Grumman F-14 Tomcat

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Viděl jsem i skoro 90 stupňů, ale ve videu mluví tak že Eagle dosahoval vyšších AoA.
Obě letadla , jedno mělo a druhé má, pěkně vysoké AoA, ale u Kocoura bych si myslel že bude mít větší AoA, protože byl námořník.
Oni tam teda zminují 35 units AoA - cca 25 st. skutečných AoA u F-14, což může být myšleno jako že do těch 35 units umí Tomcat manévrovat. Nad se dostane, ale už nebude tak manévrovatelný.
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 283
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Pavel 15 »

Kocurek a jakou má manévrovatelnost :

ve výšce 1524 3048 4572 7620

F-14 A udržovaná 15,4 13,4 11,6 8,2 , 4 AIM-7 a 4 AIM-9, Palivo=50 %, G limit 6,5 G

F-14 D trvalá 16,1 14,1 12,2 8,3 , 4 AIM-7 a 4 AIM-9, Palivo=50 %, G limit 6,5G

okamžitá 21,8 19,8 18,1 15,1

Hlavně tento letoun měl problémy s motory, motor TF-30 byl v 60 letech vyvíjen pro F-111.
Naposledy upravil(a) Pavel 15 dne 27/7/2022, 13:30, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od skelet »

F-14A měla problémy s motory TF30, proto se nakonec sáhlo po motorech F110, čímž vznikl F-14B.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

On měl mít motor F-100, ale námořnictvo rozhodlo že vývoj je drahý a tak se počká, až o mnoho poníčených letadel později dostal F-110.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Jinak, pilota nic neomezovalo v přetížení ne ? Slšel jsem o tom že Tomcat šel i přes 9G.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4648
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od seabee »

Pavel 15 píše: 30/3/2022, 15:04 Hlavně tento letoun měl problémy s motory, pamatuji jak v L+K počítali , kolik
letadel US.NAVY již se zřítilo . Tím mi připomíná tady jednoho, kdyby byl
starší- tak bych myslel , že byl redaktorem L+K ze 70 let.
Tak ono námořní létání má obecně svá specifika, viz nedávné diskuze o dvou zřícených F-35B, tam také zmíněné ztráty námořních MiG-29 a nebo vysoké ztráty cvičných T-45C Goshawk - ze 221 dodaných 27 ztracených při haváriích (mínus mínus konfigurace = cvičný/námořní).
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Šlo o problémy s Flat spin, s přistáváním v určitém AoA a s motory TF-30. Asi letadlo ročně na vrub Flat spin.
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 283
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Pavel 15 »

Ohledně těch katastrof , myslím to bylo zveřejněno v L+k, až 30% měl na ,, svědomí motor TF-30 ''.

v letech 1992-94 při katasrofách zahynulo 10 pilotů F-14

https://pbs.twimg.com/media/FQtVH35WUAA ... name=small

počet nehod stíhaček F-14


popis havárie a smrti pilotky F-14-rok 1994

https://www.wearethemighty.com/popular/ ... -accident/

grafy- jak F-14 uměla manévrovat

https://pbs.twimg.com/media/FQtWuVtXwAY ... name=small
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Grafy havárií - super.
Grafy zatáčení jsou moc rozmazané.
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 283
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Pavel 15 »

- grafy




Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Naposledy upravil(a) Pavel 15 dne 3/6/2022, 21:12, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

To už přečíst jde.
Super.
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 283
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Pavel 15 »

Kocur v hře War Thunder

https://www.youtube.com/watch?v=YjG3rOKGWGc&t=125s


v diskuzi již bylo napsáno .že motory TF-30 určené pro bombardér F-111 zavinily 30% havárii

https://www.19fortyfive.com/2022/06/the ... ak-points/
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti



Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Moc pěkné fotky, prostřední bude Ferrisovo schéma.
TF 30 nebyl špatná motor, ale v draku F-14 měl být pouze v malém počtu. Pak měl být Kocour vybaven motory F-401. Ale námořnictvo tak neučinilo a tak Kocourek čekal dlouho na motory F-110, které ovšem přišly v nízkých počtech.
Filipek28
vojín
vojín
Příspěvky: 13
Registrován: 23/5/2011, 12:52
Bydliště: Jihlava

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Filipek28 »

Iránské eso se šestnácti sestřely na Tomcatu, Fereydoun Ali Mazandarani, nikdy nehodnotil motory TF30 jako vyloženě problémové. A to včetně patálie , kdy vyváznul z divokého souboje s G-metrem zaseknutým na 11,5G, prasklou helmou o překryt kabiny, poraněním obou kolen a Tomcatem odstaveným na dva roky kvůli devatenácti strukturálním prasklinám. RIO, mimochodem prezkušující instruktor, musel po souboji půl roku nosit límec.

