Saab JAS-39 Gripen

Cokoliv o této skvělé severské zemi
Odpovědět
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Moc pěkné a reálné vyjádření slovenského pilota k porovnání Gripen vs. Mig-29
autor arrow :
hmm.. mal som možnosť letieť Gripena a už som to tu napísal, je to dobré lietadlo, aj čo sa výkonov týka (tým nemyslím že je brutálne výkonné, lebo to fakt nie je, skôr je to o tom ako sa ho naučíš používať a využiť plusy či potlačiť mínusy a v tom sú chalani z Čiech fakt dobrí, to vravím s plnou vážnosťou!!! ) Čo sa týka MVB ktoré sa odohrali na NTM, alebo aj nad SR či ČR ..hm.. my aj oni vieme svoje a lessons learned funguje. Pravda je asi v 43654. Každopádne pre mňa a ďalších 29-tkárov ktorí tiež leteli dobrá skúsenosť, hlavne situation awareness je v 39...hm.. pre pilota 29AS úžasná a to im ešte chýba jedna kľúčová hračka :-). No a ešte všeliaké vymoženosti ktoré odľahčujú pilota a on sa môže sústrediť na to čo treba v bojovej mašine ... jasné niektoré máme ich aj my ale tu sú samozrejme na úrovni doby vzniku a hlavne presnejšie. Teda záverom, chcelo by to druhý motor, hoci tento je vyzerá spoľahlivý, predsa len, jeden správne veľký, správne nasr..ý suicidal operenec a je to v háji (či na poli?? ).. na drahú mašinu pre krajinu kde sa ráta že väčšinu (celú) prevádzku odlieta v mierových podmienkach, možno vyššia miera rizika ako náklady na živenie dvoch motorov... ale to je otázka...
zdroj : http://lietadla.com/index.php?str=tema&id=20
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Ale jo, diplomatické vyjádření (ve smyslu že je smířlivé k oběma stranám - obě letadla mají totiž své nedostatky), v podobném duchu se vyjádřil i Václav Vašek (jeho reportáž snad doma najdu) po návštěvě ve Švédsku, i když ten byl z Gripena trochu nadšenější, možná proto že už na 29 v té době nelétal a navíc - v duchu upřímnosti - Švédové ho zcela evidentně celkem dobře marketingově využili :). O počtu motorů budou samozřejmě probíhat diskuse věčně, ale dvoumotorový stroj bude vždycky větší a těžší s větší RCS. Já bych se přikláněl k tomu, že pro letoun kategorie Gripena nebo F-16 je jeden motor dostatečný. Je nakonec docela dobře chráněný a v případě těžšího zásahu to i u dvoumotorového stroje stejně obvykle odnesou oba. Pravda samozřejmě je, že několik Viggenů (vz. seznam ztracených strojů) nemuselo být ztraceno, kdyby měl dva motory, ale je asi na úvaze stratégů, zda za to stojí úspora paliva i celkových nákladů na pořízení a provoz.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

No, jersey.se, pěkně jsem si početl cizí řečí, ale téměř ničemu nerozuměl. Šlo by sem hodit alespoň hrubý obsah v ČJ? Švédsky mi to opravdu nejde.

Pan V. Vašek určitě ocenil na JAS-39 zbraňový a avionický systém, který představoval oproti základní verzi Mig-29 osmi až desetiletý posun.
Četl jsem jeho vyjádření v časopise "Zbraně a náboje". Především tam hodnotil způsob kontraktu se Saabem (kladně) a konstatoval nepotřebnost strojů kategorie EF Typhoone pro zemičku naší velikosti. Několika větami se vyjádřil k nabídnutým olétaným F-16.

