
MIG-21 x Gripen
Moderátor: Julesak
Tohle lze rozsoudit zcela jednoduše
...stačí si představit teoretickou situaci, kdy budu nový zákazník a za stejné peníze můžu dostat buď modernizovaný MiG-21 nebo Gripen. Co si tak člověk asi vybere?




U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
No já si nemyslím že bude mít problém a už vůbec ne při BVR. Gripen má menší RCS než MiG a radar s docela dobrým dosahem. Navíc pokud bude k dispozici "AWACS", pak nemám nejmenších pochyb kvůli datalinku. RCS i dosah radaru dodám, pokud to učiní i protistrana, do té doby se nemá cenu se o cokoliv pokoušet.
Polar: Problém je že nikdy za stejné peníze nebudou. Každopádně bych to stavěl takto: Kolik letectev používá Gripeny a kolik modernizované 21?
Polar: Problém je že nikdy za stejné peníze nebudou. Každopádně bych to stavěl takto: Kolik letectev používá Gripeny a kolik modernizované 21?

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
jersey, toto je zase nedůstojné Tebe. Takovýto "výkřik" by chtělo něčím podložit. Pokud se Ti to skutečně povede, způsobíš převrat v nahlížení na celou 3.generaci proudových letadel :o(MiG-21 byla taková z nouze cnost pro chudé příbuzné SSSR a také už ve své době příliš přeceňovaný stroj, což nakonec vydrželo dodnes.
Kvality MiGu-21, ve své době, potvrzují téměř všichni (a to "téměř" píšu jen proto, že jsem určitě neslyšel úplně všechny názory a nechci aby na mne někdo něco vytáhl)
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
USAF? Nebyl to čirou náhodou nějaký pilot ( údajně ) v anonymním videu na yotube?Skeptik píše:Mimochodem je celkem známo, že při Cope India 2005 se Bisony celkem dobře uvedly - USAF konstatovalo, že "byli překvapeni", Indové, že "se vyrovnali F-16" (poz. Nemá cenu o tom diskutovat, pravdu se stejně nedozvíme, ale to že se o nich USAF vyjádřilo pochvalně o něčem svědčí)



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Polarfoxi, mluvme o férových argumentech. MiG-21 se přestal vyrábět před 26 lety !!! Není to srovnatelné letadlo s Gripenem.budu nový zákazník a za stejné peníze můžu dostat buď modernizovaný MiG-21 nebo Gripen
Ale OK, Kolik MiGů-21 i s modernizací na verzi MiG-21-97 za 1,5 milionu USD koupím za cenu jednoho Gripenu - tj. 50 milionů USD?
Pět?
A jak dopadne ten jeden Gripen při třetu s těmito 5-ti modernizovanými Migy z nichž každý je schopen na cíl navádět 2 AAM s dosahem až 100 km současně?
Jinak ještě k "jerseymu". O schopnostech MiGu-21 v porovnání s jeho vrstevníky, a za srovnatelných podmínek, svěčí výsledky střetnutí mezi Indií a Pákistánem.
Všechny články a analýzy, které jsem na toto téma četl, včetně těch "západních", se shodovali na tom, že indické MiG-21FL převyšovaly pákistánské F-104A v plném rozsahu.
No, jenže tady se tvrdí (Rosomák), že to srovnatelný letoun je. Takže jsem nadhodil psychologickou vějičku v podobě této hypotetické situace, právě aby se odboural ten cenový rozptylující prvek.Polarfoxi, mluvme o férových argumentech. MiG-21 se přestal vyrábět před 26 lety !!! Není to srovnatelné letadlo s Gripenem.
Ale OK, Kolik MiGů-21 i s modernizací na verzi MiG-21-97 za 1,5 milionu USD koupím za cenu jednoho Gripenu - tj. 50 milionů USD?
Řada lidí si také koupí cukrovinky značky Albert quality, protože jsou o dost levnější než totožný výrobek klasické značky a ještě se to dá polknout a má to jakoustakous chuť. Ale v momentě kdyby obojí stálo stejně, tak by po nějakým alberťáckým šuntu ani nevzdechli

Já nenapadám MiG-21, já nenapadám relativní užitečnost modernizovaných verzí, já napadám demagogický Rosomákům žblept o celkové srovnatelnosti těchtop letounů, jako by to byli bráškové. To že ví, že přestřelil a kličkuje a momentálně se to zvrhlo v nimrání se v konkrétních vytržených parametrech, to mě popravdě nezajímá




