ČVUT UL-39 Albík
Re: ČVUT UL-39 Albík
"Uzvedne ho jeden člověk" je novinářská zkratka pro první záběr z tohoto videa.
http://video.aktualne.cz/ze-sveta/cesi- ... 590604f2e/
Jeden člověk tedy zvedne nos letounu (jednou rukou) a bez problémů postaví letoun na zadní.
Motordmychadlový pohon je podle mého názoru zvolen z jasných důvodů: 1) Co nejlehčí, 2) aby to mohlo být ve tvaru L-39 Albatros. Albatros s klasickou vrtulí vepředu by vypadal i létal divně.
http://video.aktualne.cz/ze-sveta/cesi- ... 590604f2e/
Jeden člověk tedy zvedne nos letounu (jednou rukou) a bez problémů postaví letoun na zadní.
Motordmychadlový pohon je podle mého názoru zvolen z jasných důvodů: 1) Co nejlehčí, 2) aby to mohlo být ve tvaru L-39 Albatros. Albatros s klasickou vrtulí vepředu by vypadal i létal divně.

- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: ČVUT UL-39 Albík
Pravděpodobně ano... Což ale nic nemění na tom, že dát to takto do podtitulku je jednak účelová snaha o senzaci a druhak je to velmi zavádějící (a mě tyto novinářské postupy prostě iritují... A to navzdory tomu, že se objevují čím dál častěji a stávají se tedy de facto běžnými...)mrfelix píše:"Uzvedne ho jeden člověk" je novinářská zkratka pro první záběr z tohoto videa.
http://video.aktualne.cz/ze-sveta/cesi- ... 590604f2e/
Jeden člověk tedy zvedne nos letounu (jednou rukou) a bez problémů postaví letoun na zadní.

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Re: ČVUT UL-39 Albík
Obvyklé OT: prošla kolem mě informace, že z výuky novinářů vypadly věci jako gramatika, sloh a rétorika na úkor věcí jako jak vyrazit z kohokoli cokoli a jak udělat z h...a bombu. Je-li to pravda, nediv se.Aaron Goldstein píše:... (a mě tyto novinářské postupy prostě iritují... A to navzdory tomu, že se objevují čím dál častěji a stávají se tedy de facto běžnými...)

- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: ČVUT UL-39 Albík
Nedivím se... Jen mě to štve...vodouch píše:Je-li to pravda, nediv se.


Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Re: ČVUT UL-39 Albík
Nejde, přičemž k tomu existuje i důvodová zpráva LAA.mechoš píše:Víte někdo, jestli jde letadlo s proudovým motorem certifikovat jako ultralight?
Moudrý tyran povolí ve své zemi svobodu myšlení. Těch několik málo poddaných, kteří ji nakonec využijí, nestojí za řeč.
Re: ČVUT UL-39 Albík
Když jsme u těch titulků, zahlédl jsem v kombinaci s jednorukou i to, že radarovou neviditelnost. Což mi přijde trochu zvláštní, ty tvary moc stealth nevypadají...
Re: ČVUT UL-39 Albík
To je taky blbost (jako ta "roura"), UL nesmí být "stealth" - přesně naopak. A i k tomu existuje kromě dobrého, logického důvodu (pro Ul by byl stealth kontraproduktivní, ostatně i jachty mívají z dobrého důvodu naopak odražeč) i právní rozbor.Sholva píše:Když jsme u těch titulků, zahlédl jsem v kombinaci s jednorukou i to, že radarovou neviditelnost. Což mi přijde trochu zvláštní, ty tvary moc stealth nevypadají...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: ČVUT UL-39 Albík
Do prvního příspěvku jsem doplnil nové odkazy od ČVUT, kde jsou fotogalerie a podorobnější popis pohonné jednotky a konstrukce samotné.
Z fotografie je jasné, že knypl má pilot na pravé straně a lá F-16
stran "stealth" píše ČVUT tolik
Z fotografie je jasné, že knypl má pilot na pravé straně a lá F-16

stran "stealth" píše ČVUT tolik
Dalším možným uplatněním lehkého letounu s dmychadlovým pohonem může být vojenské letectvo a oblast bezpilotních prostředků se ztíženou identifikací (cold jet).



