V rychlosti jsem zaznamenal příspěvek Baxe a jeho
„zvětšený čtyřmotorový Me 262“. Příspěvěk byl už vymazán, ale návrh zůstal. Baxi, ten tvůj projekt by asi trhal křídla, moc velká zátěž a blbý těžiště, resp. obratnost takové mašiny.
Jinak je možné mít letadlo ze čtyřmi motory, ale pak jde spíše o taktický bombardér, jako třeba Messerschmitt Me P.1107/I.
www.luft46.com/gmart/gm107.html

Pulkzerstörer
Co se týče zbraně Mauser Mk-214. Chceš z toho mít Pulk Zerstörer (ničitel svazů)? Ta zbraň se hodila spíše proti tankům než bombardérům, neboť dokázala probíjet horní plochy tanků. Kadence byla 150 ran za minutu. Vím, že to bylo zamýšleno i jako bombardér-killer, ale asi by to nemělo úspěch. Zatímco 30 mm MK 108 měl kadenci až 660 ran/min. Přitom granát měl takový účinek, že často i dva zásahy stačily ke zničení cíle.
Více na
www.luft46.com/armament/mk108.html
Nicméně
„létající pevnosti“ byly docela robustní. A na rozbíjení formací bombardérů se skutečně uvažovalo o pořádném kalibru. Němci plánovali na papíře projekty Pulkzerstörerů. Např. Me P.1101/92 nebo Me P.1101/99. Výzbroj se dokonce skládala z jednoho 75 mm kanónu PAK 40 v nose a pěti MK 112 kanónů ráže 55mm. MK 112 byl relativně lehké konstrukce, 80 % zbraně bylo provedeno z lisovaných dílů.

