Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Pátrač píše:Ano ano. U nás u vrtulí to bylo pracoviště SPROT. CO to znamenalo nevím a ani jsem to nikdy nevěděl. Ale pořád tam pulírovali PTŘS na naše MI-24 D. A skutečně líh brali ale asi ho nepili, brali ho málo.
Tak ti byli tajní ještě za nás...
Tedy v Přerově 1998.
Já sem se takhle k lihu dostal, jen když sme pulírovali skla přístrojů, ale smrděl děsně, takže to nikoho nelákalo k ochutnání.

Jinak ty zkratky někdy byly kouzleny, moje obvyklá služba měla zkratku PDSLÚ... ( Pomocník Dozorčího Stojánek Letadel Útvaru ) :D
Ale dobrá služba, aspoň pokud měl dozorčího ( tedy DSLÚ ) kpt.Škodáček...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Až do r. 1984 migy-21 1. slp v Č.Budějovicích prováděly lety cvičných střeleb na Baltu u pobřeží NDR z letiště Žatec. V r. 1985 došlo ke změně a na Balt se působilo z domovského letiště v Č.B.. Když se létalo ze Žatce, nosily Migy-21MF pod trupem nádrže o objemu 490 l, Lety z Budějovic vykonávaly s přídavnou nádrží na 800 l.
A jak už to tak bývá, ani střelby na cvičné cíle se neobešly bez různých příhod. Dvě, o kterých budu psát, se přihodily právě v r. 1985.

Během jedné letové akce, kdy se opět cvičně odpalovaly samonaváděcí střely u pobřeží NDR, přistál Mig-21 MF ev. č. 4405 a hned se technikům nějak nezdál. To jej viděli na 200 m při výběhu po přistání. Když pilot doroloval na stojánku, bylo všem přihlížejícím jasné, proč se stroj jeví tak podezřele. Na vnitřních závěsnících chyběla APU-13 BS. Upozorňuji, že šlo pro Mog-21 našeho letectva o novinku, kterou právě 3. letka 1.slp zkoušela. Dle výpovědi pilota namísto odpalu R-13M odpadlo APU i se střelou. Protože je každý Mig-21 vybaven sytémem AOZ ( Automatický Odhoz Zátěže), ten má za úkol dodržet paralelní zatížení na obou polovinách křídla, samozřejmě došlo k automatickému odhozu APU.13BM na druhé polovině křídla.
Příčina problému nebyla po dlouhém prověřování specialisty ILS nalezena a letoun 4405 létal celý rok pouze s imitací zátěže na vnitřních závěsnících.

Další událost se stejným aktárem proběhla na stejném typu, jen nemohu uvést číslo letadla.
Během návratu ze střelnice pilot ztratil orientaci a velká oblačnost mu neumožnila srovnání s mapou. Již se mu tenčila zásoba paliva, když klesl do výšky kde již byly mraky protrhané. Uviděl letiště poblíž města a přítomnost řeky jej utvrdila v tom, že jde o Žatec s řekou Ohří.
Pilot perfektně přistál na 1 800 m dlouhou dráhu civilního letiště nedaleko Drážďan.
Ještě doplňuji, letoun měl závadu na radiostanici.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Obrázek
Egyptský MiG-21 zaznamenává zásaha amerického F/A-18 během společného cvičení v r.1985
ObrázekObrázekObrázek
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 612
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Skelet

Tak to je nějaké divné. I na tomto portálu se lze běžně dočíst, že za Jom-kippurské války, kdy ve vzdušných soubojích si egyptské MiG-21 proti izraelským Mirage a F-4 ani neškrtly, byla vina na straně špatných egyptských pilotů, kteří neuměli ovládat skvělou sovětskou techniku. A najednou sestřel (byť cvičný) F-18, provedený špatným egyptským pilotem za kniplem stále skvělého MiG-21!
Prosím zdejší odborníky na bezkonkurenčnost sovětské techniky o vysvětlení. Děkuji.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Jiný výcvik, jiná taktika, modernizovaný Mig, neschopný pilot Hornetu ... tož Pope a Floggere, která možnost je správná?
ObrázekObrázekObrázek
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 612
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Skelet
Aha, takže po vypráskání sovětských poradců z Egypta se dostavili jiní instruktoři, kteří už konečně naučili zaostalé egyptské piloty sedat na správný konec LPD a další letecká elementárna, chápu to správně?
Neznáme podmínky, za jakých k tomuto cvičnému sestřelu došlo, kolik šancí dostal na straně jedné pilot MiG-21 a jeho kolega v F-18. V každém případě však tento obrázek nepodporuje zažitá schémata o neschopnosti Arabů ovládat pokrokovou sovětskou techniku, která totálně selhala v yom-kippurské válce.
BTW v roce 1986 zakoupil Egypt Mirage-2000, ví někdo, do kdy sloužily MiG-21? V podmínkách, které nastaly po podepsání dohod mezi Israelem a Egyptem v Camp David, dodávky náhradních dílů pro sovětskou techniku asi moc plynulé nebyly.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Egyptské Migy-21 byly modernizovány za pomocí amerických firem už v osmdesátých letech. Dostaly novou elektroniku a možnost nesení střel AIM-9. Měl tam být instalován i radiolokátor AN/APG-159, ale z tohoto nakonec sešlo z finančních důvodů. Náhradní díly byly získávány z Číny, kde byly nakupovány i nové J-7.
Podle wiki by mělo být v současnosti ve služně stále 60 kousků tohoto letounu ( 36x MF, 12x PFM, 10x R, 2x UM) plus 53 kousků čínských J-7 (27x J-7B, 26x J-7M). Originální "21" by měly projít hloubkovou modernizací na Ukrajině, zahrnující nový radar, skleněný displej a přilbový zaměřovač.

