Stránka 2 z 20

Napsal: 10/4/2006, 16:06
od Pegeucko
Tyto ůdaje jsou pro základní typ MiGu31. Pro typ MiG31M a BM a Zaslon-M a AM platí jiné ůdaje.

http://www.testpilot.ru/russia/mikoyan/ ... mig31m.htm
http://paralay.narod.ru/mig31m.html - (stránka hrozně pomalu nabíhá)
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig31m.html
http://www.sergib.agava.ru/russia/mikoy ... ig31bm.htm

Dosah 280(320)km - 24 cílů sleduje a na 6 z nich navádět střely.

Napsal: 10/4/2006, 17:29
od Pegeucko
Obrázek vývojové řady, aneb od MiG 25 k MiG 31.

Obrázek

Napsal: 10/4/2006, 18:28
od redboy
Pegeucko, souhlas, já ale vycházím z toho, co je standartně ve výzbroji, čili Mig-31B, V součastné době jsou všechny provozované kusy verze B, verze BM prošla státními zkouškami, ale přestavby neprobíhají. Spoustě kusům již skončí životnost draku a modernizace se nevyplatí. Původně plánovaná novovýroba taky už určitě nepříjde.

PS. Našel sem doma ten obrázek kompletní.

Obrázek

Napsal: 13/4/2006, 19:49
od Foxbat
dobre stroje

Napsal: 22/8/2007, 20:46
od redboy
Když sem psal příspěvek výše, v dubnu loňského roku, psal sem, že se modernizace MiG-31 nevyplatí, tak v té době už byli lidé, kteří by mě to vyvrátili. Když sem dnes pročítal novinky z MAKS 2007, včera zahájeného, tak sem si všim zprávy o představení modernizovaného MiGu-31, řek sem si, že to tu doplním o pokračování a zahrabal se do časopisů a hledal již půl roku starý článek z NTW. Tady je výsledek:

Modernizace MiGu-31BM má dlouhou historii….. dávno, v roce 1994 nabízela Rossijskaja avionika modernizaci MiGů-31 podobně jako MiGů-29 na SMT. O letadlo zájem nebyl, ale přesto vznikl demonstrátor této modernizované verze, v roce 1999. Pak po změně vedení v RSK MiG a o modernizaci zájem opadl. Později došlo k obnovení, ale místo původního dodavatele vybavení se objevil nový. Tím je Ramenskoe Priborostroitelnoe KB (Раменское Приборостроительное Конструкторское БЮРО )(РПКБ). Právě jeho návrhy a vybavení je pak součástí nové verze.
Práce byly obnoveny v roce 2001 a výsledkem byl první vzlet modernizovaného stroje v září 2005 postavéného v závodě Sokol v Nižnym Novgorodě a ještě před koncem roku tento stroj (číslo 58) putoval k 929.GLIC v Achťubinsku a začaly státní zkoušky. Již na jaře byla hotova první etapa a právě poté bylo rozhodnuto o přestavbě sériových strojů. V prosinci 2006 pak došlo k podpisu protokolu o ukončení státních zkoušek.

