Stránka 4 z 4

Re: Třída Typhoon / Tajfun (Projekt 941 Akula)

Napsal: 7/10/2021, 10:58
od Lord
No třeba RDT (Ring Drive Thruster) je taky docela tichý, a nemá takový problémy jako MHD (MagnetoHydrodynamic Drive).
Pohon se se skládá z prstence, vrtule, magnetické sestavy rotoru a statoru. Aplikacemi se zabývá například společnost Silentdynamics. Čínské námořnictvo dá do své nejnovější útočné ponorky Typ 095 "bezhřídelovou" vrtuli poháněnou ráfkem, což je "revoluční" a tichý pohonný systém.
--------

Četl jsem jakýsi vědátorský výzkum, kde napsali:
Jaderná elektrárna v ponorce, může pomocí plynové turbíny s vysokým výkonem vytvořit elektrickou energii. Kryogenní systém musí zajistit chlazení supravodivého systému MHD, magnetů MHD trysky a MHD generátoru. Mezi výhody patří možnost lepších stealth vlastností, zvýšená manévrovatelnost, zvýšená schopnost přežití, eliminace kavitačních omezení, větší nosnost a doplnění významného nouzového pohonného systému. Těchto výhod lze dosáhnout pomocí magnetohydrodynamického pohonného systému, který je neutrálně vztlakový a může pracovat se stávající pohonnou jednotkou ponorky.

Nevím jestli se tím dál vážně zabývají, a hlavně do toho valí prachy, spíš ne. Asi to víceméně skončilo začátkem 90.-tých let. Psalo se jen, že housenku měli Rusové u speciálního tichého torpéda.

Re: Třída Typhoon / Tajfun (Projekt 941 Akula)

Napsal: 17/1/2024, 17:49
od Rase
Sovětská ponorka třídy Akula během stavby.

420001727_289691780782025_837412826983429464_n.jpg

Re: Třída Typhoon / Tajfun (Projekt 941 Akula)

Napsal: 17/1/2024, 19:51
od bat
Asi by se dalo o té fotografii říct něco málo víc...
Na obrázku je TK-208 (první Akula) a byla zřejmě pořízena roku 1979, loděnice Sevmaš (česká transkripce). K povšimnutí stojí ještě 5 listé vrtule, kterou později soudruzi nahradili údajně tišší 7 listou. Také prostor na zádi, kde stojí dělníci (nevím jak to popsat), byl charakteristický pro každou Akulu zvlášť. Zřejmě se hledal optimální tvar kvůli proudění vody.