Pokračování - francouzský tank Leclerc
Část třetí : Sériové tanky Leclerc a následná modernizace

Po mnoho let byl základním tankem francouzské armády zastarávající AMX-30. Zařazením tanku Leclerc znamenalo pro francouzské tankisty obrovskou kvalitativní změnu.
Sériová výroba tanků Leclerc byla zahájena ve výrobních halách společnosti GIAT Industrie v Roanne až v prosinci roku 1991, byly zde vyráběny korby a prováděny konečné úpravy. Sériové výrobě předcházela předsérie o 14 vozidlech, kterou armáda přebrala 14. ledna 1992. I když nový tank Leclerc svými parametry vysoko převyšoval modernizovanou verze tanku AMX-30B2, objevily se závady, které jeho kvality degradovaly. Zde zaúřadovaly malé vývojové zkušenosti a nepodařená kooperace na společných obrněných vozidlech s Německem. Největší problém vykazoval běh motoru v malých otáčkách, kdy docházelo k jeho zhasnutí a řídící počítač následně vypnul celý systém. Nastartovat opětovně vozidlo mohl pouze informatik, a aby se tomu nedošlo, musel řidič udržovat motor ve vysokých otáčkách, přičemž enormně narůstala spotřeba paliva. Další problémy způsobovala změna teploty a prašnost, běžný provoz vykazoval závady systémů, které v laboratorních podmínkách pracovaly bezvadně. Tyto důvody vedly k zákazu veřejného uvedení tanku Leclerc při vojenské přehlídce při příležitosti francouzského státního svátku 14. července 1996, neboť porucha jediného stroje by mohla ohrozit možný vývoz. Elektrotechnikům odstranění závad trvalo skoro rok, a tak se tank Leclerc mohl veřejně představit při přehlídce na Elysejských polích. Zúčastnilo se jí 40 tanků z 501. - 503. tankového pluku a stalo se tak poprvé po dlouhých pěti letech provozu. Závady se nijak nepodepsaly na vyjádření světových odborníků, kteří tank Leclerc v mnoha parametrech hodnotili nejvýše. I když se Francouzům tank Leclerc povedl, plánovanou sériovou výrobu se nepodařilo stoprocentně naplnit. Tu ovlivnily politické změny v Evropě a nedostatek financí. Výroba byla rozplánována na 14 let, s tím ,že bude postaveno 100 tanků ročně, ale francouzská armáda také počty už nepotřebovala. Po přehodnocení byla výroba zastavena po sestavení 796 tanků, cena tanku po zahájení výroby se pohybovala kolem 5,7 milionu dolarů, redukce výroby cenu potlačila směr vzhůru. Označení prototypů a sériových vozidel :
AMX -48 : prototyp tanku Leclerc osazený jiným typem pancéřování a věží podobné tanku Leopard 2.
AMX Leclerc Mk. 1 (1. série) : základní verze tanku Leclerc uzpůsobená pro evropské klimatické podmínky (označen jako AMX-56 nebo také Leclerc T5).
AMX Leclerc Mk.2 (2.série) : nahradil ve výrobě verzi Mk.1 v roce 1998, modifikován např. o klimatizaci umožňující tanku operovat i v oblastech s vysokou teplotou vzduchu a nový systém řízení palby. Pět tanků Leclerc bylo testováno v červnu roku 1999 v Kataru za teplot dosahujících až 54 °C ve stínu.

