Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

cernakus píše:Cover72:
A že si dává proklamace 4+++ generace? 4 generace to je bez diskuze. A co si k tomu přidají je jedno. Každý si přidává a mnohem důležitější než generace nosiče je generace střel. Proto byl vždy jakýkoliv Ruský stroj o generaci vpředu(i když fakticky byl generačně roven). Protože ty směšné sračky, kterým američané říkají AA střely už i EU musí nahradit svými projekty, protože to těžce deklasuje jinak dobrá americká letadla.

Přitom (a to myslím i souhlasíš) my žádné stíhací letectvo nepotřebujeme. Alca dobře rozmístěná po ČR nás pokryje pro případy vyprovázení dopravních letadel a nepřátelské stíhací letectvo se k nám nedostane.
Jsou dvě věci s kterými musím nesouhlasit. Rusové byli vždy nejlepší na aerodynamiku, ale o elektronice bych to netvrdil. Proto nebyli nikdy o generaci vpředu. Se střelami bych za tímhle tvrzením také tak nestál.
Ale co je opravdu blbost je využití Alec na doprovod dopravních letadel. Je třeba si uvědomit, že dopravní letadlo letí cestovní rychlostí rovné maximální rychlosti Alcy. Víc to snad nemusím rozvádět.
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Pepah
Rusové byli vždy nejlepší na aerodynamiku

Můžeš nějak přiblížit na základě jakých faktů jsi došel k tomuto závěru?
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

RAYTHEON píše:to Pepah
Rusové byli vždy nejlepší na aerodynamiku

Můžeš nějak přiblížit na základě jakých faktů jsi došel k tomuto závěru?
Zakladatelem letecké aerodynamiky je ruský velefyzik Nikolaj Jegorovič Žukovskij (1847 – 1921). Tento ruský učenec vyřešil tři základní problémy letecké aerodynamiky. Objevil zákon vztlaku na nosnou plochu, vypracoval tzv. vírovou teorii vrtule a podal teorii nosné plochy (profil Žukovského), který mají dnešní letadla. Ale tento fakt bych pominul. Je všeobecně uznávané na celém světě, že letouny řady Su-27 a jeho deriváty jsou vrcholem současné aerodynamiky (myslím klasické aerodynamiky - nepočítám do toho letadla, která letí jen díky počítači ) a to je bez debaty. A těch příkladů jsou spousty. Dával bych sem jeden odkaz za druhým, ve kterých jsou vyjádření odborníků z celého světa. Obecně platí a je to celosvětově uznávané, že ruská aerodynamická škola je nejlepší na světě.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Cover72 píše: SuperHornet - zaveden '99.
Gripen - zaveden '96.
Su-30 - zaveden '96.

Souputníci. Nedávno (1~2 roky zpět) dostali všichni radary výše zmíněné. Gripen nic - a ten plánovaný nevypadá moc konkurenceschopně s ostatními. A teď porovnej... Že nepatří?
Ad AN/APG-79- nevim odkud jsi vzal rok 99 ale v tom case mela o nem NAVY tak maximalne vlhke sny. Zacal se zavadet letos, a pokud vim tak zatim jen Glowrelu. ( na tento typ letadla nebyl vyhlasen tendr a ani se ho neucastnil )
Ad Irbis-E nevim o tom, zeby se ucastnil tendru nejaky Suchoj. Ktere Sucko letalo v 96-tem s Irbisem-E a ve ktere letce jsou letadla vybavena timto radarem?
Ad PS05/A - ano radar zaveden spolu s Gripenem v roce 96. Porad jsi nenapsal parametry tohoto radaru v porovnani s ostatnima ucastnikama tendru. ( to, ze jsou vsichni lhari a ze je pod urovni soucastniku zato nekolikrat )
Takze kde jsou ty parametry kteryma se ohanis.
Dofam, ze nezacnes srovnavat PS05/A se APG-77 anebo Zaslonem.
Cover72 píše: To je důvod, nikoli omluva. Je to asi jako koupit F-4F a říkat, že to sice má problémy, ale že je nto dáno tím, že je to stará mašina a že se to spraví a tedy že je to vlastně v pořádku.
Ty rikas omluva ja rikam vyhoda. TILDS je uz konpaktibilni s NATO a pritom si zachovava vyhody TILDSu. Link16 by byl kompaktibilni sice od sameho pocatku, ale porad by to byl JENOM Link16.
Cover72 píše: Nepochopil - letový počítač součastníků Gripenu těm strojům umožňuje podstatně širší letovou obálku i přetažení, zatímco letový počítač Gripenu ho při 35° natvrdo odstřihne.
Tedy je letový počítač Gripenu na stejné úrovni, jako FMC verzí Falconů z 80. let
Pokud vim tak si uvadel ze tuto informaci mas z vyroku od nejakeho pilota Gripenu, budis. Take jsi uvedl, ze je to Softwerova uprava takze se da zmenit pokud by to nevyhovovalo pozadavkum soudobeho vzdusneho boje. ( o kterem mas skusenosti jak kdyby jsi mel nalitano pres 2000 hodin )
Cover72 píše: Na posledním CIAFu byl u Gripenu na statice vyvěšen plakát s Aim-9X formulovaný v tom duchu, že to umí nosit. I samozřejmě jsem na toto téma zavedl řeč s pilotem. Co mi řekl? Velmi vyhýbavě odpověděl v tom smyslu, že to tedy nosit neumí, ale to je holt PR.
Ano nase Gripeny tuto strelu nosit nemuzou ale muzou byt na pozadani upgreadovany tak jako na IRIS-T.
Bohuzel, my jsme kupovali puvodni "Svedske" Gripeny, takze jejich standardizace s NATO se dela prubezne. Zivotnost MIGu 21 koncila driv nez by byla k dispozici "exportni" BAE verze Gripenu jakou ma napriklad Jizni Afrika. ( mimochodim jejich piloti uz testovali prilbove zamerovace vhodne AIM-9x a IRIS-T )
Cover72 píše: Takže asi takhle. Opravdu si kdokoli z vás myslí, že by plukovník létající na Gripenu řekl něco jako "no má to parametry jako 30 let staré stíhačky, ale zase je to levné" ?
A že by mu to prošlo?
A proc by mel rikat takove ptakoviny?
:mrgreen:
Cover72 píše:Gripen má prostě všechny poarametry (až na TILDS) stejné jako 20-30 let staré stroje. Omlouvat to tím, že je švédsko mimo NATO a má menší vývojové kapacity? No a? Tohle není sociální stát, abychom vybírali techniku s ohledem na podporu slabých. Jsou 20 let pozadu - jejich problém. Pokud ale chtějí na dnešní trh, tak ať to sakra snese srovnání se SuperHornetem, Su-30 nebo F-35 prodávanými ve stejné době! Protože dokud srovnání nesnese, ať si proklamace jako "4.5 gen" nebo dokonce "4++ gen" strčí za klobouk, lháři.
Nekdo si plete jablka a hrusky,
1- Ani jedno s Tebou jmenovanych letadel se neucastnilo tendru s Gripenem.
2- F-35 je letoun 5.generace a este ani nevyrabi a to i chvilku potrva.
3- jake vsechny parametry stejne jako 20-30 let stare stroje. Argumentujes dvema parametrama. Ty na 100% vis ze nemaji pravdu nebo lzou nasi nebo zahranicni lidi z oboru.
Cover72 píše: A tedy poslední věta simulující to, co mi vadí v jiné oblasti:
Saab prodává v roce 2008 auto s technologií a parametry Escortu 2. generace a přitom drze tvrdí, že to snese srovnání s Mondeem 08, Lancerem Evo 9 nebo Corvette C6.
Doufal jsem, ze srovnani s autama bude snazsi ale koukam ze mas problem kategorizovat neco co je lidovejsi nez proudova stihacka.
Cover72 píše: A ad TILDS - slinkování radarů více strojů uměly už MiG-31, umí to F-22, plánuje se to brzy pro SH, umí to Apache...
Rusove s tim predbehli Amiky o petadvacet let nemozne. A svedove o deset. :lol:
Mimochodem mi mame slinkovane pozemni radary uz peknych par let taky, kdyz uz prirovnavas. ( ty jablka a hrusky )
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 602
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Pepah
Zakladatelem letecké aerodynamiky je ruský velefyzik Nikolaj Jegorovič Žukovskij (1847 – 1921). Tento ruský učenec vyřešil tři základní problémy letecké aerodynamiky. Objevil zákon vztlaku na nosnou plochu, vypracoval tzv. vírovou teorii vrtule a podal teorii nosné plochy (profil Žukovského)
Když už kopíruješ z internetu, zkus alespoň změnit slovosled, viz: http://zakladyfyziky.blogspot.com/2007_ ... chive.html

