niko píše:Skeptik nieje to tak. Iracky pilot tvrdi, ze zostrelil Tornado, lenze nesedi ani datum, ani cas ani nic. Proste je to obycajna konspiracka.
Iracan tvrdi, ze zostrelil Tornado Gr. 1 dna 19.1.1991. Avsak Tornado Gr. 1, ZA467 od 16. sqn., bolo zostrelene pozemnou PVO az 22.1.1991 pri meste Al Rutbah.
Ano, ale tím sestřeleným Tornádem Gr.1 měl být letoun ZA396 ze 20. Sqn. K sestřelu mělo dojít při útoku Tornád na leteckou základnu Tallil (základna iráckých MiGů-29). Vítězem měl být Jameel Sayhood, který byl v následujícím vzdušném boji s dvojicí F-15 (piloti Rodriguez a Underhill) sestřelen - pravděpodobně prvním z nich.
Sayhood tvrdí, že když visel na padáku tak viděl, že jeho MiG dopadl asi dva kilometry od hořících trosek Tornáda. Jistě, může si vymýšlet, ale nenapadá mne, proč by to dělal.
Rovněž uvádí, že v okamžiku sestřelu letělo Tornádo ve výšce cca 70 metrů a že použil střelu R-60MK.
Západní zdroje uvádí jako příčinu pádu ZA396 sestřel protiletadlovou raketou, pravděpodobně systému Roland.
Tornado Gr.1, ZA467 ze 16. Sqn. mělo být sestřeleno jiným MiGem-29 a skutečně až 22.1.1991. V tomto případě se ale jméno iráckého pilota neuvádí (
byť často je uváděn právě Sayhood, ale to je evidentní chyba).
niko píše:Co sa tyka taktiky stihacieho letectva. To asi nemyslis vazne, ze my dvaja nestihaci zacneme debatovat o tom, aku taktiku mali vyuzivat srbske MIG-29 v boji proti spojencom.
Takže tě nic jiného nenapadá. Klid, ex-stíhači, se kterými jsme použití MiGů-29 jugoslávci u piva rozebírali, taky na nic nepřišli. I podle nich to bylo beznadějné.
niko píše:Ber proste fakty:
Tak dobře.
- Srbi mali pocast tych dvoch tyzdnov z velkej casti aktive bojaschopne letiska, PVO a radary
ANO
- Srbi mali pocast tych dvoch tyzdnov dobre vycvicenych pilotov a denne aspon 2-8 bojaschobnych lietadiel
ANO a NE.
Piloty ano, letadla ne. O použitelná letadla MiG-29 (
ostatní neměla už vůbec šanci) de-facto přišli během prvních 3 dní bojů ... 3 ztráty 24.3.1999 (
čísla 18106; 18111; 18112 - všechno sestřely viz výše) a 4 ztráty 26.3.1999 (
2 sestřely, čísla 18113 a 18114, jeden zničen na zemi 18107, a jeden havaroval při přeletu 18110) ... pak dlouho nic (
nebylo čím létat) až Petrovič 4.5.1999 (číslo 18109) - poslední bojový let MiGu-29 jugoslávské armády. Mezitím další dva neletuschopné MiGy-29 (18302; 18103) zničeny na zemi (24.4. a 27.4.1999) a poslední 11-tý, odepsán v Niši (18104)
Celkem MiGy-29 uskutečnily 11 bojových letů z toho 10 během prvních 4 dní a jeden 4. května 1999.
- Srbi mali moment prekvapenia
Ani náhodou. Letadla NATO po celou dobu jistily vždy minimálně 4 AWACSy. Všechny jugoslávské MiGy-29 byly odhaleny vždy bezprostředně po vzletu.
- Srbi nemali problem s palivom
To je pravda, jen pro to palivo neměli letadla.
- Srbi sa mohli opriet o pozemnu PVO (zostrelila dve lietadla NATO, 21 UAV a dve lietadla NATO poskodila)
a podle některých údajů možná i dva z těch 6-ti MiGů-29
- Srbi boli sice v pocetnej nevyhode, ale napriek tomu dokazali ten jeden - dva tyzdne aktivne utocit na spojenecke zväzy
Ano, to je pravda, ale PLŘS. Ta skupinka moderních letadel jim byla na prd ... a nebylo to typem.
Proto tady, ač fanda do letectví, pořád tvrdím, že našich 14 JAS-39, a vbrzku i vašich 14 F-16V jsou "přehlídkové letectvo", v obraně státu neupotřebitelné - je to prostě málo.
Prachy, co se cpou do zbytečného nadzvukového letectva, by měly jít na PVO ... tam dávají smysl. Ale PLŘS nejsou pro politiky tak cool
- Srbske MIG-29 si ani neskrtli
ANO, to je pravda. A neškrtlo by si za daných okolností a v daných počtech žádné letadlo světa.
To je prostě FAKT.
Bože, proč já ztrácím čas 