Otázka počtu motorů je jasná. Ekonom upřednostní levněší jednomotorák, pilot bojového letounu se cítí bezpečněji v letadle s více motory.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Příspěvek od kenavf »

jersey.se píše: Pravda samozřejmě je, že několik Viggenů (vz. seznam ztracených strojů) nemuselo být ztraceno, kdyby měl dva motory, ale je asi na úvaze stratégů, zda za to stojí úspora paliva i celkových nákladů na pořízení a provoz.
Koľko Viggenov mohlo byť zachránených keby mali dva motory?
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Pop: Vašek si na Gripenu zalétal ve Švédsku a v tom článku byla jeho reportáž. Oceňoval nejen avionický a zbraňový systém, který se nedá s tím z 29 ani srovnávat, ale právě velmi i letové vlastnosti letounu. Článek snad najdu, někde ho mám a oskenuhu ho sem.
¨
Co se týče dva vs. jeden, není pravda že každý pilot by chtěl dva. Dvoumotorový stroj je vždy těžší a hlavně má hůře rozloženou hmotu - více hmoty dál od těžiště, což snižuje jak rychlost klonění, tak okamžitou rychost otáčení. Vždy je potřeba vědět co od daného letadla budu chtít nejvíc.

Kenavf: Trochu chybně položená otázka. Vlivem závady nebo poškození motoru bylo ztraceno 11 Viggenů a některé z nich by se patrně nezřítily, kdyby měly dva motory. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4377

Dlužno podotknout, že někdy (spíše často) je snažší i účelnější nahradit letoun který byl postižen destrukcí a požárem motoru novým, než se jej snažit opravit.

Gripenů bylo ztraceno doposavad myslím celkově pět (beze ztrát na životech) a z důvodu selhání motoru to snad nebylo ani jednou (nepočítáme-li jeden ztracený letoun který byl poškozen během zkoušky motoru na zemi - viz. poznámka pod parou).


---------------------


Uvedený letoun nevzplál u výrobce, jak jsem původně chybně uvedl, ale byl dle dostupných informací omylem natočen s plynovou pákou v moloze "maximál" a tak vzápětí vystřelil vpřed a než se rozsekal, ujel docela dlouhou vdálenost. Technik v kabině utrpě pouze nějaké boule, modřiny a oděrky... No, ale protože se to nestalo ve vzduchu, není incident veden jako nehoda.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Příspěvek od kenavf »

jersey.se píše:Kenavf: Trochu chybně položená otázka. Vlivem závady nebo poškození motoru bylo ztraceno 11 Viggenů a některé z nich by se patrně nezřítily, kdyby měly dva motory. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4377
Otázka bola položená dobre.Z tých 11 Viggenov mohlo byť možno 60% zachránených, keby mali dva motory.Samozrejme je otázne či by odlomená lopatka turbíny nezlikvidovala aj druhý motor a pod.Ale samozrejme je otázne o koľko by bol drahší nákup a prevádzkovanie takého lietadla a ako by to zmenilo jeho vlastnosti.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

Teším sa na HDfotky Tupolevov :)))
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Radši ne. Zase by to někoho mohlo rozhodit :D
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

So stratami sa počíta :!:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od # »

Možná to dávám k blbýmu tématu, trochu se tu v tom teď ztrácím.

Dotaz - nevíte někdo, proč se v ČR pořád uvažuje pouze o pronájmu Gripenů? Proč se konečně neodkoupí? Jakej je rozdíl v cenách? Vím, že v prvním případě byl jako důvod pronájmu stav financí po povodních, ale proč se i v současný době uvažuje zase o pronájmu? A vlastně mi nejde do hlavy, proč se už tenkrát platba jenom nerozvrhla do delšího časovýho úseku. Přece každej blb ví, že je ve výsledku mnohem výhodnější si cokoliv koupit svýho, než si to donekonečna pronajímat, ne? Nebo Švédi chtějí platbu hned? Pořád nechápu, kde je v tom celým zakopanej pes a díky tomu se mi akorát dere na mysl, že je to výhodný kvůli korupci (více výběrových řízení, atd.). Můžete mi to někdo vysvětlit?
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Montgomery
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 152
Registrován: 6/4/2010, 19:00
Bydliště: Lukavice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Montgomery »

Jestli jsem dobře slyšel, tak Švédové nechtějí slevit, proto to nechceme koupit. Pronájem by měl trvat do té doby, než se sežene jiný letoun.
Není nic nesnesitelnějšího než hlupák, který má štěstí. Cicero
Uživatelský avatar
Horny
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 263
Registrován: 31/12/2010, 23:17
Bydliště: terra ignorata

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Horny »

# - Tak přesně na tohle odpovídal jersey.se na předchozí stránce. Každý kdo má oči vidí, že to (nejen) současná vláda po*rala. Vyjednávat o prodloužení pronájmu chtělo začít dřív a s jasnou představou kolik letadel a na co přesně potřebujeme. Ze strany ministerstva obrany jde o čirý amatérismus a já si začínám myslet, že jde o amatérismus úmyslný. Z prodloužení pronájmu současných JAS-39 prostě nikomu žádný vejvar nepokyne.