Jak to tedy je a co bude výsledkem? Celá modernizace bude probíhat na dvě etapy. Součástí té první, která již probíhá a první stroje již slouží, obsahuje rekonstrukci draku. Nedošlo k modernizaci ani motoru a ani draku, ale jeho rekonstrukce prodlouží životnost stroje na 30 let.
Modernizován byl radiolokátor do standardu RP-31AM (S800AM) Zaslon-AM. Zůstala původní anténa, nový je jak počítač, bloky řízení a zobrazení. Nový je pochopitelně software. Radaru se zvýšil dosah a množství sledovaných a postřelovaných cílů na 24/8. Radar dostal funkci mapování terénu. Modernizace radaru probíhají v závodě Leninec v Sankt Peterburgu , původní výrobce na základě projektu NIIP z Žukovského. Nové jsou komunikační a výpočetní vybavení a částečně i vybavení kabiny. Operátor dostal místo skleněné obrazovky nový LCD panel pro zobrazení taktické a navigační situace a stejný se objevil i v kabině pilota (zmizel tak piloty od počátku kritizovaný nedostatek).
Ve výzbroji se spolu se strojem objevili nové rakety K-37M o dosahu „nad“ 200km a do sortimentu výzbroje se dostala R-73, které v sebeobraně nahradí R-60M. Není možné nasadit protizemní výzbroj a letoun tak zůstává v kategorii čistých přepadových strojů PVO (definitivně už asi poslední svého druhu).
Toto je tedy první etapa modernizace, stroj je oficiálně přijat do výzbroje pod označením MiG-31BM a přestavby budou probíhat v závode Sokol a je plánována přestavba cca 1/3 stávajících strojů do standardu první etapy modernizace.

Poslední stroje MiG-31 byly dodány do výzbroje VVS v roce 1994. Ve výzbroji u jednotek je jich v současnosti cca 250 a dalších 100 je zakonzervovaných ve skladech. Jediným zahraničním uživatelem je Kazachstán, ten má ve výzbroji asi 47 strojů (jeden letos podlehl havárii). I Kazachstánu byla nabídnuta modernizace strojů a stejný standard byl nabídnut na export. První komu byly stroje nabídnuty je Sýrie.

Druhá etapa, o jejíž realizaci nebylo doposud rozhodnuto má obsahovat výměnu vybavení kabiny operátora i pilota novými přístroji a doplněna multifunkčními obrazovkami. Ve výzbroji by se měly objevit rakety Ch-31P a Ch-58U, ale to nemusí již být pravda.

Napsal: 22/8/2007, 21:28
od rabo
Mig-31BM by nemusel plniť úlohu " proti radarového" lietadla, na to majú Rusi iné vyhovujúcejšie stroje. / v relat. krátkom čase by sa tejto úlohy mohol zhostiť aj SU-34 / Mig-31 je vďaka svojím vlastnostiam ideálny na bránenie Ruskej Sibíri / veľká rozloha a malé pokrytie PVO radarmi / . Podľa toho čo uvádzaš sa bude jednať o absolutne bezkonkurenčné prepadové stíhacie lietadlo. / vlastne už aj základná verzia nemala plne porovnateľný ekvivalent v žiadnom letectve/. Jeho vyradenie z výzbroje respekt. nemodernizovanie by bola chyba, lebo primeraná náhrada by bola v nedohľadne, čo sa týka počtu, ako aj vybavenia a výzbroje.

Napsal: 22/9/2007, 13:11
od rabo

Napsal: 22/9/2007, 14:10
od Foxbat
Tak, Mig-31 nepatrí do starého železa, mucholapka na Blackbird SR-71A, ak som správne porozumel, ( viem skôr nemecky) okamžite po nasadení na hraniciach sa znížil počet spionážnych letov a prestali viac američania riskovať.

mig-31

Napsal: 23/9/2007, 00:17
od Milda
Mám dotazu pár! Mají naší kolegové z NATO vůbec odpověď na tuto starou ale asi stále velice účinnou a co jsem četl ve Stihačkách a tady fantastickou mašinu? A co si mám myslet o pomluvách, že je rychlost 3000km vykoupena výměnou motorů? Dle mého je to ptákovina,kdo by chtěl provozovat takový krám,mám pravdu?

