Chtěl jsem si s 900. postem počkat až na zveřejnění A-10, ale budiž..
Hans, Farky - chyba je v tom, že jsem si spletl úhlovou rychlost točení s rotací okolo osy letu; v české terminolgii těhle věcí mám poněkud zmatek (nebo někdo zná jednoslovné ekvivalenty k yaw/pitch/roll?).
Jinak F-22 umí nastavovat každou trysku jinak a snad to i běžně dělá..
jersey.se - vektorování tahu na Gripenu? Dobrá sebevražda. Už teď má horší poměr tah:výkon, než Super Hornet - a to je co říct; vektorováním tahu bys ho připravil i o ten zbyteček energie

Aby byl Gripen k něčemu, musel by prvně dostat výkonný motor. F414EPE nebo tak něco, pak by to byla slušná mašina. Ale kombinace jediného slabého motoru, delta křídla s "úžasným" aerodynamickým odporem v ustálené zatáčce a do toho vektorování tahu? To jako aby mu ten aerodynamický odpor narostl
ještě rychleji?
Všimni si prosím, že bylo vektorování tahu nasazeno jen na extrémně výkonných stíhačkách s nejsilnějšími dostupnými motory světa - a i ty se musí setsakramentsky krotit, jinak přijdou o energii a končí. Vektorování tahu není ani zázrak, ani samospasitelné - a na slabém stroji je spíše brutálně kontraproduktivní.
(Ale jinak si ze mne nic nedělej - pro mě začíná dobrá stíhačka na deseti tunách prázdné hmotnosti, dvou motorech a klasické konfiguraci - lehká, podmotorovaná, jednomotorová delta jménem "Gripen" je ztělesněním všech konstrukčních filosofií, se kterými já a špičky světových konstruktérů nesouhlasí)
* * *
Zpět k téma:
A také se můžu z vysoka .... na hledání toho článku o srovnání MiGu s Drakenem, protože jsem zde také nedstal jediný protiargument.
bylo tu jasně předvedeno, že měl Draken zcela marginální šanci uspět v BVR boji s MiG-21 a že by se záhy dostal do manévrového; vytahování datalinků, pozemních řídících systémů a podobných serepetiček pak opět přímo ponouká ke srovnání s F-106, který na tom byl stejně vč. datalinku a automatu - a výzbroj byla též totožná. Ergo by Draken skutečně dopadl tak, jako F-106 v Namu bez ohledu na jakékoli elektronické serepetičky.
Tento závěr je podložený těmito argumenty:
-nespolehlivostí raket
-mizernými parametry raket (které nezlepšily ani datalinky, viz F-106)
-LOD charakteristikou MiG-21 na vstřícném kurzu znemožňující napadení poloaktivními RL nav. střelami
-nemožností tehdejších IČ střel zachytit cíl na vstřícném kurzu
-nutností vizuální identifikace cíle !!!
C čehož jasně vyplývá - a opět se opakuji -, že by Draken nutně přešel do manévrového boje, kde by nad ním jednadvacítka s dost velkou pravděpodobností vyhrála. To říkají čísla (spolehlivost raket, RCS vyřadí poloaktivní radarové a nemožnost zaměření IČ čidlem na vstřícném kurzu IČ rakety) i historie/taktika (nutnost vis-ident, vstřícné rychlosti a výsledek). Jestli v tom "nevidíš žádné argumenty", mohu ti dát kontakt na svého optika. Jakýkoli datalink/IRS/radar je ti k ničemu, pokud jím nepřítele jen vidíš a nemůžeš ho postřelovat.
A postřelovat jednadvacítku Draken ze zjevných důvodů nemohl.
Diskutovat datalinky, IRS či cokoli takového je zcela bezpředmětné, viz výše.
(Doufám, že toto je už napsané dostatečně neprůstřelně na to, aby to bylo pochopitelné/nepřekroutitelné)