Tento návrh byl považován za konečný
Zerstörer, který měl být ve vzduchu někdy v roce 1948. Hodil by se i k útoku na těžké hladinové jednotky, mosty a podobně. Upraveny byly také Bf 110, Me 410 či Fw 190, ale u nich nebyla výzbroj tak impozantní. Stroje se vcelku osvědčily, leč největší ztráty jim způsobovaly doprovodné stíhačky. Proudový Zerstörer proto nebyl tak špatný nápad, aspoň do doby než by spojenci nasadili adekvátní počet vlastních proudových stíhaček, třeba F-86 Sabre ?
www.luft46.com/mess/mep10199.html
Luftwaffe chtěla získat nějakou ničivou zbraň se solidním doletem. Nouzovkami byl například Mistel, což zase bylo na opačném konci spektra.
www.palba.cz/viewtopic.php?t=719
Baxi, dále jsi možná zapomněl u výzbroje na rakety
Ruhrstahl/Kramer X-4
www.palba.cz/viewtopic.php?t=261
Níže pak píšu více o nasazení raket R4M.
Otázkou je, jak to kdo pojme, a jestli se to hned zatratí nebo klukům, nováčkům, vysvětlí. A zda čím více se budeme patlat v ho..u, tím více bude smrdět. Všechno má svojí míru. Téma o méně známých či nerealizovaných projektech Luftwaffe už tady máme. Hans jako odborník takové debaty odsuzuje, ale doufejme, že má aspoň trochu smyslu se ještě bavit o projektech, u kterých byly postaveny aspoň prototypy.
Jak mi napsal jeden pán, debaty jsou někdy vedeny stylem
„nejdřív se nauč chodit a já ti pak možná ukážu, jak se běhá“.
Více pedagogického přístupu požadoval. Jenže takové „učení“ a vysvětlování je vcelku náročná věc, když kolikrát někteří diskutéři neznají elementární věci. Ovšem tyhle debaty se příliš neliší od jiných vojenských diskuťáků, ale chápu, že na to nemusí mít někdo nervy. Baxe bych tolik neodsuzoval, když se tady probírají alternativní obrněné projekty, které jsou občas na určité úrovni. Bax v 5. třídě založil
"leteckou konstrukční kancelář", která měla životnost asi týden, protože se nakonec pohádali, stylem "ten tvůj křáp by rozhodně nelítal". Nyní se pokusil oživit vzpomínky, snažil se z jemu dostupných informací taky něco sesmolit. Jeho návrh by možná chvíli lítal, než by se zjistilo, že to je těžkopádný. Baxi dobrý, ale těch projektů, či lépe řečeno fantazií bylo víc. Historie by šla však spíše k jiným typům, viz. níže. Obecně lze napsat, že vývoj výkonnějších motorů umožnil „sólo řešení“.
Nejde o to tady všechny fantazie probírat. Níže jsou popsány návrhy, kterými se po válce vítězové dále zabývali. Existovaly jiné a snad i lepší projekty, o kterých se rozepíšu dále. Třeba Saab J 29 o kterém píšu na konci tohoto příspěvku. Následující text nám ukáže, na čem Němci pracovali a kudy šel další vývoj. Po válce byl sice Me 262 dále poměrně intenzivně zkoumán a testován, ale již mnoho nového nepřinesl - v době hektického vývoje letecké techniky začal rychle zastarávat.
Výzbroj MK 108 a rakety R4M
Dvěma kanony MK 108 v kořenech křídel měl být vybaven např. Ho 229. U Me 262 to byla standardní výzbroj. Verze Me 262 A-1a/U5 měla v nose až 6 těchto kanonů. Normálně jen čtyři. Navíc na rošty pod křídla bylo možné namontovat neřízené 55mm rakety R4M. Koncem války bylo v akcích proti spojeneckým bombardérům použito okolo 2500 ks raket s velmi dobrými výsledky. Přezbrojení 9. letky III./JG 7 těmito raketami bylo dokončeno 10. března 1945.
Tzv. Kommando Nowotny však trpělo během celé své existence neustálým nedostatkem paliva a velmi nepravidelnou dodávkou nových letadel. Značným problémem byly i časté nehody, jelikož němečtí piloti neměli dostatek zkušeností s ovládáním přelomového a nekonvenčního letadla, jakým byl Me 262. Technické problémy a nedostatek zásob umožňoval nasazení jen v malé míře. Obvykle se letadla vydávala jen na tzv. „volný lov“.
Video kropičky a lovu
www.youtube.com/watch?v=AauTR-zflkA
18. března podnikla III./JG 7 největší operaci ve své historii, když v počtu 37 letounů Me 262 zaútočila na svaz 1200 bombardérů, navíc střežených více než 600 stíhačkami. Tato mise získala i další prim, jelikož při ní němečtí piloti poprvé použili nové rakety vzduch-vzduch s označením R4M. III./JG 7 během této mise dosáhla sestřelu dvanácti bombardérů a jedné stíhačky, sama ztratila tři Me 262.
Určit přesný počet vítězství, kterých III./JG 7 dosáhla, je značně komplikované, jelikož se na konci války ztratilo mnoho záznamů a dokumentů. Zdokumentováno je 136 sestřelů, pozdější výzkumy ovšem předpokládají, že jich mohlo být až 420.
Horten Horten Ho 229
Největším pokrokovým počinem byl asi „neviditelný“ Horten Horten Ho 229, alias Gotha Go 229. Příznivcem projektu byl samotný Hermann Göring a jako jediný stroj byl měl teoretickou šanci na splnění požadavků jeho soutěže 3x1000 (vyvinout letadlo, které dopraví pumu o hmotnosti 1000 kg rychlostí 1000 km/h na vzdálenost 1000 km). V březnu 1945 byl program Ho 229 zařazen mezi programy zázračných zbraní s nejvyšší prioritou, ale bylo už pozdě.
www.youtube.com/watch?v=bFHe4jQIbm8
Arado Ar 234
Němci už měli k dispozici vcelku dobré Arado Ar 234, kterému stačily dva motory Junkers Jumo 004 B-1 s tahem 2 x 8,8 kN. I když prototypy počítaly původně se čtyřmi motory. Motory byl trochu problém, protože snášely asi jen 10 hodin provozu a pak musely být nahrazeny novými.
U zavedené továrny Junkers vyvíjel tým Anselma Franze úspěšný motor Jumo 004 v různých variantách. Tento motor byl podobný motoru BMW 003 a oba se dočkaly ke konci války sériové produkce v řádu tisíců kusů. Byly použity mimo již jmenované aplikace také pro prototyp letadla Ju 287, což byl německý experimentální bombardér, vyvíjený ke konci druhé světové války.
Video
www.youtube.com/watch?v=YvpbpIn9Zrc
Arado Ar 234 mělo maximální rychlost 735 km/h, dolet 1500 km s 500 kg bombou - v optimální výšce 8300 - 11 300 m (podle množství spotřebovaného paliva) nebo 700 km/h – ve výšce 9000 - 11 000 m s přídavnými nádržemi. To se hodilo pro průzkumné mise. Spotřeba paliva se velice měnila s výškou, v 10 km byla asi třetinová než u hladiny moře.
Junkers Jumo 004
Pohonné jednotky Junkers Jumo 004 po válce sloužily jako zdroj cenných informací pro vědce všech významných vítězných zemí. V poválečném Československu bylo z dostupných dílců sestaveno mnoho motorů Jumo k pohonu letounu Avia S-92 (což byl v podstatě německý Me 262). Tento typ motorů dále posloužil spolu s jejich zajatými konstruktéry v SSSR, kde byly po nějaký čas dále rozvíjeny, než byla pro letouny MIG převzata koncepce anglických proudových motorů Rolls-Royce s odstředivými kompresory.
Heinkel HeS 011
Ačkoliv byl motor HeS011 na konci války téměř připraven k sériové výrobě, k jeho nasazení už nedošlo. Podle některých poznatků to mohlo být i tím, že sám Ohain už ani neměl zájem na tom, aby svým dílem přispěl k německé válečné mašinerii, zvláště když se zdálo, že dny nacionálně-socialistického Německa v této válce jsou již sečteny.

