Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Odpovědět
Danik
rotný
rotný
Příspěvky: 84
Registrován: 7/2/2024, 16:17

Re: AM-120 Autonómny automatický mínomet - ZŤS Špeciál

Příspěvek od Danik »

Lynx píše: 19/2/2024, 12:50 No ja by som to datoval skor, samozrejme ze cr nic smrtiace nekupi zo slovenska uz od r1993. Ich chyba.

Ja by som od Strnada kupoval jedine Tatrovky, asi za nieco stoja, aj ked ich nevedia vyrabat v primeranom pocte, mozu sa vyrabat v Trencine..
"ich chyba" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hádám, že ty 7,62 RCWS co jsou na LOV-Pz a LOV-CBRN a dělané ve spolupráci mezi VTÚ a EVPÚ smrtící nejsou...

A poté přemýšlím, přemýšlím. Co jiného. Vz.2000, ale v té době se dělostřelectvo nemodernizovalo. Z2 nebyla vybrána v tendru.

Turra stále může mít šanci teoreticky při MLU Panduru. AM120 se svým řešení pro teď diskvalifikuje, ovšem za několik let až to bude aktuální pro tendr ShM se ještě může dost věcí změnit... A tím to z toho co přichází v úvahu hasne.

Jestli si SK chce na úspěch v ČR zvýšit šance a převážit tak negativní politickobezpečnostní aspekty. Může nabídnout protislužbu v podobě akvizice českých systémů. Věra-NG, CZUB, L-39NG, Tatra, Starkom, Treva-30, případně i TItus když se TDV domluví s Nexterem.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Juraj Tichý »

Veru máme. Nie je to žiadna hitparada podľa vyjadreni vyrobcu v depesiach americkej ambasády, ale na naše ambície asi stačí, zapadá k starsim verziam a bola lacná.

Titus radšej nie. Preťažený, nevidím v ňom žiaden benefit pre OS. Je to Tatrovacky podvozok a na nom kabina. 30 rokov také prevadzkujeme, bohužiaľ v nedostatočných množstvách do 50 kusov.

Treva-30 nie je v pláne. OS chcu zenijne vozidla na podvozku CV a Patrie.

CZUB snáď nie, treba mať reálneho domáceho výrobcu s výrobným programom. Ale všetko je otvorené pri tejto kleptovlade.

39, snáď budeme mať vyššie ambície. Inak dúfam v rozvoj pod krídlami Leonarda a ze cez leto rozbehnutá spolupráca bude pokračovať.

Tatra vyrábaná v Trenčíne v pohode. Ideálne so zahraničným motorom a prevodovkou a vlastnou kabínou. Lynx bude oponovať, že vzduchom chladený motor je najväčšia výhoda. Ja zase preferujem servisné stredisko v každom väčšom meste. Belgický model sa mi páči. Podvozku nie je čo vyčítať, uvidíme ako sa bude ďalej pokračovať s čisto slovenským výrobcom (komunikovala Konstrukta)

Starkom, ak budú parametre fajn prečo nie. No naši to chcú dať na Patriu. Ja by som, ale upriamil pozornosť na spoluprácu s Ukrajinou. Ti maju aktuálne know-how a tých si aj vybral Izrael pre nejaký ich systém. Detaily si nepamätám, bolo to ešte pred vojnou.
Danik
rotný
rotný
Příspěvky: 84
Registrován: 7/2/2024, 16:17

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Danik »

Juraj Tichý píše: 19/2/2024, 17:01 Veru máme. Nie je to žiadna hitparada podľa vyjadreni vyrobcu v depesiach americkej ambasády, ale na naše ambície asi stačí, zapadá k starsim verziam a bola lacná.

Titus radšej nie. Preťažený, nevidím v ňom žiaden benefit pre OS. Je to Tatrovacky podvozok a na nom kabina. 30 rokov také prevadzkujeme, bohužiaľ v nedostatočných množstvách do 50 kusov.

Treva-30 nie je v pláne. OS chcu zenijne vozidla na podvozku CV a Patrie.

CZUB snáď nie, treba mať reálneho domáceho výrobcu s výrobným programom. Ale všetko je otvorené pri tejto kleptovlade.

39, snáď budeme mať vyššie ambície. Inak dúfam v rozvoj pod krídlami Leonarda a ze cez leto rozbehnutá spolupráca bude pokračovať.

Tatra vyrábaná v Trenčíne v pohode. Ideálne so zahraničným motorom a prevodovkou a vlastnou kabínou. Lynx bude oponovať, že vzduchom chladený motor je najväčšia výhoda. Ja zase preferujem servisné stredisko v každom väčšom meste. Belgický model sa mi páči. Podvozku nie je čo vyčítať, uvidíme ako sa bude ďalej pokračovať s čisto slovenským výrobcom (komunikovala Konstrukta)

Starkom, ak budú parametre fajn prečo nie. No naši to chcú dať na Patriu. Ja by som, ale upriamil pozornosť na spoluprácu s Ukrajinou. Ti maju aktuálne know-how a tých si aj vybral Izrael pre nejaký ich systém. Detaily si nepamätám, bolo to ešte pred vojnou.
Máte jednu starší. Nemáte DPET. To že to není hitparáda. No... Dobrá :wink:

Jakože Tatrapan je jako Titus? Ale jo. BVP je koncepčně skoro jako CV-90. Potejtou potato.

