Re: Obecná diskuse okolo VVS
Napsal: 6/9/2020, 21:26
Pročištěno.
Skeptik píše:- provozní ... Jak-3 byl aerodynamicky velmi čistým letadlem a jeho akcelerace v sestupném letu překonávala všechny v SSSR používané stíhací letouny. Piloti Jaků-3 se shodují, že při sestupu museli být velmi opatrní, aby nepřekonali maximální povolenou rychlost. Ta byla u Jak-3 stanovena na 650 km/h IAS (indikovaná rychlost) tj. ve 2.000 metrech cca 750 km/h TAS (skutečná rychlost).
Skeptik píše:Nemám to z vlastní hlavyLodestar píše:Skeptik: Toto mi nějak nevychází:
byla u Jak-3 stanovena na 650 km/h IAS (indikovaná rychlost) tj. ve 2.000 metrech cca 750 km/h TAS (skutečná rychlost).650 km/h je 404 MPH
467 MPH je 751,6 km/h
Ale souhlasím, že to dost závisí na nastavení výškoměru (QFE) a teploty.
Hansi, teď nevím, jestli si že mě děláš legraci, nebo je to pozdní hodinou Tvého postu ???Hans S. píše:Skeptiku, ty seš fakt mezek.
Dokážeš nějak jednoduše vysvětlit, proč je na Sněžce dlouhodobě prakticky stejný tlak, jako v nedaleké Svobodě nad Úpou, přestože Svoboda leží o kilometr níže?
https://meteobox.cz/snezka/
https://meteobox.cz/svoboda-nad-upou/
Nikoli, závisí to primárně na tlaku ... protože chyba měření dynamického tlakuAlfik píše:1) Funguje to tak, že to závisí velmi silně na viskozitě, a tím pádem na teplotě plynů (vzduchu), a pouze minimálně na tlaku. A na složení už prakticky vůbec - tak např. na DENIS-P J082303.1-491201 b, by to byl stejný rozdíl jako na Zemi.
Jak je vidět výše, rozdíl 297 m mezi nadmořskou výškou Mariánek a Prahy dává rozdíl 11 km/h v TAS ... při 500 metrech by to bylo 21 km/h (při zachování ostatních hodnot)Alfik píše:2) Ve výšce 2000m bude cca stejný rozdíl mezi IAS a TAS jako o 500m níž nebo výš. Metr či dva v této debatě nehrají roli, pokud se výsl. rychlost neliší aspoň o deset km/h, je to akademická debata.
Ne, neudává.Alfik píše:3) A tohle je nejsrandovnější: Všechno se udává v IAS, prostě proto, že pro pilota je IAS jak důležitá, tak snadno změřitelná (jak už zaznělo, IAS v subsonických rychl. se měří celkem triviálním přístrojem, prostě se porovná statický tlak z jednoho měřáku se spolupůsobením statického a dynamického tlaku z druhého), takže pro debatu o rychlosti letadel VVS je to celé o hnojivu
Skeptiku, já tohle samozřejmě chápu celou dobu. Ostatně kdybych to nechápal, tak asi piloťák nemám a těžko bych se cítil erudovaný na vedení podobných debatSkeptik píše: Hansi, doufám, že už teď všichni chápete, jak to vše funguje
Aha, tak pokud Ti jde o tohle, a že jsem tam nenapsal "za určitých podmínek", tak to se omlouvám.Hans S. píše:Ale jsem rád, že se můžeme konečně odrazit dál. Problém je v tom, že jsi napsal tohle:
byla u Jak-3 stanovena na 650 km/h IAS (indikovaná rychlost) tj. ve 2.000 metrech cca 750 km/h TAS (skutečná rychlost).
Já se o nich nebavil, šlo mi čistě o Jak-3 a jeho schopnost ve střemhlavém letu.Hans S. píše:Pokud se ale bavíme o letadlech a porovnávání jejich vlastností, pak tyto vlastnosti vždy porovnáváme ve stejném prostředí. Tedy ne v 2500 m nad mořem (nebo kolik to vyjde při nastavení na 950 hPa), ale ve 2000 m nad mořem při nastavení 1013 hPa + teplota okolí. .....
Za to dík, to jsem nevěděl. Už mám uložen ten nový od Tebe.Hans S. píše:Jako já vím, že webový ten skript, kterým jsi to původně převáděl, stojí za prd.
Vložení vice příloh do jednoho příspěvku systém na Palbě neumožňuje, což je jeden z důvodů proč je tento způsob vkládaní obrázku na Palbě zakázán. Protože se tu momentálně rozmáhá porušování tohoto pravidla přidám odkaz na návod pro vkládání obrázků do zdejšího úložiště:Skeptik píše: Pozn. 2 ... Neumím vložit do jednoho postu 4 přílohy, tak budou následovat 4 příspěvky
Hans S. píše:Skeptiku, já tohle samozřejmě chápu celou dobu. Ostatně kdybych to nechápal, tak asi piloťák nemám a těžko bych se cítil erudovaný na vedení podobných debatSkeptik píše: Hansi, doufám, že už teď všichni chápete, jak to vše funguje![]()
Ale jsem rád, že se můžeme konečně odrazit dál. Problém je v tom, že jsi napsal tohle:
byla u Jak-3 stanovena na 650 km/h IAS (indikovaná rychlost) tj. ve 2.000 metrech cca 750 km/h TAS (skutečná rychlost).