Svou roli mohlo sehrát i to, že byl von Ohain víceméně teoreticky zaměřený výzkumný pracovník s tendencí spíše řešit jednotlivé teoretické problémy týkající se proudových pohonů. Došlo prý i k nařčením ze sabotáže, avšak pravdou bude zřejmě i to, že potíže s vývojem takového složitého motoru byly poměrně velké a nedařilo se je stejně jako další projekty podobného druhu do konce války rychle zvládnout.
Pokračování na
www.palba.cz/viewtopic.php?t=4927
Messerschmitt Me P.1101
Výkonějšími proudovými motory Heinkel HeS 011 měl být vybaven např. Messerschmitt P.1101.
www.luft46.com/mess/mep1101.html


Po válce v USA na základě Messerschmittu P.1101 postavili
Bell X-5. Amíci německý vzor vylepšili systémem elektrických motorů, které mohly snadno měnit geometrii křídel během letu. Ovšem X-5 měl bludné rotační charakteristiky vyplývající z chybného aerodynamické uspořádání, zejména v části ocasu a svislého stabilizátoru. Nicméně X-5 úspěšně demonstroval výhodu měněné geometrie křídel.
Messerschmitt Me P.1102/5
Dalším experimentem byl Messerschmitt Me P.1102/5. Motory měly být dostupné tři BMW 003 nebo Heinkel-Hirth He S 011 ještě ve vývoji.
Měnitelná geometrie křídel mu měla dávat nejen schopnost dlouhého doletu a velké rychlosti v malých výškách, ale také zvyšovat schopnost přežití. Plně roztažené křídlo poskytovalo možnost krátkého vzletu a rychlého úniku ze základny, která se ocitla pod palbou. Křídlo v šípu s velmi ostrým úhlem pak maximální dolet a průnik při vysokých rychlostech.
www.luft46.com/mess/mep1102.html


Amíci podle této koncepce víceméně postavili o něco větší
Martin XB-51 vybavený třemi motory. Což už bylo „solidní maso“. Původně to mělo být něco mezi stíhačem a taktickým bombardérem, ale došlo k prodloužení, takže se do trupu vešla i solidní pumovnice.
Video
www.youtube.com/watch?v=PHt_tUHAIVE
Focke-Wulf TA-183
Zatímco ruský MiG-9 "Fargo" byl inspirovaný Focke-Wulfem TA-183. Sověti díky ukořistěným německým materiálům, které získali díky vítězství ve Velké vlastenecké válce, okopírovali také německý motor BMW 003A. Tento stroj se vcelku osvědčil.
Focke-Wulf TA-183 se měl stát následníkem stíhačky Me 262. Vývoj začal začátkem roku 1942 jako projekt V/ VI, kdy inženýr Hans Multhopp shromáždil team a začal navrhovat novou stíhačku založenou na studiích proudových stíhaček firmy Focke-Wulf. Multhopp pochopil, že tyto stroje neměly šanci uspět, protože nebyly schopny překonat zvukovou bariéru. Plánovalo se použít vylepšené proudové motory Heinkel HeS 011, i když první prototypy měly být poháněné ještě motory Jumo 004B. Uvažovalo se i o použití pomocných startovacích raketových motorů umístěných pod křídly s časem hoření 200 sekund. Hlavní výzbroj měly tvořit 4 kanóny MK 108 ráže 30 mm umístěné okolo nasávacího otvoru v nose. Stroj mohl nést i 500 kg bomb. Předpokládaná výroba měla být 300 letadel za měsíc, přičemž na každé letadlo by bylo potřeba 2 500 hodin práce.

Poslední verze byl Design III
www.luft46.com/fw/ta183-ii.html
Huckebein v akci při útoku na bombardéry
www.youtube.com/watch?v=K14fo7wXtHI
Někdo občas píše, že i MiG-15 vycházel z této německé konstrukce, těžko říct, tvary vypadají trochu jinak. Nebo i americký F-86 Sabre. Jisté je spíše to, že na některých typech se podíleli po válce i němečtí konstruktéři. Např. inženýr Hans Multhopp pomáhal při návrhu středního bombardéru
XB-51.
Někteří z jeho týmu v Argentině vyvinuli
FMA IAE 33 Pulqui II, apod. Nicméně pokud se podíváme na první návrhy tak tvary se inspiroval i Lavočkin 160, ten měl také vývojovou modifikaci německého motoru JUMO 004. Z počátku byla snaha umísťovat motor jakoby pod kabinu s vyústěním pod zadním ocasem, zatímco pozdější typy mají motor až za kabinou v ose a delší trup než měly některé verze TA-183.


Švédsko zase v listopadu 1945 získalo přes Švýcarsko výsledky německého výzkumu šípových křídel z konce války, jasné výhody šípového křídla vedly ke změně projektu R1001 Sud (Tunnan). Zvažovala se velikost šípovitosti křídla, nakonec bylo rozhodnuto nepoužít velký úhel kvůli komplikovanosti a hmotnosti konstrukce křídla, dalším důvodem byly obavy z problémů se stabilitou i aerodynamikou letounu, jako kompromis byl vybrán úhel 25 stupňů. Nakonec z toho vzniknul
Saab J 29.