Takže bych řekl, že "21" se dosti osvědčila, jen sovětské učení bylo na dvě věci.

Edit: do ČLR poslal Egypt dost techniky výměnou za protislužby. Takže se tam ocitl i MiG-21MF, který byl obratem ruky vyráběn pod označením J-7C/D alias J-7-III
ObrázekObrázekObrázek
RAYTHEON
7. Major
7. Major
Příspěvky: 612
Registrován: 14/5/2007, 20:44

Příspěvek od RAYTHEON »

to Skelet

Takže MiG-21 se osvědčila, ale ze debakly ve vzdušných soubojích s IAF může sovětské učení, MiG-21 je v tom nevinně. Konečně mám jasno.
Údaje z wiki mohou být dost zasmrádlé, Egypt kupuje další várku F-16. Že by současně investoval do modernisace MiG-21 mi přijde jako podivné, nicméně možné je vše.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Hezký sarkasmus

z wiki jsem čerpal pouze počty MiGů a jejich čínských derivátů, i když mám pochybnosti o službě PFM, ale třeba to tak je, nechce se mi to dohledávat.
MiGy-21 se určitě egyptskému letectvu neosvědčily, ale navzdory tomu si je ponechávají takovou dobu a budou je modernizovat, respektive je už modernizují.
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... rades.html
ObrázekObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Čína samozřejmě ihned zaplnila volné místo po vyhnaných poradcích ze SSSR. Egyptská strana se rozhodla přerušit vojenské vztahy se zemí Sovětů a přešla na západní vojenskou filozofii a techniku.

Je vzláštní, že vůči našim leteckým instruktorům se Egypťané chovali slušně a jejich doporučení brali vážně vždy a za všech okolností. Na druhé straně se nestalo, že by náš letecký odborník opovrhoval Egypťanem jako člověkem.
V dobách po odchodu britských leteckých odborníků Egypt nakoupil ze SSSR mnoho relativně moderních letadel, ale chyběl správný výcvik. Je jen škoda Egypťanů, že naši letečtí instruktoři pracovali pro jejich zemi krátkou dobu a ještě v malém počtu. Naši letečtí odborníci zavedli pevný výcvikový systém a snížili procento nehodovosti EAF na přijatelnou míru.
Po zásahu našich letců se již nestávaly takové případy jako v 50. letech - např.: velmi často při přistání piloti vyjížděli z dráhy. Řešení bylo zcela místní - dráhy byly prodlouženy o 1 000 m.
Naši instruktoři si také vymohli zrušení fyzických trestů svých žáků.

Největší procento instruktorů v armádě letectvu a námořnictvu poskytly SSSR, Čína a Pákistán.

Vliv na výkonnost letectva má jak samotná letecká doktrina a taktika, tak také její důsledné uplatňování. Nemenší vliv má kvalita personálu, přesněji řečeno osobních vlastnosti jednotlivce. V zemích t, zv. třetího světa je módou vyšších společenských tříd služba jednoho ze synů v armádě, hlavně v letectvu.Obyčejně tak činí třetí syn, který nemůže dědit otcovu živnost, protože tu přebírají jeho dva starší bratři.
Letecké řemeslo platí obecně za prestižní a představa o povinnostech důstojníka letectva je značně zkreslená. Avšak takto pokřivený obraz práce leteckého odborníka je v těchto zemích skutečností. Skoro to připomíná článek z A-1-1: "Důstojník dochází k jednotce alespoň jedenkráte do týdne, pokud možno ve střízlivém stavu." U muslimů nelze o alkoholu hovořit. I když, pokud Alláh nevidí ..
Je možné, že EAF přehodnotilo přístup k personální politice a na pozice pilotů vybírá jedince se správnými morálními předpoklady.

Přitom třeba Syrští piloti byli odborníky IAF hodnoceni daleko lépe než Egypťané.
Ono by to chtělo hlubší historický rozbor. A v tématu "Mig-21" takto učinit nelze.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

RAYTHEON - Tak to je nějaké divné. I na tomto portálu se lze běžně dočíst, že za Jom-kippurské války, kdy ve vzdušných soubojích si egyptské MiG-21 proti izraelským Mirage a F-4 ani neškrtly, byla vina na straně špatných egyptských pilotů, kteří neuměli ovládat skvělou sovětskou techniku.