U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Ne. To co zmiňuješ se tuším týkalo Cope India 2004 a střetu Su-30 MKI versus F-15C, kde měli suchoje eagly zcela "vymazat" z nebe.Nebyl to čirou náhodou nějaký pilot ( údajně ) v anonymním videu na yotube?
To co zmiňuji bylo ze skutečné tiskovky, kdy zástupce USAF na otázku "Jak si letos vedli?" diplomaticky odpověděl, že to bylo oboustranně velmi přínosné cvičení a že byli "very impresed by performance of Su-27 and Bisons". Nebo tak nějak.
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Skeptik: Nechtěl jsem aby to vyznělo zas příliš hanlivě. Faktem zkrátka je že MiG-21 bylo "exportní" letadlo, pokud vím moc dlouho páteř VVS netvořilo. Faktem taky je že v době kdy vznikalo si jeho konstruktéři mysleli že tvoří poslední pilotované bojové nadzvukové letadlo, takže "z nouze ctnost" tam do jisté míry byla. I když z historie víme že takové "znouzectnosti" se ukazují kolikrát jako velmi životaschopné. Nic výše řečeného, neznamená že to letadlo svým způsobem neobdivuju, jeho některé vlastnosti byly ve své době skutečně málo k vidění a nemám nejmenších pochyb že Starfighter převyšovalo v řadě směrů.
Mimochodem, co sem dát hlasování?
Mimochodem, co sem dát hlasování?

Naposledy upravil(a) jersey.se dne 18/10/2011, 11:34, celkem upraveno 1 x.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
To jo, tenkrát se F-15 umístily na velmi pěkném místě, ze všech soubojů údajně orlové vyšli jako druzí. Docela rád bych se dostal k nějakým oficiálním závěrům z této události. Hlavně jestli se poměřovala i schopnost BVR a tak podobně. Ohledně dogfightu těch pochybností pochopitelně moc nemám.
Naposledy upravil(a) jersey.se dne 18/10/2011, 11:46, celkem upraveno 1 x.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Kopapaka - neznám podrobnosti, ale dokážu si představit následující scénář
USAF: letím si ani nevím kam, jsem tu pěkně sám
AWACS: bacha máte tam Bisony
USAF: pohoda jsou to jen "21"
USAF: ty vogo on mě dostal
(nerozebírat, použita literární nadsázka)
v každém případě "Bison" není argument pro koupi dalších F-22 ani v nejdivočejších snech.
USAF: letím si ani nevím kam, jsem tu pěkně sám
AWACS: bacha máte tam Bisony
USAF: pohoda jsou to jen "21"
USAF: ty vogo on mě dostal
(nerozebírat, použita literární nadsázka)
v každém případě "Bison" není argument pro koupi dalších F-22 ani v nejdivočejších snech.



jersey, ani toto neberu.Faktem zkrátka je že MiG-21 bylo "exportní" letadlo, pokud vím moc dlouho páteř VVS netvořilo.
Nejednalo se primárně o "exportní" letadlo. Jednalo se o to, co tehdy rusové nazývali "frontovoj istrebitel" - na západě je ekvivalentem lehký stihač.
Mimochodem, do velmi podobné kategorie, ale ve 4.generaci, patří i Gripen.
Protože se časem ukázalo, že tato letadla jsou prostě moc malá a moc lehká pro vedení čistého vzdušného boje, transformovala se na "víceúčelová" - Gripen; F-16; MiG-29
Opět typickým příkladem budiž konflikt Etiopie - Eritrea (opět voleno záměrně, protože situace není tolik zkreslena kvalitou letectva jako celku). Eritrejské MiG-29 vládly až do okamžiku příchodu Su-27, které je sfoukli jak svíčku.
Stejně tak při 1. válce v Gulfu, když irácké letectvo jakž takž existovalo, měli F-16 a F-18 přisouzeny pozemní cíle, a vzduch byl jednoznačně vyčleněn pro těžké F-15C. Naprosto správně a logicky.
Lehký stihač sice může účině zasáhnout proti vzdušnému útoku. Na vybojování vzdušné nadlády proti těžkým (a drahým) stihačům prostě nemá. A to ani když je dělí generace - viz porovnání F-35 versus poslední verze F-15 či Su-27.
A sakra, další "provokativní" téma :o)
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
skelet. Jasně.
Jenže z druhé strany na jednom Indickém fóru to komentovali asi tak, že Bizon díky poměrně malé čelní ploše dokázal přiletět na dostřel raket bez toho, že by bylo detekovaný. Podle všeho letěl s radarem přeplým na náhradní zátěž, info o cíli měl z vnějších zdrojů. A po přiblížení na dostřel prostě přepnul radar na anténu a okamžitě odpaloval rakety.
A ten argument pro F-22? Díky modernějšímu radaru by to proti F-22 nešlo, prostě by ho detekoval dřív.
Jenže z druhé strany na jednom Indickém fóru to komentovali asi tak, že Bizon díky poměrně malé čelní ploše dokázal přiletět na dostřel raket bez toho, že by bylo detekovaný. Podle všeho letěl s radarem přeplým na náhradní zátěž, info o cíli měl z vnějších zdrojů. A po přiblížení na dostřel prostě přepnul radar na anténu a okamžitě odpaloval rakety.
A ten argument pro F-22? Díky modernějšímu radaru by to proti F-22 nešlo, prostě by ho detekoval dřív.



