Stránka 10 z 30

Napsal: 2/7/2009, 21:51
od cover72
JEnže pokud vím, jakmile obsluhy pozemních RL zjistily, že jsou v prostoru Wild Weasels, začali to na střídačku vypínat a zapínat a když někdo odpálil Shrike (byť naslepo) tak to vypli všichni. Což situačnímu přehledu moc neprospívá (sorry hoši, najděte si je sami, na nás tu střílí).

Napsal: 2/7/2009, 22:40
od kopapaka
Samozřejmě, problém je v tom, že toto byla účinná taktika proti protiletadlovým kompletům, tam se letadla běžně ( hlavně pokud šlo o útok na tyto komplety ), u navádění letadel to bývá přece jen jinak. Je tu sice varianta s vyčkáváním u radaru ( původní u Německých nočních stíhačů v 2.světové ), ale u MiGů-21 to fungovalo trochu jinak a hlavně dosahy radiolokátorů byly někde úplně jinde. Takže si myslím, že pokud se zrovna nepotkali u toho radaru, tak to udělat nešlo. Tehdejší Shrike měly dosah cca 16 km ( varianta A,u další B 46 km by to bylo reálnější ). Samozřejmě pomíjím možnost, že v době přepadového letu MiGů-21 někdo chtěl (z)rušit ten jejich naváděcí radar a možnost, že se při navádění používali výnosy z více radiolokátorů ( taky používali Němci, přenos po telefonu ).
Ať už to beru tak či onak, sranda to nebyla ani z jednoho pohledu a úspěchy se střídaly...

Napsal: 3/7/2009, 21:53
od Pop
to Rosomak:
Máš pravdu, první verze AIM-7 měly velmi nízkou účinnost a nebyly spolehlivé. Mnihem lepších výsledků dosahovali piloti USAF a USN pomocí AIM-9. Jenže, vyžadovalo to přiblížení na dohled a tam už je RL velkého dosahu nepodstatný. Pouze v úvodní části boje dává posádce výhodu většího přehledu o situaci - vše jsme probírali na "Mig-23".

Jedna věc je vyšší dostup, možnosti zbraní věc druhá. A ještě, výstup na 18 000 m stojí dost paliva a toho se Migu-21 příliš nedostávalo - viz. TTD Migu-21PF, které jsem již uvedl dříve.
V jednom z prvních příspěvků v tomto tématu jsem psal o zkušenostech z nasazení Migů-21 proti F-4 Phantom II. Ve výškách do 5 000 m měl F-4 převahu. Nad touto výškou se mu 21-čka vyrovnávala a s přibývající výškou získávala určitou převahu. Proto létaly skupiny letadel USAF a USN v rozsahu výšek 3 500 m - 5 500 m ( do 3 000 m bylo účinné PL dělostřelectvo lehkých a středních kalibrů, nad 5 500 m byl ve výhodě Mig-21 a nad 7 500 m - 8 000 m byly velmi účinné PL rakety sov. výroby).

Taktika nasazení Migů-21 proti skupinám sbol s doprovodem byla příbližně taková:
V první vlně se k bombami zatíženým útočným letounům přiblížily stroje Mig-17F. Tím donutily stíhací doprovod k akci. A na tento okamžik byl načasovaný úder Migů-21, které provedly odpal střel na rychlostech M= 0,9 - 1,2. Poté ihned odlétaly na základnu v přízemní výšce.

Napsal: 3/7/2009, 23:31
od Pop
Nyní malá zajímavost ze "života" Migů-21 našeho voj. letectva.

Co vše musí vydržet a snášet vojenská letadla od svých provozovatelů, nevydrží ani ten nejodolnější pes, a mnohdy ani letadla samotná.

Mnoho o tomto případu nevím. Přivítám, tedy, jakékoliv doplnění nebo jinou verzi.

Asi v polovině 80. let min. stol. probíhala mezi piloty Migů-21 na pardubickém letišti ( 4. slp) utajovaná soutěž - KDO PŘISTANE S MENŠÍM ZBYTKEM PALIVA V NÁDRŽÍCH.

