Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5169
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

skelet píše:Juraj o jakém dělení je řeč?
Ved to tu píše Scotty
Čáslav se bude muset o Sidewindery podělit od začátku provozu Viperu.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4074
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od HONZIK11 »

Pred sumitem NATO se psalo, ze jich dostaneme 150.
Nakoupeno pak bylo jeste 100.
... Česká armáda dostane ještě do listopadového summitu Severoatlantické aliance přibližně 150 střel vzduch-vzduch typu Sidewinder, cvičné střely a nutné vybavení. Česká republika nebude za střely platit. Ředitel národního úřadu pro vyzbrojování Jindřich Ploch řekl, že jejich získání nezasáhne do státního rozpočtu
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17923
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od skelet »

Juraj: pardon, to jsem přehlédl. V každém případě je to IMHO kravina. Těch PLŘS prostě není dost.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Gripen má integrovanýho Irise T, jenom, čeští nemají zatím jasnou budouctnost
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Mimochodem, nízké RCS je prakticky potvrzené, Gripen prostě není vidět. V BVR je to sakra výhoda. Ve WVR je limitován přilbou, ale i tak prej umí, Luftwaffe má zkušenosti s diblíkem.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3959
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Scotty87 »

Česká armáda pořídila střely AIM – 9M v rámci zahraniční vojenské pomoci z grantu poskytnutého vládou USA (Foreign Military Finance Program).

Smlouva o dodání celkem 100 kusů raket byla podepsána 8. srpna 2002 a již v říjnu téhož roku bylo dodáno prvních 20 kusů střel AIM-9M-2, které byly operačně nasazeny při zabezpečení vzdušného prostoru v průběhu pražského Summitu NATO. Zbývajících 80 kusů střel verze AIM-9M-9 bylo dodáno v roce 2005.

Střely jsou určeny pro vyzbrojení letounů JAS-39 Gripen a L-159 ALCA.

Ve zbraňovém systému AIM-9M Sidewinder získává taktické letectvo vzdušných sil AČR moderní prostředek, který umožní jeho účinné nasazení jak při ochraně vzdušného prostoru ČR, tak i v rámci NATINADS (NATO Integrated Air Defence System).
Potřeba Sidewinderů pro Viper nebude velká. Víc jak tři stejně nebudou trvale k dispozici takže jde o osazení maximálně šesti střel.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3959
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Scotty87 »

Wasp píše:Mimochodem, nízké RCS je prakticky potvrzené, Gripen prostě není vidět. V BVR je to sakra výhoda. Ve WVR je limitován přilbou, ale i tak prej umí, Luftwaffe má zkušenosti s diblíkem.
To je ta kladná stránka malého letadla. Ta odvrácená je malá zásoba interního paliva a nízká nosnost.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17923
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od skelet »

jistě.. to se poznalo například na Islandu a v Pobaltí... (bojový dolet 800km se šesti PLŘS a jednou PPN)
a těch 6 PLŘS? to je zbytečné je tam vůbec vozit :D
edit: oprava bojového doletu
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Gripen je obranný stíhač. proto malý dolet a menší nosnost, ale dá se to pokrýt, tankery, taktikou a tak. Žádná hrůza, nebo - nic nepřekonatelného. Ale jasně, jestli se chcou lítat dlouhé patroly někde v prd_eli, tak je lepší něco s dlouhým doletem a pořádnou nosností, třeba ta F-15 :D
Za tu cenu co to stojí, může smlsnout co potká a kde chce. To je fajn.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3959
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Scotty87 »

Já jen že ten obranný stíhač musí permanentně létat pověšeným sudem paliva. Což mu RCS rozhodně nevylepšuje. Nemluvě o tom že to zbytečně zabírá podvěs kterých také nemá zrovna na rozdávání. Mnohem zajímavější by bylo zjistit jak je na tom s RCS Gripen E který tyhle problémy řeší, ale je po všech stránkách větší.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17923
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od skelet »

Tak hlavně to není až takové jak se tvrdí. F-16C/D Block 50/52 musí mít komformní nádrže nebo ověšené nádržemi jak vánoční stromeček, aby onen dolet získalo. Stran interní zásoby jsou na tom prakticky podobně (2682kg vs 2473 kg).
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

To jsem nikdy nezkoumal. Ony ty CFT, ale mají svá omezení, ono se o tom moc menluví, ale přeci jen zvyšují váhu a odpor a manévrově letadlo v částech letové obálky degradují. Stejné je to u F-15. Ze začátku články o tom že je to jedno, ale zeptej se pilota jak se mu s tím manévruje a hned ti řekne, že to není na manévry :D.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Gripen C je "neviditelý". GripenE je větší a nevšiml jsem si že má nějaké stealth detaily jako třeba Rafale.