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Skeptik: Nenapsal jsem že bylo vyvíjeno jako "primárně" exportní, ale jako exportní prostě skončilo. Souhlasím s tím že satelity SSSR působily jako "frontová linie" pro případ války s NATO, takže to co píšeš má logiku.
Ano, Gripen do takové kategorie patří - je to letoun optimalizovaný jako "obranný stíhací letoun" s druhotnou možností provádět protizemní údery a průzkum. Vybojování vzdušné nadvlády nikdy nebylo v požadavcích na jeho vývoj. Je na to malý, neunese dost raket a má (relativně - s tankováním za letu je to pochopitelně lepší) malý dolet. Nikdy by neměl být nasazován v roli jakou má plnit F-15, Su-27 nebo F-22.
Ano, Gripen do takové kategorie patří - je to letoun optimalizovaný jako "obranný stíhací letoun" s druhotnou možností provádět protizemní údery a průzkum. Vybojování vzdušné nadvlády nikdy nebylo v požadavcích na jeho vývoj. Je na to malý, neunese dost raket a má (relativně - s tankováním za letu je to pochopitelně lepší) malý dolet. Nikdy by neměl být nasazován v roli jakou má plnit F-15, Su-27 nebo F-22.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
To si krásně rozumíme, když tu není ta lasička, co?
Rosomák (Gulo) je velká lasicovitá šelma. Říká se mu také hyena severu, neboť s obrovskou silou drtí kosti, se kterými si neporadí ani zuby vlků. Měří na délku od 85 centimetrů až do jednoho metru, v kohoutku dosahuje výšky až 50 centimetrů.
Přes neohrabaný vzhled výborně šplhá, plave a typickými poskoky vytrvale běhá. Za den zdolá až 70 km, a to i v zimě, neboť jeho široké tlapy s kožní řasou mezi prsty se téměř neboří do sněhu. Nemá stálé obydlí, příležitostně se ukrývá v jeskyních, pod vývraty nebo v norách v půdě či ve sněhu. Jediným přirozeným nepřítelem rosomáka je vlk, oba druhy se při výskytu vzájemně vylučují. U rosomáků se projevuje i kanibalismus.


Rosomák (Gulo) je velká lasicovitá šelma. Říká se mu také hyena severu, neboť s obrovskou silou drtí kosti, se kterými si neporadí ani zuby vlků. Měří na délku od 85 centimetrů až do jednoho metru, v kohoutku dosahuje výšky až 50 centimetrů.
Přes neohrabaný vzhled výborně šplhá, plave a typickými poskoky vytrvale běhá. Za den zdolá až 70 km, a to i v zimě, neboť jeho široké tlapy s kožní řasou mezi prsty se téměř neboří do sněhu. Nemá stálé obydlí, příležitostně se ukrývá v jeskyních, pod vývraty nebo v norách v půdě či ve sněhu. Jediným přirozeným nepřítelem rosomáka je vlk, oba druhy se při výskytu vzájemně vylučují. U rosomáků se projevuje i kanibalismus.
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Ještě dodám že je Gripen malý i na enormní anténu radaru, jakou nosí typicky letouny pro vybojování a udržení vzdušné nadvlády. No když jsme v tom otírání se o Gripena
, tak ono se to úplně až tolik dnes neříká, ale Flygvapnet počítalo s tím že by současně s ním i nadále fungoval Jaktviggen v ještě modernizovanější verzi než Mod. D, protože ten měl právě možnost nosit větší anténu radaru a také jeho schopnost přepadu cíle ve velmi velké výšce byla lepší. Po pádu železné opony a finančních škrtech ovšem Viggen odešel v nejlepších letech do důchodu...