Technici pozorovali na sestupu adepta na nový rekord. Vše probíhalo zcela normálně až k bližné přívodní stanici. Asi na její úrovni se v kabině zablesklo a za malou chviličku se již pilot snášel k zemi na padáku. Samotný letoun již situaci nerozchodil a dopadl na zem kousek před dráhou.
Těžko se bude aktér přiznávat k podstatě LN a ostatní drží basu. Dle protokolu z LN - závada na signalizaci stavu paliva.

Takto to znám z vyprávění.
Je-li někdo lépe informován, jeho názor přivítám.

Na závěr ještě dodatek:
I kdyby lrtoun dosedl na dráhu a teprve poté mu došlo palivo ( za chodu motoru), stejně by došlo ke zničení regulačních agregátů motoru - třeba čerpadla NR-54 atd..

Napsal: 4/7/2009, 13:39
od Heckler
A vyhrál tu utajovanou soutěž? :D

Napsal: 4/7/2009, 20:15
od Rosomak
Musel zaplatit basu borovičky.

Napsal: 4/7/2009, 21:22
od kopapaka
Tak to teda zírám, já sem četl o podobné " nehodě " ( ale jestli se jedná o tu samou... ), ale bez těch podrobností o důvodu vzniku. Celkem se divím, že ta signalizace není líp jištěná :D
Když to vezmu vážněji, pokud si dobře pamatuju, na Mil Mi-24 nouzový zbytek paliva hlásí i hlasový informátor " Nataša ". Jen nevím kdy se začal montovat a do jakých letadel.
Nevíte někdo o nahrávce toho hlasu v MP3? Docela bych si to poslechl, prý je to horší než nasr*** tchýně :mrgreen: Já bych to sice nemohl porovnat, na tchýni sem měl štěstí, ale i tak.

EDIT: no teď mi to došlo. Proboha jaká borovička ?!?
Vždyť letecké platidlo byl vždycky RUM !!!
Pravda, tuzemák, ale i tak...

Napsal: 6/7/2009, 20:27
od Pop
Podle všeho musel hodit do placu několik beden z Jindřichova Hradce (etiketa s plachetnicí). Chlapec nepřistál, ale přišel, jako nějaký "drnožrout", takže byl určitě diskvalifikován.

Nataša nebyla součástí systémů v Mig-21.
První hlasový systém pomoci pilotovi se nazýval VÁNJA". Protože však měli piloti dojem, že do řízení mluví letovod NS, byl tento hlas namluven ženou, aby se tyto omyly neopakovaly.

Napsal: 6/7/2009, 20:49
od Pátrač
Abych byl upřímný tak jsem o tomto závodu slyšel několikrát a to přímo od lidí u letectva kde jsem v té době sloužil. Na druhou stranu lidi jsou sice blbí ale takto blbí asi opravdu nejsou.

Nkdy jsem tomu nevěřil a mám své pochybnosti i dnes.

Napsal: 8/7/2009, 22:17
od Pop
O letounech s dvojím řízením, o "spárkách", se mnoho nemluví. Ovšem bez nich by výcvik probíhal jen těžko ( v dobách nedokonalých symulátorů ). O tom se mohli přesvědčit všichni, kteří létali na typu Mig-19. Cvičné a přezkušovací lety probíhaly na Mig-15UTI. Určitě velký rozdíl mezi oběma typy.
Příchod Migů-21U musel znamenat velké ulehčení práce instruktorů, inspektorů i samotných přeškolovaných pilotů.

Jenže, letouny s dvojím řízením nejsou vždy pouhé odvozeniny z jednomístných letounů. Mnohdy mají úplně pozměněné některé systémy a podsestavy. Z toho plyne i jiná centráž a nutnost jiného nastavení řízení a programu autopilota.

Počátek provozu dvoumístných Migů-21 provázely nevysvětlitelné katastrofy. Pravděpodobně se jednalo o nepřesně stanovený program systému AP-155 ( autopilot) při přestavování ramena - dlouhé/krátké - ovládání plovoucího stabilizátoru.
K tomu mám přetlumočené vyprávění zkušeného "jezdce" 21-ček:

,,Při přemetu jsem , v klesání, přitahoval, ale reakce na velikost výchylky"kniplu" nebyla adekvátní. Měl jsem přitaženo až na pupek, ale US-ku ne a ne vyvést z klesání. Instruktor mi přikázal vysunout brzdící štíty - rychlost následně silně klesla, rameno ovládání stabilizátoru se přestavilo na velké výchylky a letadlo poslušně zvedlo čumák. Stejně, však, jsme se ještě o kilometr prosedli."

