Nedá mě to abych i v tuto pozdní hodinu trochu nezareagoval a neukázal na problém který pozoruji a který je v rozporu s módní univerzálností pilotú a strojů.
Aby byl pilot dobrý, musí cvičit. Pokud bude pilot cvičit 3 věci, bude v těch třech věcech dobrý na 33%. Pokud bude pilot dělat dvě věci, bude je umět na 50% a pokud bude výlučně trénován na jeden úkol, bude ho umět nejlépe.
A teď jde o to, že se nedají všechny věci dělat při jednom stylu výcviku a dostat se na výbornou úroveň. Univerzálnost je na úkor kvality.
Třeba v případě ČR je pěkně vidět, že skoro výlučný výcvik se zaměřením na vzdušný boj se projevil dobrými výsledky v této oblasti u Gripenů ČR.
V případě F-15A/C vedl k dobrým výsledkům ve vzdušných bojích atd.
Šlo o specializovaný tréning který má výsledky.
Jistě není špatné mít mašinu která umí více věcí, ale stejně je třeba piloty cvičit blíže ke specializaci a používat ten typ letadla různě.
Možná si myslíte že je to přece jasné a o čem že to vlastně píši, ale některé prezentace moderní techniky vypadají jako že pilot vše zvládne s prstem v nose a vše za něj udělá zázračná technologie, to je ovšem pěkná reklamní kampaň. První je člověk s jeho zkušenostma a výcvikem, druhá je vyspělost jeho techniky.
To je asi tak to nejdůležitější co jsem chtěl vypíchnout, problémy F-35 nemá cenu komentovat. Pozlacení něco stojí a Shania jistě příjde se zabetonovanou obranou. Shania, Tvůj příspěvek o roli F-35 proti zbytkům PVO schvaluji
Musím uznat že některé příspěvky Alibaby jsou pěkně široké a za mě ukazují věci více reálně