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Skeptik: Cope India je velmi zajímavé, nechával jsem si jej v záloze, ale teď je to už jedno...
Co jsem o tom našel, tak se tvrdí, že USAF bylo po tomto střetnutí s muselo přepracovat letecké taktiky. Skelet to vystihl vcelku dobře.
Novinářská:
http://www.youtube.com/watch?v=ochQmuy7eG8
Technická:
http://www.youtube.com/watch?v=Wbc8iPoIZXs
Co proběhlo na diskusních fórech, tak se příznivci vipera vcelku shodovali, že rozhodující bylo to, že MIGy měli RWR a moderní ruské rakety, především R-77, F-16 že neměly AESA radar...
Indové se na modifikaci MIG-21 velmi cení snížení zátěže na pilota, mnohem lepší výhled, HUD, přilbu která umožňuje vystřelení střely pouhým otočením hlavy k cíli...
http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Aircr ... Bison.html
Takže jersey.se dluží:
a) vysvětlení, proč neodpovídá TWR v jeho článku a jaké jsou skutečné TWR dle jasné metodiky.
b) v jaké výšce a jaké konfiguraci Gripen dosahuje stoupavost 325 m/s.
Nově může dodat parametr RCS, když tvrdí, že je Gripen tak malý, že není vidět. Může dodat bez výzbroje a s výzbrojí.
MIG-21 - 1,5 m2
MIG-21 BIS < 1,5 m2 (případně dodejte někdo přesnější číslo)
MIG-21 Bison - Součástí kontraktu s Indií byla i praktická demonstrace (v roce 2000 v Nižném Novgorodu), kdy na radaru byly porovnávány dva letouny - MIG-21 bis a MIG-21 bis s RAM úpravou (z MIG-31).
Indové byli nadšeni. Jeho radarový odraz za letu (tedy nejen čelní) byl 10x až 15x slabší než MiG-21bis bez RAM úpravy.
Takže 1,5 m2 /10 = 0,15 m2 a lepší.
MIG a Stealth verze? No, jak je na tom Gripen?
Jersey.se, kolik že má tebou to vychvalované RCS Gripen?
Čelní a boční?
Má Švédsko vůbec vyvinuté RAM materiály?
Najednou s těmi TTD jersey.se couvá, když se mohl chlubit velkými úhly náběhu a točením to to bylo...
No, kdyby měl tak malé RCS, tak ho F-16 nevyčmuchají dříve...
http://www.nettavisen.no/side3/article2982856.ece
A teď - měli norské F-16 lepší radar (AESA) než americké při Cope India?
Co jsem o tom našel, tak se tvrdí, že USAF bylo po tomto střetnutí s muselo přepracovat letecké taktiky. Skelet to vystihl vcelku dobře.
Novinářská:
http://www.youtube.com/watch?v=ochQmuy7eG8
Technická:
http://www.youtube.com/watch?v=Wbc8iPoIZXs
Co proběhlo na diskusních fórech, tak se příznivci vipera vcelku shodovali, že rozhodující bylo to, že MIGy měli RWR a moderní ruské rakety, především R-77, F-16 že neměly AESA radar...
Indové se na modifikaci MIG-21 velmi cení snížení zátěže na pilota, mnohem lepší výhled, HUD, přilbu která umožňuje vystřelení střely pouhým otočením hlavy k cíli...
http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Aircr ... Bison.html
Takže jersey.se dluží:
a) vysvětlení, proč neodpovídá TWR v jeho článku a jaké jsou skutečné TWR dle jasné metodiky.
b) v jaké výšce a jaké konfiguraci Gripen dosahuje stoupavost 325 m/s.
Nově může dodat parametr RCS, když tvrdí, že je Gripen tak malý, že není vidět. Může dodat bez výzbroje a s výzbrojí.
MIG-21 - 1,5 m2
MIG-21 BIS < 1,5 m2 (případně dodejte někdo přesnější číslo)
MIG-21 Bison - Součástí kontraktu s Indií byla i praktická demonstrace (v roce 2000 v Nižném Novgorodu), kdy na radaru byly porovnávány dva letouny - MIG-21 bis a MIG-21 bis s RAM úpravou (z MIG-31).
Indové byli nadšeni. Jeho radarový odraz za letu (tedy nejen čelní) byl 10x až 15x slabší než MiG-21bis bez RAM úpravy.
Takže 1,5 m2 /10 = 0,15 m2 a lepší.
MIG a Stealth verze? No, jak je na tom Gripen?
Jersey.se, kolik že má tebou to vychvalované RCS Gripen?
Čelní a boční?
Má Švédsko vůbec vyvinuté RAM materiály?
Najednou s těmi TTD jersey.se couvá, když se mohl chlubit velkými úhly náběhu a točením to to bylo...
No, kdyby měl tak malé RCS, tak ho F-16 nevyčmuchají dříve...
Ale ano. U toho tvrzení byl tento odkaz...jersey.se píše:7. Rosomák tvrdí že Gripeny dostaly na budku od Norů, ale není schopen cokoliv doložit.
http://www.nettavisen.no/side3/article2982856.ece
A teď - měli norské F-16 lepší radar (AESA) než americké při Cope India?