Bojová vozidla pěchoty typové řady BMP
- TonyHazard
- Důstojník v záloze
- Příspěvky: 2674
- Registrován: 17/9/2007, 23:30
Bojová vozidla pěchoty typové řady BMP
Komisaři, ponaučení ne, jen vysvětlení v mezích svých možností. To bych měl v hlavě a ne to vyhledávat složitě na googlu. Možná, že zpracuji článek na téma BTR-50, výhledově, donazimy.
Ale je načase se vrátit k původnímu tématu, tj. vozidlu BMP. Když se u nás objevilo první BVP-1, šla s ním informace, že sovětské vozidlo BMP-1 vymyslela žena.
Ale je načase se vrátit k původnímu tématu, tj. vozidlu BMP. Když se u nás objevilo první BVP-1, šla s ním informace, že sovětské vozidlo BMP-1 vymyslela žena.
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1886
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
To sem taky slyšel...
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Bojová vozidla pěchoty typové řady BMP
Celé ne, jenom motor UTD 20 a to kvůli netypickému úhlu válců 120 stupňů, (nohy rodící ženy ) . Kdo ví je li to pravda. Ale ten motor byl zajímavý i pořadím pálení válců 1,2,3,4,5,6. díky tomu všemu musel mít poměrně složité vyvážování, jinak by vyskočil z lože.TonyHazard píše: Ale je načase se vrátit k původnímu tématu, tj. vozidlu BMP. Když se u nás objevilo první BVP-1, šla s ním informace, že sovětské vozidlo BMP-1 vymyslela žena.
Ten motor byl zajímavý taky tím, že přes to všechno nějakým zázrakem celkem slušně jel, jeho slabé místo bylo chlazení, ejektorová vana do které byl vyveden výfuk sice šetřila výkon motoru, (nahrazovala ventilátor) ale při špatné (nedbalé) údržbě, nebo nevhodným stylem jízdy se uměla rychle propálit a systém přestal chladit. Přehřátý motor se normálně chladil zvýšením otáček, aby se zvýšil tah ve vaně. No a když byla ve vaně díra a osádka si nevšimla změny zvuku byla havárie motoru rychlá. Výfuk navíc neměl pochopitelně tlumiče. Další věc, když motor za jízdy selhal bylo vozidlo neovladatelné.
Naposledy upravil(a) josefg dne 13/10/2011, 21:56, celkem upraveno 1 x.
read between lines, read between lies
BVP-1 „Tania" : Prototypové vozidlo upravené firmou Caliber. Podrobnosti nejsou známy, nepotvrzeno…
Nejedná se náhodou o toto:
Technologický demonstrátor MGC-1 postavený firmou Excalibur army
Jedná se o technologický demonstrátor různých možností uprav starších BVP-1 (příp. BMP-1/BWP-1).
Jsou provedeny hlavní dvě skupiny úprav vozidla: První skupinou je výzbroj. V původní věži BVP-1 byl 73mm kanón nahrazen kulometem KVPT ráže 14,5mm. Původní kulomet PKT zůstal zachován. Věž je původní, nejedná se o tedy o OT-90.
Druhou skupinou úprav je použití různých druhů přídavného pancéřování (viz obrázek) od pasivního předsazeného ,,plotu“, přes přídavné pancéřové desky, reaktivní pancíř až prý po keramický pancíř. Přídavné pancéřování je jen namontováno na původní korbu. Nejedná se tedy o žádné zásadní konstrukční úpravy. Provedeny jsou i další úpravy jako např.: zesílení podlahy, jiné sedačky výsadku, atd.
O případné modernizaci motoru nebo elektroniky jsem nikde nic nenašel.
[glow=red]EDIT: [/glow]ještě jsem zapoměl: s tim ,,plotem" asi samozřejmě ztratil možnost plavby.
Prohlížel jsem si ho na Cihelně a můj názor je asi takový: vypadá pěkně, je docela efektivní, ale je to pořád starý dobrý BVPčko. Navařit ocelový pláty na korbu, vyměnit kulomet a přišroubovat držáky s ,,plotem“ zas taková věda není.
...Výfuk navíc neměl pochopitelně tlumiče...