Re: ČVUT UL-39 Albík
Ehm. Tak takhle: Palec je prst. Ne každý prst je palec.
Takže: UL je letadlo. Ne každé letadlo je UL.
A také: Vojenské letadlo je letadlo. Ne každé letadlo je vojenské.
Pokud toto letadlo splňuje kategorii UL, nemůže být stealth. A pokud splňuje požadavky na stealth, nemůže být UL.
Chyba není v letadle, chyby jsou v tom článku (a v TV reportáži kterou jsem viděl).
Takže: UL je letadlo. Ne každé letadlo je UL.
A také: Vojenské letadlo je letadlo. Ne každé letadlo je vojenské.
Pokud toto letadlo splňuje kategorii UL, nemůže být stealth. A pokud splňuje požadavky na stealth, nemůže být UL.
Chyba není v letadle, chyby jsou v tom článku (a v TV reportáži kterou jsem viděl).
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: ČVUT UL-39 Albík
Alfik píše:To je taky blbost (jako ta "roura"), UL nesmí být "stealth" - přesně naopak. A i k tomu existuje kromě dobrého, logického důvodu (pro Ul by byl stealth kontraproduktivní, ostatně i jachty mívají z dobrého důvodu naopak odražeč) i právní rozbor.Sholva píše:Když jsme u těch titulků, zahlédl jsem v kombinaci s jednorukou i to, že radarovou neviditelnost. Což mi přijde trochu zvláštní, ty tvary moc stealth nevypadají...
Tie články o tom lietadle sú zmastené novinármi a naplácajú tam rôzne "atraktívne" slová len aby bol čítanejší.Alfik píše:..
Pokud toto letadlo splňuje kategorii UL, nemůže být stealth. A pokud splňuje požadavky na stealth, nemůže být UL.
Chyba není v letadle, chyby jsou v tom článku (a v TV reportáži kterou jsem viděl).
Je treba rozlíšiť či je možné skonštruovať UL ako stealth alebo či prípadne legislatíva zakazuje aby UL mal vlastnosť stealth.Môžu byť rôzne dôvody aby UL mal vlastnosť stealth(lietadlo určené pre špeciálne vojenské úlohy).Ak by sa také UL používalo v civile tak by sa dodatočne zamontoval napevno kútový odražač.
Táto veta vysvetluje asi ako to bolo myslené s tým stealth.Vzhľadom k tomu že z pohonu ide studený vzduch tak bude mať malú tepelnú stopu a bude pre IR čidla protilietadlových rakiet horšie zistiteľný.Asi nemali na mysli radarovú stealth(pri tých tvaroch by som tiež o tom pochyboval).Dalším možným uplatněním lehkého letounu s dmychadlovým pohonem může být vojenské letectvo a oblast bezpilotních prostředků se ztíženou identifikací (cold jet).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: ČVUT UL-39 Albík
Mají, samozřejmě. Plus to letadélko bude mít menší rozměry, a tím i menší odraznou plochu a obraz na stínítku než nějaká samodomo "chmelnice" ála Blériot. Tak to tvrzení zřejmě vzniklo.
On někdo z těch akademiků zřejmě mluvil o tom, že by další verze mohly sloužit jako vojenské s prvky stealth, NEBO že by z toho mohl být UL, a pak už jen došlo k vynechání prostředku té věty
Ovšem nějak se nám z té debaty vytratilo to, že tento pohon není nijak extra bombastický. Je to motodmychadlový pohon. Dmychadlo nemá a ani nemůže mít nikterak extra velký kompresní poměr, nemá ani velké rozměry (aby se vešlo do toho malého trupu) což znamená malou hmotnost urychlovaného vzduchu, plus motor který jej pohání taky nemůže být kdovíjak výkonný (ani ten motor nemůže být větší a těžší než celé letadélko
), takže - pokud to vůbec bude létat tak s nijak zvláště uchvancancujícími výkony.
"Roura" to není, a není to ani kombinace ála Ryan, tedy motodmychadlo se spal. komorou (bylo vyzkoušeno po válce a opuštěno coby slepá ulička - ve prospěch skutečných proud. motorů, a jak již zaznělo to by nemohl být UL).
Prouďák urychluje rel. malé množství vzduchu na vysokou rychlost, vrtule urychluje velké množství vzduchu na malou rychlost. Tedy, abych tak řekl, v obou příp. snaha o vysoké ISP
Toto řešení urychluje malé množství vzduchu na malou rychlost... a to bude problém.
On někdo z těch akademiků zřejmě mluvil o tom, že by další verze mohly sloužit jako vojenské s prvky stealth, NEBO že by z toho mohl být UL, a pak už jen došlo k vynechání prostředku té věty

