Stránka 123 z 177
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 18:42
od Scotty87
skelet píše: ↑21/9/2023, 18:36
U "piva" jsem jedním z čáslavských došel k závěru, že jediná cesta jak to dát platové do kupy je formální oddělení letectva od AČR, a tím si vytvořit vlastní tabulky.
Spíš se pro personál kolem F-35 vymyslí nějaké stabilizační příplatky či něco obdobného. Asi není žádoucí aby například kapitán ve Strakonicích bral stejné peníze jako pilot F-35 jen proto že jsou oba u letectva.
Jedna základna je blbost, to je jasné, ale na dvě základny zatím nejsou peníze. A jediná, která připadá v úvahu jsou v podstatě Ralsko (Hradčany).
Pro krátkodobý provoz F-35 se bude upravovat Náměšť. Mít dvě plnohodnotné základy pro 24 letadel je zbytečný luxus.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 18:49
od Scotty87
Wasp píše: ↑21/9/2023, 18:15
Scotty, svět není bílý nebo černý, svět je šedý. Není to buď s USA a nebo s ruskem. Není to buď uššák nebo prokremlská veš.
Dfens jede už nějakou dobu plně v režii PROrusáků a vyznavačů ruské Trikolory.
Nalož s tím jak chceš.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 19:03
od Lynx
Len pre kontext, Španieli kupujú 25 EF2000 za 1.5mld eur...
https://www.janes.com/defence-news/news ... t-aircraft
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 19:09
od Zemakt
Len pro kontext, jsou jimi dlouhodobými provozovateli.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 19:22
od Lynx
Iste, je to cena len nových kusov asi bez výzbroje atď. Ale je rozdiel 1.5mld. a 5mld...
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 19:32
od Scotty87
Také je to odhad. Smlouva ještě evidentně nebyla uzavřená.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 19:52
od KOLT
skelet píše: ↑21/9/2023, 18:36
To se budou ty F-35 pro Finy nějak upravovat, a když ano, tak jak?
Jedna základna je blbost, to je jasné, ale na dvě základny zatím nejsou peníze. A jediná, která připadá v úvahu jsou v podstatě Ralsko (Hradčany).
F-35 je špička, Gripen E nestíhá, dolet, nosnost, vše má malé.
Takže jediný problém bude s pozemním personálem. Ten naroste, a navíc bude muset jet v různých režimech "tajné", plus s omezením cestování. Takže bude problém s finanční motivací. U "piva" jsem jedním z čáslavských došel k závěru, že jediná cesta jak to dát platové do kupy je formální oddělení letectva od AČR, a tím si vytvořit vlastní tabulky.
Ale prostě není o čem.. buď F-35 nebo dvoumotoráky. Gripen je na dožití.
Bonusy za to, že mají kvůli práci omezení v osobním životě? Jen mě tak napadlo.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 19:54
od seabee
Lynx píše: ↑21/9/2023, 19:22
Iste, je to cena len nových kusov asi bez výzbroje atď. Ale je rozdiel 1.5mld. a 5mld...
Zajímavé počty, v roce 2021 stálo 20 Eurofighterů starší verze Španělsko 2,043 mld. € (2,3 mld. USD tehdy).
Vzhledem k tomu, že Halcony jsou vyráběné ve španělském závodě Airbusu v Getafe a podíl španělských výrobců-subdodavatelů je vysoký (20 000 pracovních míst), zajímalo by mně, jak je cena tvořená a jestli není snížená o nějaký protizápočet. 28 strojů pro Kuwajt stálo 9,06 mld. USD v roce 2016.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 19:55
od KOLT
S ohledem na to, že pořízení EF vycházelo pro nové uživatele dráž než F-35, bych se divil, kdyby to zrovna pro nás bylo jinak.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 20:19
od KOLT
Pressburger píše: ↑21/9/2023, 18:22
Áno lebo Fini túto sposobilosť (optional) výslovne po USA požadovali a aj si ju patrične zaplatili.
Ale ešte raz prízvukuje, VzS a AČR ani pri Gripenoch túto sposobilosť necviči a ani sa na ňu zrejme ani nepripravuje.
Finové si AFAIK nic takového nezaplatili. Norové si zaplatili instalaci pouzdra s padákem, což ovšem nemá nic společného s přistáváním na dálnici, nýbrž s námrazami na letištních plochách.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 20:41
od Shania
Wasp píše: ↑21/9/2023, 17:27
Výběru a koupi stíhacích letounů musí předcházet racionální koncepce a analýza provozu a funkčních požadavků
nevim co chces soutezit, zadny jiny 5gen k dispozici neni a pozadavky lze velmi snadno napsat tak, ze zadny 4gen neprojde. Takze akorat ztrata casu a penez.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 20:48
od skelet
Nejde o finanční ohodnocení pilotů, ale především pozemního personálu.