Pro úplný pořádek je třeba uvést, že matematické vztahy určující vztlak popsal v roce 1902 Kutta a nezávisle na něm v roce 1906 Žukovskij.

Tvrdit o některé konstrukční škole že je ta jediná a nejlepší na světě je poněkud ošidné. Každá jde svojí cestou, má své přednosti i nedostatky. U té sovětské/ruské je navíc obtížné zjistit, co je výsledkem vlastního vývoje a kde pomohla ve velkém měřítku provozovaná průmyslová špionáž.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

pepah píše:Zakladatelem letecké aerodynamiky je ruský velefyzik Nikolaj Jegorovič Žukovskij (1847 – 1921). Tento ruský učenec vyřešil tři základní problémy letecké aerodynamiky. Objevil zákon vztlaku na nosnou plochu, vypracoval tzv. vírovou teorii vrtule a podal teorii nosné plochy (profil Žukovského), který mají dnešní letadla. Ale tento fakt bych pominul. Je všeobecně uznávané na celém světě, že letouny řady Su-27 a jeho deriváty jsou vrcholem současné aerodynamiky (myslím klasické aerodynamiky - nepočítám do toho letadla, která letí jen díky počítači ) a to je bez debaty. A těch příkladů jsou spousty. Dával bych sem jeden odkaz za druhým, ve kterých jsou vyjádření odborníků z celého světa. Obecně platí a je to celosvětově uznávané, že ruská aerodynamická škola je nejlepší na světě.
No a dva bratři v USA zase postavili první letuschopný letoun. Z toho jasně plyne, že aerodynamická velmoc je USA a ne Rusko. A taky první nadzvukové letadlo. A taky první letadlo, které mohlo vyletět do vesmíru...a...a...a. Je sice hezké, že na Žukovského profilech se dnes učí aerodynamika, ale s nějakou "dnešní konstrukční školou" to nemá společného snad vůbec nic.
Je sice krásné, že stovky a stovky odborníků tvrdí, že ruská aerodynamická škola je nejlepší na světě, ale dokud budou stovky a stovky jiných odborníků tvrdit, že je nejlepší ta americká, pak se k cíli stejně nedobereš. Nehledě na to, že porovnávat cosi jako "konstrukční školu země" je dost zvláštní pohled na věc. Podle mě je nejlepší československá aerodynamická konstrukční škola, protože dokázala udělat tak blbuvzdorné a přitom šikovné letadlo, jakým je L-13 Blaník. :)
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Cernakus: mezi 4, 4.5 a 4++ je sakramentský rozdíl.
4 = F-15,16,18
4.5 = SuperHornet, Rafale, Typhoon
4++ = Su-35 a má to být "skoro-5gen"
A pokud tedy SAAB tvrdí, že je to 4.5 nebo 4++ a přitom to mý TTW, radar, nosnost i AoA (a podle neúplných zdrojů - viz. ty otáčky) i další parametry srovnatelné s F-15 a -16, prostě je to čistá 4 gen.