Viz třeba různá vyjádření některých "odborníků": Jakákoli americká stíhačka je lepší než Gripen, tvrdí expert... (Fakt jakákoli? A F-5tka taky? :sad: )
Článek je starší, ale já ho sem nedal, poněvadž informační hodnota je 0-0-nic. Zato jde o ideální matroš pro flejm, takže třeba jersey by ho radši ani neměl číst... :rotuj:
Obrázek

Star Trek
* 1965
+ 2009
Uživatelský avatar
Montgomery
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 152
Registrován: 6/4/2010, 19:00
Bydliště: Lukavice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Montgomery »

Nevím proč bychom měli kupovat F-16 a ještě k tomu použité, když na Gripeny jsou naši piloti vyškolení, Gripen by měl mít i nižší náklasy na provoz a údržbu. Myslím si, že i kdyby Švédové neslevili, tak nás to vyjde stejně levněji, než kupovat jiný letoun.
Není nic nesnesitelnějšího než hlupák, který má štěstí. Cicero
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4277
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Alfik »

Protože finanční tlaky na použ. Gripenů už asi nebudou, z různých příčin, zatímco politické tlaky na použ. čehokoli amerického (třeba i těch F-5) budou, a to nemalé...
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Montgomery
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 152
Registrován: 6/4/2010, 19:00
Bydliště: Lukavice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Montgomery »

Aneb s Americkým svazem na věčné časy
Není nic nesnesitelnějšího než hlupák, který má štěstí. Cicero
Stanin84
Příspěvky: 2
Registrován: 6/11/2012, 10:23

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Stanin84 »

Zdravim,
tak jsem se snazil hledat novinky o upgrade Gripenu a zatim jsem nic noveho nenasel. Snad jen, ze nektere clanky se zminuji o motoru F414-EPE, ktery ma maximalni tah 120 kN. To uz by T/W ratio vylezlo docela vysoko v AA konfiguraci.
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od cover72 »

EPE je, pokud je mi známo, "wishfull thinking": Gripen E/F má používat toliko F414 namísto derivátu F404, čímž se de facto z Gripenu stává Supergripen asi stejně, jako z Hornetu Superhornet. EPE není nasazené ani na Superhornetech, pro které byly vyvinuty - jen létají na SH demonstrátorech, které si Boeing postavil za vlastní.
Stanin84
Příspěvky: 2
Registrován: 6/11/2012, 10:23

Re: Vývoj a aerodynamická koncepce letounu Saab JAS 39 Gripe

Příspěvek od Stanin84 »

Podle TOHOTO clanku je EPE stale predmetem diskuze.
June 18/12: JAS-39E/F: Aviation Week’s Bill Sweetman reports from an aerospace conference at Sweden’s Malmen AB, where they’ve discussed details of the JAS-39E/F. They’re hoping that the first 2 development aircraft can fly in late 2013.

The plane’s new sensor set, avionics, and mission computer will be designed so that they can also serve as JAS-39A-D upgrades. The airframe is another matter. Sweetman describes the airframe as “largely new” compared to the JAS-39C/D, with new mid and aft fuselage sections, and widened blended wing-body sections, based on the design and lessons from Gripen Demo. The overall description involves a longer and slightly wider fighter that maintains the same wing loading, despite a gross weight increase over the JAS-39C/D that has reached 5,000 pounds. It’s also supposed to supercruise with weapons, using divertless inlets. Even with a new engine for those inlets to feed, however, the extra weight will make armed supercruise a challenge. The F414 EPE, which adds more thrust, is reportedly under discussion, but configuring the EPE for more thrust will penalize range.
Odpovědět

Zpět na „Švédsko“