Než se přišlo na příčinu, zahynulo mnoho pilotů letectev VS. O podobných problémech na UM-kách nevím.

Napsal: 14/7/2009, 23:16
od Pop
Mám další zajímavou informaci o "spárkách" Migu-21.

Týká se verzí Mig-21US/UM:
Vyžadovala-li situace, bylo možné dvoumístnou verzi použít jedním pilotem ( to se týká i U-čka). V případě strojů se systémem ofukování mezní vrstvy na vztlakové klapce - SPS, tedy s výchylkou klapky na režimu PŘISTÁNÍ - 45°, musel pilot, v tomto případě, přistávat se vztlakovou klapkou na výchylce VZLET - 30°. Modifikace "U" se toto netýká, protože vztlaková klapka této verze měla pro VZLEt a PŘISTÁNÍ stejnou výchylku - 24,5°, stejně jako Mig-21F-13 a PF.

Napsal: 25/7/2009, 11:31
od Pop
Hans S. se dotkl , v tématu Mig-23, havárie letadel Mig-21MF a UM nad sídlištěm Vltava v Č. Budějovicích.
Protože vše dopadlo dobře, v rámci nastálé situace, přidám sem zážitek jednoho ze zachráněných.

,,Přiletěli jsme k Č.B.. VPD byla vidět, ale řídící nás poslal do pravého okruhu ( k městu). Po druhé zatáčce jsme vletěli do mraků. V tu chvíli jsme dostali příkaz zrušit skupinu. Stroj vpravo od nás zmizel v mraku. Za chviličku jsme se doprava stočili i my. Vtom rána, zmatek ...... a za chviličku jsem částečně přišel k vědomí na padáku, těsně nad zemí. Ještě jsem stihl zaregistrovat, že jsem v letaddle nechal boty a už přišel prudký dopad na zem. Tak si ležím, omámen událostmi, když se u mne zjevil nějaký člověk. Vyndal nůž, klidně mi uřízl šnůry padáku a zase odešel".

Napsal: 25/7/2009, 11:46
od #
A tady viděno očima mýho flegmatickýho kamaráda, kterej v tý době žil ve vedlejším domě:

"Snídam takhle guláš a přemejšlim, jestli půjdu do školy, když najednou rána, si pomyslim, co to sousedi zase blbnou, kouknu z okna, lidi někam pospíchaj, že by začínalo pršet?" :D


Když přišel o boty, nebyl to ten mechanik, kterýho vezli proti předpisům?

Napsal: 25/7/2009, 12:58
od Pop
Také mne zajímalo, zda nebyly porušeny předpisy. Jenže, to je pouze výplod senzacechtivých novinářů. Ti rádi šíří poplašné zprávy.

Skutečnost je asi následovná.
Dotyčný byl na funkci "TECHNIK-VÝZKUMNÍK", měl za sebou předepsaný výcvik na trenažéru NKTL 29/39 a měl oficiální povolení. Jen ty boty neodpovídaly. V tomto případě by se dalo mluvit o jisté ustrojovací nekázni.

Napsal: 25/7/2009, 13:37
od #
Tak to je jiná, si právě pamatuju, co kolem toho dělali novináři, jak tam letěl načerno, atd. :)

Napsal: 30/7/2009, 23:17
od Pop
V tématu Su-7 jsme si uvedli nečekanou ztrátu jednoho letounu.
Také stíhací letedtvo přišlo o jeden stroj Mig-21F-13 přičiněním střelby pilota VVS ve vzdušném prostoru bývalé NDR.

Tehdy naše letouny prověřovaly činnost stíhačů NLA NDR a tam rozmístěných útvarů VVS.
Jeden ze sov. pilotů letěl na plně vyzbrojeném stíhacím letadle. Měl imitovat zteč na cíl a palbu. Pilot "jako" cíl zachytil, "jako" aktivoval zbraně, "jako" vystřeli. Tak dlouho a důsledně dělal vše "jako", až odpálil R-3S. Cvičný cíl, náš Mig-21F-13 ev. č. 0111, byl sestřelen. Pilot se úspěšně katapultoval.
Šlo údajně o úplně nový letoun, který byl zařazen do výzbroje na začátku září 1964 a sestřelen byl na konci toho samého měsíce t. r.. Zda nám jej SSSR nahradil, nevím.