Pokud se ale bavíme o letadlech a porovnávání jejich vlastností, pak tyto vlastnosti vždy porovnáváme ve stejném prostředí. Tedy ne v 2500 m nad mořem (nebo kolik to vyjde při nastavení na 950 hPa), ale ve 2000 m nad mořem při nastavení 1013 hPa + teplota okolí. Nejsem si tedy jistý VVS, ale hodně by mě překvapilo, kdyby měli jinou standardní atmosféru a svá měření odvozovali od jiných hodnot. To, kolem čeho se celou dobu točíme tedy je, že ve standardní atmosféře, na kterou jsou letové výkony a charakteristiky přepočítávány, je, že 650 IAS neodpovídá 750 IAS ve 2000 m nad mořem, ale leží zhruba mezi 670 za velmi nízkých teplot až po 740 km/h při naopak velmi vysokých teplotách. No a abychom vliv teploty odstranili, tak nám standardní atmosféra vedle tlaku definuje právě i tuto veličinu a vyjde nám již zmíněných 717. A protože 717 není 750, naopak se jedná při pohledu na rozdíl IAS a TAS o desítky %, tak jsme to tady zdůraznili. Tedy nechci mluvit za Lodestara, ale předpokládám, že jeho poznámka a myšlenka šla stejně jako ta moje touhle cestou.
Jako já vím, že webový ten skript, kterým jsi to původně převáděl, stojí za prd. Že tam sám tlačí nějakých nesmyslných 953 hPa, že má chybu při přepočtu v metrech (ale feety jsou OK) a že jmenuje rychlost vstupu a výstupu v uzlech a mílích, přestože je úplně fuk, v jaké jednotce rychlosti to tam zadáš, ale aspoň teď používáš funkční kalkulačku.
Takže buď nechceš, aby se neukázalo, že jsi jen plácal, a nebo to spočítat neumíšLodestar píše:Skeptik: spočítal ti to už Hans, proč bych ti to počítal znovu?
Jenže MSA byla zavedena hlavně proto, že reálná atmosféra je hodně proměnná ... a bylo nutné mít pro některé výpočty "srovnatelné" prostředí.Lodestar píše:Letectví je velice standardizovaný obor a Mezinárodní standardní atmosféra je jedním z těch naprostých základů, které byly uvedeny do praxe před dávnými lety. Tvoji hru s cobykdyby čísly hrát nechci a nebudu. Sorry jako, ale do takové žumpy se stáhnout nenechám. Navíc když takový standard označuješ jako "Hloupé kecy".
Zajímalo by mne jak ... ale to už je nad rámec této diskuse.Lodestar píše:A konkrétně kvůli ignorování MSA se zrakvila dlouhá řada lidí.
Hmmm, zajímavé. Jsi pravděpodobně jediný člověk, který viděl v Moninu Jak-3 ... prostě proto, že ho tam vůbec nemají.Lodestar píše:Ohledně Jak-3 jsem to napsal, protože když jsem byl v Moskvě, tak jsem si zajel do leteckého muzea v Moninu. Stojí tam Jak-3, a i když je pěkně rekonstruovaný, tak řada detailů na mě působila velice nekvalitním dojmem. Spoje překližek na sebe nenavazovaly, případně byly přelepeny nějakým hrubým fáčem, zpracování uchycení vztlakových klapek, různé přechody a detaily prostě děs. Vedle stojící motůrek jak ze zahradního traktůrku ten rozpačitý dojem ještě umocňoval. Celkem mne to překvapilo, u mašiny vyrobené před koncem války jsem to nečekal.
Takže nevíš a plácáš.Lodestar píše:Skeptik: již několikrát jsem napsal, že je to marné. Pro mne za mne si počítej atmosféru třeba v kamenech na krychlovou chobotnici. Přeji ti, ať ti vyjde vysněný výsledek.
Po třiceti letech praxe v civilním letectví to fakt hledat nemusímLodestar píše:Ohledně ignorování MSA ti jen napovím termíny jako převodní výška a převodní hladina. Ale chápu, že si tyto dvě definice najdeš za chvíli na netu a okamžitě se z tebe stane expert třeba i na IFR.
Ani to hledat nemusím. Ale přiznám se, že si nepamatuji jedinou LN, která by byla způsobena chybným nastavením tlaku 1.013 hPa resp. QNH na převodní výšce tj. u nás většinou ve výšce 5.000 ft tedy 1.200 m AMSL (i když samozřejmě teoreticky to možné je).Lodestar píše:Nehody způsobené špatným nastavením výškoměru si už jistě dohledáš sám.
Nepotřebuji. Piloťák už mám sice delší dobu propadlý, ale občas mne některý z kolegů či známých vyvezeLodestar píše:Jen znovu dodám, zkus se někdy stavit na blízkém letišti, teď na podzim je to ideální čas a popros někoho o ukázku funkce základních leteckých přístrojů, případně o krátký vyhlídkový let.
Musíš to chápat politicky, jako genosse. Nebo spíš kamerade? Pak to dává smyslSkeptik píše: Pozn. Stále ale nějak nechápu, co má společného nastavování výškoměru s přepočtem IAS (rychlost kterou ukazuje rychloměr, se všemi jeho chybami a omezeními, danými principem činnosti) na TAS (skutečná rychlost, kterou se letadlo pohybuje vůči vzdušné mase) ... obojí samozřejmě v reálné atmosféře, nikoli v jejím zjednodušeném modelu nazvaném MSA.