlouho byl odstavená jedna C-27, tak bych si řekl, že platí bod 2.
Souhlas. Vypadá to jako exit strategie.
Scotty87 píše: ↑29/11/2024, 11:04
Ještě nedávno tu mnozí tvrdili že C-27 je super letadlo plnící všechny potřeby Slovenska. Ze dne na den je nedostatečné a zralé na vyřazení.
Matesaax píše: ↑29/11/2024, 11:46
Tak ohledně vyřazení těch C-27 si myslím,že hodně tomu pomohla ta nehoda a následná dlouhodobá neschopnost provozu jednoho stroje.
Souhlas.
A na druhou stranu pokud teda chtějí větší letadla,tak je nesmysl provozovat tři typy transportních letadel po pár kusech L-410,C-27 a KC-390...
Nesouhlas. Právě kombinace více kategorii přepravních prostředků je z hlediska vzdušné mobility optimální. Vše ostatní už je o kompromisech a outsorcingu.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 29/11/2024, 14:56
od Pressburger
Ešte raz podľa exministra Naďa za jeho pôsobenia sa podpísala zmluva na servisovanie Spartanov, lebo predchádzajúce vedenia to kúpili, ale nedali zmluvu na servisovanie. Naozaj by chcel vidieť tú analýzu kde modernizácia tomuto vedeniu vyšla na 260 miliónov EUR. A oni podľa požiadaviek ngš plánovali v horizonte 5 rokov dokúpiť tretí C-27J Spartan. zdroj:https://360tka.sk/videos/HHUeGCaVNX0K9OXJ2xoo
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 29/11/2024, 16:26
od RezortineR
3x dopravák sa plánoval už pri vyraďovaní Antonovov, nie je to vec len súčasného NGŠ
Určite by som modernizoval RM 70/85 Modular resp. 122mm spôsobilosť aby s DELOSYS dokázali strieľať aj srbskými 122mm raketami M19 až do 40km inými slovami o 1/3 ďalej ako naše súčasné 122mm rakety M26 (do 30km).
Ostatne v jednom z minulotýždňových videí práve minister obrany oceňoval nielen srbské rakety pri jeho súčasných viacnásobných návštevách Srbska a jeho obranného priemyslu.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 30/11/2024, 17:02
od pjaro77
Už dávno mohli integrovať M30/M31 alebo rakety accular. Neurobili nič.
Určite by som modernizoval RM 70/85 Modular resp. 122mm spôsobilosť aby s DELOSYS dokázali strieľať aj srbskými 122mm raketami M19 až do 40km inými slovami o 1/3 ďalej ako naše súčasné 122mm rakety M26 (do 30km).
Ostatne v jednom z minulotýždňových videí práve minister obrany oceňoval nielen srbské rakety pri jeho súčasných viacnásobných návštevách Srbska a jeho obranného priemyslu.
Ak sa nemýlim, spôsobilosť pre divízne raketomety je 70 km + (môžem sa mýliť, ale myslím že to bolo 70). To bol aj cieľ modernizácie MODULAROV, resp. ich štúdia, spoločnosťou Lockheed - kde sa teda ukázalo, že to stojí viac ako nový raketomet.
Čiže ak sa budú raketomety modernizovať tak istotne s cieľom dosiahnuť spôsobilosť divízneho raketometného delostrelectva - a teda dostrel tých 70 km (ak to bolo tých 70). Menší dostrel pod túto spôsobilosť by bol len strata peňazí.
Určite by som modernizoval RM 70/85 Modular resp. 122mm spôsobilosť aby s DELOSYS dokázali strieľať aj srbskými 122mm raketami M19 až do 40km inými slovami o 1/3 ďalej ako naše súčasné 122mm rakety M26 (do 30km).
Ostatne v jednom z minulotýždňových videí práve minister obrany oceňoval nielen srbské rakety pri jeho súčasných viacnásobných návštevách Srbska a jeho obranného priemyslu.