Napsal: 23/9/2007, 01:03
od redboy
Ono to nejde porovnávat. MiG-31 je přepadový stíhací letoun, taková kategorie jinde léta nenexistuje. Není určen k boji se stíhacími letouny protivníka a není letounem pro získání vzdušné nadvlády. Podobnou kategorií bylo původní uplatnění F-14A, ale za jiných podmínek. Na dnešní dobu je výkonný, ale to je podřízeno jeho nasazení, i výstroj a výzbroj. Konstrukce ve Spojených státech jsou víceúčelové, i F-14 tak skončil. Toto souvisí s podmínkami, potřebami a dislokací letounu.
Životnost motoru D-31F-6 je 800 hodin a rychlost M=2,85 (tah 152kN) a jistě provoz na max. nevydrží tak dlouho, ale výměna ne. (To se často uvádí u R-15B na MiGu-25, tam byla životnost 300h (z počátku méně) a po překročení limitních parametrů muselo dojít k revizi motoru u výrobce, ale to je v souvislosti s lety přes maximálku a omílána situace nad Izraelem, s Migem 31 to nesouvisí).

Napsal: 23/9/2007, 01:10
od Alchymista
Len krátko k motorom: platilo to predovšetkým o motoroch pre prvé Mig-25 - Tumanskij R-15B-300. Tie pochádzajú pôvodne z medzikontinentálnej krídlatej riadenej strely a teda boli určené "len na jednu cestu" (životnosť 15 hodín, ale z toho 3 hodiny pri plnej forsáži!).
Namáhanie pri rýchlosti viac ako 3000km/h je extrémne, ani motory J-58 pre SR-71 nemá zrejme životnosť nejak veľkú (presnú hodnotu nepoznám) a to väčšiu časť ťahu (až 60%) produkuje náporová časť motoru, kým u R-15 produkuje zhruba 70% ťahu v reaktívnej jednotke (cca 75kN)a zvyšok (do 110kN) forsážou. Navyše výmena motoru neznamená nevyhnutne jeho zničenie, skôr nutnosť dôkladnej kontroly vo výrobnom alebo opravárenskom závode.
Mig-31 používa odlišné motory - D-30F.
Podrobnejšie je motor R-15 rozobraný tu: http://www.mzak.cz/motory/r-15/r-15.php

Edit: redboy ma zasa predbehol :-(
Izrael a výmena motorov - detašmán v Egypte a Sýrii zrejme nemal ani také technické vybavenie, ako jednotky na základniach v Rusku - jednoduchšie než motor pomerne zložito kontrolovať bolo zrejme vymeniť ho za nový. "Limit" na hranici mach 2,83 (uvádzaný v knihe Posledný let pilota Mig-25) je limit pre let s prídavnými nádržami.

Napsal: 13/6/2008, 22:39
od Sturmovik
Mna by zaujimalo aka je buducnost Migu-31,alebo skor co pride po nich, Zaslon A/AM bol svojho casu medzi najlepsimi radarmy, ak sa nemylim tak ma dosah 300 km, ale dnes ho uz prekona Irbis na Su-35 s dosahom 440km. Manevrovanie tychto strojov je tiez v prospech Su-35. A SuperFlanker je vhodny aj proti pozemnym cielom.

Napsal: 14/6/2008, 08:47
od Julesak
Ćo príde po nich? No, Mig-31 a Su-27 skôr či neskôr odídu do dôchodku a nahradí ich (asi) sériová verzia T-50.

Napsal: 14/6/2008, 16:19
od rabo
Ešte sa s Mig-31 nelúčte. Začiatkom tohto roku bola k jednotke v Nižnom Novgorode / Savaslejská letecká posádka / pridelená dvojica modernizovaných Mig-31BM.

Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa NAZ Sokol, Michajla Šibájeva , ktoré predniesol začiatkom roka na stretnutí s akcionármi podniku, má firma zákazky na modernizácie a opravy Mig-31 do roku 2015. Problémom však je, že závod, ktorý nemal posledných 15 rokov žiadnu väčšiu zákazku, bude v najbližších rokoch zvyšovať svoju produkciu o 120-200 % a z dôvodu dlhodobého neinvestovania do výroby, nemá na to výrobné kapacity. Okrem opráv a modernizácie Migov-31, sa tam má začať aj s výrobou Jak-130 a po roku 2010 by sa k nim mohol pridať aj Mig-29M2. V dôsledku týchto skutočností, rozhodli akcionári o investícii vo výške 2,2mld rubľov do roku 2010 na modernizáciu a zvýšenie výrobných kapacít.