Ale ten zvuk Když na to řidič BVP trochu šlápne, každého obdivovatele spalovacích motorů zahřeje pocit radosti
Nejedná se náhodou o toto:
Technologický demonstrátor MGC-1 postavený firmou Excalibur army
Jedná se o technologický demonstrátor různých možností uprav starších BVP-1 (příp. BMP-1/BWP-1).
Jsou provedeny hlavní dvě skupiny úprav vozidla: První skupinou je výzbroj. V původní věži BVP-1 byl 73mm kanón nahrazen kulometem KVPT ráže 14,5mm. Původní kulomet PKT zůstal zachován. Věž je původní, nejedná se o tedy o OT-90.
Druhou skupinou úprav je použití různých druhů přídavného pancéřování (viz obrázek) od pasivního předsazeného ,,plotu“, přes přídavné pancéřové desky, reaktivní pancíř až prý po keramický pancíř. Přídavné pancéřování je jen namontováno na původní korbu. Nejedná se tedy o žádné zásadní konstrukční úpravy. Provedeny jsou i další úpravy jako např.: zesílení podlahy, jiné sedačky výsadku, atd.
O případné modernizaci motoru nebo elektroniky jsem nikde nic nenašel.
[glow=red]EDIT: [/glow]ještě jsem zapoměl: s tim ,,plotem" asi samozřejmě ztratil možnost plavby.
Prohlížel jsem si ho na Cihelně a můj názor je asi takový: vypadá pěkně, je docela efektivní, ale je to pořád starý dobrý BVPčko. Navařit ocelový pláty na korbu, vyměnit kulomet a přišroubovat držáky s ,,plotem“ zas taková věda není.
...Výfuk navíc neměl pochopitelně tlumiče...
Ale ten zvuk Když na to řidič BVP trochu šlápne, každého obdivovatele spalovacích motorů zahřeje pocit radosti
- TonyHazard
- Důstojník v záloze
- Příspěvky: 2674
- Registrován: 17/9/2007, 23:30
Bojová vozidla pěchoty typové řady BMP
Dík za doplnění, ale musím Tě asi zklamat, nejedná se o shodné vozidlo. Snažil jsem se vypátrat více, ale nic jsem nenašel. Zdroj uvádí nyní obě vozidla, ale nic nového.
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Počátky vývoje bojového vozidla pěchoty v SSSR v poválečné době
Úvodem : prototypy před začátkem vývoje BMP-1
---Na podvozku tanku s názvem K-75 a K-78, nemá někdo alespoň obrázek ?
---BTR-112 byl zkonstruován na podvozku samohybného děla SU-100P ( Objekt 105 ), vyroben jeden prototyp v roce 1949.
http://www.army-guide.com/museum_im/BTR ... 070127.jpg
Vývoj na konci 50. let : BMP-1
Základní specifikace nově požadovaného bojového vozidla byly předány konstrukčním kancelářím případných výrobců k řešení asi v roce 1958. Аlexandr Ivanovič Blagonravov, který byl v letech 1958 - 1962 náčelníkem Hlavní tankové správy ( ta byla v té době součástí Velitelství tankových vojsk ), se také zapojil.
Když se formulovaly požadavky na bojová vozidla pěchoty, jeho syn A. A. Blagonravov, který byl mladším vědeckým pracovníkem na katedře tanků v Akademii obrněných vojsk, projevil rovněž velkou aktivitu. Zejména věřil, že hlavní výzbroj takového vozidla by měl být 20 ( 23 ? ) mm automatický kanón a ne 73-mm zbraň. Ale jeho otec mu řekl, že použití jedné věže se zbraní 73 mm a PTŘS je nejvhodnější kombinace pro schopnost ničení požadovaného spektra cílů. Nyní již víme, kdo vyhrál a kdo měl nakonec pravdu.
.
Rychlost a průchodivost v terénu, obratnost a akční radius, tyto parametry musely být srovnatelné s tanky, které byly ve výzbroji anebo ve vývoji : tj. T-54, T-55, T-62 a T-64, neboť se počítalo s jejich bezprostředním doprovodem a podporou. Tedy již žádný „taxík“ s kulometem.
---rychlost v terénu
Byl zkoušen i nově vyvíjený motor UTD-20, který byl později použit v BMP-1. Ověřeně byl použit u Objektů 1200, 19 a 764.