Treva-30 je s tím ramenem trochu něco jiného než co se dá dát na Patrii či CV. Ve většině armád se užívají oba přístupy. Např. logistická jednotka nebude mít svou ženiji na CV či BOV

Jestli Kuracina nějak doladí to své AR. Proč ne.

S vysokými ambicemi opatrně. Současný stav VzS OSSR. No... Ale dobrá. Jestli je chcete mít i pro bojové a nejen výcvikové účely, pak M-346 lepší.

"Montovaná" v Trenčíně. Jestli vystačí "výrobní kapacity". Je to Tatra. Motor dle libosti. Vlastní kabina se zatím nějako nedaří, ale tím že je součást Tatry Kopřivnice a CSG/MSM, může se zvolit jakákoliv od TDV, případně EA jako teď u AM120. Otázka co TANAX co montuje MANY. To je druhá možnost.

Proč ne. Klidně s UA. Ale byla jedna zpráva co jsem zachytil, že OSSR se o Starkom zajímaly.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Juraj Tichý »

Danik:
1) asi si zle informovaný. Mame, ze to nie je hitparada to označil vyrobca, nie ja. Stačí ísť na valka.cz, su tam k tomu informácie o stretnutí zastupcov ERA na veľvyslanectve. Doslova sa tam píše, kto na to ma, kupuje oveľa výkonnejšie systémy a ze nedosahujú urovne francúzskej a talianskej konkurencie. O USA sa ani netreba baviť.

2) ano je. Tatra podvozok a skriňa. Nie je to jadrová fyzika.

3) ktoré armády napríklad? Rad sa nechám poučiť.

4) Kuracina nič odlaďovať nemusí. M4ky od neho prešli úspešne skuskami s výborným výsledkom.

5) určite by radi niečo silnejšie. Ja som hovoril o M-345 a ponuke Leonarda. Uradnicka vlada po odchode Nada zacala s nimi intenzivne komunikovat, podpisali sa nejake zmluvy a dohody. Uvidíme.
Určite by pomohlo, kebyže od nás niečo kúpite.

6) vyrabana. Tatra sa v Trenčíne vyraba. Ohyba, lisuje, zvara,... Inak je to štandardny automotive a kvadrilion subdodávateľov. Teda aspoň dúfam, ze je kvôli kvalite.
Su aj ini vyrobcovia na Slovensku, ktori by zvládli vyrobiť kabinu. Ved Del-Ka robili vo VOP Prešov :-D V podstate je jedno aka, len aby vyroba prebiehala tu.

7) OSSR sa zaujimali aj o Gripeny :-D Sem s tou spravou, rad si prečítam. O Starkome neviem nic, len ze zatiaľ ziadneho zakaznika neziskal.
Danik
rotný
rotný
Příspěvky: 84
Registrován: 7/2/2024, 16:17

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Danik »

Juraj Tichý píše: 19/2/2024, 17:53 Danik:
1) asi si zle informovaný. Mame, ze to nie je hitparada to označil vyrobca, nie ja. Stačí ísť na valka.cz, su tam k tomu informácie o stretnutí zastupcov ERA na veľvyslanectve. Doslova sa tam píše, kto na to ma, kupuje oveľa výkonnejšie systémy a ze nedosahujú urovne francúzskej a talianskej konkurencie. O USA sa ani netreba baviť.

2) ano je. Tatra podvozok a skriňa. Nie je to jadrová fyzika.

3) ktoré armády napríklad? Rad sa nechám poučiť.

4) Kuracina nič odlaďovať nemusí. M4ky od neho prešli úspešne skuskami s výborným výsledkom.

5) určite by radi niečo silnejšie. Ja som hovoril o M-345 a ponuke Leonarda. Uradnicka vlada po odchode Nada zacala s nimi intenzivne komunikovat, podpisali sa nejake zmluvy a dohody. Uvidíme.
Určite by pomohlo, kebyže od nás niečo kúpite.

6) vyrabana. Tatra sa v Trenčíne vyraba. Ohyba, lisuje, zvara,... Inak je to štandardny automotive a kvadrilion subdodávateľov. Teda aspoň dúfam, ze je kvôli kvalite.
Su aj ini vyrobcovia na Slovensku, ktori by zvládli vyrobiť kabinu. Ved Del-Ka robili vo VOP Prešov :-D V podstate je jedno aka, len aby vyroba prebiehala tu.

7) OSSR sa zaujimali aj o Gripeny :-D Sem s tou spravou, rad si prečítam. O Starkome neviem nic, len ze zatiaľ ziadneho zakaznika neziskal.
1) Když se bavíš o vyšších třídách v porovnání se starší Věrou tak jistě. Znovu. Máte starší, DPET je už zase jinde.

2) Jasně. Stejnou logikou je i BVP jen pásy korba a kanón. Ale přesně vím jestli bych radši seděl v BVP-2 nebo CV-90 :wink: Tatrapan je tam kde je. Titus je o generaci dál.

