Viděl jsem i skoro 90 stupňů, ale ve videu mluví tak že Eagle dosahoval vyšších AoA.
Obě letadla , jedno mělo a druhé má, pěkně vysoké AoA, ale u Kocoura bych si myslel že bude mít větší AoA, protože byl námořník.
Oni tam teda zminují 35 units AoA - cca 25 st. skutečných AoA u F-14, což může být myšleno jako že do těch 35 units umí Tomcat manévrovat. Nad se dostane, ale už nebude tak manévrovatelný.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 30/3/2022, 15:04
od Pavel 15
Kocurek a jakou má manévrovatelnost :
ve výšce 1524 3048 4572 7620
F-14 A udržovaná 15,4 13,4 11,6 8,2 , 4 AIM-7 a 4 AIM-9, Palivo=50 %, G limit 6,5 G
F-14 D trvalá 16,1 14,1 12,2 8,3 , 4 AIM-7 a 4 AIM-9, Palivo=50 %, G limit 6,5G
okamžitá 21,8 19,8 18,1 15,1
Hlavně tento letoun měl problémy s motory, motor TF-30 byl v 60 letech vyvíjen pro F-111.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 30/3/2022, 15:13
od skelet
F-14A měla problémy s motory TF30, proto se nakonec sáhlo po motorech F110, čímž vznikl F-14B.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 30/3/2022, 15:44
od Wasp
On měl mít motor F-100, ale námořnictvo rozhodlo že vývoj je drahý a tak se počká, až o mnoho poníčených letadel později dostal F-110.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 30/3/2022, 15:45
od Wasp
Jinak, pilota nic neomezovalo v přetížení ne ? Slšel jsem o tom že Tomcat šel i přes 9G.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 31/3/2022, 17:35
od seabee
Pavel 15 píše: ↑30/3/2022, 15:04
Hlavně tento letoun měl problémy s motory, pamatuji jak v L+K počítali , kolik
letadel US.NAVY již se zřítilo . Tím mi připomíná tady jednoho, kdyby byl
starší- tak bych myslel , že byl redaktorem L+K ze 70 let.
Tak ono námořní létání má obecně svá specifika, viz nedávné diskuze o dvou zřícených F-35B, tam také zmíněné ztráty námořních MiG-29 a nebo vysoké ztráty cvičných T-45C Goshawk - ze 221 dodaných 27 ztracených při haváriích (mínus mínus konfigurace = cvičný/námořní).
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 31/3/2022, 18:00
od Wasp
Šlo o problémy s Flat spin, s přistáváním v určitém AoA a s motory TF-30. Asi letadlo ročně na vrub Flat spin.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 19/4/2022, 15:03
od Pavel 15
Ohledně těch katastrof , myslím to bylo zveřejněno v L+k, až 30% měl na ,, svědomí motor TF-30 ''.
v letech 1992-94 při katasrofách zahynulo 10 pilotů F-14
Moc pěkné fotky, prostřední bude Ferrisovo schéma.
TF 30 nebyl špatná motor, ale v draku F-14 měl být pouze v malém počtu. Pak měl být Kocour vybaven motory F-401. Ale námořnictvo tak neučinilo a tak Kocourek čekal dlouho na motory F-110, které ovšem přišly v nízkých počtech.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 9/9/2024, 10:28
od Filipek28
Iránské eso se šestnácti sestřely na Tomcatu, Fereydoun Ali Mazandarani, nikdy nehodnotil motory TF30 jako vyloženě problémové. A to včetně patálie , kdy vyváznul z divokého souboje s G-metrem zaseknutým na 11,5G, prasklou helmou o překryt kabiny, poraněním obou kolen a Tomcatem odstaveným na dva roky kvůli devatenácti strukturálním prasklinám. RIO, mimochodem prezkušující instruktor, musel po souboji půl roku nosit límec.
O motorech hovoří jako o spolehlivých, při dodržení provozních předpisů. Ostatně pouze velmi malé procento havárií jde na vrub motorům samotným.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 12/9/2024, 16:34
od Wasp
TF 30 Tomcat velmi limitovat, jediná podstatnější výhoda oproti F-110 co jsem četl byla o něco nižší spotřeba paliva.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 12/9/2024, 16:44
od HONZIK11
Člověk je schopen přežít, bez poškození organismu, hodnoty okolo 12Gz
Nicmene nad 9,5Gz je jiz v bezvedomi.
Takze ta hodnota 11,5 Gz je uz nad hranici lidskeho vnimani a ovlivnovani cehokoliv.
To ze se letoun jiz rozpada je mu uplne jedno.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 12/9/2024, 20:28
od bat
Záleží na typu přetížení negativní (krev se hrne do hlavy a to je zlé) / pozitivní. Také záleží na poloze dotyčné osoby ke směru vektoru přetížení a jestli má dotyčný nějaké pomůcky (anti-g oblek). Tohle už zkoumali němečtí odborníci za války (a zřejmě nejen oni, ale o tom nic nevím).
Takže ty tebou uváděné čísla jsou spíše v tom lepším případě. Každopádně souhlas, je mu to skutečně jedno
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 13/9/2024, 08:48
od Dzin
Obecně se uvádí, že maximální přetížení, jaké pilot dokáže přežít bez poškození je 20g. Pokud vím, zaznamenaný rekord v rámci testů je 46g. Ovšem nezáleží jen na hodnotě, ale i na době, po jakou přetížení působí. Ale to jen tak na okraj.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Napsal: 13/9/2024, 10:53
od Filipek28
Přesně jak píše Dzin, na raketových saních, při katapultáži apod. lze krátkodobě snést děsnou nálož..
Mě ta čísla připadají poměrně věrohodná. Zvláště v bojové situaci a pod tlakem. Jistě nejde o stálé přetížení, ale o nejvyšší naměřenou hodnotu, která tam mohla být na okamžik. Ostatně v rozhovoru s tím pilotem to i vyplývá z kontextu.
Dzin píše: ↑13/9/2024, 08:48
Obecně se uvádí, že maximální přetížení, jaké pilot dokáže přežít bez poškození je 20g. Pokud vím, zaznamenaný rekord v rámci testů je 46g. Ovšem nezáleží jen na hodnotě, ale i na době, po jakou přetížení působí. Ale to jen tak na okraj.
Nevím, jaký je rekord, ale vím, jak se k němu dospělo: v USA v padesátých letech zkoumali dobrovolníky upoutané na raketových sáních, které měly dole ve vodním kanále výklopnou klapku, takže mohli měřit pozitivní i negativní zrychlení (zbrždění). Dobrovolníci byli oblepení snímači a zatížení se neustále měřilo a zvyšovalo. Když chtěli provést ultimátní test, tak dali dobrovolníkovi podepsat ještě zesílené prohlášení, že si je vědom, že může dojít ke smrtelnému ohrožení atd. Dobrovolník podepsal, odpálili ho, přežil a potom zjistili, že ty snímače mu na tělo nalepili obráceně. A tam se zrodil jeden z Parkinsonových zákonů: Jestli jde něco udělat dobře i špatně, dřív, nebo později to někdo špatně udělá!