Napsal: 14/6/2008, 17:46
od Hektor
Za Mig-31 jednoducho náhrada nebude.
Najskôr sa budú Mig-31 modernizovať a neskôr s ich zánikom zanikne aj kategória záchytného stíhača.
Rusko potrebuje univerzálne lietadlá ako je Su-30.
5. generácia bude pravdepodobne zložená z univerzálnych lietadiel, možno sa občas vyskytne nejaká VSTOL verzia pre námorníctvo ale to bude z exotiky všetko.
A 6. generácia? To budú stroje ktoré budú útočiť nie raketami alebo kanónmi ale priamo radarom (moja vlastná technológia, berte ju s rezervou:-)) a budú schopné opustiť našu planétu.
Už komplet S-500 počíta s obranou proti takýmto strojom.

Napsal: 14/6/2008, 19:32
od Altaj
Mig-31 ma oproti Su-35 len niekolko vyhod, vyssiu absolutnu maximalnu rychlost a dostup, ktorymi moze predlzit dosah svojich zbrani, no zaroven jeho mizerne manevrovacie schopnosti nepriamo predlzuju dosah superovych PLRS dlheho doletu. Trebars AMRAAM, na manevrujuci ciel akym je Su-35 musi mat vela energie aby zvladol tempo jeho otacok, kdezto proti Foxhoundovi moze slapat len na zotrvacnost a zabezpecit si realnu sancu na uspech.


Je celkom jasne, ze Su-35 je omnoho lepsi stroj pre PVO ako Mig-31. Problem je ale v tom, ze rusi nemaju peniaze na vyradenie 2 stoviek Migov a ich nahradenie 200 kusmi Su-35. Foxhound je vsak stale relativne dobry stroj v oblasti air superiority, preto by som ich este chvilu ponechal.

Napsal: 14/6/2008, 20:47
od redboy
Jednak má pravdu rabo: "Ešte sa s Mig-31 nelúčte"
Jednak má pravdu Hektor: "Za Mig-31 jednoducho náhrada nebude."
Jednak má pravdu Julesak: "No, Mig-31 a Su-27 skôr či neskôr odídu do dôchodku a nahradí ich (asi) sériová verzia T-50."

MiG-31 je s téměř jistotou poslední přepadový stíhač. Na vývoj specializovaného letounu už není doba.
Na straně jedné je na snadě cena, investovat do vývoje jednoúčelového stroje je při cenách a době vývoje moderních strojů je vysoce neefektivní.
Na straně druhé při součastné úrovni technologií, vývoj jednoúčelového stroje není nutný. Je třeba si uvědomit, že jednoúčelové stroje vznikaly právě proto, že technologie v podstatě neumožňovala plnění více úkolů. (i když je to i o výkonech)
Na straně třetí, ubývá cílů pro tyto stroje. Jejich cílem jsou bombardovací stroje a ŘS. Právě malý počet bombardovacích strojů v Sovětském svazu měl za následek ukončení vývoje specializovaných strojů ve Spojených státech a v podstatě to přežil jen F-14 pro ochranu svazu LL před útokem ŘS a jejich nosičů.

Manévrovací schopnosti letounu této třídy jsou zcela nepodstatné. Jednak nebojují se stíhacími letouny protivníka, působí na jiné úrovni, mimo předpokládaný pohyb protivníkových taktických strojů (a když už by k tomu muselo dojít prostě boj nepříjmou) a jednak ve vysokých rychlostech jsou manévrovací schopnosti např. Su-35 a MiGu-31 obdobné. Naopak rychlost je důležitá, rychlost je čas a o čas jde proti nosičům jaderných zbraní v první řadě.

