Stránka 24 z 34

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 19/6/2023, 22:12
od Rase
Ruský útočný vrtulník Ka-52 byl nedávno značně poškozen, pravděpodobně úderem MANPADS - tedy přenosným protiletadlovým raketovým kompletem velmi krátkého dosahu. Přestože ocasní plocha byla odstřelena, tento typ nemá ocasní rotor, protože používá koaxiální systém protiběžných rotorů - takže se letadlo vrátilo zpět na základnu. V odkazu najdete video z letu a na poslední fotce má být stejný stroj již po přistání.
EDIT: tak prý si ten ocas urazil sám, po odhození externích palivových nádrží.

https://twitter.com/666_mancer/status/1 ... 7011783685
https://www.youtube.com/watch?v=W9SVPasTJc8

Fy_zA4SWYAMqQ_2.jpg
Fy_z8y8XwAUua4v.jpg


Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 09:47
od Alfik
Rase píše: 19/6/2023, 22:12 EDIT: tak prý si ten ocas urazil sám, po odhození externích palivových nádrží.
To je možné. Ka-50/52 má protiběžné rotory, a přes to že jsou hodně daleko od sebe, tak ten spodní je dost blízko trupu. Takže je náchylný k tomu, že se může "potkat" spodní rotor se zádí, nebo dokonce oba rotory mezi sebou. No a protože jsou protiběžné, je to celkem fičák. Listy uletí než bys řekl "bacha" :)
K tomu patří i to, že se výška, nebo spíš rozdíl výšky, mezi rotory, za letu mění, protože se tím nastavuje vzájemný poměr úhlů nastavení, čímž tento vrtulník zatáčí. Takže pokud zrovna třeba zatáčel na stranu, kdy se spodní rotor posunul dolů, a současně třeba ubral na kolektivu, a nahnul stroj, třeba přitáhl... mohl skutečně "cinknout" o svůj ocas.
Stane se tak ovšem jen při nedodržení určitých zásad: a sice že se nesmí např. odpalovat nebo odhazovat cokoli, pokud je vrtulník v manévru, a také je omezeno jak prudké manévry se smí dělat.
Tabulka povolených obratů je vlevo od pilota na sloupku kabiny, vedle tabulky s povolenými rychlostmi (u vrtulníku i klesání...), a nad tabulkou s nouzovými frekvencemi :twisted: to abyste se mohli zase divit jaký mám přehled :lej:
Největší problém je obv. spojen s nutností příliš prudce snížit rychlost, tzn. "přitáhnout". V bojové situaci někdy, zvl. při nízkém letu, je to o tom, jestli si pilot vybere náraz do překážky, nebo nebezpečí uražení listů...
Při jakémkoli stabilním režimu letu (ustáleném) se listy nepotkají. Při změně rychlosti, jakémkoli náklonu, nebo byť i je otáčení se listy dostávají blíž k sobě, a čím je manévr prudší, tím je ta vzdálenost menší.
Je to asi jediná (letová) nevýhoda tohoto uspořádání.
Jinak, mimoletovou nevýhodou je samozřejmě také náročnost na výrobu i údržbu složené rotorové hlavy. Je složitá až běda :)

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 10:43
od Xant
Ocas si může useknout i třeba Mil-24, nicméně zrovna u KA-52 dost dobře nechápu, k čemu takový vrtulník má sloužit, zejména když s příchodem M-SHORAD se prakticky použití zbraní v horkém prostoru bez manévrů v nízké výšce prakticky neobejdou. Ustálený rychlý přílet do oblasti, odpal zbraní, obrat a ještě rychlejší úprk...

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 11:17
od seabee
Xant píše: 20/6/2023, 10:43 Ocas si může useknout i třeba Mil-24, nicméně zrovna u KA-52 dost dobře nechápu, k čemu takový vrtulník má sloužit, zejména když s příchodem M-SHORAD se prakticky použití zbraní v horkém prostoru bez manévrů v nízké výšce prakticky neobejdou. Ustálený rychlý přílet do oblasti, odpal zbraní, obrat a ještě rychlejší úprk...
Navíc, jak bylo několikrát dokumentované, odpalují v obavách před PVO neřízené rakety ve velké vzdálenosti od cíle, ve velké rychlosti a ve výstupu po přitažení, aby vůbec dosáhly cíle. Asi to není úplně blbuvzdorný manévr.
Jinak ta panika s nasazením KA-52 - nechápu, ty jsou tam od začátku, včetně zřejmě strojů ne v nejlepším stavu - viz ta videa s vibracemi - "maslostroj".

