F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Pressburger píše: 17/9/2023, 02:04 Vždy keď vidim tieto gigantické nakupy najmodernejších stíhačiek, tankov či BVP a pod. spomeniem si na článok Milana Vašíčka:

NÁZOR: Proč F-35 není pro Českou republiku nejlepší volbou
zdroj: https://www.armadninoviny.cz/nazor-pro- ... olbou.html

P.S. ale inak Vám ich samozrejme prajem a budem veľmi rád sledovať ako to budete financovať a koľko na nich budete ročne na nich lietať...
Arthure, ke vší úctě k doc. Vašíčkovi, tento jeho článek je z roku 2016, tj. roky před Ukrajinou. Je to o ekonomické udržitelnosti zbrojení. Četl jsi jej vůbec? Ohledně letectva, on prosazuje bezpilotní prostředky na úkor drahých pilotovaných letounů, není tam nic proti F-35 jako takové:
Osobně proti samotné a jako takové F-35 nemám nic. Mám námitky proti všem letadlům tohoto typu, jako Suchoj T-50, MiG-35 a podobné čínské J-20, indické či jiné deriváty.
Velkou pozornost pak v textu věnuje tankům a jejich schopnosti přežít na moderním bojišti, což války v Náhorním Karabachu a na Ukrajině jeho názory prověřily v praxi.
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Wasp píše: 17/9/2023, 01:06 Výňatek do debaty :
- Proč spěcháme s nákupem stíhaček?

Gripeny mohou sloužit až do roku 2040. Nemáme na kvalifikované rozhodnutí ještě čas?

- Jak ovlivní obří zakázka další rozvoj armády?

Není pro obranyschopnost Česka nyní klíčová protivzdušná obrana a těžká brigáda?

Za mě naprosto zásadní otázka, pokud je ohrožení ruska takové že spěcháme s F-35, proč se tedy nevyužíjí schopnosti Gripenu které by ČR mohla mít "teď" k dispozici ? S podpisem na nákup F-35, které příjdou někdy po roce 2030, (tj. ode dnes za7-8 let), to klade otázku na to jak moc bude F-35 v té době efektivní. Pokud si hrajeme na studenou válku 2,0, vývoj půjde velmi rychle vpřed. A co když by se našla lepší alternativa?
Nájem končí v roce 2027. Při rychlosti dodávek současných moderních bojových letounů je naopak nejvyšší čas. BTW švédské letectvo teď po Saabu požaduje urychlení dodávek Gripenů E, což při současných dodávkách pro Brazílii a modernizaci C/D mají co dělat.

K tomu viz:
https://scramble.nl/military-news/swede ... g-aircraft

@Wasp - F-35 bude efektivní i za 20 let, stejně, jako jsou dnes stále efektivní i F-16. Lepší alternativa v budoucnu bude možná, ale sotva levnější. Nové hlavní bojové systémy v letectvu, pokud byly skutečně lepší než ty stávající, tak, navzdory politickým proklamacím, nikdy nebyly levnější.
- Umíme využít dostatečně schopnosti stávající platformy?

Potenciál stávajících Gripenů C není plně využit. Budeme umět naplno využívat schopnosti platformy nové, pro což je klíčová modernizace dalších složek armády?

Gripen C se nevyužívá ani na 30% jeho možností a F-35 potřebuje kolem sebe vybudovat digitální systém ve kterém funguje
Pokud se mají Gripeny využít plně, tak je načase začít s hloubkovou modernizací stávajících strojů, pořízením další letky, spíše dvou, a především s budováním sítě nouzových dálničních a silničních letišť, protože to je přeci hlavní přednost Gripenů, která se v ČR opravdu nevyužívá.
- Dokážeme přechod na zcela jiný typ letounu zabezpečit i personálně?

S astronomickými provozními náklady u F-35 se pojí i personální náročnost. Nejde jen o výcvik, ale i o počty. Bude Česko takový personál schopno včas zajistit?