O motorech hovoří jako o spolehlivých, při dodržení provozních předpisů. Ostatně pouze velmi malé procento havárií jde na vrub motorům samotným.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2575
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

TF 30 Tomcat velmi limitovat, jediná podstatnější výhoda oproti F-110 co jsem četl byla o něco nižší spotřeba paliva.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4852
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od HONZIK11 »

Člověk je schopen přežít, bez poškození organismu, hodnoty okolo 12Gz
Nicmene nad 9,5Gz je jiz v bezvedomi.
Takze ta hodnota 11,5 Gz je uz nad hranici lidskeho vnimani a ovlivnovani cehokoliv.
To ze se letoun jiz rozpada je mu uplne jedno. :D
bat
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 952
Registrován: 30/10/2011, 17:49

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od bat »

Záleží na typu přetížení negativní (krev se hrne do hlavy a to je zlé) / pozitivní. Také záleží na poloze dotyčné osoby ke směru vektoru přetížení a jestli má dotyčný nějaké pomůcky (anti-g oblek). Tohle už zkoumali němečtí odborníci za války (a zřejmě nejen oni, ale o tom nic nevím).
Takže ty tebou uváděné čísla jsou spíše v tom lepším případě. Každopádně souhlas, je mu to skutečně jedno :)
Obrázek
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Dzin »

Obecně se uvádí, že maximální přetížení, jaké pilot dokáže přežít bez poškození je 20g. Pokud vím, zaznamenaný rekord v rámci testů je 46g. Ovšem nezáleží jen na hodnotě, ale i na době, po jakou přetížení působí. Ale to jen tak na okraj.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Filipek28
vojín
vojín
Příspěvky: 13
Registrován: 23/5/2011, 12:52
Bydliště: Jihlava

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Filipek28 »

Přesně jak píše Dzin, na raketových saních, při katapultáži apod. lze krátkodobě snést děsnou nálož..

Mě ta čísla připadají poměrně věrohodná. Zvláště v bojové situaci a pod tlakem. Jistě nejde o stálé přetížení, ale o nejvyšší naměřenou hodnotu, která tam mohla být na okamžik. Ostatně v rozhovoru s tím pilotem to i vyplývá z kontextu.

Link:
https://youtu.be/DOElPy7CfE0?si=hK3I-fNPpwTp96KH
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4648
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od seabee »

Dzin píše: 13/9/2024, 08:48 Obecně se uvádí, že maximální přetížení, jaké pilot dokáže přežít bez poškození je 20g. Pokud vím, zaznamenaný rekord v rámci testů je 46g. Ovšem nezáleží jen na hodnotě, ale i na době, po jakou přetížení působí. Ale to jen tak na okraj.
Nevím, jaký je rekord, ale vím, jak se k němu dospělo: v USA v padesátých letech zkoumali dobrovolníky upoutané na raketových sáních, které měly dole ve vodním kanále výklopnou klapku, takže mohli měřit pozitivní i negativní zrychlení (zbrždění). Dobrovolníci byli oblepení snímači a zatížení se neustále měřilo a zvyšovalo. Když chtěli provést ultimátní test, tak dali dobrovolníkovi podepsat ještě zesílené prohlášení, že si je vědom, že může dojít ke smrtelnému ohrožení atd. Dobrovolník podepsal, odpálili ho, přežil a potom zjistili, že ty snímače mu na tělo nalepili obráceně. A tam se zrodil jeden z Parkinsonových zákonů: Jestli jde něco udělat dobře i špatně, dřív, nebo později to někdo špatně udělá! :D :D :D
Naposledy upravil(a) seabee dne 13/9/2024, 23:01, celkem upraveno 1 x.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letadla“