Zemakt píše: ↑4/1/2023, 16:51
Ono překopat tak velký benzín na diesel taky není zrovna sranda.
Ale to je mýlka, nešlo o překopání... Bat to ostatně už uvedl. Samozřejmě motor do X je složitý, ale má některé výhody.
Například
Bugatti Veyron /Chiron má motor W16.
Němci u tanků preferovali benzínové motory kvůli zásobování a dokázali také vyrábět syntetický benzín. Ovšem dieselové motory dosahují vyšších kroutících momentů a mají nižší spotřebu.
danny1691 píše: ↑4/1/2023, 09:52
Armata má benzíňák? Inspirovaný motorem z tygra?
Možná by to chtělo číst trošku pozorněji o jakém motoru se v článku píše. Tiger I a II měl samozřejmě benzínový motor
Maybach.
Ale pro královského tygra se vyvíjel dieselový motor Simmering Sla 16. Maybach HL230 byl na takový kolos slabý.
Konstruktéři Říše vytvořili prototypy tankových dieselových motorů, které svými parametry převyšovaly tankové motory zemí protihitlerovské koalice. Jedním z takových německých motorů byl 16-válcový vzduchem chlazený přeplňovaný diesel Sla 16 ve tvaru písmene X.
Vývoj tohoto motoru začal v roce 1942 konstrukční kanceláří Ferdinanda Porscheho. Hlavním konstruktérem motoru byl sám Porsche; řadu výpočtů provedl profesor Kamm ze Stuttgartu.
Simmering (Porsche Type 203) X-16 dieselový tankový motor.
Vzhledem k tomu, že konstrukční kancelář Porsche neměla vlastní výrobní základnu, práce na konstrukci prototypů motoru provedla vídeňská společnost Simmering-Graz-Pauker AG.
ARMATA měla mít motor A-85-3A, který se zdá, že koncepčně vychází z Porscheho motoru.
Akorát že nemá 16 válců, 4x válce do X, ale jen 3 válce do X, někdy označovaný také jako 12N360. Netroufám si ovšem tvrdit, že to je okopírovaný motor Porsche. Má více sofistikovanějších prvků. Motor to měl být sice kompaktní a výkonný, ale z hlediska účinnosti, přenosu tepla, zaostává za moderními zahraničními modely, a to armádě nevyhovuje. Bylo navrženo zvážit možnost použití jiného motoru.
Každopádně vývoj ruského motoru nebyl dokončen. Je třeba zbavit motor zjištěných nedostatků a uvést ho do plného provozu, aby armádě poskytl všechny nové výhody.
Pro příklad zkušenosti z prvního testu německého naftového motoru odhalily špatné chlazení válců spodních řad. Aby se tento jev odstranil, byly ventilátory chladicího systému přepracovány - jejich přepracování a výroba trvala asi čtyři týdny. Po výměně ventilátorů se chlazení motoru stalo uspokojivým, což umožnilo úspěšně dokončit zkoušky.
Motor byl testován pouze v extrémně zkráceném programu (nicméně ve známých podmínkách zimy 1945 nebylo možné očekávat jinak), což neumožnilo jeho plné odzkoušení a vedlo by k nepředvídatelnosti důsledků hromadné výroby.
Pravděpodobně se motor Sla 16 nebo jeho dokumentace dostala k ruským specialistům - v každém případě v sovětských zdrojích existují jeho velmi podrobné popisy a vlastnosti. Obecně platí, že tento motor vzbudil značný zájem v SSSR.
Hodnocení motoru Sla 16 bylo následující:
"Volba schématu ve tvaru písmene X pro 16válcový motor zajišťuje minimální výšku motoru a rozměry. Je zajímavé poznamenat, že vzduchem chlazený motor úspěšně zapadá do rozměrů, které dříve zaujímal kapalinou chlazený motor spolu s chladiči a ventilátory. Obecně však konstrukce není příliš spolehlivá, protože spolu s díly, které mají velmi velkou bezpečnostní rezervu (například klikový hřídel, kliková skříň), je řada dílů velmi nespolehlivá a složitá (například konstrukce pohonu ventilátorů a palivových čerpadel, připevnění setrvačníku atd.)."
Možná, že zkušenosti ze studia vznětového motoru Simmering využili ruští inženýři při tvorbě experimentálních tankových dieselových motorů ve tvaru X v poválečném období.
ChTZ-Uraltrak mimo jiné vyrábí motory
V-92S2F pro hlavní bitevní tanky
T-72B3M a T-90M. V současné válečné situaci se jeví jako racionálnější soustředit zdroje na tyto tanky a motory.
Zdroje:
https://oldmachinepress.com/2018/02/05/ ... nk-engine/
https://alternathistory.com/vtoroe-dykh ... ng-sla-16/
https://en.topwar.ru/181987-platforma-a ... gatel.html