Ovšem nějak se nám z té debaty vytratilo to, že tento pohon není nijak extra bombastický. Je to motodmychadlový pohon. Dmychadlo nemá a ani nemůže mít nikterak extra velký kompresní poměr, nemá ani velké rozměry (aby se vešlo do toho malého trupu) což znamená malou hmotnost urychlovaného vzduchu, plus motor který jej pohání taky nemůže být kdovíjak výkonný (ani ten motor nemůže být větší a těžší než celé letadélko

"Roura" to není, a není to ani kombinace ála Ryan, tedy motodmychadlo se spal. komorou (bylo vyzkoušeno po válce a opuštěno coby slepá ulička - ve prospěch skutečných proud. motorů, a jak již zaznělo to by nemohl být UL).
Prouďák urychluje rel. malé množství vzduchu na vysokou rychlost, vrtule urychluje velké množství vzduchu na malou rychlost. Tedy, abych tak řekl, v obou příp. snaha o vysoké ISP

Toto řešení urychluje malé množství vzduchu na malou rychlost... a to bude problém.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: ČVUT UL-39 Albík
Tak Albíka pohání motor BMW S1000RR o výkonu 142kW (194PS), takže výkonu může mít relativně dosti. Hlavně to berte tak, že je to technologický demonstrátor, u kterého šli IMHO cestou nejmenšího odporu, tedy v UL kategorii. Sumasumárum, když to trošku doladí, tak to bude mít malou odrazovou plochu + nízké IČ. Dobrý základ pro případné drony 




Re: ČVUT UL-39 Albík
Čo sa toho využitia týka tak tam by som videl využite v civilnom sektore,pretože takýto UL v tvare plnohodnotného lietadla by mohol prilákať klientelu.Hladisko ceny a prevádzkových nákladov by mohlo určiť či by si to kúpila nejaká firma na nejaké komerčné využitie(kontrola el vedení,cestnej dopravy a pod.).Ale využitie v armáde,to sa mi akosi nezdá.Možno pár hodín ako počiatočné lekcie ale pre udržovací vícvik to už nevidím ako reálne.Možno tak na nácvik orientácie v krajine ale inak to vidím tak ako keby motocyklový závodník trénoval na Babete.
V rámci tréningu sa dá ísť možno na techniku o jeden level nižšiu ale toto by bolo príliš.
V rámci tréningu sa dá ísť možno na techniku o jeden level nižšiu ale toto by bolo príliš.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: ČVUT UL-39 Albík
Někde jsem zaznamenal vypočtenou maximálku kolem 300km/h. Ale nemohu to najít, asi mezi řečí. Zdá se mi to moc, i když cca 200 koní není vůbec málo. Záleží na ztrátách no


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: ČVUT UL-39 Albík
rychlosti jsou v odkazu, který jsem doplnil do prvního příspěvku.
vh=270km/h
vso=65km/h
vd=340km/h
va=171km/h
vh=270km/h
vso=65km/h
vd=340km/h
va=171km/h



Re: ČVUT UL-39 Albík
Áha, promiň. Mno, pakliže to je s tím bavorákem, tak velmi solidní ne? Počkáme si na realitu.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1919
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: ČVUT UL-39 Albík
Můžeš to přeložit pro neletce?skelet píše:rychlosti jsou v odkazu, který jsem doplnil do prvního příspěvku.
vh=270km/h
vso=65km/h
vd=340km/h
va=171km/h

"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: ČVUT UL-39 Albík
Mozna,ze jsem to prehledl,ale jaka je maximalni vzletova hmotnost?
Opravdu to uveze i druheho manika?
Opravdu to uveze i druheho manika?


Pink Floyd-On The Turning Away
Re: ČVUT UL-39 Albík
El Diablo: já akorát vím, že "vh" je maximální rychlost horizontálního letu.
Franz: maximální vzletová hmotnost má být 472,5kg

Franz: maximální vzletová hmotnost má být 472,5kg


