Stránka 15 z 34

Re: Kamov Ka-50 Hokum

Napsal: 17/8/2020, 16:06
od Julesak
Ka-52M je vo vývoji, prototyp letel pred cca týždňom?
Ale kanón má riešený rovnako.
Kontrakt na kúpu 114 ks by mal byť podpísaný tento mesiac.

Kamov Ka-52 Alligator in Syria war

Napsal: 17/8/2020, 17:40
od Lord
JJ, na základě zkušeností ze syrského konfliktu implementovali do Ka-52M některé prvky. Především silnější kompozitní pancéřování důležitých části, o nové munici pro boj ve městech jsem už psal. Dále nový radar, obranný systém proti řízeným střelám a jiné. Možnosti a dosah raket se mají také zvýšit.



Připojuji video, ze začátku podled na město Arseňjev, kde se nachází letecký závod Progress, který vrtulníky Ka-52 vyrábí. V čase 0:44 vytahování nábojového pásu ze šachty, pěkný pohled na obnaženou konstrukci, test otáčení radaru a dalších palubních systémů. Poté záběry z kamer - likvidace teroristů 3:20. Sledovat rychle pohybující cíl ve visu a zlikvidovat ho kanónem jde celkem snadno. Edit: možná je dostala raketa, takhle se nejlíp testuje 8-) Záběry z "gun kamer" nejsou sice "etické", bohužel to vždy někdo od*ere, ale poskytují dobrý obrázek o účinnosti zbraní.

Obrázek

Kdyby se měl dát pod trup otočný kanón, tak by při nejmenším vadil sklopnému přednímu podvozku, celý předek by se musel v podstatě přepracovat, ale to jen tak :wink:

Re: Kamov Ka-50 Hokum

Napsal: 18/8/2020, 08:45
od Skeptik
Otočný kanón u Ka-52 by ale nejspíš znamenal snížení palebného průměru ze stávajících 460 nábojů na cca 250 (Mi-28). Určitě by ale znamenalo pokles přesnosti palby ... uvádí se, že díky "pevné lafetaci" je přesnost kanónu Ka-52 cca 4x vyšší než u Mi-28.
Mimochodem kanón Ka-52 není pevný, ale je pohyblivý ve vertikální rovině a omezeně i v horizontální rovině = přesné zaměření umožňuje.

Otázkou je, nakolik je otočný kanón bitevního vrtulníku použitelný pro mířenou boční palbu při dopředném letu. Zatím jsem viděl jeho používání pouze ve visu, kdy otočná lafetace umožňuje boční palbu bez nutnosti změny polohy vrtulníku (což je u klasických vrtulníků ne úplně jednoduchý manévr). Tady je to ale u Ka-52, díky souosými rotorům, trochu jiné. Změna polohy vlevo či vpravo je mnohem jednodušší (kdo někdy viděl montážní práce za použití Mi-8 a Ka-32 ví o čem mluvím).

Domnívám se tedy, že "pevná lafetace" je pro vrtulník koncepce Ka-52 lepší, než otočná.

Re: Kamov Ka-50 Hokum

Napsal: 18/8/2020, 09:07
od nine_mike
Napr. v Sýrii som videl použitie kanónov na Mi-24 v rámci toho ich "ruského kolotoča" keď v nízkom lete cyklicky útočia 2-3 vrtulníky. Útočiaci vrtulník odpáli salvu neriadených rakiet na cieľ a následne pokračuje priamou doprednou paľbou kanónu, kým neurobí odval na ďalšiu otočku. Tak sa cieľová oblasť udržuje dlhšie pod paľbou čo uberá šancu protivníkovy na cielenú odvetnú paľbu alebo použitie manpadu.

Re: Kamov Ka-50 Hokum

Napsal: 18/8/2020, 10:51
od Dzin
Ka-52 asi ruské koncepci nasazení bitevních vrtulníků vyhovuje víc, než Mi-28. Má vyšší palebný průměr vezené munice, je agilnější a ikdyž tedy má mít slabší pancéřování, než Mi-28, obvykle se u něj uvádí, že je i robustnější a lépe odolává poškození. A díky zmíněné agilnosti tak může být v pohybu a tím omezovat svoje ohrožení ze strany opětované palby.