EDIT: jo a Aim-9X že je mizerná? Její čidlo využívá i IRIS-T, ta je ale asi dobrá, že?

alibaba: člověče, ty snad vůbec nečteš, jen to prolétáváš :)
Ty roky uvedené u strojů jsou roky zavedení do služby, ze kterých je jasné, že jsou to součastníci Gripenu.
APG-79 byl zaveden už před rokem a něco, do Spiral-3 (asi na 20 SuperHornetech). Obdobně byl zaveden N011M.

Apropo - co jsi přeskočil je věta "Nedávno (1~2 roky zpět) dostali všichni radary výše zmíněné. Gripen nic" - což byla ovšem jaksi stěžejní část toho bodu.

Ano nase Gripeny tuto strelu nosit nemuzou ale muzou byt na pozadani
upgreadovany tak jako na IRIS-T.
To se tak blbě vyjadřuju, nebo to zas jen prolétáváš?
V PR prezentaci bylo u "v součastnsoti podvěsitelných zbraní" něco, co Gripen nosit neuměl [v té době vůbec] - tedy nevyvratitelná dezinformace. Pilot to okomentoval tak, že on sámví, že je to blbost, ale jednou je to PR tak se to tam nechává a nevyvrací.
Ergo oficiálním proklamacím nelze věřit.
1- Ani jedno s Tebou jmenovanych letadel se neucastnilo tendru s Gripenem.
2- F-35 je letoun 5.generace a este ani nevyrabi a to i chvilku potrva.
3- jake vsechny parametry stejne jako 20-30 let stare stroje. Argumentujes dvema parametrama. Ty na 100% vis ze nemaji pravdu nebo lzou nasi nebo zahranicni lidi z oboru.
1 - ale o to tu nejde - tady jde o celkovou kvalitu Gripenu; tahle diskuse totiž začala v reakci na "F-35 vs. Gripen"
2-zveš tedy předsériový F-35 "prototypem"? Já prototpy říkám YF-35...
3-Dvěma? Tah ku hmotnosti. AoA. Radar. Kompatibilita. Nesená výzbroj. Poloměr zatáčky. A to jsou jen ty známé...
Rusove s tim predbehli Amiky o petadvacet let nemozne. A svedove o deset.
Mimochodem mi mame slinkovane pozemni radary uz peknych par let taky, kdyz uz prirovnavas
MiG-31 umí slinkovanými radary zjisti i stealth cíl pomocí mfázového posunu (nebo to alespoň proklamují). Apache Longbow si takhle předávají cíle z radarů v real-time - loví tedy úplně stejným způsobem, jako Gripen s TILDS. F-22 a SH totéž...
Tedy jaké hrušky s jabkama?
_______________________
A tentokrát si to prosím přečti dvakrát, abys nereagoval na něco, co jsem napsal jinak.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Hans S. - L-13 Blaník - prihodil by som aj delfinka.

Ad IRIS-T - prvotné prototypy zo začiatku 90. rokov mali tažko zameniteľné hlavičky R-73 (podobne ako vývoj rakiet Meteor výrazne poskočil po tom, ako sa dostali k väčšiemu počtu rakiet Kub). To len na okraj...

Ad odovzdávanie cieľov medzi lietadlami - dnes takmer samozrejmosť, v polovici 80. rokov unikát.
Takých vecí by sa dalo nájsť mnoho... proste kopinko fungoval a funguje obojsmerne, len sa o tom nehovorí príliš nahlas.

Ad integrácia výzbroje - celkom zaujímavý problém, v ktorom vystupuje viac faktorov. Jedným z nich je rýchlosť a pripravenosť stroja pre takúto akciu - aký rozsah prác a akého typu je potrebné vykonať, aby bolo možné použiť nové druhy výzbroje. S tým súvisí napríklad aj schopnosť používať trofejnú muníciu na vlastných lietadlách. (zaujímavé veci sa dajú vyčítať z kníh 7-2 alebo 7/2 k sovietskym/ruským lietadlám, ale tento materiál je takmer celkom nedostupný, v ČSSR existovala táto kniha, konkrétne pre Su-25, pokiaľ viem, len v dvoch PT-mob exemplároch - bol som celkom prekvapený, že pre Su-25 existujú bombové zámky so "západnou" roztečou závesných ok a vyskytovali sa aj u nás v NZ skladoch).

Ad generácie lietadiel - práve v súčastnosti je to celkom problém, pretože mnohé moderné lietadlá značne vybočujú z rady, ktorá bola doposiaľ braná ako základ radenia typov a verzií strojov ku rôznym generáciám (máme vôbec na paľbe nejakú jasnú definíciu jednotlivých generácií? - nehľadal som to, ale mám pocit, že nič také tu nie je, aspoň nie jednoznačne a jasne spísané). Navyše definícia jednotlivých generácií zahrňuje pomerne dosť vlastností, ktoré by daný stroj mal alebo musí splňovať. Letové výkony a rádio-eletronické vybavenie predstavujú len časť z nich, navyše výkony, uvádzané výrobcami, sú často dosahované za podmienok, ktoré nemajú s realitou nič spoločného. To vedie k "papierovému" preceneniu schopností jedného stroja a podceneniu schopností iného. Marketing v tejto oblasti má veľmi silné slovo a len ťažko sa dá zistiť skutočný stav, pokiaľ nedošlo k reálnemu porovnávaniu.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Cover72 píše:alibaba: člověče, ty snad vůbec nečteš, jen to prolétáváš Usměv
Ty roky uvedené u strojů jsou roky zavedení do služby, ze kterých je jasné, že jsou to součastníci Gripenu.
APG-79 byl zaveden už před rokem a něco, do Spiral-3 (asi na 20 SuperHornetech). Obdobně byl zaveden N011M.

Apropo - co jsi přeskočil je věta "Nedávno (1~2 roky zpět) dostali všichni radary výše zmíněné. Gripen nic" - což byla ovšem jaksi stěžejní část toho bodu.

