Stránka 26 z 30

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 31/7/2012, 22:02
od Alchymista
Neboli to zrejme všetky PFMky, ale len niektoré z nich - pokiaľ sa pamätám, bola to napríklad "brnenské" 7202 (zošrotovaná) a 8001 (vo Vyškove). Mohli nosiť aj kanónový kontajner GP-9 a ešte "nejaký" prieskumný alebo rušiaci kontajner - ovládacie skrinky GP-9 a JZ sa montovali na rovnaké miesto. JZ sa zavesovala na špeciálny závesník montovaný miesto podtrupového pylonu pre PPN.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 31/7/2012, 22:31
od Pop
Schopnost nosit "JZ" nelze spojovat s možností podvěšení GP-9 nebo nějakého kontejneru.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 1/8/2012, 15:12
od Alchymista
Samozrejme máš pravdu - kanonový kontajner GP-9 mohli nosiť všetky PFM, závesník BD3-66-21NU len niektoré.
8-) A helemese, konečno som si spomenul na označenie.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 2/8/2012, 22:39
od lamada
tak nevím chlapci - ani já nejsem dokonalost sama :-P a mohu se plést což je v podstatě lidské ale pokud je mi známo tak 21 PFM mohli nosit výzbroj kterou citujete (GP 9i jaderný závěsník) letouny od sedmé serie výše (teoreticky začínající číslem 7 a výše). Což v podstatě Alchymista potvrzuje. Pravda je ta , že spojovat JZ nebo GP 9 se nemůže neboť na letounu mohlo být jenom jedno nebo druhé ale pravda je ta že ovládání bylo na jedné krabičce namotované nahoře na pevné části překrytu (čelním štítku) jak pro JZ tak pro GP 9 ,už vůbec si nejsem jist tím jestli se na PFM tímto zařízením dal ovládat rušící kontejner SPS 141- na některých MA a MF byli tyto štítky také ale sloužili výhradně pro ovládání tohoto rušiče pokud mi má vetchá paměť slouží tak to samé měli i eRky a tam se tím ovládal průzkumný kontejner umístněný pod trupem.Každý pluk mající ve výzbroji MiG 21 MF měl na každou letku mít dva letouny schopné používat SPS 141, tyto zástavby se dodělávali později protože v době vzniku těchto letounů se o tomto rušícím kontejneru pravděpodobně pouze přemýšlelo navíc přeškolení na kontejner měli jen vybraní jedinci odbornosti RV a RTV a celý provoz tohoto kontejneru byl poněkud utajován . :shock:

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 3/8/2012, 05:42
od Alchymista
Ovládacie skrinky pre kontajner GP-9, závesník JZ a rušiaci kontajner sa od seba líšili, každý podves mal vlastnú skrinku a tá sa pri zmene podvesu vymieňala.
Rušiaci kontajner mal v zadnej časti dve výmetnice ASO-2 a časť prepínačov na ovládacej skrinke patrila k nim.
Ovládacia skrinka pr GP-9 bola malá, tri tlačítka pre ovládanie napínacích propatrón a prepínač.
Ovládacia skrinka pre JZ mala v hornom rade signálky (3?), v dolnom rade bolo niekoľko spínačov (6?), niektoré sa plombovali.
Ovladacia skrinka pre rušiaci kontajner sa trochu podobala aj ovladacím skrinkám pre prieskumné kontajnery "D" a "R" na Mig-21R - ale na erkách som nerobil a netuším, či mali oba priekumné kontajnery rovnakú skrinku alebo sa tiež vymieňala podľa kontajneru.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 3/8/2012, 05:51
od lamada
No a mám v tom jasněji díky za ujasnění.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 6/8/2012, 08:00
od Pop
Když v r. 1964 přišly do výzbroje čs. letectva první Migy-21PF, byly všichni nadšeni výkonem jejich radiolokátorů oproti RL instalovaným na letounech Mig-17PF, Mig-19P/PM.
Byl zde však jeden nedostatek, který provázel provoz typu u nás do r. 2005, kdy jsme Mig-21 vyřadili z výzbroje. Starý RL "Izumrud" zobrazoval kromě cíle také malou siluetku horizontu (Rusové toto nazývali "Ptíca"), kdežto nový RP-21 již horizont nezobrazoval. To někdy zapříčinilo, při delším sbližování s cílem, přechod do nezvyklé polohy. Tento nedostatek byl částečně kompenzován na verzích "M/MF", kde již obrazovka RP-21 měla jinou pozici a kraťoučký tubus. To vše umožňovalo pilotovi letmý pohled na přístroj umělého horizontu.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 7/8/2012, 22:55
od lamada
Ahoj - on to s Ptíčkou nebyl problém jenom u RP - piloti by rádi měli symboly horizontu i na PPZ u ASP jako součást zaměřovacího obrazce. V určitých situacích to opravdu docela chybělo. Na druhou stranu nemám tušení kolik letadel tyto symboly mělo - myslím tím konstrukce z padesátých a začátku šedesátých let. :???:

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 29/8/2012, 20:22
od Pop
Naše letectvo sice nepoužívalo Migy-21 s motorem R-25, ale to neznamená, že se u nás o těchto motorech nic nevědělo. Letecké opravny Malešice (příště jen LOM) prováděly revize a opravy těchto motorů.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 29/8/2012, 20:28
od skelet
Nedělali revize na R-95?

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 29/8/2012, 21:28
od Pop
R-95 byla mutace motoru R-13 bez komory přídavného spalování (motor známe z tématu "Su-25").
Napsal jsem R-25 vědomě.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 25/9/2012, 08:18
od Pop
Po zavedení lokátoru se příď letounu Mig-21 dlouho neměnila, jen na levé straně přibyl indikátor úhlu náběhu. Změna nastala zavedením RL RP-22. Chladícím médiem tohoto RL byl líh (RP-21 chlazen vzduchem) a tak zmizela štěrbina k odebírání vzduchu ve středové přepážce za kuželem.