Ak sa nemýlim, spôsobilosť pre divízne raketomety je 70 km + (môžem sa mýliť, ale myslím že to bolo 70). To bol aj cieľ modernizácie MODULAROV, resp. ich štúdia, spoločnosťou Lockheed - kde sa teda ukázalo, že to stojí viac ako nový raketomet.
Čiže ak sa budú raketomety modernizovať tak istotne s cieľom dosiahnuť spôsobilosť divízneho raketometného delostrelectva - a teda dostrel tých 70 km (ak to bolo tých 70). Menší dostrel pod túto spôsobilosť by bol len strata peňazí.
Tusim vas tam vsetkych LM tahal za nos.
Vyroba HIMARS mimo USA je temer nemozna, ako sa dozvedeli PL ked si chceli vyrobit svoj s podvozkom Jelcz. A pritom ten podvozok je najmenej podstatna cast toho celeho a vyrobit (ci inak zohnat) ho vie kazdy na svete.
Bud USA chcu predat rakety GMLRS, alebo nie. SRP Modularov je nemeckej vyroby , mozno obdobny ako maju na Mars a ten snad GMLRS vie .
Keby sa u nas bojovalo, samozrejme taka modernizacia by bola zbuchana za tyzden, ako sme to videli napr pri Mig29+Harm , Su24+scalp a podobne.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 30/11/2024, 18:06
od RezortineR
Aký bol samotný priebeh tej štúdie neviem, viem že trvala rok a niečo - kým teda LM nepovedal sumu.
Momentálne sa stále študuje možnosť inej modernizácie (čiže niečo bez LM ale detaily neviem), alebo možnosť kúpy úplne nového systému.
Samozrejme, podmienka dostrelu ostáva.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 30/11/2024, 18:12
od Pressburger
Samozrejme ja som písal o 122mm raketách z 30km na 40km tj. 1/3 čím nie je dotknutá 228mm a tam nech si robia štúdie uskutočniteľnosti hlavne aby boli tie štúdie hospodárne...
Určite by som modernizoval RM 70/85 Modular resp. 122mm spôsobilosť aby s DELOSYS dokázali strieľať aj srbskými 122mm raketami M19 až do 40km inými slovami o 1/3 ďalej ako naše súčasné 122mm rakety M26 (do 30km).
Ostatne v jednom z minulotýždňových videí práve minister obrany oceňoval nielen srbské rakety pri jeho súčasných viacnásobných návštevách Srbska a jeho obranného priemyslu.
Ak sa nemýlim, spôsobilosť pre divízne raketomety je 70 km + (môžem sa mýliť, ale myslím že to bolo 70). To bol aj cieľ modernizácie MODULAROV, resp. ich štúdia, spoločnosťou Lockheed - kde sa teda ukázalo, že to stojí viac ako nový raketomet.
Čiže ak sa budú raketomety modernizovať tak istotne s cieľom dosiahnuť spôsobilosť divízneho raketometného delostrelectva - a teda dostrel tých 70 km (ak to bolo tých 70). Menší dostrel pod túto spôsobilosť by bol len strata peňazí.
Tusim vas tam vsetkych LM tahal za nos.
Vyroba HIMARS mimo USA je temer nemozna, ako sa dozvedeli PL ked si chceli vyrobit svoj s podvozkom Jelcz. A pritom ten podvozok je najmenej podstatna cast toho celeho a vyrobit (ci inak zohnat) ho vie kazdy na svete.
Bud USA chcu predat rakety GMLRS, alebo nie. SRP Modularov je nemeckej vyroby , mozno obdobny ako maju na Mars a ten snad GMLRS vie .
Keby sa u nas bojovalo, samozrejme taka modernizacia by bola zbuchana za tyzden, ako sme to videli napr pri Mig29+Harm , Su24+scalp a podobne.
A čo z toho, keď sa v celej Europe nevyrábajú ani rakety GMLRS ?