Napsal: 22/10/2009, 22:48
od Pop
Objevil jsem podrobnější informace o ztrátě Migu-21F-13 ev. č. 0111:

Dne 29.9. 1964 prováděli příslušníci 3. sPVOS Žatec lety vzdušných cílů. Dvojice strojů Mig-21F-13 letěla na trati Žatec - Drážďany - Templin - Stendahl - Žatec. Letouny přeletěly hranice s bývalou NDR asi ve 12:00 hod. na výšce 12 500 m. Ve 12:10 hod. pocítil pilot letounu v. č. 460111 náraz do zadní části letounu. Stroj se počal silně třást a z přídě vyrazil černý dým. Mjr. V. Ohem nebyl nějaký zelenáč, vykonával funkci inspektora techniky pilotáže 3. sboru PVOS a před deseti lety stihl včas opustit kabinu hořícího Migu-15. Pilot převedl letoun do klesavé zatáčky a ve výšce 9 000 m se pokusil nahodit motor ( samozřejmě již předtím hlásil vysazení motoru). Druhý pokus nahodit R-11F-300 provedl ve výšce 5 000 m a byl také neúspěšný. Mig-21F-13 samovolně přešel do levotočivého strmého klesání - nízký tlak hydraulické kapaliny v systému řízení již nedovoloval jeho kontrolu. Pilot se rozhodl pro katapultáž a ve 4 500 m opustil neovladatelný letoun a přistál na padáku těsně u lesa. Samotný letoun dopadl 7 km od německého města Luchenwalde.

"Zázračným čarostřelcem" byl pilot VVS kpt. Umjarov, letící na Migu-21PF, který sestřelil naší stíhačku PLŘS vzduch - vzduch na vzdálenost 8 km.

Zdrojem tohoto dopřesnění je kniha L. Režňáka "Ocelový hřebec Mig-19 a československé letectvo 1958 - 1972".
Ani autor této knihy, jinak bývalý pilot Migu-19, nemá informaci o tom, zda nám byl stroj nahrazen.

Napsal: 23/10/2009, 09:13
od Rosomak
Zajímalo by mne, co asi ten Umjarov hlásil do vysílačky... :twisted:
Vzhledem k tomu, že je to sice vzdálenost 8 km, ale doba letu byla cca 17-18 sekund, to se vážně moc informací předat nedá.
Ale vypadá to, že na R-3S nebyla aktivní hlavice, sundala jej tedy prostým nárazem do prostoru motoru...

Napsal: 25/10/2009, 09:28
od Pop
Letoun Mig-21F-13 v. č. 460111 nalétal do 29.9. 1964, kdy byl sestřelen, pouze deset hodin.

Pro informaci těch, kteří se o letadla zajímají jen okrajově připomínám, že trupové ( evidenční) číslo letadla odpovídá posledním čtyřem číslům výrobního čísla.
Již jsem zde uváděl jedinou výjimku z této praxe označování našich voj. letadel, kdy "šedivka" Mig-21MF ev. č. 4307 byla přečíslována na trupu novým číslem 9307, protože číslo 4307 nosila také jedna starší "MF-ka".

Napsal: 28/10/2009, 22:35
od Pop
Již v jednom z prvních příspěvků do tohoto tématu jsem uvedl, že verze Mig-21PF byla primárně konstruována na přepady vysoko letících bombardérů. To se také odrazilo ve vybavenosti "PF-ky".
Mig-21PF neměl na palubě namontovaný radiovýškoměr. Antény tohoto systému se nacházely na spodní straně obou polovin křídla v poslední třetině rozpětí. Jde o anténu ve tvaru " T " převráceného příčkou dolů, barva obyčejně zelená. A právě ty pozorovatel na této verzi nenajde.
Je to také rada pro stavitele modelů letadel, pokud chce někdo s touto verzí Migu-21 uspět na soutěži.