Re: Kamov Ka-50 Hokum

Napsal: 18/8/2020, 16:50
od Lord
Co jsem četl, tak Ka-52 má sice titanovou vanu, která je relativně odolná do ráže 23mm a boky kabiny jen do ráže 12,7mm, dle ruských ráží kanónu a kulometu. Nicméně v Sýrii se ukázalo, že to je nedostatečné, vana může prasknout a boky jdou už vůbec prostřelit. Rusáci vletí občas do bojů na tvrdo, takže Ka-52M bude mít zesílené kompozitní pancéřování, které má vydržet více při zachování stejné hmotnosti vrtulníku. Kvůli tomu investovali další prostředky do fabriky. Mi-28 se údajně ukázal jako odolnější, i když taky bude mít určité změny.

Později dodám možná nějaké pojednání s fotkami, spíše známé věci, ale i novinky. Tohle vlákno si to po delší době zaslouží, protože ruské bitevní vrtulníky začínají chytat opět grády. Asi téma ještě přejmenuji na Kamov Ka-50 a Ka-52, nebo oddělit a udělat samostatné vlákno? Procházel jsem ho, a jsou v něm historicky zajímavé postřehy, takže asi nechám být.
nine_mike píše:Napr. v Sýrii som videl použitie kanónov na Mi-24 v rámci toho ich "ruského kolotoča" keď v nízkom lete cyklicky útočia 2-3 vrtulníky.
Podobnou taktiku používaly už štuky a šturmoviky? Mohl by jsi sem dát, resp. do Mi-24 Hind ono video "kolotoče". Myslíš ještě staré dobré Hindy :D asi syrské armády, že ?

Vlákno o Mil Mi-28 Havoc, případně dát jiná videa z bojů v Sýrii.

Re: Kamov Ka-50 Hokum

Napsal: 18/8/2020, 16:59
od kenavf
Lord píše:..
nine_mike píše:Napr. v Sýrii som videl použitie kanónov na Mi-24 v rámci toho ich "ruského kolotoča" keď v nízkom lete cyklicky útočia 2-3 vrtulníky.
Podobnou taktiku používaly už štuky a šturmoviky? Mohl by jsi sem dát, resp. do Mi-24 Hind ono video "kolotoče". Myslíš ještě staré dobré Hindy :D asi syrské armády, že ?
U ruského nasadenia vrtulníkov sa vždy hovorilo ako o dynamickom=útočenie na ciel počas dopredného letu.
U američanov sa spomínal systém "vo vise, vystúpať nad horizont, vystreliť, klesnúť pod horizont, presunúť sa na inú pozíciu za horizontom".

(v púšti je s tým asi trocha problém)

Re: Kamov Ka-50 Hokum

Napsal: 18/8/2020, 17:42
od Zemakt
Při zaaretování může vrtulník s otočnou stanicí útočit třeba i tak. Ruská škola, je-li vůbec nějaká, neboť Mi 24D, V a Mi 28, v případě Mi 24P a Ka 50 je dána zejména konstrukčně taktickými limity. Nicméně není to ideál.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 18/8/2020, 19:43
od Skeptik
Ono je otázkou, co je ideál.
Každé konstrukční řešení má nějaké výhody a nějaké nevýhody. Univerzální řešení neexistuje.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 18/8/2020, 20:15
od Zemakt
Ideál neexistuje. Ovšem, jestli má 9 bitevních vrtulníků z 10 instalaci pohyblivé zbraňové stanice. Člověk nemusí být zas tak velký lůmen, aby si dal dohromady, že jedna a jedna jsou dvě. Žejo :wink:

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 18/8/2020, 20:55
od zzz
Zemakt píše:Ideál neexistuje. Ovšem, jestli má 9 bitevních vrtulníků z 10 instalaci pohyblivé zbraňové stanice.(...)
Někdy záleží na konkrétní skladbě (bojového) vrtulníkového letectva. Např. japonský OH-1 (prázdná hmotnost 2,5 tuny, 2 motory = celkem cca 1850 kW ... závěsníky s nosností cca 150 kg) by asi po úpravách mohl operovat s pevným kanonem na boční straně trupu.

Konec-konců kanonový Gazelle měl pohon s výrazně slabším maximálním výkonem než OH-1 (teoreticky čtvrtinovým max. výkonem proti japonskému OH-1, přičemž rozdíl celkové hmotnosti neodpovídá rozdílu výkonu pohonů) ... a francouzům to nebránilo v montáži pevného trupového kanonu 20mm M621 8-)

Údajně byl OH-1 zamýšlen jako náhrada za OH-6D/MD-500... ale už jen na první pohled jde o vrtulníky s hooodně odlišnými TTD.