3) Němci, Dánové, Poláci, Frantíci, Italové, Australané... List goes on. ARV s jeřábem na 8x8, někde ještě 6x6 jsou rozšířené podobně jak kontejnerové nakladače.

4) Ano. Taky zbouchnout na testy další ARko není nic světoborného, myslím tím dlouhodobější používání, polní testy, co to chroupe za munici atd.

5) Ono moc není co. Boženy máme. UDSky by jsme potřebovaly, ale to není nic velkého (drahého), pak zbývá jen Turra-30, tam záleží, no a jak se vyvrbí AM120.

6) A v Kopřivnici je slévárna a kovárna. Když se pár let zpátky začínala výroba řady Tactic na SK, zas to šlo přes Kopřivnici. Je to dceřinka v licenci. Celá TDS Trenčín. Jistě. Třeba Tatrapan tam byl, jistě se něco zvládne, ovšem zatím nic.

7) Ta není psaná. Jen si ptáčci štebetali na střeše když tu byl Zmeko. Kromě jiného se mu líbilo i u H-1 v Náměšti. Není moc divu, že exportní úspěch není, když tenhle systém konkrétně je specificky pro AČR, teprve rok starý a pro export ani není. Což je vůbec otázka, jestli bude ochota tyhle technologie se Slovenskem sdílet v případě vážného zájmu o posílení, respektive vybudování EB v OSSR.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Juraj Tichý »

1) znova, máš zle informácie. Najnovšia ešte nebola vlastne ani dodaná.
Možno v Era popracovali, ale Thales ci Raytheon určite tiež nesedeli na riti. Aby som si požičal tvoj argument, ktorý som ti uznal, uznáš ze Thales do toho vie dať iné peniaze ako Era. V tomto sa nic nezmenilo. Hitparáda to nie je.
ERA also said that it hopes the system the US has purchased and is scheduled to test this fall will produce a ""realistic"" evaluation that destroys some of the myths about the capacity of VERA-E in particular, and passive radar in general. The firm acknowledged that VERA-E had been developed on ""a Czech budget"" and that it did not have the R&D resources that competitive firms such as the Italian firm Marconi or the French firm Thales have, and admitted that one of the main attractions of VERA-E is its price.

ERA tiež vyjadrila nádej, že systém, ktorý USA zakúpili a ktorého testovanie je naplánované na jeseň tohto roku, prinesie ""realistické"" hodnotenie, ktoré vyvráti niektoré mýty o kapacite systému VERA-E a pasívneho radaru vo všeobecnosti. Firma priznala, že VERA-E bola vyvinutá s ""českým rozpočtom"" a že nedisponuje takými zdrojmi na výskum a vývoj ako konkurenčné firmy, napríklad talianska firma Marconi alebo francúzska firma Thales, a priznala, že jedným z hlavných lákadiel VERA-E je jeho cena
2) samozrejme že nové vozidlo je nové vozidlo. Aj ked Tatrapan ma stále o chlp lepší pomer kw/t. Titus však neprinesie, nic co by sme uz nemali. Amíci používajú na C2 vozidlá 4x4. Úplne postačujúce, nijak zvlášť pancierovane, nepohybujú sa v zóne ohrozenia.

3) zaujímavé. OS taku predstavu nemajú. Samozrejme žeriavy OS maju, ale nic v podobe Trevy, kde sa nahradza co má byť na pásoch.

4) bol to dlhodobý test v CV Lešť.

5) tiež si myslím, že zahraničie ponuka lepšiu kvalitu ako ČS produkcia.

6) samozrejme že je to dcéra. To nikto nerozporuje. To je aj VW v Bratislave ci Škoda. Dôležité je požadovať co najvyšši domáci podiel aky vedia ponúknuť.

7) jaj na návšteve niekto povedal, ze je to zaujímavé. Aha. :)
Doteraz nikto o Starkom z OS reálny záujem neprejavil a pochybujem, ze k tomu príde. EB má byť na Patriach, na to je Starkom príliš ťažký.
Danik
rotný
rotný
Příspěvky: 84
Registrován: 7/2/2024, 16:17

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Danik »

Juraj Tichý píše: 19/2/2024, 19:35 1) znova, máš zle informácie. Najnovšia ešte nebola vlastne ani dodaná.
Možno v Era popracovali, ale Thales ci Raytheon určite tiež nesedeli na riti. Aby som si požičal tvoj argument, ktorý som ti uznal, uznáš ze Thales do toho vie dať iné peniaze ako Era. V tomto sa nic nezmenilo. Hitparáda to nie je.
ERA also said that it hopes the system the US has purchased and is scheduled to test this fall will produce a ""realistic"" evaluation that destroys some of the myths about the capacity of VERA-E in particular, and passive radar in general. The firm acknowledged that VERA-E had been developed on ""a Czech budget"" and that it did not have the R&D resources that competitive firms such as the Italian firm Marconi or the French firm Thales have, and admitted that one of the main attractions of VERA-E is its price.