To sa radšej dohodnúť s izraelcami a nemcami na výrobe europulsu alebo rakiet do nich. Alebo ako francúzi sa dohodnúť s Indiou - raketomet Pinaka. India nerobí obštrukcie kvôli možnosti vyrábať doma.
Prečo sú stále na Slovensku?
Ešte väčšou neznámou je, prečo Ukrajinci za viac než tri mesiace neprevzali žiadnu z novovyrobených Zuzán. Denník N oslovil aj ukrajinskú ambasádu v Bratislave, do uzávierky však žiadne vyjadrenie neposkytla.
Re: OSSR, kampak kráčíte?
Napsal: 3/12/2024, 16:38
od Lynx
Vláda Slovenské republiky schválila rezoluci č. 717/2024 ministerstva obrany (MO SR). Dokument Transformace transportního letectva vzdušných sil Ozbrojených sil Slovenské republiky stanovuje kompletní výměnu flotily transportních letadel – dvou C-27J Spartan a sedmi L-410 Turbolet.
Nedávno sa tu riešilo postovanie článkov za paywallom....
Vláda Slovenské republiky schválila rezoluci č. 717/2024 ministerstva obrany (MO SR). Dokument Transformace transportního letectva vzdušných sil Ozbrojených sil Slovenské republiky stanovuje kompletní výměnu flotily transportních letadel – dvou C-27J Spartan a sedmi L-410 Turbolet.
MO SR počítá s odprodejem většiny svých dopravních letadel a nákupem tří středních dopravních letadel (s opcí na čtvrté) a dvou biz-jetů s kapacitou 15 osob. V případě biz-jetů slovenská média mluví o kanadském Bombardier Global 5000.
To potvrdil také slovenský ministr obrany Robert Kaliňak: „Global je pravděpodobně nejběžnějším letounem ve vojenských letkách, který je určen pro takovéto úkoly, to znamená buď pro individuální odsun, nebo evakuaci, pro přepravu pacientů, kteří jsou v kritickém stavu.“
V případě středního dopravního letadla je favoritem brazilský C-390 Embraer. Podle slovenského ministra obrany na „oplátku“ může mít Brazílie zájem o slovenské houfnice. „Během nadcházející cesty pana premiéra do Brazílie bychom mohli podepsat memorandum, které by znamenalo začátek diskusí o tom, zda ano, či ne, zda budou podmínky pro nás vyhovující,“ uvedl Kaliňák.
Dodávka všech pěti až šesti strojů má proběhnout do roku 2030. Kolik chce MO SR za letadla utratit, ale nebylo nikde uvedeno. České ministerstvo obrany za dva C-390 (a provozní zázemí) zaplatilo 11,3 miliardy Kč (450 milionů EUR).
Důvodem výměny C-27J a L-410 je podle předkládací zprávy jejich „nedostatečná přepravní kapacita, provozní rozsah a velmi nízká dostupnost (, která) omezuje jejich použití k provádění letecké přepravy do oblastí vojenských operací, zajišťování evakuačních letů a plnění úkolů v prostředí moderního bojiště.“ To se ukázalo během misí slovenských vojáků v Lotyšsku, na Kypru nebo Libanonu. Jmenované státy Středního východu jsou na hranici operačního doletu C-27J. Krátký dolet C-27J se pak plně projevil při dvou evakuačních letech do Afghánistánu v roce 2021.
Slovenské C-27J jsou přitom v provozu jen šest, resp. sedm let – první stroj byl dodán 24. října 2017 a druhý 9. dubna 2018. Nedávno byl přitom funkční jen jeden stroj, protože v roce 2022 poryv větru poškodil zaparkovaný C-27J v Gruzii. Podle internetových zpráv opravený C-27J provedl první zkušební let letos v říjnu.