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 12:25
od KOLT
Panika je jednoduchá – s příchodem ukrajinské ofenzivy začali Rusáci používat Ka-52 tak, jak se bitevní vrtulníky proti soupeři s výskytem MANPADS a VSHORAD používat mají, tzn. po odhalení nepřítele doletět nepozorovaně do útočné pozice, vystoupat, odpálit řízenou střelu s dlouhým dosahem a co nejrychleji zase klesnout a zmizet. Tím se pravděpodobnost zničení vrtulníku výrazně snižuje. A protože UA nemá dostatek systémů delšího dosahu, způsobili jim bitevní vrtulníky v kombinaci se střelami Vichr (dosah přes 10 km) poměrně velké množství ztrát na těžké technice. Nicméně posledních pár dní to vypadá, že Ukrajinci našli způsob, jak se jim dostat na kobylku, protože už jich je zas několik dole. Nebo je možnost, že Rusákům dochází na zemi dech a musí s jejich nasazením víc riskovat.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 14:12
od Alfik
Xant píše: 20/6/2023, 10:43 Ocas si může useknout i třeba Mil-24, nicméně zrovna u KA-52 dost dobře nechápu, k čemu takový vrtulník má sloužit, zejména když s příchodem M-SHORAD se prakticky použití zbraní v horkém prostoru bez manévrů v nízké výšce prakticky neobejdou. Ustálený rychlý přílet do oblasti, odpal zbraní, obrat a ještě rychlejší úprk...
Ka-50 byl vyvíjen od druhé pol. 70. let. Tehdy to prostě ještě vypadalo že to bude tak jak chtěli. V 80. a 90. letech pomalu dospívali k tomu, že pilot Ka-50 je přetěžován. Proto vznikla varianta Ka-50/2, s dvoučlennou posádkou, a ta byla nakonec přeznačena na Ka-52 a výroba Ka-50 byla ukončena a nedokončené kusy byly už dokončeny jako Ka-52. Počet posádky je jediný zásadní rozdíl mezi Ka-50 a Ka-52.
Takže slouží přesně k tomu, k čemu byl určen. Jenže manpady a jiné protiletadlové prostředky, od těch 70. resp. 90. let, taky na Bobkově listu neusnuly...
U Mi-24 taky? Hmmm... díky za info :)

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 14:19
od Alfik
KOLT píše: 20/6/2023, 12:25 ...s příchodem ukrajinské ofenzivy začali Rusáci používat Ka-52 tak, jak se bitevní vrtulníky proti soupeři s výskytem MANPADS a VSHORAD používat mají, tzn. po odhalení nepřítele doletět nepozorovaně do útočné pozice, vystoupat, odpálit řízenou střelu s dlouhým dosahem a co nejrychleji zase klesnout a zmizet...
Pravdu díš. A dokonce se i snížily počty těch "ad hoc" útoků raketami v režimu "neřízená střelba". Je dost možné (když jsme si o tom minule tady psali tak jsem předpokl. že to může být i nekvalitou těch strojů), že se prostě piloti v praxi naučili to, co se měli naučit už při výcviku.
Na druhou stranu je třeba říci, že se Ka-52 nevyrábí. Linky ve fabrice stojí a lidi byli propuštěni, a to už před léty, a nikde není vidět snahu nabrat lidi zpět či zacvičit nové.
Vyráběl se, jestli se nepletu, v Irkutsku (některé díly) a Krasnojarsku (většina a kompletace), a furt nic. Místní to samozřejmě moc netěší, protože ty fabriky platily tehdy nadprůměrně dobře.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 15:23
od Ataman
Alfik píše: 20/6/2023, 14:12 U Mi-24 taky? Hmmm... díky za info :)
Taky, viz např. smrťák v Brdech:
http://www.leteckabadatelna.cz/havarie- ... etail/475/