ERA tiež vyjadrila nádej, že systém, ktorý USA zakúpili a ktorého testovanie je naplánované na jeseň tohto roku, prinesie ""realistické"" hodnotenie, ktoré vyvráti niektoré mýty o kapacite systému VERA-E a pasívneho radaru vo všeobecnosti. Firma priznala, že VERA-E bola vyvinutá s ""českým rozpočtom"" a že nedisponuje takými zdrojmi na výskum a vývoj ako konkurenčné firmy, napríklad talianska firma Marconi alebo francúzska firma Thales, a priznala, že jedným z hlavných lákadiel VERA-E je jeho cena
2) samozrejme že nové vozidlo je nové vozidlo. Aj ked Tatrapan ma stále o chlp lepší pomer kw/t. Titus však neprinesie, nic co by sme uz nemali. Amíci používajú na C2 vozidlá 4x4. Úplne postačujúce, nijak zvlášť pancierovane, nepohybujú sa v zóne ohrozenia.

3) zaujímavé. OS taku predstavu nemajú. Samozrejme žeriavy OS maju, ale nic v podobe Trevy, kde sa nahradza co má byť na pásoch.

4) bol to dlhodobý test v CV Lešť.

5) tiež si myslím, že zahraničie ponuka lepšiu kvalitu ako ČS produkcia.

6) samozrejme že je to dcéra. To nikto nerozporuje. To je aj VW v Bratislave ci Škoda. Dôležité je požadovať co najvyšši domáci podiel aky vedia ponúknuť.

7) jaj na návšteve niekto povedal, ze je to zaujímavé. Aha. :)
Doteraz nikto o Starkom z OS reálny záujem neprejavil a pochybujem, ze k tomu príde. EB má byť na Patriach, na to je Starkom príliš ťažký.
1) Obávám se, že špatné informace máš skutečně ty a ne já... Věra-E, to je ještě generace S/M... To už teď v AČR dostanou zálohy. Věra-E, to jsme 1,5-2 generace dozadu. S/Mko bylo do AČR zavedeno před 20-ti lety, jeho vývoj začal cca před 30-ti... AČR dostala NG někdy 2015 a teď DPET.

OSSR mají jeden komplet standardní Věra NG. Jeden komplet Věry NG má i AČR, ta má ještě dva komplety té Věry S/M (to je to E). Ale. Nová iterace DPET, vycházející z Věry NG a dále zdokonaleno, je teď novinka a k 533. praporu průzkumu a EB byl dodán jeden komplet ke konci minulého roku. Jeden další komplet bude dodán co nevidět. Jasné že ERA nemá finance Raytheonu, ale má dekády know-how a Věry NG se teď budou dodávat i na UA. To jestli PET fungující ze 4 bodů a jedné centrály s dosahem 400+km (drony kategorie micro úspěšně detekovány na cca 50km), fungující na TDOA a už testováno i CW, určený pro PVO, EB i ELINT a tohle vše pasivně je "žádná hitparáda", to ať posoudí každý sám.

2) No. Jen lepší balistickou ochranu, o parník lepší komunikační výbavu, elektronickou výbavu, IED rušiče, zástavbu na dronové rušiče, promakané odrušení powerpacku. Jak říkám. Jiná generace. A v AČR už ne ve stopovém množství.

Ad amíci. Ne. Americký signal corps má cca analog toho co teď AČR má na Titusu, na 6x6 FMTV s pancéřovanou kabinou a ještě může být přívěs. Frantíci to teď např staví na Griffonu 6x6. To co je na Titusu se na 4x4 skutečně nenarve.

Na moderním bojišti s aktivním EB a přesnou municí či drony s dlouhým dosahem je "nepohybují se v zóně ohrožení" docela silné tvrzení.

3) Tak to není špatně. Treva a podobné mašiny mají delší a silnější ramena než pásová či klasická kolová ARV, takže některé práce zvládají lépe, ale dá se bez nich většinu času obejít

4) Jedině dobře. Teď ještě vyvinout DMR, mít ohlídanou produkční kvalitu a dostatečná produkční kapacita a není o čem.

5) Záleží jak u čeho. Jsou tu firmy co jsou na vysoké úrovni. Namátkou PBS Velká Bíteš, URC, české radarové trio, (ERA, Retia a ELDIS), munice MSM, Božena je kvalitní, BIA vypadá dobře nebo Tatra. Jinde zas vychází dobře poměr cena/výkon, což může být případ Turry s GTS. Navíc co je doma to se počítá, se všemi benefity co to přináší.

6) Tak jistě, opět co je doma to se počítá a ty CZ/SK vazby a z toho plynoucí možnosti jsou tu stále.