Tanky Leclerc na polygonu.
Posádka tanku Leclerc využívá instalací méně objemné pohonné jednotky stejného prostoru jako posádky tanků M1 Abrams nebo Leopard 2, ale při menší velikosti korby. Nástavba francouzského tanku používá pancéřovou ochranu vrstveného pancíře, skládající se z pancéřové oceli, keramické vrstvy, dvojité a trojité kalené oceli a pravděpodobně také z ochuzeného uranu a kevlaru. Tento vrstvený pancíř pokrývá nejen čelo a boky korby, ale i čelo a boky věže a je odolný vůči všem nynějším známým protitankovým střelám, přičemž pohlcuje jejich kinetickou energii. Dno korby odolává standardním protitankovým minám a strop nepustí do prostoru korby střely nižší ráže (asi do ráže 35 mm), přitom sílu pancíře a jeho složení lze upravit dle přání zákazníka.
Jak už bylo uvedeno, objemná věž tanku je zpředu a z boků opatřena vrstveným pancířem, v jejím prostoru se nachází stanoviště velitele a střelce, kteří ale na sebe pro vybavení nevidí. Velitel má pro pozorování a řízení palby k dispozici zaměřovač HL-70, balistický počítač CCT, propojený s meteorologickým čidlem IRDAM a navigačním systémem FINDERS. Jeho stanoviště je dále vybaveno třemi pulty, klávesnicí, monitorem TMV 565. Střelec obsluhuje optický termovizní zaměřovač HL-60 s termovizní kamerou Athos. K určení vzdálenosti má laserový dálkoměr HL-58. Systém řízení palby tanku dokáže zajistit palbu na pět cílů za 35 vteřin. Od zjištění cíle k prvnímu výstřelu stačí střelci maximálně šest vteřin. Laserový systém Hardy 20 prověřuje stav chvění hlavně a zabezpečí palbu v nejlepším okamžiku. Počítačový systém tanku, který ovládá všechny subsystémy informuje také o všech hrozících poškozeních a ohroženích virtuálním lidským hlasem. Po spuštění je veškerá elektronika tanku v činnosti za jednu minutu, tedy rychleji než u jiných tanků. Ke spojení posádka používá dvě radiostanice PR4G s kmitočtovým rozsahem 30-80 MHz, s možností fungování na 2320 kanálech. Radiostanice odolávají přirozeným i umělým poruchám, informace předávají v grafické nebo digitální formě a jejich dosah činí 15-20 km. Stanoviště řidiče je umístěno na levé straně korby vpředu a řidič ovládá vozidlo pomocí pedálů a volantu. K pozorování mu slouží dva denní periskopy HL-54 a jeden denně-noční OB-60, mimo to se zde nachází monitor, řídící pult a navigační počítač.
Tank Leclerc je vyzbrojen kanonem GIAT CN-120-26 ,,Lisse'' ráže 120 mm s hladce vrtanou hlavní a klínovým závěrem. Hlaveň kanonu chrání tepelně izolační obal z hořčíkové slitiny a dvojrovinný stabilizátor kanonu se pohybuje díky elektrickým servům. Kanon je nabíjen přes automat se zásobníkem na 22 nábojů, uloženém ve výklenku věže, zbytek (18) se nachází v korbě vpravo vpředu.
Hlavní zbraň doplňuje spřažený kulomet M2HB-QBC ráže 12,7 mm, protiletadlový kulomet NF1 ráže 7,62 mm a dva granátomety Galix ráže 80 mm, upevněné na bocích zadní části věže. Těmito vrhači je možné vystřelovat tříštivé granáty, dýmovnice k vytváření dýmových clon a klamné granáty k obelhání řízených střel. Protiletadlový kulomet může velitel používat v bezpečí zevnitř tanku.
Motorový oddíl tanku Leclerc se nachází v zadní části korby a je uzpůsoben pro dvě verze pohonu :
> FrancePowerPack : motor SACM Diesel V8X-1500 s turbodmychadlem, převodovka ESM 500 a chladící systém Giat/Chausson. Zde se nachází také turbína Turbomeca TM307B, která zabezpečí přes generátor 9 kW při výpadku hlavního motoru elektrickou energii pro napájení hlavních systémů tanku (elektronika a pohon hlavní zbraně).
> EuroPowerPack : německý motor s turbodmychadlem MTU 883 a automatickou převodovkou Renk HSWL 295 TM (plánován do tanků určených na export, nutná úprava – prodloužení korby).

Tank Leclerc v jedné z variant pouštní kamufláže, používané na francouzských tancích při činnosti v poušti.
Technická data tanku Leclerc :
> hmotnost : 52 t, (bojová) 54,6 t
> rozměry : celková délka (s hlavní dopředu) 9871 mm, (s hlavní dozadu) 9000 mm, délka korby 6880 mm, (s přídavnými nádržemi) 7626 mm, šířka (bez krytů) 3310 mm, (s kryty) 3710 mm, výška celková 2923 mm, (po strop věže) 2532 mm , světlost 500 mm
> posádka : 3 muži (velitel, střelec a řidič)
> výzbroj : kanon CN 120/26 (F1) s hladce vrtanou hlavní ráže 120 mm a délce 52 kalibrů (40 nábojů), spřažený kulomet ráže 12,7 mm M2HB-QBC (800 nábojů), další kulomet ráže 7,62 mm NF1 (2000 nábojů), 5x4 granátomety systému Galix ráže 80 mm
> zaměřovací přístroje : termovizor Athos, laserový dálkoměr, binokulární panoramatický zaměřovač HL-70
> pancíř : modulární vrstvený (podrobnější údaje nejsou známy)
> pohon : vznětový osmiválcový motor chlazený kapalinou V8X-1500 s výkonem 1118 kW (1500 HP) při 2500 ot./min.
> obsah nádrží : 1255 l + 400 l v přídavných nádržích
> podvozek : 6 párů dvojitých pojezdových kol s gumovou bandáží, 5 párů nosných kladek, pár hnacích kol, pojezdová kola jsou zavěšena na hydropneumatických tlumičích, pásy německé výroby, kovové s gumovými vložkami typu 570PQ, 570P nebo 570F šířky 635 mm, rozteč 190 mm
> rychlost : (maximální) silnice 71 km/hod. , zpátečka 38 km/hod, terén (průměr) 50 km/hod. (maximální) až 60 km/hod
> dojezd : silnice 550 km ( 700 km s přídavnými nádržemi)
> překonávání překážek : stoupavost 60˚, boční náklon 30˚, kolmá stěna čelem 1,25 m, kolmá stěna zádí 0,60 m , zákop šířky 2,90 m , brod 1 m, brod po přípravě 2,93 m, hluboké brodění 4 m.