Zajistit ano, i přes 100% -tní nárust personálu. A včas na co ? Pokud příjdou první F-35 někdy v roce 2031, tak potrvá asi 2roky aby se tento zbrojní systém trochu více operativně rozeběhl, tedy včas asi ano.
Souhlas. Argumentovat u 10milionového národa s nejistými počty personálu dvou taktických letek je směšné.
- Umíme dostatečně přesně odhadnout skutečné náklady spojené s provozem F-35?

Zkušenosti jiných zemí ukazují, že skutečné náklady se liší o desítky procent od hodnot prezentovaných při podpisu smlouvy. Nestojí to za hlubší analýzu?

Ne, nedokážeme dostatečně přesně odhadnout náklady, zveřejněné tendry jsou různorodé a bez hlubší znalosti není vůbec lehké se v tom vyznat
Souhlas, ale to platí i o Gripenech E. Švédové mají jen pár kusů ověřovací série a Brazilci je teprve zavádějí.
- Jsme schopni vůbec vybudovat odpovídající infrastrukturu?

Nevyvstane s přechodem na zcela jiný typ supersoniku potřeba dobudování dalších základen? Jak se vypořádáme s nadměrnou hlučností? A co transportní a logistická infrastruktura? Disponujeme jí vůbec?

Vše se postupně vybuduje, ale bude to náročné a drahé a nebude to hned, potrvá to.
Pokud se to s obranou bude myslet vážně, tak investice do infrastruktury budou nutné jak u F-35, tak u JAS-39. Viz výše.
Uživatelský avatar
Pressburger
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1402
Registrován: 16/5/2023, 11:30

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Pressburger »

Wolfhound píše: 17/9/2023, 06:37
Pressburger píše: 17/9/2023, 02:04 Vždy keď vidim tieto gigantické nakupy najmodernejších stíhačiek, tankov či BVP a pod. spomeniem si na článok Milana Vašíčka:

NÁZOR: Proč F-35 není pro Českou republiku nejlepší volbou
zdroj: https://www.armadninoviny.cz/nazor-pro- ... olbou.html

P.S. ale inak Vám ich samozrejme prajem a budem veľmi rád sledovať ako to budete financovať a koľko na nich budete ročne na nich lietať...
Arthure, ke vší úctě k doc. Vašíčkovi, tento jeho článek je z roku 2016, tj. roky před Ukrajinou. Je to o ekonomické udržitelnosti zbrojení. Četl jsi jej vůbec? Ohledně letectva, on prosazuje bezpilotní prostředky na úkor drahých pilotovaných letounů, není tam nic proti F-35 jako takové:
Osobně proti samotné a jako takové F-35 nemám nic. Mám námitky proti všem letadlům tohoto typu, jako Suchoj T-50, MiG-35 a podobné čínské J-20, indické či jiné deriváty.
Velkou pozornost pak v textu věnuje tankům a jejich schopnosti přežít na moderním bojišti, což války v Náhorním Karabachu a na Ukrajině jeho názory prověřily v praxi.
O to viac, že to bolo v 2016 kedy F-35 nadobudnú operačnú spôsobilosť po roku 2035 tak práve na tankoch a lodiach analogické vysvetlil ako F-35 dopadne a že autonómne drony je efektivnejšie, hospodarnejsia atd. investícia k súčasnému nadvukovemu letectvu.

Ale ako som napísal vyššie budete krásny inkubátor. Držím Vám v to palce, ale dovolím si prezumovat, že bude platiť oné, že chceli ste to najlepšie a dopadlo to ako vždy...
Naposledy upravil(a) Pressburger dne 17/9/2023, 08:46, celkem upraveno 1 x.
Arthur Pressburger
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Ale ako som napísal vyššie budete krásny inkubalcrátor. Držím Vám v to palce, ale dovolím si prezumovat, že bude platí oné že chceli ste to najlepšie a dopadlo to ako vždy...
S ohledem na současné rozšíření F-35 jsou podobné hlášky více jak úsměvné, ty inkubalcrátore :D .
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od niko »

Inkubator by bol skor ostat pri Gripenoch. F-35 je pre Cesko jednoznacne najlepsia volba. Skoda len, ze Slovensko nemalo viac casu pockat si tiez na F-35.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