7) Prodávám jen jak jsem nakoupil. OSSR chtějí vybudovat alespoň nějaké schopnosti EB (což teď gen. Zmeko znovu potvrdil), byli tu, STARKOM se líbil jako takový, výhoda je, že je to už vyvinuté a zavedené, rádi by něco s takovými schopnostmi, jestli to ale dají na Patrii, CV, či čimkoliv jiném a od jiného výrobce. To už je čistě na OSSR. Znovu platí i to, že je s otazníkem jestli by STARKOM byl vůbec k mání. Přecijen EB podléhá vysokému utajení, a tohle není zrovna něco o co se státy běžně dělí. STARKOM je výrobkem a majetkem VVÚ/VTÚ, URC a JISR co ty konkrétní EB řešení vyvíjí a vyrábí plus Tatra s TDV byli jen jako subkontraktoři.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1789
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Nesher »

STARKOM je přísně tajný, pokud by vůbec byl na prodej, tak jen do mimořádně bezpečného státu. Nikdo nemá zájem, aby se jeho parametry dostaly do Moskvy. Takže se obávám, že i pokud by SR měla zájem, MO by to zamítlo.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Juraj Tichý »

1) DPET je Vera-NG. Tak ho označuje aj výrobca a DPET je len skratkou, že sa jedná o mobilnú verziu (Deployable Passive ESM Tracker)
A teda ERA v tejto správe hovorí, že pred 13.12. AČR prevádzkovala len staršie systémy S/M.
Neviem teda kde je pravda, snáď výrobca vie kam dodal aké zariadenia.

Vera-NG je novšou verziou S/M, ale nemyslím si, že dobehli západnú konkurenciu. Kým naše podžívené spolocnosti urobia jeden krok, francúzske, talianske, švédske či americké urobia tri. Preto má VERA zákazníkov v doma, ázii a u nás, lebo máme KRTP starších verzií, jednu NG doma a ďalšiu na ceste s dodávkou 2025. To je proste realita. Veď ten systém stojí 20mil €. Prehladové radary boli drahšie...

2) akú má komunikačnú výbavu aktuálne namontovanú vozidlo netušíš. Takže tvrdenie či je lepšie alebo nie vieš ťažko dokázať. Ja len viem, že naša je postavená na technológii Aliteru, ktorý dodáva pre NATO, napríklad aj pre AGS a na Harriskach.
Ale zopakujem, nové auto je nové auto. Len je preťažené, zbytočne pancierované. Dnes v dobách dátového toku, satelitnej komunikácie môže byť veliace vozidlá desiatyk kilometrov ďaleko. A potom to vyzerá aj takto alebo .
Aj práve FMTV je nepancierovaná rozložiteľná nadstavba používaná u Stryker brigád s hmotnosťou okolo 20 ton. Nepotrebuješ L3/4 keď si 70km od fronty.

5) drvivá väčšina je postavená na socialistickej produkcii. 23 reinkarnacia Tatry 815, dizajn z 1976 Albatrosu, vývoj z Tamary, novo vyrobený PRAM s digitalizáciou, rozvoj koncepcie DANA,... Podvyživene spoločnosti, ktoré cele 90 az do 2022 žili z opráv šrotu, predaja prebytkov z armádnych skladov odkázaný na chudobných afrických zákazníkov a sem tam nejaká ázia, ktorá ak nemá hlboko do vrecka produkcia z ex ČS vôbec nezaujíma.
To je realita. Jediný kto dokázal priniesť produkty, ktoré nestoja na socialistických základoch je CZUB, EVPU, ALITER, SEC Technologie a štandardná delostrelecká munícia z Konštrukty, ktorá schová západnú konkurenciu do vačku. Všetko ostatné je len rozvoj zo socializmu. Aj ten Titus má francúzsku licenciu a Pandur rakúsku...
Ale áno, čo je doma to sa počíta.

6) zo vzájomných nákupov som už vyrástol. Obidve krajiny ak si nedokážu vyrábať doma sa majú obrátiť na kvalitu na západe a pokúsiť sa časť know-how doniesť domov.

7) prepáč, starkom je výsledkom vývoja štátnej spoločnosti. Všetci vieme aké výkony podávajú. Trpí na typické "východné" neduhy. Ak to má byť výkonné, je to obrovské a ťažké. V tomto som skeptický a nemyslím si, že SR bude mať záujem. Respektíve som o tom presvedčený. Máme domácich výrobcov, etablovaných zahraničnom na trhu s väzbami na špičkové západné firmy. Už Zuza ma EB, pôvod je tajný, šušká sa o Izraeli. VVÚ pre mňa naozaj nie je garant

Nesher: bud kľudný, nikto to od nás nechce. Aj keď je zaujimavé, že robíte NGŠ prezentáciu ak ho nechcete predať. Ukazujete riešenie, interiér... Taký trochu rozpor, nemyslíš? Skôr by som tipol, že ste dostali informácie o nezáujme, tak teraz hráte že to nepredáte. :) Ale to je len osobný pocit.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3938
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Scotty87 »

1) Ano i ne. Žádná Věra NG není úplně stejná v závslosti na požadavcích zákazníka a vývoje samotného systému. DPET je označován jako verze 2.0 nebo 2.1 (nejsem si úplně jistý). Nicméně AČR používá původní Věru i Věru NG ve statické verzi které mají mít celorepublikové pokrytí.
S/M je označení mobilní verze kterou nahrazuje DPET.
5) To popisuješ slovenský obranný průmysl?
7) Ne, není.
Naposledy upravil(a) Scotty87 dne 20/2/2024, 14:56, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od skelet »

přetížený Titus má dle verze bojovou hmotnost 23 až 27,2 tuny. Tatrapan Delsys má bojovou hmotnost 21,2tuny. Přičemž u základní řady má Titus stejnou ochranu proti střelným zbraním jako Tatrapan, ale u min vyšší jak Tatrapan.
Poměr výkon/hmotnost je u Tatrapanu Delsys 12,5kW/t, u Tituse AČR (27,2tuny) to pak je 13,8kW/t.
U základního Tita je poměr 16,2kW/t.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Juraj Tichý »

Skelet: Čerpal som odtialto.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nexter_Titus
324/27=12
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od skelet »

Titus má motor Cummins o výkonu 500HP = 373kW. I v té wiki je rozpor, kdy v textu uvádí správně výkon 500, ale už nesprávně už je to v koních, nikoliv HP (Horse power). V tabulce pak udává 324kW.
324*1,36= 440 koní
500koní*0,735=367,5kW
500HP*0,746=373kW
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5160
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ok, v tom prípade beriem späť. Text som nečítal, išiel som rovno do tabuľky.
Aj tak by bolo podľa mňa vhodnejšie, netlačiť to do maxima. Je na ňom vidieť, že by mu slušalo trošku schudnúť a MKPP sa myslím nepohybuje vpredu.
Na druhej strane, Stryker má 12,7, tak tých 13,8 u Titusa musí stačiť.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od skelet »

Stryker má 17,6 tuny. I OT-64, blahé paměti, mělo 14,2 tuny.
Stará dobrá sklápěčka 815 6x6 S2 měla pohotovostní hmotnost 11,3 tuny (plnou 27 tun).
edit: Pandur KOVVŠ má 22,44 tuny.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3938
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Scotty87 »

Konkrétně k Věře a AČR. V roce 1995 zavedla AČR původní věru ve stacionární verzi s celorepublikovým pokrytím. Paralelně s tím se začalo pracovat na mobilní verzi označené jako Věra S/M. Pořízených v roce 2004 ve třech soupravách (dvě mobilní a jedna stacionární).
V roce 2010 převzala armáda tehdy zcela novou Věru NG ve stacionární verzi.
Danik
rotný
rotný
Příspěvky: 84
Registrován: 7/2/2024, 16:17

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Danik »

Juraj Tichý píše: 20/2/2024, 11:33 1) DPET je Vera-NG. Tak ho označuje aj výrobca a DPET je len skratkou, že sa jedná o mobilnú verziu (Deployable Passive ESM Tracker)
A teda ERA v tejto správe hovorí, že pred 13.12. AČR prevádzkovala len staršie systémy S/M.
Neviem teda kde je pravda, snáď výrobca vie kam dodal aké zariadenia.

Vera-NG je novšou verziou S/M, ale nemyslím si, že dobehli západnú konkurenciu. Kým naše podžívené spolocnosti urobia jeden krok, francúzske, talianske, švédske či americké urobia tri. Preto má VERA zákazníkov v doma, ázii a u nás, lebo máme KRTP starších verzií, jednu NG doma a ďalšiu na ceste s dodávkou 2025. To je proste realita. Veď ten systém stojí 20mil €. Prehladové radary boli drahšie...

2) akú má komunikačnú výbavu aktuálne namontovanú vozidlo netušíš. Takže tvrdenie či je lepšie alebo nie vieš ťažko dokázať. Ja len viem, že naša je postavená na technológii Aliteru, ktorý dodáva pre NATO, napríklad aj pre AGS a na Harriskach.
Ale zopakujem, nové auto je nové auto. Len je preťažené, zbytočne pancierované. Dnes v dobách dátového toku, satelitnej komunikácie môže byť veliace vozidlá desiatyk kilometrov ďaleko. A potom to vyzerá aj takto alebo .
Aj práve FMTV je nepancierovaná rozložiteľná nadstavba používaná u Stryker brigád s hmotnosťou okolo 20 ton. Nepotrebuješ L3/4 keď si 70km od fronty.

5) drvivá väčšina je postavená na socialistickej produkcii. 23 reinkarnacia Tatry 815, dizajn z 1976 Albatrosu, vývoj z Tamary, novo vyrobený PRAM s digitalizáciou, rozvoj koncepcie DANA,... Podvyživene spoločnosti, ktoré cele 90 az do 2022 žili z opráv šrotu, predaja prebytkov z armádnych skladov odkázaný na chudobných afrických zákazníkov a sem tam nejaká ázia, ktorá ak nemá hlboko do vrecka produkcia z ex ČS vôbec nezaujíma.
To je realita. Jediný kto dokázal priniesť produkty, ktoré nestoja na socialistických základoch je CZUB, EVPU, ALITER, SEC Technologie a štandardná delostrelecká munícia z Konštrukty, ktorá schová západnú konkurenciu do vačku. Všetko ostatné je len rozvoj zo socializmu. Aj ten Titus má francúzsku licenciu a Pandur rakúsku...
Ale áno, čo je doma to sa počíta.

6) zo vzájomných nákupov som už vyrástol. Obidve krajiny ak si nedokážu vyrábať doma sa majú obrátiť na kvalitu na západe a pokúsiť sa časť know-how doniesť domov.

7) prepáč, starkom je výsledkom vývoja štátnej spoločnosti. Všetci vieme aké výkony podávajú. Trpí na typické "východné" neduhy. Ak to má byť výkonné, je to obrovské a ťažké. V tomto som skeptický a nemyslím si, že SR bude mať záujem. Respektíve som o tom presvedčený. Máme domácich výrobcov, etablovaných zahraničnom na trhu s väzbami na špičkové západné firmy. Už Zuza ma EB, pôvod je tajný, šušká sa o Izraeli. VVÚ pre mňa naozaj nie je garant

Nesher: bud kľudný, nikto to od nás nechce. Aj keď je zaujimavé, že robíte NGŠ prezentáciu ak ho nechcete predať. Ukazujete riešenie, interiér... Taký trochu rozpor, nemyslíš? Skôr by som tipol, že ste dostali informácie o nezáujme, tak teraz hráte že to nepredáte. :) Ale to je len osobný pocit.
1) DPET je dále vylepšená Věra NG dle požadavků AČR, což se odrazilo i ve vyšší ceně. Proto jsem psal o 1,5 generaci nad S/M.

Tak ta tisková zpráva to má špatně. AČR má jeden komplet NG zaveden od 2013. Ve 2014 s tím byli i v Norsku. Takže AČR má 2x DPET, 1x NG a 2x S/M pro AZ.

Co doběhli a nedoběhli nevíme. Cena špičkových izraelských přehledových MMR, což je úplně jiná kategore, technologie a užití je pro nějakou komparaci zcela irelevantní.

2) Víme. Titus konkrétně KOVS má 3x radiostanice AN/PRC-117G, anténa RF-3187-AT320, anténa RF-3193TB-AT520, anténa SATCOM, terminál INMARSAT BGAN, radiostanice AN/PRC-160(V), anténa RF-3134-AT005, anténní systém RF-1944-AT150. Datová infrastruktura vozidla: vnějšími propojovacími schránami RED a BLACK, BLACK Ethernet switchem na platformě CISCO ES3300, RED Ethernet switchem na platformě CISCO ES3300, výpočetní platformou LMCP-28H, zařízením jednotné datové komunikace JDK, multifunkčním terminálem řidiče pracovní stanicí velitele vozu (BVIS), pracovními stanicemi operátorů (BVIS)

Tatrapan nemá ani půlku z toho a Harriska to nezachrání.

Přetížené není. Podvozek je v klidu, motor stačí, i když samozřejmě pár kobyl navíc by bylo k dobru. Ad ta ochrana. Takže znovu. Žijeme v době, kde detekce i přesný zásah jsou na stovky km. Takže ochrana vozidla když vedle něj něco dopadne, nebo najede na minu, to není od věci. Navíc Titus se v AČR neužívá jen jako spojovák a místo velení, ale i jako koordinace palebné podpory, kde ve 3 ze 4 rolích je spolu s dělostřeleckou či její podpůrnou jednotkou. Takže bude taktéž blíže čáry.

To co jsi poslal je něco jiného než to co je na Titusu. Jestli chceš cca analog (mínus přívěs) tak zde.

https://data.militaryembedded.com/uploa ... -figures-5

Samozřejmě komunikační prostředky nižší úrovně se dají dát i na 4x4, můžou se také použit jako retranslatory (zejména ve výškově rozmanitém prostředí), to už pak je na komunikační architektuře dané armády.

"Nepotrebuješ L3/4 keď si 70km od fronty."

Takže naposledy. Houfnice co bude 35 nebo s RAP 50km od čáry ochranu potřebuje, ale komunikační či velící uzel, tedy prioritní cíl co navíc bude svítit v ELINTU, ve vzdálenosti 70km najednou ne? To je trochu divné že. Dnešní detekce je na stovky km a přesná munice s CEP 10m či drony na tyhle vzdálenosti v klidu působí. Mít tyto prostředky chráněné není na škodu, právě naopak. Mimochodem právě US Army a USMC teď řeší, že na základě zkušeností z UA, jsou jejich komunikační body málo mobilní a chráněné. Tak si říkám, že časem uvidíme něco jako je Griffon nebo obrněné 8x8 v roli signals i v US Army :wink:

5) Ano část čerpá z časů ČSSR. A? Leopard je tu s námi od 70. let. Přesto 2A8 je momentálně jeden z nejlepších MBT. To samé Abrams. F-16 už je tu také dlouho. Každý jeden obranný průmysl čerpá z historie. Různé nové "mk" nebo "mod" nebo "A4/5". Modernizace a nové generace starších systémů. Není na tom nic divného. Zcela normální. M4, Patriot. Můžeme dlouho pokračovat.

Takže pak třeba ta Tatra 815 Force 3. generace, má už s původní 815 málo společného. Vlastně jen koncepci podvozku. Nová kabina, již digitalizovaná, jiný motor, vylepšený podvozek, nový brzdový systém. L-39NG má s původním Albíkem také málo společných jmenovatelů. Zůstal podobný vzhled a uspořádání. Nový kokpit, avionika, motor, mokré křídlo atd. Tamara má s Věrou-NG společného leda tak výrobce a obecný princip detekce... EVA/BIA má s Vz.77 společné princip nabíjení a uložení munice. Zbytek jiný. Leopard 2A8 vychází z 2A4, štve to někoho? Ne

