Ahoj, to s tím rozkazem o tom nebojovat s Jakem-3, to už je docela dlouho vyvrácený mýstus. Někde to najdeš. Aha, sám píšeš žes to neviděl. A zdroj francouze. Zdroje se nenapadaj, všichni svý mašiny milovali a příshahali by že by ten typ na kterém lítali sám vyhrál válku.
Onen rozkaz neuvidíš, možná ve francouštině

.
Ignoruji, ano, mohli stavět raději La-5FN/7, vždyť jsou to pěknější stroje a nemají za sebou tak moc propagandy.
Jo, La-5FN byl rychlejěí do 3 km a pak od cca 4,7 km, 600 u země pro 5FN, cca 570 km/h Jak-3.
http://www.rkka.es/aviones/diagram/02_019/02_019.htm
Stoupavost La-5FN cca 22m/s, ve dvou km cca 18.5m/s
http://www.rkka.es/aviones/diagram/02_015/02_015.htm
Jak -3 cca ta stejné stoupavost
http://www.rkka.es/aviones/diagram/02_017/02_017.htm
Pokud stoupavost ukazuje akceleraci, byly si podobní, strašné zjednodušení, jo.
Nechce se mě dělat grafy kde bych vynesl obě letadla aby se to lépe vidělo.
Tedy - Jak-3, lehký stroj, bude velice obratný, křehký protože motor, jeho výhoda bude akrobacie, ve vyšších rychlostech by měl výrazně tuhnout, maximlní dive omezen na cca 650 km/h, vlastně 600, protože potah ( nemáš zdroje v češtině o tom potahu ?) Akceleraci bude mít výbornou, ideální soubojový letoun, křehký, lehký, malý.
Potřebuje zkušenějšího pilota, neodpouští tak úplně chyby.
La-5FN, podobné výkony, ale rychlejší u země do cca 3,5 km a nad 4,7 km, podobná stoupavost, větší dolet, výborná odolnost konstruke, jednak delta drevesina tak vzduchem chlazený motor Švecov, který má základ v americkém PnW ( jako BMW).
Podobné, velice konkurenční výkony jako Jak-3, ale je hmotnější. Představuji si že by měl lépe držet energii. Ale pomaleji ji získávat zpět. Zjednodušuji na příkladu Fw -190 vs třeba Bf 109.
Výborná a rychlá křidélka v menších rychlostech, ve větších tužší ovládání. Přistání není úplně jednoduché, rád se převrací na kabinu, Pokryškin to ví. Ale ve vzduchu je bezpečný a dobře ovladatelný, němci s kořistním tak úplně nesouhasí, ale mají smůlu.
Podle mě při správné taktice by nahradil Jaka-3 celkem uspokojivě, dobře. ( Přece neřeknu že sovětský svaz vyrobil 4000 letadel která se dala nahradit Lavočkinovým letadlem

)
Výhoda Jaka-3, od Zacharova ( navím jak se ta kniha jemnuje, je v obýváku, to je teď daleko).
Nepotřeboval pancéř, protože obratnost je lepší a umožní Jakovi-3 být nezraněn ( škoda že to nevěděli japonci).
Jak-3 dokáže okamžitě zaůtočit, nebo se bránit, nepotřebuje bojovou zatáčku ( nebo tak něco)
jeho poměr výkon a váhy mu toto umožnil.
Poměry taky nebudu počítat, jsou ve prospěch Lavočkina skoro až o 100 koní(ale nevím kterého, nebo jsem to kdysi počítal ale je to dávno, tak kdyžtak spočítat znova a třeba mě opravit).
Nebo se na grafy vyprdnout a nechat to na pamětnících. JO, udál se souboj, Zacharov ho popisuje, aby vyšlo najevo který je lepší, La nebo Jak, ale neřekl kdo vyhrál, lišák jeden.
Tedy za mě Jak-3, výborný skvělý akrobatický speciíl, jednoučelovej, v roli pro kterou byl zamýšlen , výborný. Ale, hmm.
Zacharov o něm píše moc hezky, ale na to špatné se zapomíná, nebo doba byla taková atd. Znáš to.
https://www.databazeknih.cz/knihy/ja-stihac-77158
Opilý ruský pilot hledající svou zemljanku na letišti buzolou, to se směju ještě teď.

On to napsal tak dobře !