Možná si někdo položil otázku, proč čs. letectvo nemodernizovalo svoje Migy.21MF a nenechalo do nich namontovat nový RL RP-22, který umožňoval použít poloaktivně naváděnou střelu R-3R?
Odpověď: RL RP-22 měl vyšší náročnost na el. energii a potřebný generátor nepatřil do výbavy skříně náhonů R-13F-300. Motor R-25-300 sice potřebný generátor měl, ale jeho zástavba do draku verze "MF" nebyla jednoduchá (oproti R-13F-300 delší o 15 mm, průměr větší o 1 mm). Naše letectvo již v té době bylo konfrontováno s letouny McDD F-4F západoněmecké Luftwaffe a potřebovalo letoun, který dosahoje podobných parametrů a má ve výzbroji PLŘS středního dosahu, stejně jako Phantom II. Tehdy však tento požadavek nesplňovala žádná vyráběná verze Jedenadvacítky.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 29/9/2012, 13:17
od Flogger G
Musím ještě malinko doplnit popis změn při instalaci R-25.
Protože měl kompresor motoru R-25-300 vyšší průtočnost vzduchu než R-13F-300, malinko se zvětšil průměr přídě.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 9/12/2012, 12:19
od Mike
Unikátní video. Irácký MiG-21f v izraeli

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 1/3/2013, 11:43
od Milos984
http://htka.hu/2013/02/28/igazi-haborut ... ai-vezeto/
Tuto je niečo čo sa nevidí tak často. Cvičenie Sever Kórejského Vojenského Letectva za účasti "mladej hviezdy": Kim Čong-Un & Generalita Kórejskej ľudovej armády.
MiG-21PFM štartuje/pristáva z dialničného úseku.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 6/3/2013, 09:05
od Flogger G
Už je to delší dobu, co se tu vedla rozprava o rozdílech mezi klasickým MiGem-21 MF a "šedivkou". Odlišnosti byly nejen v konstrukci letadla, ale vylepšení doznala také výzbroj letadla.
Ve zbraňovém arzenálu omzené série MiGu-21 MF z roku 1975 se nacházela také protizemní střela Ch-66. Jedná se o řízenou sřelu naváděnou paprskem palubního lokátoru RP-21 M/MA. Pro tento účel měl každý letoun ve výbavě dvojici APU-68, aby tuto střelu mohl používat.
Standardní MiG-21 MF tuto soupravu neměl. Při předávání šedivek od 1. slp jiným uživatelům se přebírající zbrojíři nad APU-68 pozastavili - jejich MF-ly nic takového v soupravě 1:1 neměly.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 8/3/2013, 09:08
od Flogger G
ŘS Ch-66 se naváděla na cíl paprskem palubního lokátoru RP-21. Protože se jednalo o střelecký systém proti vzdušným cílům, pilot použil pevný paprsek. Pilot střelu ovládal změnou směru letu celého letadla - stejně, jako při použití protiletadlových RS-2US proti pozemním cílům.
Nevýhodou byla nutnost letu letounu k cíli po celou dobu navádění střely. Jenže v 70. letech to u leteckých protizemních systémů nebylo tak neobvyklé a střela Ch-66 značně zvýšila schopnosti MiGů-21SM/bis, a také našich šedivek, v boji proti PC.

V roce 1975 převzalo letectvo PLR obdobný počet MiGů-21 MF atejné výrobní série, ze které pocházely naše šedivky.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 16/3/2013, 09:19
od Flogger G
Zajisté ti, kteří se o letadla zajímají více, zaznamenali změnu barvy v kokpitu letadel MiG-21 všech verzí, které jsme používali.
Mimo důvod, který zde psal Pop, byla příčina změny ve výměně nočního osvětlení kabiny. Letouny vycházely původně s černými nebo tmavě šedými palubními deskami. Jejich přístroje byly pro použití v noci vybaveny luminiscenčními barvami ciferníků a ukazatelů (ručiček) jednotlivých "budíků". Na bocích kabiny a na ruční řídící páce (knipl) byly umístěny zářiče, které vyvolávali požadovanou luminiscenci a tak mohl pilot sledovat hodnoty přístrojů za tmy. Samozřejmě, věda lékařská jaksi pokročila a životy a zdraví pilotů začaly nabývat na důležitosti. Tyto zářiče a použitý materiál barev poškozovaly zdraví létajícího personálu. Došlo ke změně a přístroje měly červené osvětlení, stejně jako všechny důležité nápisy a štítky. V kabinách se objevily i svítilny s bílým světlem. Tyrkysová barva byla mnohem vhodnější pro takové osvětlení kabiny, nehledě k důvodu, který zde již náš kolega napsal.
Změna přístrojů spojená se změnou barvy byla prováděna v LOK během střední nebo generální opravy letadla.
Nařízením Hlavního inženýra letectva bylo zakázáno montovat na letouny zpětně staré přístroje se zdraví škodlivou barvou.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 16/3/2013, 19:21
od kenavf
OT otázka.Tá tyrkysová farba ovládacích panelov je v ruskej technike často používaná ale v západnej technike sa nepoužívala,tam skôr používali čiernu farbu.Aké mali jednotlivé strany k tomu dôvody?

Re: Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"

Napsal: 16/3/2013, 20:23
od Alchymista
zrejme je to dané hlavne používaným systémom nočného osvetlenia kabíny. Pri červenom osvetlení sa tyrkysová javí ako čierna a vo dne zasa príliš neruší.