Kolona francouzských tanků Leclerc.
Modernizaci v průběhu sériové výroby se nevyhne ani nový tank, neboť systémy a přístroje se neustále zdokonalují a vylepšují. Tento proces potkal i francouzský tank Leclerc. S plánovaným prodejem do zemí s extrémně teplým a suchým podnebím, jako byly země Blízkého východu se rozběhla úprava verze „tropicalisés“, o kterou tyto státy projevily zájem.
Verze tanku Leclerc TROP : Pro tuto variantu výrobci počítali s montáží EuroPowerPack, což byl komplet německého dvanáctiválcového vznětového motoru s turbodmychadlem MTU 883, o výkonu 1 119 kW (1650 HP) při 2 500 ot./min. a s automatickou převodovkou Renk HSWL 295 TM. EuroPowerPack je o poměrnou část delší než FrancePowerPack a to si vynutilo prodloužení zadní části korby a zvýšení hmotnosti o 500 kg. Pomocný motor byl přidán do prodlouženého motorového oddílu, byl zvýšen obsah palivových nádrží, montáž klimatizace je brána jako standard. Do tanku byl přidán (do SŘP) zaměřovač HL-80, který má být využíván jako stabilizovaný přístroj kruhového pozorování. Od standardního zaměřovače HL-70 ho odlišuje laserový dálkoměr a termovizní ALIS, tank má navíc instalován systém FINDERS. První vážný zájem o tank Leclerc ve variantě TROP byl ze strany armády Spojených arabských emirátů. Testy proběhly ve dnech 17. - 24. srpna 1993, v průběhu zkoušek najezdil testovací tank 1600 km pouštní krajinou, přičemž jen za dva dny urazil přes 950 km. Při testech bylo také vystřeleno 135 kusů různé munice a zkouška kvality byla pravděpodobně potvrzena, neboť vrchní velení armády Spojených arabských emirátů skoro ihned zadali objednávku v celkové výši 4 miliard dolarů. Zakázka zahrnovala 390 standardních tanků a 46 vyprošťovacích vozidel na podvozku jmenovaného tanku. Zakázka začala být vyplňována po 36 měsících (únor 1995), kdy dorazilo k tankovým jednotkám prvních pět tanků Leclerc. V dnešní době (pravděpodobně) jsou tankové jednotky armády Spojených arabských emirátů vyzbrojeny 388 stroji Leclerc s instalovanou výkonnou klimatizací, jenž byla testována v únoru 2000 v poušti územního celku SAE.
Verze tanku Leclerc AZUR (Action en zone urbaine - tj. pro činnost v městském terénu) : Pro problematickou bojovou činnost v městské zástavbě vyvinuli francouzští technici a konstruktéři modernizační balík, který mimo jiné představili na zbrojním veletrhu EuroSatory. Modernizační balík AZUR se skládá z nového systému kruhového pozorování integrovaného s obranným systémem Galix a dálkově řízeným střeleckým stanovištěm FHN Arrows s dalším kulometem ráže 7,62 mm. Pasivní obrana stroje narostla o dva typy krytů, přídavný kompozitní kryt chránící přední části bočních stěn korby, trubky motorového oddílu a kryty chránící pohonný systém před zápalnými tekutinami. Přímé spojení s pěchotou zajišťuje síť NCS (network-centric systém) a k bojům ve městech měla být vyvinuta nová tříštivá munice. Montáž či demontáž soupravy AZUR se v polních dílnách provádí za několik hodin.
V současné době jsou tanky Leclerc vybavovány (modernizovány) systémem identifikace pro letectvo IFF BIFF.
Služba tanku Leclerc by měla končit až v roce 2030. Plánované vylepšení a modernizace :
< automatický systém vyhledávání cílů, zvláště výhodný při sledování objektů kryjících se za překážkami.
< vylepšení pancíře, zavedení nového systému řízení palby, termovize
< nový hasící systém a systém vystřelujícího obranné prostředky
< byl vysloven názor na přezbrojení novým kanonem ráže 140 mm při současném snížení zásoby střeliva.

Prototyp tanku Leclerc AZUR, přizpůsobený činnosti v městských podmínkách. Zde jsou vidět klece na ochranu motorového prostoru před prorážením projektily ručních protitankových zbraní.
Charakteristika tanku Leclerc
> Svislé čelo korby, přecházející ostrým zalomením do velmi ploché desky čelního pancíře, věž posazená uprostřed korby, motorový oddíl poněkud zvednutý vůči zbytku korby.
> Charakteristická souprava čidel na střeše věže, vysunutá před stanoviště velitele tanku.
> Podvozek chráněný pancéřovými zástěrami, z nichž dvě přední, kryjící dvě přední pojezdová kola, jsou silnější než zbývající.

Počítačový model tzv. městského tanku Leclerc AZUR. Přizpůsobeného k činnosti v zastavěném terénu.
Pokračování