Ano nase Gripeny tuto strelu nosit nemuzou ale muzou byt na pozadani
Pred rokem a neco je 4 a neco potom co jsme tu stihacku kterou porovnavas koupili. Takze do kategorie kterou jsme koupili nezapada ani jeden stroj. Pokud by jsi chtel nakupovat porad ty nejnovejsi technologie tak se musis obcanem USA, Ruska ( i tam to nekdy poradne vrze ) nebo Saudske Arabie. Pokud Ti jde o to ze Gripen momentalne nema AESA radar vis velmi dobre ze se na nem pracuje ( ceka se jenom na antenu na integraci ktere by se melo zacit v prubehu par mesicu ). Do te doby nez bude dodan prvni superhornet ( mimochodem neni jich 12 ? ) s APG-79 nejakemu evrposkemu zakaznikovi, tak uz bude tento radar pro Gripen integrovan.
O sucku se nema smysl bavit i kdyz osobne bych ho po EF2000 bral jako druhou volbu.
Cover72 píše:Ano nase Gripeny tuto strelu nosit nemuzou ale muzou byt na pozadani.
To se tak blbě vyjadřuju, nebo to zas jen prolétáváš?
V PR prezentaci bylo u "v součastnsoti podvěsitelných zbraní" něco, co Gripen nosit neuměl [v té době vůbec] - tedy nevyvratitelná dezinformace. Pilot to okomentoval tak, že on sámví, že je to blbost, ale jednou je to PR tak se to tam nechává a nevyvrací.
Ergo oficiálním proklamacím nelze věřit.
Pokud vim tak IRIS-T muzou nosit. Proc by mela ACR kupovat AIM-9X kdyz je tu moznost kvalitnejsi IRIS-T.
O vsech letadlech tady mas informace od vyrobce, anebo z diskusnich for.
Kdyz jsi mam vybrat jestli verit nekomu s nickem Viper ( nebo Bullshit ) co rekne nekde na foru ze je pilot f16-ky a udelal 49AoA, a nebo oficialnimu prohlaseni vyrobce, tak ja budu verit tomu vyrobci.
Gripen a jeho integrace do NATO:
Jak vis je nekolik verzi Gripenu:
JAS-39A/B-prvni verze zavadena do Svedske vyzbroje.
JAS-39 EBS - verze A/B upravena pro komunikaci se strojema NATO, zesilnene kridlo pro laserem navadene pumy a nastavec pro tankovani za letu.
JAS-39 C/D modernizovana verze zavedena do Svedskeho letectva a pronajata ACR.
JAS-39 Exportni - plne kopaktibilni verze NATO + dalsi modernizace ( vyvinuta v spolupraci s firmou BAE Systems ) . Zavedena ve vyzbroji Jihoafricke Republiky. Na tuto verzi maji byt postupne predelany jak Svedske C/D tak i ACR.
JAS-39 Demo - demonstrator- testovaci platforma pro nove systemy pouzite v JAS-39 NG.
Cover72 píše: 1 - ale o to tu nejde - tady jde o celkovou kvalitu Gripenu; tahle diskuse totiž začala v reakci na "F-35 vs. Gripen"
2-zveš tedy předsériový F-35 "prototypem"? Já prototpy říkám YF-35...
3-Dvěma? Tah ku hmotnosti. AoA. Radar. Kompatibilita. Nesená výzbroj. Poloměr zatáčky. A to jsou jen ty známé...
1 - Tuhle reakci jsem videl v topicu JSF a nato nama smysl reagovat. ( Vyvijene letadlo 5.generace verzus letadlo 4+generace zavedene v minulem desetileti )
2-Ano, zvu predseriove prototypy - prototypama. Az se zavede typ se standardizovanou vybavou a parametrama, tak ho budu nazyvat (seriovym) typem.
3-Dvema ( tah, AoA ). Tah ku hmotnosti byl diskutabilni o Radaru tvrdis jenom Ty ze je horsi, kompatibilita-co neni kompaktibilni ( pilony podle standartu NATO se delaji dokonce u nas, co ja beru spis jako plus),nesena vyzbroj ( Tocis se jenom kolem AIM-9x, ktera sice zatim neni pouzitelna, ale ji vlastne ani nepotrbujeme ) a kolik byl rozdil v polomeru zatacky a mezi cim?
Cover72 píše:MiG-31 umí slinkovanými radary zjisti i stealth cíl pomocí mfázového posunu (nebo to alespoň proklamují). Apache Longbow si takhle předávají cíle z radarů v real-time - loví tedy úplně stejným způsobem, jako Gripen s TILDS. F-22 a SH totéž...
Tedy jaké hrušky s jabkama?
Jake Jablka s hruskama?
Ja blbec jsem si porad myslel, ze Apache Longbow je vrtulnik.
Stihacka Pro vybojovani absolutni vzdusni nadvlady v hodnote 1/4 mld $ ( ani neuvolnena na export ) a prepadova stihacka ZSSR a Gripen. Tahle kombinace by me nenapadla ale asi nemam dost bujnou predstavivost.:cry:
Ve ktere skupine letaji ty superhornety s datalinkem aspon na podobne urovni?
Naposledy upravil(a) alibaba dne 29/11/2008, 23:52, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Poprosil bych od diskutujících v tomto tématu držet hlavu více v chladu :)
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

alibaba - já nevím, jestli se mám smát, nebo brečet.

Ad bod 1:
Pokud je podle tebe CIAF (to je česká airshow) diskusní fórum, budiž. To odtamtud mám ty údaje o AoA F-16 a -15, to tam byla ta prezentace dezinformující o Aim-9X a to tam mi reálný a živý pilot řekl, že ví, že je to lež, ale že to je holt oficiální PR prezentace.

S tím nemá (subjektivní - ani jeden z nás nemá dost informací o IČ čidlu IRI-T) nadřazenost IRIS co dělat - jde o to, že česká armáda oficiálně dezinformuje ohledně schopností Gripenu a tedy se nedá věřit ani jiným jejím proklamacím. Mám o napsat ještě v bináru?