To by inkubátor nerozdýchal Niko. Škoda to je.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Wasp píše: 17/9/2023, 01:06 Gripeny mohou sloužit až do roku 2040. Nemáme na kvalifikované rozhodnutí ještě čas?
Vzhledem k dobám dodání jednoznačně ne.
- Jak ovlivní obří zakázka další rozvoj armády?
Podle propočtů MO je nákup F-35 udržitelní i při další modernizaci jiných složek armády.
Není pro obranyschopnost Česka nyní klíčová protivzdušná obrana a těžká brigáda?
Ano, také. Ovšem odstrašující potenciál F-35 zdaleka nemají.
Za mě naprosto zásadní otázka, pokud je ohrožení ruska takové že spěcháme s F-35, proč se tedy nevyužíjí schopnosti Gripenu které by ČR mohla mít "teď" k dispozici ? S podpisem na nákup F-35, které příjdou někdy po roce 2030, (tj. ode dnes za7-8 let), to klade otázku na to jak moc bude F-35 v té době efektivní. Pokud si hrajeme na studenou válku 2,0, vývoj půjde velmi rychle vpřed. A co když by se našla lepší alternativa?
Gripen patrně ještě nějakou modernizací projde. Ovšem jsme stále limitovaní počtem strojů. F-35 bude po roce 23030 stále velice efektivní. V té době budeme dostávat "čerstvé" stroje z Block 4.
- Umíme využít dostatečně schopnosti stávající platformy?

Potenciál stávajících Gripenů C není plně využit. Budeme umět naplno využívat schopnosti platformy nové, pro což je klíčová modernizace dalších složek armády?
Znovu jsme limitovaní jejich počtem. 12 strojů se bude stále specializovat na AA mise. Takže plný potenciál nebude využit nikdy.
Pro F-35 není klíčová modernizace ostatních složek armády. To je spíš klíčové pro ty ostatní složky aby mohly plně využívat data získaná ze senzorů F-35.
Gripen C se nevyužívá ani na 30% jeho možností a F-35 potřebuje kolem sebe vybudovat digitální systém ve kterém funguje
Nepotřebuje. Respektive to co ke svému provozu potřebuje to tu vybudováváno bude. Bez toho nám sem Američani ty stroje nepustí. Systém digitálního spojení všech složek armády je jistě nutnost. Ovšem není to nutnost pro provoz F-35.
- Umíme dostatečně přesně odhadnout skutečné náklady spojené s provozem F-35?

Zkušenosti jiných zemí ukazují, že skutečné náklady se liší o desítky procent od hodnot prezentovaných při podpisu smlouvy. Nestojí to za hlubší analýzu?

Ne, nedokážeme dostatečně přesně odhadnout náklady, zveřejněné tendry jsou různorodé a bez hlubší znalosti není vůbec lehké se v tom vyznat
Zástupce norského letectva tu před nedávnem prohlásil že náklady na provoz F-35 jsou podobné jako u jejich F-16. V Evropě už létá F-35 u několika letectev a je jistě možné získat relevantní data.
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1991
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od pjaro77 »

Arthur, Vašíček tam povedal svoj názor a ty miesto toho aby si sa zamyslel, tak si sa s ním stotožnil. Typický postup pre jednoduchých a konšpiračných zástancov, hád k nim nepatríš.

"Osobně proti samotné a jako takové F-35 nemám nic. Mám námitky proti všem letadlům tohoto typu, jako Suchoj T-50, MiG-35 a podobné čínské J-20, indické či jiné deriváty. Platí pro ně to samé, co pro pozemní vojska - jakmile dojdou zásoby palubní munice, končí jejich bojové mise a smysluplná uplatnitelnost."

Pre autonomne drony muníciu netreba ?
Ako budú drony ako predator, reaper a pod prenikať cez silnú PVO ?
Čo AA boj proti iným dronom a stíhačkám ? Rád by som videl také drony mimo inkubátorov a prototypov.

"Vývoj a předvádění letadel 5. generace je jen dokazování si, kdo „vyčurá výš". Jde jen o vyhazování peněz do bezedné díry vojenských rozpočtů. Kladné na jejich vývoji je jenom to, že přinášejí nové technologické a vědní poznatky."