Náměšť je poměrně tragická letecká základna. Aneb buď je tam mlha nebo námraza. Víceméně je ta základna jen kvůli Slovensku, takže nostalgie.
Zkušenosti z Ukrajiny ukazují, že je blbost mít vše na jedné základně.
Hradčany jsou značka ideál. Daleko ode všeho, snadno uhlídatelné. Je to taková díra, že tam nedávají ani lišky dobrou noc.
Tam je jen jediný problém.. že tam vojáci nedostanou rodiny

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 21:46
od Zemakt
Přičemž v nedalekém Ralsku je nemálo levných bytovek, i levná pracovní síla. Byť v jednotném mundůru

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 22:07
od Wolfhound
AČR jasně definovala, že chce 5. generaci, v současnosti je jediný použitelný typ v sériové výrobě, ale Kocourkov si žádá transparentní výběrové řízení.
Nejsem žádný „vojenský expert“ ani „vojenský analytik“, zato jsem profesně ostřílený harcovník vývoje softwaru.
Zrovna u ajťáka si umím představit ten jásot, když chce Mac a dostane Asus. A to mu obvykle v práci nejde o život, na rozdíl od pilota bojového letounu.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 21/9/2023, 23:39
od Lynx
KOLT píše: ↑21/9/2023, 20:19
Pressburger píše: ↑21/9/2023, 18:22
Áno lebo Fini túto sposobilosť (optional) výslovne po USA požadovali a aj si ju patrične zaplatili.
Ale ešte raz prízvukuje, VzS a AČR ani pri Gripenoch túto sposobilosť necviči a ani sa na ňu zrejme ani nepripravuje.
Finové si AFAIK nic takového nezaplatili. Norové si zaplatili instalaci pouzdra s padákem, což ovšem nemá nic společného s přistáváním na dálnici, nýbrž s námrazami na letištních plochách.
Otázka ani neznie tak, či to lietadlo dokáže pristáť na tej "diaľnici", ale na koľko hodín po takom pristání skončí v servise na diagnostike..
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 00:37
od Shania
Lynx píše: ↑21/9/2023, 23:39
KOLT píše: ↑21/9/2023, 20:19
Pressburger píše: ↑21/9/2023, 18:22
Áno lebo Fini túto sposobilosť (optional) výslovne po USA požadovali a aj si ju patrične zaplatili.
Ale ešte raz prízvukuje, VzS a AČR ani pri Gripenoch túto sposobilosť necviči a ani sa na ňu zrejme ani nepripravuje.
Finové si AFAIK nic takového nezaplatili. Norové si zaplatili instalaci pouzdra s padákem, což ovšem nemá nic společného s přistáváním na dálnici, nýbrž s námrazami na letištních plochách.
Otázka ani neznie tak, či to lietadlo dokáže pristáť na tej "diaľnici", ale na koľko hodín po takom pristání skončí v servise na diagnostike..
Nebude velky rozdil mezi pristanim na letisti a 'silnici'. Maximalne kratsi draha = vic brzdeni
https://theaviationist.com/2023/09/21/n ... road-base/
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 00:44
od Lynx
To záleží na predpise
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 08:29
od Scotty87
Lynx píše: ↑21/9/2023, 23:39
Otázka ani neznie tak, či to lietadlo dokáže pristáť na tej "diaľnici", ale na koľko hodín po takom pristání skončí v servise na diagnostike..
Vypadá že se při tom přistání málem rozpadla...
https://twitter.com/FinnishAirForce/sta ... 0103891270
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 08:54
od skelet
pokud se někdo baví o působení letectva z dálnic, tak lidem přepne do dvou poloh:
1) západní letadla to dělat nemůžou, potřebují mít před sebou uklízečku s prachovkou
2) dálnice jsou dělány minimálně ze šotoliny
takže
ad1) fakt nepotřebují před sebou uklízečku s prachovkou
ad2) dálnice fakt nejsou ze šotoliny.. to slavné dálniční letiště u Výškova je snad nejhorší úsek mezi Ostravou a Brnem
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 22/9/2023, 11:39
od KOLT
Navíc fakt netuším, proč se to řeší ausgerechnet v ČR, kde je letiště schopné odbavit stíhačku snad v každém krajském městě a i leckde jinde. Při doletu F-35 je prostě jedno, jestli umí přistát na dálnici nebo ne (jakože umí, protože dálnice a potřebná přistávací dráha jsou jednoduše obojí kus roviny s povrchem z asfaltu nebo betonu). Mít zázemí je pak jiná věc. Nakolik budeme kupovat nějakou techniku umožňující dočasné operace mimo hlavní základnu, nemám tušení. Ale to bychom v případě Gripenů jednoduše museli kupovat také. Samozřejmě u F-35 je to o něco složitější, páč potřebuje víc zázemí a lidí. Ale zas to není rozdíl řádu.