Ad bod 2:
To, co se tu snažím celou dobu říci je, že Gripen není 4+ gen! Nevyvracím jeho ekonomickou úspornost ani finanční nemožnost pořídit tehdy něco jiného, ale je naprostá kravin, že je to 4+.
Je to čistá 4. Tvrdíš, že ne? Fajn.

Dej mi (kromě TIDLS) jediný bod, kterým se Gripen (pozitivně) liší od 4gen stíhaček jako F-15C, F-16Cblk52 a F/A-18C/D.

-MFD? Mají všechny.
-Letové výkony? Plně srovnatelné - u všech.
-Radar? Plně srovnatelný nebo lepší (APG-61(V)2)
-HUD? Mají všechny.
-Integrace JHMCS? Mají všechny, Gripen bude mít.
-Datalink? Mají všechny, Gripen se liší jen pojetím.


Ad 3: SuperHornet
V lednu 2007 byl APG-79 nainstalován na 28 sériových SuperHornetech.
V červnu 2008 dodal Raytheon USN stý APG-79.
Běží dodávka na 475ks.

Ehm, dvanáct kousků?
A ohledně toho datalinku: zase se ze mě snažíš dělat hňupa. ukaž mi, kde jsem napsal, že to SH mají operačně zavedené? Doslova jsem 29.11.08 napsal:
cover72 píše: plánuje se to brzy pro SH
Pravda, v dnešním psotu jsem to zkrátil při opakování - ale kdybys četl ty předchozí, nevyhodnotil bys to špatně. Nech si opravit RAM, máš asi moc vysoké refresh časy a starší informace ti vypadávají :-D

Ad bod 4: Apache
Ano, je to vrtulník. Datalink má ale stejné schopnosti i taktiku jako Gripen a tedy je nesmysl tvá proklamace, že švédi předběhli američany o 10 let.
USA zjevně mají datalink se schopnostmi gripeního, ale do letectva ho zavedený nemají - to tedy očividně nevyplývá z neschopnosti, ale z jiné taktiky a z důrazu na standardizaci.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

OTAZKA:
,,Jsem velmi rád, že náš vzdušný prostor bude chránit plně elektronický letoun. Je podle Vašeho názoru možné účině chránit náš vzdušný prostor pouze raketami Sidewinder? Myslíte si, že se stihne do doby zařazení Gripenu do systému PVO letoun vyzbrojit i jinou výzbrojí než střelami Sidewinder (myslím tím, že v současné době nemáme náboje pro kanon ani střely AMRAAM)."

ODPOVED
,,Tento letoun ma rakety Sidewinder a take ma schopny kanon a se strelivem."

Dobre rozumiem??? Stihacka pre potreby PVO bez rakiet dlheho dosahu?
Ak dobre rozumiem, tak zrovnatelne lietadlo pre potreby PVO nie je F-16 ale Su-15, pretoze aj ten ma strely dlheho dosahu a nejakeho zbludileho teroristu, ktory si to z unesenym lietadlom namieri na prahu snad zostreli.

To cover72.
Mne sa ten rozhovor s tym pilotom nezda v priklade hore nic nevyvratil, ta odpoved je trapna. Ak je to pravda tak pre potreby PVO je potom lepsi aj Convair F-106 Delta Dart, pripade Su-15!!!!!!!!!!!!!!
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Altaji - české Gripeny neměly Amraam, protože na jejich koupi nebyly prachy. V současné době již mají Amraamy. Střely středního dosahu měly již Viggeny (verze JA-37), takže se s nimi počítalo ve vývoji Gripenu od začátku.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Nicméně je to dobrá demonstrace toho, kam vedou úspry za každou cenu.
Rakušáci třeba takhle chtěli koupit Typhoony bez možnosti nosit AMRAAMy/Meteory.

A po pravdě - využiji-li předchozí posty některých účastníků - proč bychom měli pořizovat Aim-120, když "do reálného boje to stejně nepůjde a proti airliners je to na nic?" Šetřeme! 8-(
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

RAYTHEON píše:to Pepah
Zakladatelem letecké aerodynamiky je ruský velefyzik Nikolaj Jegorovič Žukovskij (1847 – 1921). Tento ruský učenec vyřešil tři základní problémy letecké aerodynamiky. Objevil zákon vztlaku na nosnou plochu, vypracoval tzv. vírovou teorii vrtule a podal teorii nosné plochy (profil Žukovského)
Když už kopíruješ z internetu, zkus alespoň změnit slovosled, viz: http://zakladyfyziky.blogspot.com/2007_ ... chive.html

Pro úplný pořádek je třeba uvést, že matematické vztahy určující vztlak popsal v roce 1902 Kutta a nezávisle na něm v roce 1906 Žukovskij.