Že si Egypťané ani neškrtli tvrdí především Izraelci. Oni ale Arabové nebyli úplné "ovce jdoucí na porážku". Dostali od IAF krutě na zadek, ale pár Izraelců určitě sundali. Izraelci většinou svoje ztráty připisují AAA, ale asi trošku mlží řekl bych.

Pár záběrů z arabských MiGů 21 -
Obrázek
Všimněte si, že před Miráží je další Mig-21.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Ne každý Egypťan a Syřan byli tupouni. Všude jsou schopní neschopní a velmi schopní.
I naši se něco přiučili od Syřanů. Během ostrých manévrů souboje na krátkou vzdálenost se nakonec přejde do série zatáček a mírných kosých přemetů ( kosé přemety běžně nacvičovali u letectva ČSLA piloti bez třídy). Syřané při zatáčce vysouvali vztlakové klapky na režim "VZLET" a tím značně snížili rychlost v zatáčce. Potom již stačilo jen trochu víc přitáhnout - pozor na druhý režim letu - a bylo hotovo.

Už několikrát jsem zde psal, že stačí použít správnou taktiku a lze docílit velmi dobrých výsledků i se starším a méně výkonným letounem.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

RAYTHEON - to zní skoro tak, že co Rus to neschopný debil a co ruského jest nestojí ani za suchý psí trus.

Poměry ve vzdušné válce na bojištích třeba konkrétně války na Den usmíření v roce 1973 by si asi zasloužili lepší rozbor a to i včetně posouzení úrovně přípravy pilotů na obou stranách když navíc jedna strana měla více složek a v samotném boji byla kontinuálně posilována dalšími stranami.

Ironický odsudek, který v tom co jsi uvedl možná neoprávněně cítím, mi nepřipadá korektní.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Pokud někdo z návštěvníků těchto stránek slepuje plastikové modely letadel, určitě při prověřování podkladů pro nanesení barev narazil na fotografii letadla Mig-21 letectva ČSLA, které mělo na levé straně trupu pod rámem kabiny rudou hvězdičku.
Rozhodně nešlo o označení sestřelu narušitele státní hranice. Známý symbol byl použit v jakési soutěži, kterou organizovali političtí pracovníci ČSLA.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Drtivá většina z nás o letadlech MI-21, ale i o dalších strojích sov. výroby ví, že na palubě neměly žádné tepelné a radiolokační klamné cíle. To však neznamená, že by pro tyto letouny neexistovaly prostředky k oklamání inteligentních zbraní a radiolokátorů.

Pro letouny Mig-21 vyzbrojené kanony GŠ-23 existuje náboj s protiradiolokačním projektilem. Tento projektil po vystřelení z kanonu exploduje před letounem ve vzdálenosti 200 - 500 metrů. Jeho náplní jsou dipóly, které vytvoří mrak, v němž se letoun schová. Tento typ granátů se směl používat pouze v bojové situaci.
Granáty mohly používat všechny letouny s kanony GŠ-23/23 L.

Do standardní výzbroje letounu patřily raketové bloky UB-16-57. Do nich se mohly nabít speciální náložky, které se odpalovaly stejně jako rakety r. 57 mm, ovšem výstřel šel proti směru letu letounu. Tyto náložky za letounem explodovaly a vytvářely klamné tepelné cíle.
Tento typ klamného cíle mohly používat všechny letouny vybavené raketnicemi r. 57 mm.
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 835
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Jak mohl pilot ovlivnit, který náboj vystřelí? Předpokládám, že neměl možnost za letu přebíjet náboje v zásobníku :-)
ObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Tento typ střeliva se plnil pouze letounům určeným k průzkumnému úkolu. Naplněn byl celý pás stejně - 200 kusů.
Uživatelský avatar
Nalivaj
desátník
desátník
Příspěvky: 55
Registrován: 11/8/2009, 17:34
Bydliště: Praha

Příspěvek od Nalivaj »

Pop píše:Pokud někdo z návštěvníků těchto stránek slepuje plastikové modely letadel, určitě při prověřování podkladů pro nanesení barev narazil na fotografii letadla Mig-21 letectva ČSLA, které mělo na levé straně trupu pod rámem kabiny rudou hvězdičku.
Rozhodně nešlo o označení sestřelu narušitele státní hranice. Známý symbol byl použit v jakési soutěži, kterou organizovali političtí pracovníci ČSLA.
Nemohlo by to být označení "letoun v socialistické péči"? Kdesi jsem něco takového viděl.
[Patton George Smith]
Cílem války není padnout za svou vlast, ale donutit ty parchanty na druhý straně, aby padli za svou...
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

S hvězdičkou pod kabinou mi nakonec poimihl osvědčený kamarád.
Právo označit rudpu hvězdičkou letoun získala t. zv. vzorná osádka letounu. Pilot, technik a mechanik konkrétního letadla museli být ve výcvikovém roce hodnoceni v hlavních druzích bojové a politické přípravy pouze výtečně, v ostatních alespoň dobře.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tzn. stroje byly v Československém letectvu přidělovány konkrétnímu pilotovi?
Odpovědět

Zpět na „Letadla“