U obou letounů předkládací zpráva uvádí: „Dalším kritickým faktorem se zdá být nízká dostupnost obou typů provozovaných letadel. V důsledku nedostatečné logistické podpory a nedostatku náhradních dílů poskytovaných výrobci v důsledku ukončení technické podpory těchto typů letadel.“
Dostupnost flotily je opravdu tristní. „Byl jsem u dopravní letky v Kuchyni a z devíti letounů ministerstva obrany byl v provozu jeden,“ uvedl pro slovenská média Kaliňák. Dlouhodobě je nasaditelný jeden C-27J a dva L-410.
Navíc změny v leteckých předpisech a standardů (ICAO, NATO) vyžadují nákladnou modernizaci obou typů v oblasti komunikačních, navigačních, identifikačních a obranných systémů. Podle předkládací zprávy odhady provozních nákladů (do konce životnosti?) a nutné modernizace C-27J přesahují 266 milionů EUR (bez DPH). V případě L-410 je nutné do roku 2028 za stejným účelem investovat 5,8 milionu EUR (bez DPH).
„Aby byla dosažena požadovaná dostupnost [C-27J], bylo potřeba v prvních pěti letech provozu vynaložit více než 21 milionů EUR bez DPH a smluvní cena za komplexní logistickou podporu do roku 2027 činí více než 35 milionů EUR bez DPH,“ uvádí pro dva C-27J dokument Návrh na určení investičního projektu „Obměna flotily letecké dopravy Vzdušné síly ozbrojených sil Vzdušných sil Slovenské republiky“.
V případě dosažení dostupnosti dvou L-410 stejný materiál uvádí, že „od roku 2010 bylo na tuto dostupnost vynaloženo více než 33 milionů EUR (včetně DPH), které byly použity na generální opravy, revize a kontroly a také na nezbytné modernizace.“
C-27J zůstanou v provozu až do předání nových strojů do výzbroje slovenských vzdušných sil. V případě L-410 si slovenské letectvo ponechá dva až tři letouny pro účely výcviku letových posádek (posádek C-390).
Dobré připomenout: Na Slovensku přepravu ústavních činitelů zajištuje ministerstvo vnitra a vládní letka je tak mimo ministerstvo obrany a vzdušné síly. To vyvolává určité napěti mezi obranou a vnitrem. Možná tedy nákup Bombardier Global 5000 je skrytou snahou nahradit dosluhující Fokkery 100 ministerstva vnitra.
Pokud dojde k nákupu C-390, je dobré položit si upřímnou otázku: Co bránilo Maďarsku, Slovensku a ČR společně nakoupit a případně dokonce provozovat C-390? Výhody takového kroku jsou jasné – zcela nepochybně levnější a provozní náklady. Společná integrace a provoz zbraňových systémů jsou a měly by být v Evropě trendem. Pro příklad se můžeme podívat na společný provoz A400M Belgii a Lucemburskem a K/C-130 Německem a Francií. Když už ne společný provoz, tak společný nákup C-390 Nizozemskem a Rakouskem.
Ukazuje se, že i tak blízké státy jako ČR a SR se vydaly odlišnou cestou a jen málokdy jsou politické a vojensko-politické orientace kompatibilní, aby byla vůle po společném postupu. Hlavním problémem je, že typické funkční/volební období vlád/parlamentů na obou stranách jsou kratší než typická délka akvizice moderních zbraňových systémů.
Zdroj z českého leteckého prostředí pro Armádní noviny navrhl jako ideální „integrační“ řešení společnou česko-slovenskou letku (K)C-390 na letišti Brno-Tuřany. Je to krajské (tedy vlastně státní) letiště financované z veřejných zdrojů. Málo vytížené, ale dobře vybavené.
Stačilo by vybudovat vojenskou část s hangáry, sklady/balení nákladů na palety a balení nákladních padáků, plus výcvikové centrum se simulátory. Vznikl by tak civilní/vojenský transportní a nákladní hub. Tímto krokem navíc české dopravní letectvo může opustit muzeální letiště Kbely v Praze.