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 20:15
od Xant
Alfik píše: 20/6/2023, 14:12
Xant píše: 20/6/2023, 10:43 Ocas si může useknout i třeba Mil-24, nicméně zrovna u KA-52 dost dobře nechápu, k čemu takový vrtulník má sloužit, zejména když s příchodem M-SHORAD se prakticky použití zbraní v horkém prostoru bez manévrů v nízké výšce prakticky neobejdou. Ustálený rychlý přílet do oblasti, odpal zbraní, obrat a ještě rychlejší úprk...
Ka-50 byl vyvíjen od druhé pol. 70. let. Tehdy to prostě ještě vypadalo že to bude tak jak chtěli. V 80. a 90. letech pomalu dospívali k tomu, že pilot Ka-50 je přetěžován. Proto vznikla varianta Ka-50/2, s dvoučlennou posádkou, a ta byla nakonec přeznačena na Ka-52 a výroba Ka-50 byla ukončena a nedokončené kusy byly už dokončeny jako Ka-52. Počet posádky je jediný zásadní rozdíl mezi Ka-50 a Ka-52.
Takže slouží přesně k tomu, k čemu byl určen. Jenže manpady a jiné protiletadlové prostředky, od těch 70. resp. 90. let, taky na Bobkově listu neusnuly...
U Mi-24 taky? Hmmm... díky za info :)
Mně ruské bitevní (útočné) vrtulníky nikdy po chuti nebyli a považuji je spíše za létající šrot. Nikdy jsem například nepochopil až mýtické přeceňování Mi-24, zejména ve válce v Afghánistánu. Ka-50/52 pokládám za slepou cestu a velké šlápnutí vedle. Naopak transportní vrtulníky mají výborné, jsou levné, robustní, odolné a nenáročné na údržbu. Pro mě je ideálním bitevním (útočným) vrtulníkem Eurocopter Tiger schopný působit i v silně bráněném prostoru. Jednak je velice rychlý a extrémně obratný, ale zejména proto, že byl navržen jako obtížně detekovatelný v elektromagnetickém a infračerveném spektru. Našlapaný tím nejlepším pro překvapivé údery v horkém prostoru. Škoda, že byl drahý a době ignorace a škrtů nebyl více rozvíjen.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 20:23
od Vestly
Povedal by som presny opak - Ka-52 je jediny vrtulnik, ktory nie je lietajuca rakva. Je dobre pancierovany, ma dobru pasivnu a aktivnu ochranu, dost toho vydrzi, kedze mu nevadi poskodenie chvostu a zaroven sa posadka vie v pripade nudze katapultovat.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 21:12
od Dzin
Vestly píše: 20/6/2023, 20:23Je dobre pancierovany, ma dobru pasivnu a aktivnu ochranu, dost toho vydrzi, kedze mu nevadi poskodenie chvostu a zaroven sa posadka vie v pripade nudze katapultovat.
Ani jedna vlastnost se na Ukrajině neprojevila jako důležitá pro přežití vrtulníku na bojišti. Naopak se ukázalo, že nejlepší protiopatření je schopnost útočit z velké vzdálenosti mimo dosah většiny PVO prostředků u vojska. To bylo mnohokrát empiricky potvrzeno.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 21:15
od Juraj Tichý
Prosím vás, je niekde zaznamenané ze by si americké vrtuľníky takto dokazali urvat zadok?
Mne to az príde neuveriteľné.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 21:17
od danny1691
Zatím západní stroje honí slabší armády a povstalce. Až to budou mít rovnocenného soupeře, uvidíme.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 21:20
od Juraj Tichý
To predsa nemá nic spoločne s tým, ze KA ma zakaz istych manévrov. Ked vidim co nasi chlapci robia s blackhawkmi..

