Jak se dělají levné F-35
Z článku jehož odkaz je dole:
ŠVÝCARSKO
Okamžitě po zveřejnění se hlasitě ozvali švýcarští letečtí odborníci s tím, že zkrátka není možné, aby byl F-35 s touto nabídkou nejlevnějším stíhacím letounem. Jejich názor potvrdili i konkurenční výrobci, kteří zveřejnili svoje nabídky, které byly skutečně nižší. V tu chvíli se začal odvíjet příběh jednoho zoufale nepřesvědčivého výpočtu.
Armasuisse (švýcarská obranná akviziční agentura) poprvé zvolil novou metodu hodnocení, tzv. hierarchickou procesní analýzu, při které se neudělují body jednotlivým typům letadel, ale jednotlivé nabídky se porovnávají vůči sobě ve dvojicích. Je to neobvyklý postup, který se běžně nevyužívá, a jeho výstupem jsou zpravidla mnohem větší rozdíly mezi účastníky. Švýcarští odborníci kritizovali použití této metody s tím, že je netransparentní a zkresluje výsledky ve srovnání s běžně používanými hodnotícími systémy. Důležité je přitom poznamenat, že Armasuisse neuvedl ani přesná kritéria ani jejich hodnocení a celou věc utajil. Některé výpočty však švýcarští novináři přece jen odhalili.
Například se zjistilo, že u F-35 byly započítány náklady pouze na 140 letových hodin na rok, zatímco u všech ostatních letounů to bylo 180 hodin. Když byl Spolkový úřad pro vyzbrojování s touto skutečností konfrontován novináři, vydal vysvětlení v tom smyslu, že F-35 má díky jednoduchému ovládání a pokročilým výcvikovým simulátorům šanci snížit počet hodin ve vzduchu a tím významně ušetřit, ( k tomu doplním to že cena výcviku pilota F-35A je jako obvykle "drahá" a nevím jestli v této částce v odkazu jsou započítány i simulátory, ale nejspíše ano, půjde o celkovou částku výcviku pilota.
https://imageio.forbes.com/blogs-images ... fit=bounds
Konkurenti přirozeně kontrovali s tím, že i jejich letouny mají k dispozici tzv. „Full Mission Simulator“, který může bez problémů zajistit část výcviku na zemi. Jejich námitky už ovšem nebyly vzaty v potaz.
Armasuisse celou záležitost korunoval prohlášením, že F-35 má levnější provoz i při stejném počtu hodin, přičemž uvedl hodnotu 55–60 tisíc švýcarských franků za hodinu letu (cca 1,35 mil.–1,48 mil. Kč, pozn. red.) Odborníci se však chytali za hlavu, protože i tato částka je minimálně dvoj až trojnásobná proti známým nákladům ostatních letounů.
FINSKO :
Loni v prosinci se po Švýcarsku rozhodlo koupit 64 amerických stíhaček F-35 také Finsko. Finské ministerstvo obrany však na rozdíl od Švýcarů nevyhodnotilo F-35 jako nejlevnější letoun, ačkoli v obou zemích soutěžily úplně stejné typy letadel.
Přesto i ve Finsku dochází k zajímavým početním chybám, které letouny F-35 staví účetně do mnohem příznivějšího světla. Finové například odhadují provozní náklady ještě nižší než Švýcaři, zcela mimo dosavadní zkušenosti všech provozovatelů tohoto typu letounu. Jak upozornili zahraniční novináři, zatímco americké letectvo provozuje jeden letoun za 7 milionů dolarů, Finsko počítá s náklady 4,4 milionu dolarů, přičemž tento záhadný rozdíl nikdo nedokáže vysvětlit.
Ještě hlubší rozdíl je při srovnání s Norskem a pokud by optimističtí Finové přijali švýcarské nebo dokonce norské odhady nákladů, bude je jejich flotila stát ročně troj až šestinásobek jejich vlastních odhadů.
Je vidět jak se tendry ohýbají k touženému výsledku, protože LM má dobré finanční oddělení..
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv