Stránka 19 z 31

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 19/2/2016, 09:39
od Dzin
Petrz
Koukám, že z motorem se to tu rozjelo. Abych se přiznal, ty šly obvykle kolem mě velkou oklikou a nejsem schopen nějak seriozně posoudit, na kolik je tvůj propočet o tepelném vyzařování resp. odhalení v rámci termovize reálný.
Maskování tepelné stopy je v současnosti běžné a mimojiného se využívá i zde zmiňované ochlazování výfukových plynů. Při tomto je ovšem otázka i citlivosti použitých termovizí. Starší typy nevím, musel bych dohledat, ale současné jsou schopny odhalovat i velmi malé výkyvy teplot a obecně jsou schopny zaměřit teplotu motoru velmi přesně ikdyž bude relativně malá a to přímo teplotu vnitřku motoru. Ikdyž zde také působí různé nátěry schopné potlačovat vyzařované teplo.
Ovšem v současnosti se bere, že detekce je nadřazená maskování a tank lze nejlépe maskovat prakticky jen ve chvíli, kdy nejeví žádné stopy činnosti a jsou použity doplňkové maskovací prvky.
Ale jak už jsme psal, detailněji rozsah prvních generací terma z hlavy neznám, spíše jen ono omýlané "zaměření tanku za dunou".


rabo
Verze Leopardu v tabulce je Leopard 2, jeho poslední verze jsou na to mdaleko lépe. Obecně hlavní zdroj mám pro něco od Soukupa, něco co mám doma vyhledáno z různých zdrojů, třeba pancéřování zde konkrétně jsem převzal ze stránky, co tu byla postována (myslím Skeptik).

Hodnoty Leopardu 2 se drží na špičce svojí doby už dlouhodobě, vždy podle verze, která se provozuje.

Lubomír
Dálku boje v noci jsme převzal z údajů pro PZB 200 co jsem našel. Jestli máš pro něj lepší údaje, rád se z nich poučím a poupravím si mínění. Podle toho co jsme našel bylo rozhodnuto pro tento typ právě proto, že v noci nabízel podobnou schopnost detekce. Ovšem bez dalších výhod termokamery.
S termokamerou se počítalo od začátku výroby, ale díky jejímu nedostatku byla část tanků první výrobní série nouzově osazena zmíněným zesilovačem.

(Jinak dohledal jsem počty Leopardů 2 z první výrobní série osazených zesilovačem světla a termokamerou. Zesilovač mělo mít prvních 200 (209) dalších 180 (171) mělo mít už termokameru.)

U pancíře jsme uváděl, že používám nejvyšší udávané hodnoty a to pro všechny tanky, protože jsem byl kritizován, že je nepoužívám v případě T-64. Celkově je to ale složitější, protože hodnoty jsou jenom teoretické a jedná se o výpočty vůči nazvěme si to "obecné střele". Protože záleží na konstrukci projektilu proti konstrukci poancíře.
Pro dojezdy a pohyblivost jsme bral údaje z jednoho zdroje (Soukup). Jsou i rozdílné, ale vždy je lepší porovnávat jak to uvádí jeden zdroj, než kombinovat z vícero. Protože pravděpodobnost, že jeden zdroj uvádí porovnatelné údaje, je vždy největší.
Dálka palby je samozřejmě míněna přímá palba. U ní hraje ovšem roly i rozptyl, protože ve větších vzdáleností hlavně u starší typu munice je rozptyl šípové stabilizace podkaliberních střel už docela značný případně schopnosti SŘP, kdy se na větší vzdálenosti rapidně snižuje přesnost palby. Od určité míry pravděpodobnosti zásahu se už bere palba jako neúčiná. Vidím, měl jsme to napsat jako maximální dálka účinné palby.

Ovšem zpřesnění hodnot jsou klidně námětem do debaty. :-) Za dobu, co se o tanky zajímám jsme si mínění o ruských tancích poupravil dost k horšímu, klidně si to udělám i s německými či jinými.

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 20/2/2016, 19:37
od Peto81
https://www.youtube.com/watch?v=TG-pQbEmjRA
Na videu je cca od polovice prebieha brodenie s T64, kde ma vlastne privod vzduchu? Sluzi na to ta rura namontovana vzadu na vezi, ktora je na koncoch prekryta nejakou zeleneou latkou?

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 20/2/2016, 23:39
od kenavf
Peto81 píše:https://www.youtube.com/watch?v=TG-pQbEmjRA
Na videu je cca od polovice prebieha brodenie s T64, kde ma vlastne privod vzduchu? Sluzi na to ta rura namontovana vzadu na vezi, ktora je na koncoch prekryta nejakou zeleneou latkou?
Ono je to fakt zaujímavé,korba tanku bola celá pod vodou a trčala len veža a tá rozdvojená rúra vzadu sa točila spolu s vežou.To by muselo byť sánie toho motoru cez interier tanku?

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 21/2/2016, 11:01
od Ataman
kenavf píše:
Peto81 píše:https://www.youtube.com/watch?v=TG-pQbEmjRA
Na videu je cca od polovice prebieha brodenie s T64, kde ma vlastne privod vzduchu? Sluzi na to ta rura namontovana vzadu na vezi, ktora je na koncoch prekryta nejakou zeleneou latkou?
Ono je to fakt zaujímavé,korba tanku bola celá pod vodou a trčala len veža a tá rozdvojená rúra vzadu sa točila spolu s vežou.To by muselo byť sánie toho motoru cez interier tanku?
Ano, přesně tak. Roura vzadu je složená souprava pro hluboké brodění.

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 21/2/2016, 16:54
od kenavf
Ataman píše:
kenavf píše:
Peto81 píše:https://www.youtube.com/watch?v=TG-pQbEmjRA
Na videu je cca od polovice prebieha brodenie s T64, kde ma vlastne privod vzduchu? Sluzi na to ta rura namontovana vzadu na vezi, ktora je na koncoch prekryta nejakou zeleneou latkou?
Ono je to fakt zaujímavé,korba tanku bola celá pod vodou a trčala len veža a tá rozdvojená rúra vzadu sa točila spolu s vežou.To by muselo byť sánie toho motoru cez interier tanku?
Ano, přesně tak. Roura vzadu je složená souprava pro hluboké brodění.
Musíš to presnejšie popísať.
1.Je tá rúra aj v tomto "zloženom stave" schopná určitej činnosti?
2.Kadial nasával motor vzduch keďže bola korba celá pod vodou?Nasával motor vzduch cez tú rúru za vežou alebo cez otvorený vežový poklop veliteľa tanku?

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 21/2/2016, 23:43
od Tomass
Šnorchl je na videu v přepravní poloze a motor nasavá přes poklopy. V provozní poloze se nasazuje sací šnorchl na poklop střelce (je tam příruba) a druhý na zadní část korby/motorového prostoru pro odvod spalin. Podle mě jim tam jeden z těch šnorchlů chybí (na té krabici je vidět uchycení pro další šnorchl), ale jak vidno, motor pomocí přetlaku (a ventilu či ventilů) pustí spaliny klidně i do vody.

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 22/2/2016, 00:07
od kenavf
Tomass píše:Šnorchl je na videu v přepravní poloze a motor nasavá přes poklopy. V provozní poloze se nasazuje sací šnorchl na poklop střelce (je tam příruba) a druhý na zadní část korby/motorového prostoru pro odvod spalin. Podle mě jim tam jeden z těch šnorchlů chybí (na té krabici je vidět uchycení pro další šnorchl), ale jak vidno, motor pomocí přetlaku (a ventilu či ventilů) pustí spaliny klidně i do vody.
Pokial si pamätám videa hlbokého brodenia tak tam bola vždy len jedna vysoká rúra(sánie čerstvého vzduchu,výfuk asi išiel volne do vody).Neviem čo by sa stalo ak by sa na chvílu pod vodou zastavil motor,to by už asi nenaštartoval pretože by ho(ten motor) cez niektorý pootvorený výfukový ventil zaliala voda.
Jedine že by na výfuku bola nejaká spätná klapka.

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 22/2/2016, 00:42
od Tomass
kenavf píše:Jedine že by na výfuku bola nejaká spätná klapka.
Tak. Nemyslel jsem výfukové ventily v motoru, ale jeden či více přetlakových jednosměrných ventilů ve výfuku.

V plné parádě by to mělo vypadat něják takto.

Obrázek

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 22/2/2016, 17:49
od Petrz
Dzin píše:ři tomto je ovšem otázka i citlivosti použitých termovizí. Starší typy nevím, musel bych dohledat, ale současné jsou schopny odhalovat i velmi malé výkyvy teplot a obecně jsou schopny zaměřit teplotu motoru velmi přesně ikdyž bude relativně malá a to přímo teplotu vnitřku motoru.

No já zas nevím příliš mnoho o senzorech, ty šli velkou oklikou kolem mne. Jen si říkám pokud mi nepřítel poskytne kontrastnější a větší cíl, v podobě velkého objemu výfukových plynů, a naopak moje tanky budou produkovat výrazně menší teplo, pak můžu mít i horší/levnější termovizi a přesto nepřítele budu schopen detekovat na podobnou vzdálensot jako on mne se špičkovým přístrojem. Tím ho IMHO nepřímo donutím k používání špičkových/drahých technologií a v případě dlouhodobějšího konfliktu ho dříve ekonomicky vyčerpám. Což dle mne neplatí (v případě srovnání T-64/72/80 vs Leopard 2/Abrams) jen na termovizi ale i např. pancíř (ano Leopard 2 měl/má vynikající odolnost ,avšak za cenu rozsáíhlé aplikace vrstveného/drahého pancíře) Toť můj pohled na věc.
Dzin píše:Maskování tepelné stopy je v současnosti běžné a mimojiného se využívá i zde zmiňované ochlazování výfukových plynů.
Možné to je, přiznám se že jsem po tom nikdy nepátral. Na druhou stranu sem o chlazení plynů nikdy neslyšel ve spojení s Leopardem 2 či Abramsem. Možná se tedy mýlím,není to -v případě západu- záležitost až poslední generace tanků (Black Panther, Leclerc atd.) či posledních verzí Leopardu 2.
Dzin píše:Ovšem v současnosti se bere, že detekce je nadřazená maskování a tank lze nejlépe maskovat prakticky jen ve chvíli, kdy nejeví žádné stopy činnosti a jsou použity doplňkové maskovací prvky.
To ovšem neznamená že pokud nepříteli poskytnu výrazně méně kontrastní cíl, tak se to v jeho schopnosti mne detekovat neprojeví. I špičkové technologie mají své limity. Stejně tak malé rozměry tanků ala. T-64/72 mají, dle mne, stále svůj význam a z dlouhodobého hlediska by se projevili,a to i přes to že systém řízení západních tanků je dnes na vynikající úrovni.

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 22/2/2016, 19:35
od Kassir
U sovětských (ruských, ukrajinských) tanků vybavených běžnými spalovacími motory jdou při brodění nebo jízdě tanků pod vodou do hloubky 6 m spaliny vždy do vody. Nepoužívají se žádné výstupní šnorchly (tím nechci tvrdit, že se něco takového nezkoušelo). Přímo na výstup výfuku se vrámci přípravy montují jednoduché klapky (nebo jsou již součástí systému výfuku a ejektorového vzduchového chlazení) bránící okamžitému zaplnění výfukového potrubí vodou v případě zhasnutí motoru během jízdy. Pokud k zhasnutí dojde, má řidič v takovém případě (právě díky klapce) cca dva až tři pokusy na nastartování, pak už se to s největší pravděpodobností nepodaří.

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 22/2/2016, 20:43
od Tomass
Kassir píše:U sovětských (ruských, ukrajinských) tanků vybavených běžnými spalovacími motory jdou při brodění nebo jízdě tanků pod vodou do hloubky 6 m spaliny vždy do vody. Nepoužívají se žádné výstupní šnorchly (tím nechci tvrdit, že se něco takového nezkoušelo). Přímo na výstup výfuku se vrámci přípravy montují jednoduché klapky (nebo jsou již součástí systému výfuku a ejektorového vzduchového chlazení) bránící okamžitému zaplnění výfukového potrubí vodou v případě zhasnutí motoru během jízdy. Pokud k zhasnutí dojde, má řidič v takovém případě (právě díky klapce) cca dva až tři pokusy na nastartování, pak už se to s největší pravděpodobností nepodaří.
Proč tedy vidím dobové fotografie s několikametrovým výfukovým šnorchlem ? Kousek zpět jsem přiložil fotografii.

Je to tedy zbytečnost ?

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 22/2/2016, 22:48
od Kassir
Musím se poopravit. Pro T-64 byla původně připravena sada OPVT i s výfukovou rourou. Její použití však nebylo nezbytně nutné (byla použita pouze klapka, jak jsem již uvedl). Poopravím se ještě v počtu metrů hloubky - internetové zdroje uvádějí 5 (já jsem napsal 6 - tak jak nás to učili). Pro tanky T-64 a T-80 byl vyvinut i systém "Brod", který umožňoval brodit do hloubky 1,6 m bez přípravy. Podrobnosti momentálně nevím, ale podstatou je dálkové uzavření běžného přívodu vzduchu, otevření spokojovací klapky mezi prostorem motoru a bojovým prostorem tanku a otevření některého příklopu (tedy podobný postup jako při běžné jízdě pod vodou).

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 14/4/2016, 13:26
od redy
Ukrajinský projekt modernizace T-64 – Tireks.
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=19162

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 14/4/2016, 13:53
od Rase
Obrázek

Tireks vypadá dobře a pokud by se podařilo držet nízkou cenu (což asi ano, záleží na elektronice a systémech), proč ne. Pro Ukrajince je to logická volba jak zlepšit bojeschopnost (další z mnoha nápadů). Navíc odebrání osádky z věže je chytré řešení, o které si "sovětská tanková škola" doslova říká (kvůli omezenému prostoru ve věži - která zůstává i u tohoto projektu). Bylo by pozoruhodné, kdyby ukrajinská armáda zavedla i BVP na podvozku tanku T-64, tím by se jim pěkně sjednotila podvozková platforma (taková obdoba Armaty). Člověk si může říct, že by to bylo už těžké BVP, ale ani ne, Západní stroje jsou mnohem těžší a i Tireks by byl, oproti Západním protějškům, jen "lehkým tankem".

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 14/4/2016, 13:56
od Aaron Goldstein
Jen mě napadlo jestli je fonetická podobnost slova Tireks a T-Rex pouze náhoda a nebo marketingový záměr... :)

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 14/4/2016, 13:58
od cover72
Tady je víc s čitelnějšími ilustracemi:
http://twower.livejournal.com/1947915.html

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 14/4/2016, 14:01
od Aaron Goldstein
A tady máte tu ilustraci v největším rozlišení v jakém se na netu nachází...

Obrázek

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 25/4/2016, 01:44
od rabo
Pekné obrázky UA tankovej techniky, len chýba financovanie. UA ich nekúpi a export je tiež nepravdepodobný . Je to hlavne PR voči Ruskej Armate.

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 25/4/2016, 12:17
od cover72
Píše se tam, že celá pointa této konstrukce spočívá v tom, že je to superlevné i pro zbankrotovanou Ukrajinu. Je to postavené na bázi superlevného BVP na bázi T-64, které již jezdí a pro "dobrovolnické prapory" by se měla stavět další. De facto je to pouze ten přesun posádky do trupu, nic víc, a to se dnes dá s COST senzory a elektronikou z Číny zmáknout levně.

Re: T-64: revoluční tank

Napsal: 26/4/2016, 05:49
od Dzin
Zatím bych to spíše bral jako ukrajinskou snahu reagovat alespoň verbálně (vizuálně) na ruskou T-14.