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 21:33
od skelet
Podotkl bych, že ty západní stroje bojovaly už v Iráku 1991. Tedy proti rovnocennemu soupeři.
Rusové začali dělat to co západ dělá.. dlouhé roky.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 21:34
od seabee
Dzin píše: 20/6/2023, 21:12
Vestly píše: 20/6/2023, 20:23Je dobre pancierovany, ma dobru pasivnu a aktivnu ochranu, dost toho vydrzi, kedze mu nevadi poskodenie chvostu a zaroven sa posadka vie v pripade nudze katapultovat.
Ani jedna vlastnost se na Ukrajině neprojevila jako důležitá pro přežití vrtulníku na bojišti. Naopak se ukázalo, že nejlepší protiopatření je schopnost útočit z velké vzdálenosti mimo dosah většiny PVO prostředků u vojska. To bylo mnohokrát empiricky potvrzeno.
Takže AH-1Z Viper se střelami AGM-114 Hellfire posledních verzí.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 22:03
od Xant
Vestly píše: 20/6/2023, 20:23 Povedal by som presny opak - Ka-52 je jediny vrtulnik, ktory nie je lietajuca rakva. Je dobre pancierovany, ma dobru pasivnu a aktivnu ochranu, dost toho vydrzi, kedze mu nevadi poskodenie chvostu a zaroven sa posadka vie v pripade nudze katapultovat.
Účinnost katapultáže a reakční čas záchranného systému K-37-800M je spíš katastrofou pro piloty. V nízkých výškách např.: to co se dnes létá na Ukrajině zcela nepoužitelné vzhledem k reakčnímu času systému začínajícím odstřelem rotoru do bezpečné vzdálenosti, odpalem překrytu kabiny a vystřelení sedadel pilotů s prodlevou. Použít se to dá jedině ve vyšší výšce. Stejná sranda je to pancéřování, které není lepší než u Mi-28, který by měl snést 20 mm, přičemž standardem je dávno 30 mm, kterou to stejně neustojí. Proti rychlopalnému 30-40 mm kanónu s fragmentační municí nepomůže. Tyhle "výhody" lze použít ve vyšších letových hladinách, což je v podstatě sebevražda, protože stroj bude detekovatelný na mnohem delší vzdálenost a dostane ho PVO dřív, než vůbec stačí zaútočit.

Také jsem četl spousty nesmyslů o tom, jak snese ustřelení rotoru a podobné nesmysly. Zásah do rotoru (průstřel) snese mnoho dalších strojů, ale ustřelení žádný.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 22:34
od KOLT
K užitečnosti katapultace nad bojištěm bych jen uvedl počet provedených katapultací od začátku války: 0. Důvody viz Xant. Jejich piloti moc dobře vědí, že to nemá ani smysl zkoušet a raději se snaží stroj i z několika desítek metrů posadit na břicho, kdy je nejvyšší šance na přežití.

Xant: 20 mm přežije kabina? I průbojnou versi? Tyhle parametry neznám, tož se ptám.

Seabee:Viper má nevýhodu, že nemá radarem naváděnou versi Hellfire. Nicméně verse R, kterou umí AFAIK používat, má dosah nějakých 11+ km. A podle toho, co USMC v poslední době publikovalo, se chystají integrovat i zbraně delšího dosahu.

skelet: Pokud si dobře pamatuju, byly mimo jiné nasazeny i k eliminaci radarů včasného varování v počátku invaze. Kvůli tomu, že F-117 neměly moc dobré stealth vlastnosti na dlouhých vlnách.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 22:55
od seabee
KOLT píše: 20/6/2023, 22:34 skelet: Pokud si dobře pamatuju, byly mimo jiné nasazeny i k eliminaci radarů včasného varování v počátku invaze. Kvůli tomu, že F-117 neměly moc dobré stealth vlastnosti na dlouhých vlnách.
Ano, na začátku operace Desert Storm, ve 3:30 ráno zničílo devět AH-64 Apache naváděných vrtulníky MH-53 Pave Low IIIs předsunuté irácké PVO radary a tím uvolnili cestu letounům, které ničily střediska velení a pozemní síly na frontové linii. F-117 mezitím devastovaly středika vyššího velení a další strategické cíle v Bagdádu. Apache nesly střely Hydra 70 a Hellfire.

Re: Kamov Ka-50 a Ka-52

Napsal: 20/6/2023, 23:10
od Xant
@KOLT

To si nemyslím, pokud správně hledám informace o pancéřování Mi-28NM tak boční 22 mm boční překryt kabiny by měl chránit posádku před zásahy munice 7.62 x 55 mm, čelní 42 mm proti munici 12.7 x 100 mm tedy všudypřítomný DŠK a ty keramické pláty ve dveřích, spodku a bočnicích snad proti 20 x 102 mm HEI, ovšem nikde jsem se nedočetl nějaké bližší informace, nebo balistický standard. Dovedu si představit, že tyto informace utajují a realita možná bude lepší či horší. Tak či onak, proti 30 mm a vyšším rážím to nemá moc smysl.

https://youtu.be/6xzalcgngO8