Ovšem japonci žádné masivní dozbrojování OH-1 nechtějí, neboť mají jiné plány https://www.flightglobal.com/helicopter ... 57.article

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 18/8/2020, 21:15
od Zemakt
zzz: psal jsem o kategorii bitevních vrtulníků.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 18/8/2020, 21:33
od zzz
Zemakt
takže podle Tebe např. kanonová Gazelle SA-341F není "bitevní" vrtulník?

V tom případě prosím o příkladmý výčet toho co ještě podle Tebe je "bitevní vrtulník" a co už ne. Díky.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 18/8/2020, 21:47
od Skeptik
Zemakt píše:Ideál neexistuje. Ovšem, jestli má 9 bitevních vrtulníků z 10 instalaci pohyblivé zbraňové stanice. Člověk nemusí být zas tak velký lůmen, aby si dal dohromady, že jedna a jedna jsou dvě. Žejo :wink:
Jenže tak výkonnou zbraň jako má Ka-52 (Mi-24P) má otočně lafetovanou jen jediný bitevní vrtulník ... Mi-28.
Ostatní mají jen velkorážné kulomety nebo "lehké" verze kanónů 20, 23 nebo 30 mm.

Takže, člověk nemusí být lůmen, aby srovnával srovnatelné.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 18/8/2020, 21:59
od Zemakt
A to něco mění na věci? Neřekl bych. “Devět z deseti” bitevních vrtulníků. Bodka. “Pevná” lafetace je specifikum pouze jednoho typu, a ten je specifický sám o sobě. I sami Rusové to pochopili.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 18/8/2020, 22:04
od skelet
OH-1 není bitevník, ostatně to už naznačuje ta zkratka. Gazelle je ozbrojený vrtulník, není to bitevnik.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 18/8/2020, 22:31
od Skeptik
Zemakt píše:A to něco mění na věci? Neřekl bych. “Devět z deseti” bitevních vrtulníků. Bodka. “Pevná” lafetace je specifikum pouze jednoho typu, a ten je specifický sám o sobě. I sami Rusové to pochopili.
Ano.
1) Žádný jiný bitevní vrtulník, kromě Mi-28, nemá lafetovanou tak výkonnou zbraň;
2) Žádný jiný bitevní vrtulník nemá souosý protiběžný rotor.
Takže Ka-52 je prostě mimo kategorii.
Ostatně sami Rusové jej označují jako průzkumně-úderný vrtulník.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 19/8/2020, 07:20
od Zemakt
Díky za potvrzení..
3) ano, je silný předpoklad, že vrtulník s takto koncipovanou hl. výzbrojí a určením, zůstane ve světě osamocený.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 19/8/2020, 08:25
od Skeptik
No, to bude nejspíš záviset na tom, zda a jak se koncepce Ka-52 osvědčí.
Ono na světě zas není tolik firem, co jsou schopny vyrobit těžký bitevní vrtulník, notabene vrtulník se souosými rotory.

Číňané k tomu ještě technologický nedospěli, zatím jsou u lehčích typů a i tak mají dost problémů.

Evropské firmy nemají pro koho vyrábět ... armády evropských zemí (myslím ty velké) hrají ve světě "druhé housle".

Uvidíme, jak bude vypadat nový bitevní vrtulník v USA. Reinkarnace letité Cobry se moc neprosadila a Bell tak dnes nemá co nabídnout. Boeing u svého, jen o něco mladšího, Apache již prakticky vyčerpal modernizační potenciál, a ačkoli je to v současné době asi nejvýkonnější bitevní vrtulník, nemá už moc "kam jít" a logicky bude muset přijít generační náhrada ... a zda bude konzervativní nebo progresivní se teprve uvidí.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 19/8/2020, 08:36
od kenavf
Skeptik píše:..
Ono na světě zas není tolik firem, co jsou schopny vyrobit těžký bitevní vrtulník, notabene vrtulník se souosými rotory.

Číňané k tomu ještě technologický nedospěli, zatím jsou u lehčích typů a i tak mají dost problémů.

Evropské firmy nemají pro koho vyrábět ... armády evropských zemí (myslím ty velké) hrají ve světě "druhé housle".
...
Zase by som to s tou technologickou náročnosťou nepreceňoval. Rusi to vyrábajú už desiatky rokov, tak prečo by to dnes nezvládol "hocikto".
Otázna je ale cena tejto koncepcie a jej prínosy. Ka-52 je napríklad vraj 2x tak drahý ako Mi-28.
A zaujímavý by bol súpis negatív a pozitív.