Tvrdit o některé konstrukční škole že je ta jediná a nejlepší na světě je poněkud ošidné. Každá jde svojí cestou, má své přednosti i nedostatky. U té sovětské/ruské je navíc obtížné zjistit, co je výsledkem vlastního vývoje a kde pomohla ve velkém měřítku provozovaná průmyslová špionáž.
Absolutně nechápu, co je špatného převzít přesnou definici z internetu a měnit slovosled u tak jasné věci jako je takový fakt kdo je zakladatel letecké aerodynamiky. Kuttu nepopírám, to je také fakt, ale dál to dotáhnul Žukovskij. A sorry, fakt jsem si celé jeho jméno nepamatoval z hlavy. Myslím, že 90% všeho zde je převzaté z internetu.
To že je celosvětově ruská aerodynamická škola uznávaná jako nejlepší na světě nemám ze své hlavy, ale učil jsem se to jak v letech osmdesátých v aerodynamice tak i shodou okolností v roce 2006 a politika na tom nic nezměnila. A ne náhodou světoví odborníci uznávají Su-27 a jeho deriváty jako vrchol aerodynamiky klasicky řízených letadel.
Je také zvláštní, jak se změnou politiky najednou vše kopírují Rusáci. To fakt čumím. Prostě na druhé straně opony špioni nebyly a nic se neokopírovalo. Jen co Američané rozebrali ruských letadel do posledního šroubku a kolik převzali řešení. Funguje to prostě na obou stranách.
V žádném případě nechci tvrdit, že co se kdy v Rusku postavilo bylo to nejlepší, ale z aerodynamického hlediska vždy na výši. Jiná kategorie je avionika, motory apod., ale hlavní vliv mají peníze, proto nemusí odpovídat celkový výsledek svému protějšku od jiného výrobce.
Uznávám, že je spousta světových konstrukčních kanceláří na špičkové úrovni, ale vedení v aerodynamice opravdu patří Rusům a to mi nikdo nevymluví a i kdyby mi to někdo vymlouval, má to marné:-)
A co se týká naší konstrukční školy, tak klobouk dolů. Blaník, Albatros, Trenér to jsou konstrukce o kterých se nebojím říct, že ovlivnily svět.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

cover72 píše:Nicméně je to dobrá demonstrace toho, kam vedou úspry za každou cenu.
Rakušáci třeba takhle chtěli koupit Typhoony bez možnosti nosit AMRAAMy/Meteory.

A po pravdě - využiji-li předchozí posty některých účastníků - proč bychom měli pořizovat Aim-120, když "do reálného boje to stejně nepůjde a proti airliners je to na nic?" Šetřeme! 8-(
Stejné úspory postihly kupříkladu i francouzské Rafale, které do služby vstoupily notně oškubané. Švédské Gripeny umožňují používat PLŘS středního dosahu od samého začátku. Opoždějí při vývoji software umožňující použití AIM-9X je pochopitelné vzhledem k tomu, že Švédi vsadili na IRIS-T a byl tedy pro ně prioritou.
Naposledy upravil(a) skelet dne 30/11/2008, 15:33, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Cover72 píše:Ad bod 1:
Pokud je podle tebe CIAF (to je česká airshow) diskusní fórum, budiž. To odtamtud mám ty údaje o AoA F-16 a -15, to tam byla ta prezentace dezinformující o Aim-9X a to tam mi reálný a živý pilot řekl, že ví, že je to lež, ale že to je holt oficiální PR prezentace.

S tím nemá (subjektivní - ani jeden z nás nemá dost informací o IČ čidlu IRI-T) nadřazenost IRIS co dělat - jde o to, že česká armáda oficiálně dezinformuje ohledně schopností Gripenu a tedy se nedá věřit ani jiným jejím proklamacím. Mám o napsat ještě v bináru?
V tomto pojeti dezinformuje nejen ACR ale i ostatni vyrobci nebo armady. ( jen namatkou, kolikrat byl predstavovany SU-27 s inteligentni protizemni munici, ve verzi ktera ji nemohla opdalit ) Takovych prikladu je vic.
Neni to nahodou tak, ze se prezentuje neco co je mozne na "prani zakaznika" integrovat. Dela to i nase firma a dela se to i u ostatnich vyrobcu letadel.
Cover72 píše: Ad bod 2:
To, co se tu snažím celou dobu říci je, že Gripen není 4+ gen! Nevyvracím jeho ekonomickou úspornost ani finanční nemožnost pořídit tehdy něco jiného, ale je naprostá kravin, že je to 4+.
Je to čistá 4. Tvrdíš, že ne? Fajn.

Dej mi (kromě TIDLS) jediný bod, kterým se Gripen (pozitivně) liší od 4gen stíhaček jako F-15C, F-16Cblk52 a F/A-18C/D.

-MFD? Mají všechny.
-Letové výkony? Plně srovnatelné - u všech.
-Radar? Plně srovnatelný nebo lepší (APG-61(V)2)
-HUD? Mají všechny.
-Integrace JHMCS? Mají všechny, Gripen bude mít.
-Datalink? Mají všechny, Gripen se liší jen pojetím.
Proc souhlasim s tvrzenim vyrobce letadel, zastupcu vlad (ve veci nakupu letadel) nekterych zemi a odborne verejnosti?
Protoze letouny 4.5 jsou hlavne proklamovany jako letadla ktera jsou sice klasicke koncepce ( jako 4.gen. ) ale v konstrukci jsou uplatneny pro snizeni radarove charakeristiky a pro efektivnejsi spusob boje i proti takovimto cilum s tim souvisi aplikovoni pokrocile avioniky a zbranovych systemu.
Duraz se klade i MTFB, MMH/FH a s tim souvisi diagnostika ( ktera velmi zvysuje bojovou efektivitu Gripenu )
To jsou veci ktere vyzadujou tolik zmen, ze vznikne vlastne nove letadlo ( viz Hornet - Superhornet ).
U elektroniky jeto ponekud snazsi viz.JHMCS nebo AESA.
Apropo drak, nema nahodou Gripen nizsi RCS nez kterekoliv letadlo 4.genece. To s kombinaci radaru a TILDSu ( aktivni radar ma jenom jedno letadlo ve skupine anebo ani jedno a pouzivaji signal pozemnich radaru) umoznuje zachyceni tohoto letadla na podtsatne kratsi vzdalenost.
Anebo naopak zachyceni letadla s malym RCS metodou triangulace.
Tohle ja napriklad zatim i u Superhornetu na ponekud nizsi urovni ale tim nerikam ze se na tom nepracuje, az superhornet to nebude schopny taky.
Ale i Saab pracuje na Gripenu NG ( nebo E/F jeli libo ) u ktereho opet narostou nektere specifikace.


Cover72 píše:Ad 3: SuperHornet
V lednu 2007 byl APG-79 nainstalován na 28 sériových SuperHornetech.
V červnu 2008 dodal Raytheon USN stý APG-79.
Běží dodávka na 475ks.