---průchodivost v terénu :
Srovnatelná s tanky, které byly ve výzbroji anebo ve vývoji : tj. T-54, T-55, T-62 a T-64, zde se projevily hlavní rozdíly mezi čistě pásovými a ostatními řešeními podvozku
---výzbroj :
Měla poskytovat přímou podporu pěchoty v útoku a obraně a měl být schopen snadno ničit nepřátelskou obrněnou techniku včetně tehdejších typů západních tanků. Původní specifikace, která požadovala vozidla vyzbrojená 23 mm kanónem, byla z tohoto důvodu změněna na věž s výzbrojí 73 mm nízkotlakového kanónu s maximálním účinným dostřelem kumulativní municí proti obrněné technice 1300 m a metné dálce 850 m, umožňujícímu od roku 1974 i střelbu tříštivotrhavými náboji k ničení měkkých cílů, spřaženého kulometu 7,62 mm a PTŘS Maljutka určené k použití proti tankům od vzdálenosti 500 m až do 3000 m. Tato byla později skutečně nainstalována do BMP-1. U všech prototypů BMP-1 byla tedy použita stejná věž s výzbrojí, která byla stanovena v podmínkách soutěže. Vytvořením zbraňového systému, v souladu s požadavky armády, byla pověřena konstrukční kancelář v Tule KBP Pribostrojenia. Další analýzu uvedu v pokračování.
---hmotnost umožňující splnění ostatních parametrů ( hlavně rychlost a obojživelné schopnosti ) při dosažení požadované balistické ochrany pancéřování ( odolnost 2A )
---obojživelné schopnosti
Plavba bez dlouhé přípravy, tzv. „z chodu“.
---ochranu vojáků : pancířem a NBC systémy
---pancéřování : Čelní pancéřování vozidla mělo odolat palbě kanónů do ráže 23 mm. Boční pancéřování mělo odolat průbojným střelám ráže 7,62 mm ( náboj NATO - 7,62 x 51 ?? ). Dalo by se říci, že odolnost byla podle současných norem na stupni 2A. Další analýzu uvedu v pokračování
---možnosti střelby pro všechny členy výsadku zevnitř vozidla.
Do soutěže se přihlásily továrny v :
---Briansku - Objekt 1200,
---Volgogradu - Objekt 911 a 914,
---Rubcovsku - Objekt 19,
---Kurganu – Objekt 609 ( 659 ? )
---Čeljabinsku - Objekt 764.
V roce 1961 byly postaveny prototypy jednotlivých vozidel a podrobeny srovnávacím testům na zkušebních polygonech. Byla řešena i otázka, zda by BVP měly být pásové nebo kolové, byly vyprojektovány i experimentální konfigurace včetně hybridních kolovo - pásových řešení.
Vzhledem k tomu, palebná síla byla shodná a ochrana všech vozů srovnatelná, pak se hlavními kritérii hodnocení se staly neméně důležité vlastnosti jako je mobilita a celková bojová efektivita. Byl vyvinut výpočetní model, který bral v úvahu vliv mobility na bojovou účinnost. ( např. Objekt 911 ).
V roce 1964 na setkání STC UNTV informoval A. A. Blagonravov již jako kandidát věd a starší vědecký pracovník o jednomyslném stanovisku Akademie obrněných vojsk zavést do výzbroje BMP na základě Objektu 911. Předseda generálporučík Radus-Zenkovich poděkoval za zprávu, ale sdělil, že jako vítězné byly vyhodnoceny Objekt 914 Volgogradského traktorového závodu a Objekt 764 Čeljabinského traktorového závodu. Obě vozidla těchto výrobců byla pouze pásová, na rozdíl od Objektů 911 a 1200. V případě volgogradského vozidla se jednalo o stroj postavený na základě plovoucího tanku PT-76 ( Objekt 740 ). Vozidlo z Čeljabinska vycházelo konstrukčně z polárního tahače a jako jediné mělo koncepci s motorem v přední části a prostorem výsadku v zádi. Bylo navrženo, aby Objekty byly zbaveny "exotických" prvků, ale se zachováním výkonů na vysoké technické úrovni. Pokud jde o podvozek, zajištění ochrany a mobility, ukázalo se, že v technickém smyslu toto rozhodnutí bylo správné.