To co je napsáno dál. Asi ti chybí velká dávka informací. Např. SAE co fakt do kapsy hluboko nemá, od nás bere kromě jiného i tu "nicmoc" Věru NG, Tatry, Patrioty, Trevu-30 a ještě něco. Indonésie co sice má spoustu lidí, ale jinak to chudý stát není, ty Věry má také, plus další výbavu. Tatra se užívá od australských těžařů, přes německé hasiče Bundeswehru, belgickou či nizozemskou armádu až po armádu Brazilskou. Nestíhají to vyrábět. Zvyšují se kapacity, linka plná do 2026, objednávky na 2027. Těm je taky jedno, že Kopřivnice tu byla během ČSSR, ona tu byla i během C.K. monarchie. Když máš dobrý výrobek. Zákazníkům je to jedno. Když je modernizace/nová generace na dostatečné kvalitativní úrovni samozřejmě.

Taky v tom výčtu chybí dost českých firem. Namátkou. PBS (Pratt&Whitney si je vybral na vývoj APU pro letouny 6-té generace a Britové jejich motor zvolili pro svůj nový útočný dron), VRgineers což je český startup co teď vyvíjí a dodává simulátory XTAL pro americké letectvo, URC Systems, Ray Service, AXI (motory pro drony po světe, např polský Warmate), či Eldis co dodává přibližovací radary např. německému letectvu a teď vyhráli tendr pro norské královské letectvo. Jen abych vyjmenoval pár...

6) Myslím to tak, že když jsou na obou stranách některé konkurenceschopné projekty a systémy, tak je možné udělat v tendru prioritizaci na bázi, "když ty můj, tak já tvůj"

7) To jak (ne)fungují státní společnosti u Vás je Vaše věc. Mimochodem. Není konštrukta státní? Třeba Nexter státní je...

VTÚ/VVÚ aplikuje inteligentní přístup, kdy u Starkomu stejně jako u části dalších projektů v podstatě hlavně kontrolují, aby to bylo dle armádních požadavků a specifikací. Samotné technologie pak užívají od subkontraktorů ze soukromého sektoru, kteří mají dostatečné know-how. Takže STARKOM je defacto produktem Tatry a TDV když jde o vozidlo a nástavbu a URC a JISR institute když jde o samotnou výbavu EB. VTÚ je kontrola a záštita. Starkom je velký. Je těžší, opět nic co by podvozek nezvládl. Ta velikost je poplatná tomu v jak širokém spektru EB dokáže STARKOM působit.

O slovenských výrobcích co fušují do EB nevím. Co má Z2 za EB?

To, že pro tebe VTÚ není garant je sice super. Pro mne je důležitější, že např. pro Italské ministerstvo obrany zřejmě garantem je. Nechali si od VTÚ vyvinout a vyrábí se tam sety přídavného pancéřování věže Centauro II.

Dále. Třeba naše LOM Praha teď po novým ředitelem dost jede. Jedna smlouva za druhou s Lockheed Martin i Bell.


------

Ad tvoje odpověď Nesherovi. Ukázky techniky pro zahraniční návštěvy jsou klasika... Nic specifického. Dělá to třeba i MN BG Slovakia když se tam jede podívat delegace. Ukázku pro NGŠ dělala každá jedna posádka ve které byl. Fakt to není o tom, že se chce STARKOM prodat...
Danik
rotný
rotný
Příspěvky: 84
Registrován: 7/2/2024, 16:17

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od Danik »

Juraj Tichý píše: 20/2/2024, 14:39 Ok, v tom prípade beriem späť. Text som nečítal, išiel som rovno do tabuľky.
Aj tak by bolo podľa mňa vhodnejšie, netlačiť to do maxima. Je na ňom vidieť, že by mu slušalo trošku schudnúť a MKPP sa myslím nepohybuje vpredu.
Na druhej strane, Stryker má 12,7, tak tých 13,8 u Titusa musí stačiť.
MKPP je v konfiguraci MKP a hlavně MŘP více vpředu. Ochrana nabírá na významu.

Stačí. Průchodností je to lepší než Pandur.
pjaro77
podporučík
podporučík
Příspěvky: 692
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od pjaro77 »

Juraj Tichý píše: 19/2/2024, 17:01 ....
Ja by som, ale upriamil pozornosť na spoluprácu s Ukrajinou. Ti maju aktuálne know-how a tých si aj vybral Izrael pre nejaký ich systém. Detaily si nepamätám, bolo to ešte pred vojnou.
Keď s ukrajinou, tak hlavne začať spoluprácu s nimi na výrobe a školení obsluhy dronov. Majú to pekne rozbehnuté, aj dronového sokola.
A tiež začať spoluprácu v REB. Ich skúsenosti sú teraz na nezaplatenie.
Naposledy upravil(a) pjaro77 dne 20/2/2024, 18:00, celkem upraveno 1 x.
pjaro77
podporučík
podporučík
Příspěvky: 692
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: Česko-Slovenské "Techtlemechtle"

Příspěvek od pjaro77 »

Danik , v označeniach verzií Very robíš chaos. DPET - Deployable Passive ESM Tracker je kategoria tých prijímačov, nie verzia výrobku.
NA ebe Ery https://www.era.aero/cs/military-security je len Vera NG a žiadne subverzie.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“