Re: Polemika: Racionálna modernizácia tanku Leopard 2A4 (Pz 87)
Napsal: 1/4/2023, 22:25
Vojenský portál
https://www.palba.cz/
Rozhodně to první. K-1 výrazně navýší ochranu tanku proti HEAT munici. Vzhledem k tomu, že Ukrajince čekají ofenzivní úkoly a tedy se dá počítat, že přijdou do střetu více s PTŘS a RPG, bude toto navýšení užitečné.
Kromě výše napsaného má K-1 menší segmenty a tedy se jich rozloží na tank více. Po případném zásahu a jeho aktivaci tak zůstane nekrytá menší část pancíře, než u K-5 a tank je tak lépe chráněn i pro následnou palbu. Kontakt 5 je navíc tzv. integrovaný a je tedy otázka, zda by ho šlo dobře uchytit na Leoparda. Pokud se tedy rozhodli L2 vylepšit přídavným pancéřováním, potom je za mě K-1 racionálnější rozhodnutí, než K-5.
Nepoužívají ji proto, že není výrobcem certifikovaná resp. žádný typ západní modernizace ji neobsahuje. Ty se soustředí na jiné typy přídavných pancířů. Už jsem to tu v minulosti dost rozebíral, co je na ERA fajn a co ne.
To snad tvrdí jen zarytí fanoušci ruských přístupů.
V rámci pancíře se hodnotí dvě věci, odolnost a integrita. Tedy to, aby pancíř dokázal odolat zásahu a to opakovaně. Aplikace ERA jako doplňkový pancíř posílí oboje. Jednak reálně zvedne účinnost proti HEAT munici a to dost výrazně, naprosto neadekvátně hmotnosti, kterou využije. Stejně tak doplní i integritu, kdy po jeho zásahu a funkci buď dokáže ochránit základní pancíř zcela a nebo sníží účinnost paprsku a tím následně dojde k menšímu poškození pancíře, který potom lépe odolá případnému následnému zásahu.Že bude na Leopardu k něčemu dobrý. Obyčejné RPG by nemělo překonat základní pancíř (minimálně čelně určitě ne) a proti tandemovým hlavicím nebo APFSDS zase není moc účinný.
Co máš na mysli "lehkou konstrukcí"? Obecně ERA nepoškozuje vozidlo, na kterém je aplikován, protože energie výbušniny a i zbytky segmentů jsou směřováni od vozidla. Pokud tedy nemluvíme o automobilech apod. klasické BVP nebo OT s tím nemá nijak zásadní problém. Spíše víc hrozí poškození či zranění okolí vozidla. Ale zase, na západě se k tomu uchylují ve specifických případech, jinak se snaží aplikovat jiné typy pancířů. U BVP a OT hlavně z důvodu zmiňovaného destruktivního působení na blízké okolí.
To buď. Když pominu boky korby, tak na čele je v současné době na hraně účinnosti nejmodernějších RPG a moderní PTŘS ho už začínají překonávat. K-1 potom zdejší odolnost opět vrací na teoretickou neprůstřelnost proti většině HEAT hrozeb.
To rozhodně. Vývoj jde kupředu a nepochybně moderní systémy ochrany postupně ERA pancíře zcela vytlačí. Otázka je jen kdy to bude. Do té doby se ale budou v určitých případech stále využívat, jako nejlepší řešení.
Tohle mi prosím víc rozeber.
Kolik myslíš, že lehké ERA pancíře pro BVP a OT váží? Resp. máš nějaký příklad z praxe, kdyby nebylo na západní BVP nebo OT aplikovat ERA z důvodů hmotnostního limitu vozidla?