Pro stanovení konečného vítěze obě vozidla pokračovala v intenzivních porovnávacích testech. Každé mělo své výhody a nevýhody, ale rozhodující roli hrály dvoje velké zadní dveře výsadku Objektu 764. Objekt 764 byl pro další fázi zkoušek upraven inženýry Čeljabinského závodu ( jedná se o Objekt 765 ? : předsériový prototyp, který dostal toto označení. Více o něm níže v článku, neboť jsou okolo něj jisté nejasnosti ). Provedená úprava na vozidle dále zvyšovala výhodu zadních dveří tím, že byl odstraněn vodomet pro pohon vozidla ve vodě a tím se prostor výsadku stal prostornějším. K pohonu vozidla ve vodě byly použity pásy. Tento Objekt se nakonec stal vítězem náročnch porovnávacích zkoušek. Konečné vojskové zkoušky vozidla probíhaly v roce 1965 a v roce následujícím byl typ přijat do výzbroje pod označením BMP-1.
Srovnání Objektu 765 a BMP-1 : zaujal mne počet a umístění střílen, ale nemohu to více rozlišit, pomůže někdo ?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... g_arcs.png
Ve výše uvedeném textu byly použity části článku o BMP-1, za laskavý souhlas s převzetím tímto děkuji panu Z. Novotnému - webmaster Militarybox. Odkaz zde :
http://www.militarybox.cz/rusko-sssr3/bmp-1/
Ukázky ze zkoušek - video
http://www.youtube.com/watch?v=OMR4Pxrlvd0
Další obrázky, a to nejen prototypů BMP :
http://translate.google.cz/translate?hl ... md%3Dimvns
Popis jednotlivých prototypů BMP-1
Objekt 609 ( 659 ? ) Kurganský strojírenský závod
O tomto jsem získal nejméně informací, ani obrázek se mi nepodařilo najít. Pro porovnání : výkon uváděného benzínového motoru ZIL-375 činí 180 koní, tj. 130 kW, zatímco dieselový UTD-20 má 300 koní / 220 kW.
zážehový motor ZIL-375 umožňuje pohyb na kolech rychlostí 85 km / h, a na pásech do 40 km / h.
Dojezd činil 600 km
Je plovoucí pomocí pásů do rychlosti 7 km / h.
Posádka se skládala z řidiče a velitele-operátora zbraní a 8 vojáků výsadku.
Objekt 1200 : BAZ Briansk
Vycházel ze zkušeností s jejich BAZ-543. Byl kolový s uspořádáním 8 x 8, podobně jako BTR-60PB. Stejně jako on měl motor v zadní části, toto se při výběru obrátilo proti němu. Také jeho jízdní vlastnosti, zejména na sněhu a blátě byly sice srovnatelné s BTR-60, vyšší hmotnost byla kompenzována výkonem motoru 300 koní ( BTR-60 měl 2 x 90 koní ), přesto právě použitím podvozku 8 x 8 nedosahovalo požadovaných parametrů ( zdolat terén o stejné obtížnosti jako tanky ). Také je to vidět na videu, které je dále v článku.
Bojová hmotnost: 13,67 tun
Délka: 6860 mm
Šířka: 2830 mm
Výška: 2020 mm
Posádka: 3
Výsadek: 7, počet střílen - 4
Motor: UTD-20
Maximální rychlost: 90 km / h
Rychlost při plavbě: 10 km / h
Dojezd na silnici: 500 km
http://www.alternatewars.com/BBOW/Tanks ... 1200-1.jpg
http://www.alternatewars.com/BBOW/Tanks ... 1200-2.jpg
http://www.alternatewars.com/BBOW/Tanks ... 1200-3.jpg
Objekt 911 : Volgogradský traktorový závod
Hlavním konstruktérem byl Gavalov. Mělo hybridní pojezdové ústrojí s hydropneumatickým odpružením a mimo klasických pásů mělo čtyři další zatahovací kola pro vysokou rychlost na komunikaci. Konstrukce byla složitá a nenabízela žádné výhody.