Ehm, dvanáct kousků?
A ohledně toho datalinku: zase se ze mě snažíš dělat hňupa. ukaž mi, kde jsem napsal, že to SH mají operačně zavedené? Doslova jsem 29.11.08 napsal:
cover72 napsal: ‹ Zvolit ›
plánuje se to brzy pro SH
Ohledne poctu - tady je zprava z dubna 2008 kde je: The first two tactical AESA-equipped F/A-18F squadrons have now received all twelve of their
allotted aircraft with full Integrated Logistics Support support.


Proc udelat?
Cover72 píše:Apache Longbow si takhle předávají cíle z radarů v real-time - loví tedy úplně stejným způsobem, jako Gripen s TILDS. F-22 a SH totéž...
F-22 a SH totéž... - ale F-22 je ma zavedene :lol:
Cover72 píše:Ad bod 4: Apache
Ano, je to vrtulník. Datalink má ale stejné schopnosti i taktiku jako Gripen a tedy je nesmysl tvá proklamace, že švédi předběhli američany o 10 let.
USA zjevně mají datalink se schopnostmi gripeního, ale do letectva ho zavedený nemají - to tedy očividně nevyplývá z neschopnosti, ale z jiné taktiky a z důrazu na standardizaci.
To je sice hezke pokud vim tak Apache Longbow je vrtulnik pro boj s tankama ne stihacka pro ochranu vzdusne prostoru. Takze amici poprve pouzili na F-22. Mimochodem, ve Svedsku jsou timto spusobem propojene vzdusni a pozemni ale i namorni jednotky. ( co je ale k tomuto tematu irelevantni )
Cover72 píše: Pravda, v dnešním psotu jsem to zkrátil při opakování - ale kdybys četl ty předchozí, nevyhodnotil bys to špatně. Nech si opravit RAM, máš asi moc vysoké refresh časy a starší informace ti vypadávají :-D
Vypada to ze chybe je na druhe strane ( jako kdyz se nainstaluje do 386 Vista ).
Debata zacala s porvnavanim s F-16 a Hornetem, pak se priradili Superhornet a JSF, a ke konci uz zaciname porovnavat se SU-35, F-22 a jako bonusem Apachem. Tak kde je chyba.
Pokud spojis to "dobre" co maji vsechny stroje Tebou vyjmenovane do jednoho letadla Tak ziskas Super stihacku tak na pul stoleti do predu.
Snaz se drzet pri zemi a udelat si v tom trosku poradek.


Altaj píše:OTAZKA:
,,Jsem velmi rád, že náš vzdušný prostor bude chránit plně elektronický letoun. Je podle Vašeho názoru možné účině chránit náš vzdušný prostor pouze raketami Sidewinder? Myslíte si, že se stihne do doby zařazení Gripenu do systému PVO letoun vyzbrojit i jinou výzbrojí než střelami Sidewinder (myslím tím, že v současné době nemáme náboje pro kanon ani střely AMRAAM)."

ODPOVED
,,Tento letoun ma rakety Sidewinder a take ma schopny kanon a se strelivem."

Dobre rozumiem??? Stihacka pre potreby PVO bez rakiet dlheho dosahu?
Ak dobre rozumiem, tak zrovnatelne lietadlo pre potreby PVO nie je F-16 ale Su-15, pretoze aj ten ma strely dlheho dosahu a nejakeho zbludileho teroristu, ktory si to z unesenym lietadlom namieri na prahu snad zostreli.
Ty AIM-120C co kupila ACR sluzia ako ucebna pomocka ale dekoracia? Lebo na Alcu ju asi nepodvesia.

Opakovnia matka mudrosti ( alebo struktura letectva ACR ):
Gripen - bol zakupeny za ucelom vzdusnej ochrany Ceskej Republiky
Dodatok:
Alca - bol zakupeny za ucelom boja proti pozemnym cielom a vrtulnikom.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

v konstrukci jsou uplatneny pro snizeni radarove charakeristiky
Ty na Gripenu vidíš platform-alignment, RAM nátěry, ABK řešené koordinovanou výchylkou ploch, zahranatění, omezení výstupků/antén a další taková opatření? Nebo i na oficiálních renderech SuperGripenu/Gripenu 2000? Nebo jsi o něčem takovém četl? Já tedy ne.
Apropo - stále platí, že je to čistá 4th gen.

Jediné, cos přidal a čím se z toho podle tebe stává 4++ (což je třída Su-35) je integrovaná diagnostika - kterou měla ovšem už F-15A (LRU/vyměnitelné bloky elektroniky a integrovaný testovací panel v gondole pro příďový podvozek.)
MTFB a MMH/FH jsou spojeny hlavně s použitými materiály a dobou vzniku - třeba na F-15 byla polovina člověkohodin spotřebovaná na údržbu ze začátku nespolehlivých motorů; je pak jasné, že poruchovost elektroniky vzniklé v 90. letech bude asi jinde, než poruchovost té ze 70. let - už kvůli miniaturizaci a z toho vyplývajících zlepšeného chlazení a spolehlivosti při zachování dřívějších rozměrů - ale to není nějaké unikum Gripenu a stavět na tom tezi, že je Gripen 4++ je IMHO poněkud mimo. Dnes vyráběné F-15K (=novovýroba) mají pravděpodobně řádově stejné MFTB a MMH/FH jako Gripen.

