Asi nejdrtivější vítězství = MiG-29 zajistil ovládnutí vzdušného prostoru byla akce z roku 1996
Polarfox píše:Jinak tahle debata mi přijde taková zvláštní. Z namátkově rozesetých střetnutích bez kontextu sotva kdy vyplodíme nějaký závěr. Nepovažuji MiG-29 výkonově za špatné letadlo, respektive je to výkonný stroj, který bude vždy v rukou dobrých pilotů nebezpečný, ale na druhou stranu nechápu, proč by měl nějak vyčnívat nad průměr a očekávat od něj zázraky.
Primární věcí je, že se míchají jednotlivé verze MiGů bez nějakého většího rozlišování. Sekundární věcí je napojení MiGu na další prvky PVO, např. na AWACS nebo pozemní obdobu tohoto střediska. Třetí věcí je úroveň
pozáruční podpory výrobce (včetně poměru cena/užitná hodnota) plus možnost výběru z více servisních partnerů při rozhodování který typ zavést do výzbroje (např. F-16 má možnost volby mezi 2-mi různými výrobci motorů, u MiGu toto myslím není)
Wasp píše:Václav Vašek s ním byl spokojen.
Pan plk. (v.v.) Ing. Vašek pokud vím nikdy neabsolvoval taktický výcik na jiném letadle než byly typy létající v ČSLA. A pokud vím, tak od roku 1994 není příslušníkem AČR, tj. odkud by bral aktualizované informace např. o soudobných dvoumotorových F/A-18 E SuperHornet nebo o F-CK-1? A silně pochybuji, že do roku 1994 by izraelské letectvo sdílelo s AČR informace např. o Kfirech.
Tím chci říct, že názory pana V. Vaška o konkrétních charakteristikách bojových letadel mají omezenou použitelnost v tomto tisíceletí. A to nikoliv kvůli osobnosti pana V. Vaška, ale prostě proto, že do určité míry je na tom asi jako my, obyčejní smrtelníci (uznávám, že díky jeho předchozímu vzdělání zjistí z veřejně dostupných faktů mnohem víc než já, ale přesto).
Pročetl jsem názory pana V. Vaška jako pilota či jako člověka se zkušeností s taktickým velením o MiG-29 ve verzi sloužící v AČR např zde:
https://www.flying-revue.cz/mig-29-aneb ... clav-vasek
https://www.flying-revue.cz/vaclav-vase ... 9-rozhovor
Ovšem šokovalo mě jeho absolutní nepochopení role velitele složky ozbrojených sil. A soudím, že pokud si nyní - po spoustě let života normálního civilisty - dosud neuvědomil neprostou nepřijatelnost svého názoru, tak bylo naprosto správné, že v roce 1994 odešel mimo službu. Obdobu argentinské generálské junty z počátku 80.-tých let jsme opravdu nepotřebovali v zjitřené době po rozdělení ČSFR.
Václav Vaško píše:Tehdejší ministr obrany Baudyš to zlaté vejce, které jsme mu přinesli na stříbrném podnose, předal ministru financí Kočárníkovi a všechny ušetřené prostředky, za které se mohl a měl pořídit nový typ bojového letadla, zmizely v propadlišti dějin.
O tom za co utratit peníze z daní se v demokracii rozhoduje ve volbách. A rozhodují o tom občané, nikoliv vybraná skupina vyšších důstojníků jako plukovníci a vyšší hodnosti. Vládnou-li blbci, kteří příliš utrácí nebo utrácí za hlouposti, tak je vyměníme v dalších volbách.
http://www.mocr.army.cz/finance-a-zakaz ... ocet-5146/
Jestliže vidíme, že v roce 1994, kdy pan V. Vaško odcházel, tak podíl výdajů rozpočtu MOČR na celkových výdajích byl přes 7%, tak co se na tom panu V. Vaškovi nelíbilo? Kolik peněz z celkového rozpočtu by mělo jít rozpočtu MOČR v roce 1994, aby byl spokojen? 20% nebo 30%? Jako za JUDr. Čepičky?
Pro srovnání: v roce 2019 činil podíl plánovaných výdajů MOČR na celkových výdajích státního rozpočtu cca 4,5%.
http://www.mocr.army.cz/finance-a-zakaz ... ocet-5146/
A také je IMHO nepřijatelné obcházet náčelníka generálního štábu při komunikaci s ministrem obrany, neboť v AČR není pouze letectvo, nýbrž také další složky. Zvláště, když tehdejším NGŠ byl pan Jiří Nekvasil, který byl rovněž člověk se zkušeností z letectva (z PVO) viz jeho životopis
https://www.mzv.cz/tbilisi/cz/o_velvysl ... _2004.html
Adorovat jakkékoliv jiné názory pana Václava Vaška než jeho názory plynoucí z jeho zkušeností pilota či velitele taktické jednotky, tak to mi připadá úplně mimo.