Studiie a provedené výpočty prokázaly zvýšení bojové účinnosti ve srovnání s pásovým vozidlem. Ukázalo se, že vzhledem k rychlému pohybu na kolech po zpevněných komunikacích (Vmax = 107 km / h), na suché polní cestě ( VSR> 70 km / h) v některých oblastech umožňoval vytvoření dočasné převahy tak, aby se úspěšně postupovalo s malými ztrátami. Počítalo se tenkrát s využitím husté a kvalitní siniční síti v Evropě. Tím se zvýšila vojenská a vojensko-ekonomická efektivita stroje, a to i přes dodatečné náklady spojené s kombinovaným typem podvozku. V praxi ovšem s přechodem na hromadné použitíjaderných zbraní a tím i rozsáhlým zdevastovaným prostorům by nemohla tato výhoda být využita.
Bojová hmotnost: 12.070 kg
Délka: 6735 mm
Šířka: 2940 mm
Výška: 2068 mm
Rychlost na kolech: 108 km / h
Maximální rychlost na pásech: 57 km / h
Rychlost plavby: 10 km / h
Dojezd na silnici: 300 km
Objekt 914 : Volgogradský traktorový závod
Hlavním konstruktérem byl také Gavalov a byl podobný Objektu 911. Byl postaven na základě lehkého tanku PT-76. Na rozdíl od ostatních prototypů byl také vyzbrojen navíc dvěma kulomety 7,62 mm PKT namontovanými v korbě po stranách. Vážil 14,4 tuny, Umístění motoru v zadní části omezuje výstup a nástup výsadku přes jedny dveře v zadní části na pravé straně vozidla a střešní poklopy. Práci na experimentálním Objektu 914 pomohl i vývoj BMD-1 ( Objekt 915 ).
http://otvaga2004.narod.ru/otvaga2004/a ... 914_01.jpg
http://otvaga2004.narod.ru/otvaga2004/a ... /ob914.jpg
Osádka: 2 + 2 ( obsluha kulometů 7,62 mm PKT v korbě vepředu vpravo a vlevo od řidiče)
Výsadek: 6, počet střílen - 6
Hmotnost: 14,4 tuny
Dojezd : 700 km
Maximální rychlost: 65 km / h
Rychlost plavby: 10 km / h
Délka : 7140 mm
Šířka : 2880 mm
Výška : 2660 mm
Světlost : 370 mm
Objekt 19 : KGBM
Tento návrh byl opravdový „hybrid“ a velmi neobvyklý. Podvozek vozu je kombinace kolového 4x4 a pásového mezi nimi.
Přechod pohonu z kol na pásy a naopak mohl být proveden nejen na místě, ale i na na cestách za 15-20 sekund. Než jakékoliv dlouhé vysvětlování je nejlepší ukázka – viz následující video.
Řidič byl umístěn v přední levé straně a na pravé straně od řidiče byl velitel, každý měl svůj poklop na střeše. Ve středu se nachází bojový prostor. Výsadek byl umístěn kolem osádky a vystupoval přes přes poklopy na střeše korby. Motor a převodovka byly umístěny v zadní části trupu. Při plavbě používal dva vodomety.
Osádka : 3 + 7 výsadek
Hmotnost : 13100 kg
Délka : 6830 mm
Šířka : 2870 mm
Výška : 2100 mm
Motor: UTD-20
Rychlost maximální ( na silnici a na kolech ) : 80 km / h
Rychlost na vodě : 10 km / h
Dojezd : 500 km
Objekt 764 : Čeljabinský traktorový závod
S vývojem se začalo v roce 1959 a prototyp byl vyroben v roce 1964. Šéfkonstruktérem vozidla byl P. P. Isakov. Konstruktéři chtěli použít podle původní specifikace 23 mm kanón, ale v důsledku změny závazných specifikací nakonec vozidlo vyzbrojili věží se 73 mm kanónem a PTŘS. Toto uspořádání Objektu 764, s motorem vpředu a možností rychle a bezpečně nastupovat a vystupovat dvěma dveřmi v zadní stěně korby, byla vyhodnocená jako nejlepší řešení a po menších úpravách byl vybrán pro další výrobu.
Původně navrhovaný motor TD-6 byl nahrazen UTD-20.