Dement, však dokazování si, kdo „vyčurá výš" sa robí odkedy existuje armáda. V modernej dobe odkedy existuje vedecko-technická revolúcia. To sa týka všetkých zbraní, od pušiek po ICBM. V 50tych - 60tych rokoch sa prekotne vyvíjali prúdové lietadlá , stíhačky sa vymieňali za pokrokovejšie ako ponožky.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Slušně, díky
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Náklady na provoz F-35 dokážeme určit s mnohem větší přesností než u Gripenu E, protože lítá u tolika letectev spojenců, že představu si můžeme docela dobře udělat. Naproti tomu Gripen E má jen v malém množství země jeho výrobce, která nám asi těžko dá přesná data, stejně jako nám je nedá LM :)
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1393
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Zemakt píše: 17/9/2023, 12:28 Slušně, díky
Ale jinak má pjaro pravdu ;) Mmchd, zatím to s ohledem na schopnosti dronů a možnosti EB vypadá, že bude potřeba mít ve vzduchu pilotovaný stroj, který bude drony alespoň částečně řídit, resp. budou drony pracovat v jeho prospěch. Platí to pro supersoniky i pro vrtulníky.
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1991
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od pjaro77 »

Zemakt píše: 17/9/2023, 12:28 Slušně, díky
ok, sypem si popol na hlavu.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3872
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Mňa by tiež zaujímala nasaditelnost F35, kedy sa často spomínajú rôzne chyby a poruchy, najmä s motorom - v tom je Gripen super jednoduché a prevádzk schopné lietadlo. Ci už je to C s motorom z F18, alebo E s motorom z SH. Vidite, napr Maďari ostali pri Gripen a to blokujú SWE pri ceste do NATO,paradox,nie?
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Lynx píše: 17/9/2023, 14:19 Vidite, napr Maďari ostali pri Gripen a to blokujú SWE pri ceste do NATO,paradox,nie?
Asi chtějí udržet image Gripenu jako jediného moderního západního stíhacího letounu vyráběného mimo NATO.
Uživatelský avatar
Pressburger
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1402
Registrován: 16/5/2023, 11:30

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Pressburger »

Lynx píše: 17/9/2023, 14:19 Vidite, napr Maďari ostali pri Gripen a to blokujú SWE pri ceste do NATO,paradox,nie?
A nielen to dokonca aj modernizujú presne ako Švedi na súčasnú verziu Gripen C/D MS20 Block 2.2. (pričom sa plánuje aj MS20 Block 3 a MS20 Block 4) čo ich predurčuje na rozdiel od českých MS20 Block 1 podľa Saabu plne využiť potenciál existujúcich Gripenov C na rozdiel od českých, ktorý sa podľa Saabu nevyužívá pri Gripenoch C ani na 30% jeho možností...

A preto mám takú kacírsku myšlienku, že po českých (alebo časti) Gripenoch C/D po ukončení lizovania Maďari (Orbán) skočia ako po udenom s následnou modernizáciou na príslušný aktuálny MS20 Block... samozrejme s opciou na niekoľko kusov Gripenov E

Takto rozmýšľajú politici tipu Orbán/Erdogan...
Arthur Pressburger
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Jo, a to se bude psát letopočet Léta Páně, kolik že?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Těch 30 procent máme mimo jiné díky Zaoralkovi, kterého tak adoruješ 😁
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pressburger
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1402
Registrován: 16/5/2023, 11:30

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Pressburger »

Len aby to nebolo Léta Páne pane kedy ešte nebudete mať F-35 a budeme recipročne vypomáhať my s F-16 prípadne Maďari s Gripenmi C/D alebo Poliaci s FA-50PL.
Arthur Pressburger
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Já s tím problém nemám Arthure, ty jo? Mezi spojenci to tak chodí víš. Občas, když není zbytí, tak si vypomůžou. Alespoň v České republice je to normou. Takže Léta Páně, kdy?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Pressburger
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1402
Registrován: 16/5/2023, 11:30

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Pressburger »

Ja s tým tiež nemám problém to sa aspoň v niečom zhodneme.
Arthur Pressburger
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“