A mimochodem - je to 4, 4.5, 4++, 5 - vzestupně. 4++ je lepší, než 4.5 (vymysleli to rusové kvůli Su-35).
Neni to nahodou tak, ze se prezentuje neco co je mozne na "prani zakaznika" integrovat.
Ne, na tom prkně byla jasně uvedena Aim-9X společně s maverickem a AMRAAMem jako už zavedená výzbroj.
APG-79
Having completed formal operational evaluation testing last December, the APG-79 is now installed in 28 US Navy aircraft
zdroj: http://www.airforce-technology.com/features/feature1280
Daly by se najít i další; mám se obtěžovat s google nebo ti to stačí? O té stovce dodaných se psalo na Raytheonu...
To je sice hezke pokud vim tak Apache Longbow je vrtulnik pro boj s tankama ne stihacka pro ochranu vzdusne prostoru. Takze amici poprve pouzili na F-22. Mimochodem, ve Svedsku jsou timto spusobem propojene vzdusni a pozemni ale i namorni jednotky. ( co je ale k tomuto tematu irelevantni )
A jak se liší datalink radarů Apache od datalinku Gripenu? Oba předávají totéž: x,y,z souřadnice cíle, zjištěného a údaje o jeho vektoru pohybu. Jediný rozdíl je ve výkonu a nosné frekvenci vysílače.
Jak pracuje TILDS vím - proto jsem ti také před stránkou a něco psal, že totéž umí i MiG-31. Ohledně té věci se SH a F-22 - dobře víš, že jsem na minulé stránce psal, že se to pro SH plánuje a na této to zkrátil, resp. se přepsal.

On na to totiž SH dost pravděpodobně půjde o dost jinak a lépe, než TILDS:
http://www.raytheon.com/capabilities/pr ... aesa_comm/

Ve zkratce - to předávání dat (vč. pozice cíle) ale i jiných, rozměrných dat bude řešeno AESA radarem. Ověřeno v testovacích podmínkách, probíhá implementace. A ikdyž je to zřejmě soukromá iniciativa Raytheonu, ve všech ohledech to předčí TILDS - dosahem, odolností proti rušení (LPI a z toho vyplývající), přenosovou rychlostí, rozsahem sítě, zpětnou kompatibilitou (stačí malá úprava APG-79)...

[a ohledně té komunikace i s pozemními a námořními jednotkami - LINK-16 umí totéž řadu let.]
Debata zacala s porvnavanim s F-16 a Hornetem, pak se priradili Superhornet a JSF
Ano. F-16 a Hornet jsou ekvivalentní Gripenu - jenže jelikož tu pořád byly hlasy jak je Gripen lepší (gen 4.5 nebo dokonce 4++) -> vytáhl jsem opravdové 4.5gen stíhačky a JSF, aby do očí praštil ten rozdíl.

Koneckonců, mimo je asi spíše Gripen, když se snaží konkurovat F-35 za obdobnou cenu (Dánsko) - já bych ani nesponzoroval manažerům ty služebky a propagaci.

Kód: Vybrat vše

A ještě bonus: srovnání radarů
Někdo tu po mě chtěl relevantní data ohledně radarů. I našel jsem si dnes čas a hle: zde jsou.


Původní APG-73 (Hornet) a APG-66 (Falcon) měly 150*km dosah na vzdušný cíl.
V roce 2006 operačně zavedený APG-68(V)9 (ne-AESA) má dosah okolo 180*km na vzdušný cíl.
V roce 2005 zavedená varianta PS/05 má dosah 120*km na vzdušný cíl.

Pokud USA dokáží vytáhnout z konvenčního radaru o skoro 60km dálkového dosahu více jako PS/05 a to ve stejné době, jaké budou asi možnosti AESA verze PS/05 - lepší, nebo horší, než u APG-79 a podobných?
_________________________
*vše cíl o velikosti stíhačky
APG-68(V)9: minulé verze měly v režimu scan dosah 75NM na cíl o RCS=5sq m, (V)9 má dosah zvýšený o 30% podle výrobce -> 75*1.825*1.3=178km (ofiko zdroje udávají max. dosah 300km ale bez udání RCS);
SAAB udává 120km na cíl-stíhačku (jiné zdroje udávají jen 100km dosah)
150km pro APG-66 je údaj z netu; jiná zdroj udává 85km na 5sq m vzdušný cíl, ale to platí pro první verze.
_________________________
Teď akorát doufám, že jsem zase něco nesmazal a neudělal z toho mis-formulaci jako s tím datalinkem na SH :???:
Naposledy upravil(a) cover72 dne 30/11/2008, 22:04, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Pánové navrhoval bych pistole na 50 metrů, počítání do deseti.Sraz zítra 8:00 Hl.nádraží.
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Příspěvek od Altaj »

Dosah APG-73 v track mode u F/A-18 v zakladnej verzii je:
Pre RCS 0.0001 m2 dosah: 5~6 km+
Pre RCS 0.001 m2 dosah: 10~11 km+
Pre RCS 0.1 m2 dosah: 32~36 km+
Pre RCS 1.0 m2 dosah: 56~64 km+
Pre RCS 5.0 m2 dosah: 84~96 km+
Pre RCS 10.0 m2 dosah: 100~114 km+

Dosah PS-05 v track mode:
Pre RCS 0.0001 m2 dosah: 5~6 km+
Pre RCS 0.001 m2 dosah: 9~10 km+
Pre RCS 0.1 m2 dosah: 27~32 km+
Pre RCS 1.0 m2 dosah: 48~56 km+
Pre RCS 5.0 m2 dosah: 72~84 km+
Pre RCS 10.0 m2 dosah: 85~100 km+

Teraz kedy bol zavedeny F/A-18 Hornet s APG-73 a kedy Gripen? Hm? 4. generacia? PS-05 dnes nie je zly radar, je vylozene ubohy. Nevyrovna sa ani staruckemu APG-73 z 80tych rokov :mrgreen:

Alibaba
Je tam celkom jasne napisane-tento stroj ma Sidewinder a kanon. Redboy pise v topicu F-16 o 24 strelach pre 14 strojov.

Alca je urcena na podporu pozemnych operacii a boj s vrtulnikmi? Existuje aj horsi stroj pre tuto ulohu? Keby ste si kupili F-16 mali by ste po probleme, ta je univerzalna. Vrtulniky vie zostrelovat hocijake moderne lietadlo-trebars F-15C v Zalive
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“