Ve srovnání s Objektem 765Sp1, měl nižší počet střílen pro osobní zbraně výsadku : osm stejných „samopalového“ typu : 2 x 4 ( viz obrázek v původním článku ), v zadních levých dveřích nebyla instalována. Na vojenské vysoké škole nám říkali, že ta zadní střílna byla doplněna na základě neblahých zkušeností z konfliktu s Čínou ???. Obj. 765Sp1 by měl mít tu střílnu navíc tedy právě v těch levých zadních dveřích. Bohužel se mi nepodařilo najít vyobrazení Objektu 764 zezadu tak, abych toto mohl potvrdit. Další změny tu již byly popsány.
Objekt 765 je vylepšený Objekt 764.
Existují dvě verze ?
---Jedna s věží posunutou dozadu – viz obrázky níže ( vyrobený v roce 1968 )
Byl určen také pro osm členů výsadku. Jeho věž byla přesunuta do zadní části trupu. Byl také vybaven třemi dalšími 7,62 mm kulomety PKT v kulových úchytech ve středu trupu. Byly postaveny tři prototypy.
http://otvaga2004.narod.ru/otvaga2004/a ... 65a_02.jpg
http://otvaga2004.narod.ru/otvaga2004/a ... 65a_01.jpg
---Druhá : vylepšený Objekt 764 s věží v původní pozici, výchozí pro prvosériové BMP-1 ( Objekt 765Sp1 )
http://www.otvaga2004.narod.ru/publ_w5/bmp06-.jpg
Mimo článek, ale tématicky související : Sháním tuto knihu, kdo poradí ?
Источник: А.В.Карпенко « Обозрение отечественной бронетанковой техники (1905-1995) » Zdroj: AV Karpenko, "Přehled sovětských obrněných vozidel (1905-1995)"
- freeman
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 237
- Registrován: 13/5/2006, 18:55
- Bydliště: slovakia - absurdistan
Ten ruský ako sa zdá asi nemá ani odtok :-(
Aký to má vlastne význam okrem použitia v zamorenom území alebo prípadne v meste ? V tom bvp-3 to vyzerá že by mohol byť docela problém keby to chcel použiť niekto iný ako ten čo tam sedí alebo ten čo sedí blízko a tý dvaja so šoférom čo sedia vpredu majú smolu jedine ak majú aj tam.
Aký to má vlastne význam okrem použitia v zamorenom území alebo prípadne v meste ? V tom bvp-3 to vyzerá že by mohol byť docela problém keby to chcel použiť niekto iný ako ten čo tam sedí alebo ten čo sedí blízko a tý dvaja so šoférom čo sedia vpredu majú smolu jedine ak majú aj tam.
Naposledy upravil(a) freeman dne 13/12/2011, 22:47, celkem upraveno 1 x.
Now it's all over and I'm standin' pretty
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
No ten ruský je hlavne o 20 rokov starší. A že nemá odtok ? To nie je verejná latrína. Je to núdzový záchranca.Ten ruský ako sa zdá asi nemá ani odtok :-(
Používa sa hlavne vtedy keď vozidlo nemôže zastať, alebo nemôže ísť posádka von. Každý člen výsadku ho môže použiť, tí z predu tiež, ale náročnejším preliezaním.Aký to má vlastne význam okrem použitia v zamorenom území alebo prípadne v meste ?
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
A z toho německého to pravděpodobně padá na podlahu...freeman píše:Ten ruský ako sa zdá asi nemá ani odtok :-(
Alespoň podle fotky
Já bych řekl, že v obou případech jde o tzv. chemický záchod a ten odtok nemívá.
Navíc v obou případech asi chybí vyměnitelná náplň.
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Chystám rozsáhlý článek o BVP-1 v ČSLA a tak jsem při podrobném čtení úvodního článku narazil na tyto nesrovnalosti :
Dobrým plavebním schopnostem napomáhá tvar korby a dutá pojezdová kola, vozidlo je tak schopno plout až 1,20 m za sekundu a to do výšky vln až čtvrt metru.
Uváděná rychlost 1,2 metru za sekundu je maximální rychlost toku v proudnici, při které je možné plavat.