Jersey tady někde dával rcs Gripena na 0,1m, nebo kolik. Konkrétní hodnotu neznám, ale prakticky doložená špatná zjistitlnost G je v realitě potvrzena. Spolu s dobrým radarem, prostě mašina.
F-16 mám kolik, 3m ?

A to švédi mají své G ještě dále, přilby, Meteory, Iris Téčka, datalinky...
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5169
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

Wasp píše:To jsem nikdy nezkoumal. Ony ty CFT, ale mají svá omezení, ono se o tom moc menluví, ale přeci jen zvyšují váhu a odpor a manévrově letadlo v částech letové obálky degradují. Stejné je to u F-15. Ze začátku články o tom že je to jedno, ale zeptej se pilota jak se mu s tím manévruje a hned ti řekne, že to není na manévry :D.
Piloti hovoria niečo iné.
“The CFTs have very little adverse effect on the F-16’s renowned performance. A set of CFTs carries 50 percent more fuel than the centerline external fuel tank, but has only 12 percent of the drag. The aircraft retains its full 9-g capability and flight envelope with the CFTs installed. The drag impact is very small, less than one percent in combat configuration at cruise conditions.”

CFT majú veľmi malý nepriaznivý vplyv na výkon F-16. Sada CFT nesie o 50 percent viac paliva ako stredová vonkajšia palivová nádrž, ale má len 12 percent odporu vzduchu. Lietadlo si zachováva svoju plnú 9g kapacitu a letovú obálku s nainštalovanými CFT. Vplyv odporu je veľmi malý, menej ako jedno percento v bojovej konfigurácii."
The flying qualities of the F-16 with CFTs are essentially unchanged when compared to a non-CFT equipped airplane. For most combat flight conditions, it’s as if the CFTs are not even there. The surest way for me to tell if CFTs are installed is to look over my shoulder.

Letové vlastnosti F-16 s CFT sú v podstate nezmenené v porovnaní s lietadlom bez CFT. Vo väčšine bojových letových podmienok je to, akoby tam CFT ani neboli. Najistejší spôsob, ako zistiť, či sú CFT nainštalované, je pozrieť sa cez rameno.
F-16 CFTs are designed for the jet’s full flight envelope, up to 9 g’s, maximum angle of attack, sideslip and maximum roll rate and they have almost no impact on maneuverability or speed below mach one, where fighters spend the vast majority of their time. Even above mach one, they have less performance impact and carry more fuel then a centerline drop tank.

F-16 CFT sú navrhnuté pre plnú letovú obálku prúdového lietadla, až do 9 g, maximálny uhol nábehu, bočný sklz a maximálnu rýchlosť náklonu a nemajú takmer žiadny vplyv na manévrovateľnosť alebo rýchlosť pod jeden Mach, kde stíhačky trávia veľkú väčšinu svojho čas. Dokonca aj nad jeden mach majú menší vplyv na výkon a prepravujú viac paliva ako stredová prídavná nádrž.
https://jalopnik.com/why-dont-new-u-s-a ... 1712746714

Skrátka CFT alebo centralna nádrž? Výkony význame ovplyvňuje centrálna nádrž a nie CFT.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Já vím, ale "tak to v praxu není". Vem si, váha+ odpor, ten tam je ať je co je. Na F-16NET najdeš jak to neomezuje jenom při letu rovně. Postnu až najdu.

Zatížení křídel je větší a odpor taky. Je to lepší než klasické, ale ty můžeš odhodit, tohle ne.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5169
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

Článok hovorí o skúsenostiach pilotov.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Jsou PR zkušenosti a pak jsou zkušenosti z provozu. Tím neříkám že nemáš pravdu. Ale..mě to smrdí, na základě toho co znám z F-15 a co je na F16NET, kde jsou piloti Viperu, tedy nejenom, že.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5169
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Juraj Tichý »

To mi je argument toto.

Dávam ti info z relevantného webu a rozhovor s pilotom, ktorý tam ma svoje meno a ty mi tu ponúkas protiargument z fora, kde si čítal niečo od "bezmenneho" nicku a to len preto, že potvrdzuje to čomu chceš veriť.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Vždyť já mám manuál, můžu ti říct jak to neovlivňuje tabulkově ITR a STR, večer se juknu.
Jde o Block 50 / 52, ale ono je to úplně jedno.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Saab JAS-39 Gripen

Příspěvek od Wasp »

Jo, bezejenný nick a kupa článků, a váha plus odpor, večer mrknu, ju ? Ono to ale ukáže jenom část skládačky, ty tabulky tam.
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“