Napsal: 14/6/2008, 22:27
od Altaj
Foxhound vsak stale dobre plni ulohu air superiority ( na ktoru bol planovany aj ked len okrajovo). Zatial co USNV moze tomcaty nahradit SHckami, VVS si musi svoje prepadove stihace ponechat, pokial nechce brutalne oslabit bojaschopnost svojho letectva. Podla mojho nazoru by rusom stacilo na vybojovanie vzdusnej nadvlady ( a PVO) zhruba 700 verzii Su-27 ( aj Su-35). Aj ked... nebol ten tomcat predsalen univerzalnejsi? Ved verzia Bombcat mohla utocit na pozemne ciele.

redboy píše: Manévrovací schopnosti letounu této třídy jsou zcela nepodstatné. Jednak nebojují se stíhacími letouny protivníka, působí na jiné úrovni, mimo předpokládaný pohyb protivníkových taktických strojů (a když už by k tomu muselo dojít prostě boj nepříjmou) a jednak ve vysokých rychlostech jsou manévrovací schopnosti např. Su-35 a MiGu-31 obdobné. Naopak rychlost je důležitá, rychlost je čas a o čas jde proti nosičům jaderných zbraní v první řadě.
Dovolim si nesuhlasit, Mig-31 ma pomer hmotnost ku tah 0,85 zo zapnutou forsazou, kdezto pri Su-27 to je vyse 1. co znaci, ze sucko je aj vo vertikalnej rovine lepsie navyse G-limit stroja je silne pod max limit cloveka (5g). Neviem jak bude na tom ovladatelnost pri vyssich rychlostiach, tu bude mat (mozno) mig lepsiu.

Maly technicky dotaz, tu vysku (20 000m) dokazal Foxhound dosiahnut a udrzat bez pridavneho spalovania, alebo bez forsaze to nevytiahol?

Napsal: 14/6/2008, 23:05
od redboy
Ano, F-14 byl "univerzalnejsi", ale v první řadě to byl přepadový stíhač s ŘS dalekého dasahu pro obranu svazu před bombardovacími letadly a ŘS. To že z něj ve filmech udělali to co udělali, je věcí druhou. Pozdější verze do toho netahej, to je jen důsledek toho co sem psal: "Na straně třetí, ubývá cílů pro tyto stroje."

Platí co sem napsal, manévrovací schopnosti sou podružné. Je lhostejno jaký má poměr tahu k hmotnosti. Já se nepřu, o tom kdo je na (verikále) obratnější. Ono je to ale při útoku na bombardovací letoun celkem fuk. Podobně jako to bylo fuk u MiGu-25, nebo třeba F-101C......

Tento typ není určen k "vybojovanie vzdusnej nadvlady", od toho tu je Su-27, F-15....

Ale aby to nebylo chápáno jinak než bych chtěl. Samozdřejmě, že lze nahradit MiGy-31 v součastné době jiným strojem (Su-35), koneckonců, právě pro dopnění MiGů-31 byl v 80tých letech vyvinut Su-30 (předchůdce pozdějších Su-30K) jako přepadová stíhačka, jelikož Su-27 jako jednomístný byl nevhodný. Ale v situaci jaké VVS jsou, je udržení MiGů rozumné (ve smyslu, funguje to nehrab na to), jelikož prostě jiné stroje nejsou a na PVO tak jak byl vymyšlen je vhodný.

Napsal: 15/6/2008, 18:08
od Sturmovik
Mig-31 mal v minulosti nahradit Mig- 70.1
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2639
,po jeho zruseni sa predpoklada ze modernizivane Foxhoundy zostanu do roku 2025

Nemyslim ze by sme mali odpisovat prepadove stihace, momentalne sa asi nic neplanuje, ale myslim ze stroj s velmi velkym dostupom a rychlostou okolo 3M by sa hodil do armady, ale to je len moj nazor.