Objekt 765Sp2 byl vyráběn v průběhu let 1969 až 1973, ale od června 1970 došlo ke změnám, korba stroje se zvýšila, dostala nový tvar čela, což ji protáhlo o 200 mm a tím se sice zvedla standardní hmotnost na 13 tun, ale zlepšila se plavební schopnost. Změny se dotkly také průlezů ve střeše korby a přívodu vzduchu. Hlavní zbraň ráže 73 mm dostala stabilizátor a bylo zlepšeno odpalování protitankových řízených střel. Do vozidla byl instalován výkonnější motor, vylepšené automatické nabíjení. Mohl by někdo tyhle vylepšení upřesnit ? Hlavně mi nesedí ta stabilizace.
Ještě k uváděným rokům předání licence a zahájení výroby BVP-1 v ČSSR.
V roce 1966 byla na základě licenční smlouvy převzata kompletní dokumentace vozidla, nyní již označená BVP-1 (Bojové Vozidlo Pěchoty, typ.1) a výrobou byly pověřeny dva podniky, ZTS Dubnica nad Váhom a PPS Detva (nyní Slovensko). V roce 1968 byla zkompletována ověřovací série vozidel BVP-1.
V ČSLA byla zavedena verze Sp2, která byla však vyráběna v SSSR až od roku 1969. V roce 1966 byl tedy podle tohoto již ukončen vývoj verze Sp2 ?? a ČSLA dostala dokumentaci pro licenční výrobu ještě před zahájením výroby v SSSR ? To není obvyklé, SSSR svým satelitním státům předávala licence s několikaletým zpožděním, vždy po zavedení nového typu nebo alespoň po modernizaci zavedeného typu.
Dále marně zjišťuji, jakou verzi PTŘS Maljutka používalo BVP-1 zavedené v ČSLA ? 9M14 Maljutka nebo 9M14M Maljutka-M ? Mělo “M” zvýšenou rychlost letu a vyšší průbojnost ? Některé zdroje uvádí zvýšení o 25 % a průbojnost 230 / 460 mm.
Dobrým plavebním schopnostem napomáhá tvar korby a dutá pojezdová kola, vozidlo je tak schopno plout až 1,20 m za sekundu a to do výšky vln až čtvrt metru.
Uváděná rychlost 1,2 metru za sekundu je maximální rychlost toku v proudnici, při které je možné plavat.
Objekt 765Sp2 byl vyráběn v průběhu let 1969 až 1973, ale od června 1970 došlo ke změnám, korba stroje se zvýšila, dostala nový tvar čela, což ji protáhlo o 200 mm a tím se sice zvedla standardní hmotnost na 13 tun, ale zlepšila se plavební schopnost. Změny se dotkly také průlezů ve střeše korby a přívodu vzduchu. Hlavní zbraň ráže 73 mm dostala stabilizátor a bylo zlepšeno odpalování protitankových řízených střel. Do vozidla byl instalován výkonnější motor, vylepšené automatické nabíjení. Mohl by někdo tyhle vylepšení upřesnit ? Hlavně mi nesedí ta stabilizace.
Ještě k uváděným rokům předání licence a zahájení výroby BVP-1 v ČSSR.
V roce 1966 byla na základě licenční smlouvy převzata kompletní dokumentace vozidla, nyní již označená BVP-1 (Bojové Vozidlo Pěchoty, typ.1) a výrobou byly pověřeny dva podniky, ZTS Dubnica nad Váhom a PPS Detva (nyní Slovensko). V roce 1968 byla zkompletována ověřovací série vozidel BVP-1.
V ČSLA byla zavedena verze Sp2, která byla však vyráběna v SSSR až od roku 1969. V roce 1966 byl tedy podle tohoto již ukončen vývoj verze Sp2 ?? a ČSLA dostala dokumentaci pro licenční výrobu ještě před zahájením výroby v SSSR ? To není obvyklé, SSSR svým satelitním státům předávala licence s několikaletým zpožděním, vždy po zavedení nového typu nebo alespoň po modernizaci zavedeného typu.
Dále marně zjišťuji, jakou verzi PTŘS Maljutka používalo BVP-1 zavedené v ČSLA ? 9M14 Maljutka nebo 9M14M Maljutka-M ? Mělo “M” zvýšenou rychlost letu a vyšší průbojnost ? Některé zdroje uvádí zvýšení o 25 % a průbojnost 230 / 460 mm.