1) ok jersey, necháme terminologie, skripta u sebe teď nemám, abych opsal definici zcela přesně.
2) pozor, mýlíš se, dokonce velmi. Představ si auto, které jede z kopce, má vyřazenou rychlost, úhel klesání je konstantní. Auto bude zrychlovat až do rychlosti, při které aerodynamický (a v případě vozu i valivý) odpor naroste natolik, že gravitační síla nebude stačit k překonání této síly. Pro můj Ford Escort je tato rychlost při klesání na R4 u Dobříše (i s tahem motoru) cca 215 km/h rychloměrových. Dále to už prostě neroste

Můžeme debatovat, zda to u konkrétního auta nastane při 80, nebo 180 km/h, avšak při určité rychlosti to prostě nastane i kdyby byl úhel klesání kolmý k zemi. A vzneseme se do oblak - parašutista také nabírá rychlost pouze do určité fáze, následně zůstává (teoreticky) konstantní, prakticky bude kvůli houstnoucímu vzduchu ovšem klesat (pokud zachová svou polohou vůči nabíhajícímu vzduchu stejný součinitel odporu). A jdeme k letadlům, světe div se, platí to samé. Blaník skutečně nedokáže překročit s vysunutými brzdami rychlost 253 km/h, klidně si to sám vyzkoušej, jestli ti toho letadla není líto (konstrukce je při takto vysokých rychlostech celkem zbytečně namáhána). Právě 253 máš povoleno i dle manuálu

Jedná se prostě o rychlost, při níž se pro tento stroj aerodynamický odpor vyrovná s gravitační silou. A Blaníka nic jiného než gravitace podstatně neurychlí

Pokud by pilot brzdy zasunul, rychlost bude samozřejmě dále narůstat, avšak opět pouze do další rychlosti X. Jenže dříve by nejspíše došlo k deformacím či zborcení draku.
Pokud se mnou nesouhlasíš, pak bych tě zcela korektně chtěl požádat o nějaké logické vysvětlení.
3) dodám, snad dnes večer
4)
5) já nenapsal, že útočící pilot musí nutně opravu pro střelbu provést natolik správně, že toho před sebou rozebere. Ale ano, troufám si tvrdit, že pokud ten vzadu provede vše správně a ten vpředu začne stoupat, tak ten vpředu spadne

Co si budeme povídat, ideálně létal málokdo a ne všichni stříleli jako Hartmann, avšak stojím si za tím, že stoupání před útočícím nepřítelem je to nejhorší, co může obránce provést.
6) Pozor, já nepovažuju Hannu nebo Pokryškina za slabší zdroje kvůli tomu, že bys s nimi přišel ty. Ze stejného důvodu je nepovažuji ani za silnější zdroje. Prostě jsou to zdroje a je mi šumafuk, jestli jsi je předložil ty, nebo někdo jiný. Hannovy ani Pokryškinovy informace i argumenty na adresu I-16 jsou cenné, avšak ne jediné objektivní. Čím více zdrojů, tím lépe. Ostatně ani ta pravda nemusí být jediná jediná

Necítím vůči tobě sebemenší averzi, tím spíše by bylo absurdní, abych ji cítil vůči tvým zdrojům.
7) Ještě k těm manuálovým limitním rychlostem: Záleží na normě. Některá omezení mohou vznikat z požadované řiditelnosti, jiná z pevnosti, většinou kombinace obojeho. Rychlosti mohou být nastavovány s větší či menší rezervou. Letadlo se i při rychlosti nižší, než je povolená, může nevhodným manévrem rozpadnout..když má Fw 190 povoleno v malé výšce 850 IAS, tak to rozhodně neznamená, že by při vytrimování na ocas a velmi prudkém přitažení kniplu nebyly následky pro letoun (i pilota) fatální. Stejně tak by si nejspíše ulomil trup i Blaník, kdyby vytrimovaný na ocas při 250 pilot plnou silou přitáhl. A je úplně jedno, že může letět ještě o 3 km/h rychleji... takže asi tak
