Takže i já jsem se ptal kolegy/kamaráda leteckého inženýra - ti jsou pro mě takovou záchranou, když často někde něco nevím moc jistě
A je to tak, jak jsme předpokládali. Normy zcela jasně říkají, kolik má letadlo vydržet nad zadávaný požadavek. Čísla berte s rezervou, i kolega je lovil z hloubi paměti. Součástky a součásti letounů se běžně dimenzují na jedenapůl až dvojnásobek požadované hodnoty, ale dle "důležitosti" daného prvku to může být na různých čátech jednoho letounu různé.
Uvedu příklad (který není z praxe): pitotova trubice je pro vlastní let v podstatě nedůležitá součást. Stačí ji tedy předimenzovat třeba 1,4x, zatímco takový hlavní křídelní nosník se letadlu setsakramentsky hodí a je předimenzovaný třeba 1,8x.
Abych uvedl konkrétní a skutečná čísla, se kterými právě letecké konstruktérství (jak civilní, tak i vojenské) počítá.
Předimenzování letadel se provádí přibližně v relaci 1,5 až 2,0 právě především v závislosti na státu (sověti používali nízké součinitele kolem 1,5, Němci a západ všeobecně se blížil, nebo rovnal číslu 2..a dnes se těchto hodnot konstruktéři drží i nadále). To znamená, že pokud bychom vzali hodnotu součinitele 1,8, pak letadlo s požadavkem na 7,33 G inženýři postaví aby vydrželo přetížení 13,2 G. To samozřejmě podávám trochu zjendodušeně, ale myslím, že na tomto místě není třeba zabíhat hlouběji do vědního oboru zvaného letecká konstrukce.
Zároveň je ale důležité si uvědomit, že namáhání konstrukce opakovaným vysokým přetížením značně sníží její životnost a maximální reálná hodnota se tak sníží (proto mají po padesáti letech Blaníky povoleno výrazně nižší přetížení, než v dobách jejich stavby).
Myslím, že jsme tedy tuto otázku již zdárně vyřešili. Velmi odolná kontrukce, která se za WWII mohla rozpadnout okolo 12 G (kterou jsem měl na mysli) vydržela přibližně podobné, nebo lehce nižší, přetížení v porovnání s F-101.
Zároveň díky většímu předimenzování západních konstrukcí může požadavek na 7 G u spojenců znamenat vyšší reálnou hodnotu, než 8 G u Sovětů, což dobře vysvětluje i první Redhoyovu tezi, kterou jsem, neznaje tato fakta, zpochybnil.
Vida, opět jsou mé znalosti o něco komplexnější
PS: velkou výjimku potvrzující pravidlo představovalo létající neětěstí F-111. Jeho konstruktéři se cítili natolik na výši, že bylo předimenzováno ppřibližně pouze 1,1x. Ve vzduchu se pak mohlo snadno proměnit v lego (to není terminus technicus

).