Stránka 5 z 11

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 7/4/2014, 19:06
od Flogger G
V polovině 90. let je pro Rusko íránský F-14 nezajímavý, vše již 15 let znali. Po pádu šáhova režimu zastavily USA veškerou pomoc a poslední F-14 nebyl nikdy dodán, v Íránu jich měli 79 z 80 zaplacených.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 7/4/2014, 19:41
od Julesak
A odkiaľ?

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 7/4/2014, 20:33
od Hektor
Dostali sa k:
F-5 Vietnam testované za letu zdroj L+K
A-37 Vietnam testované za letu zdroj L+K
F-4 Vietnam rôzne časti, neskôr z Iránu 1-2 stroje zdroj L+K

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 7/4/2014, 20:44
od Julesak
Len kde prišli k tým F-14?

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 7/4/2014, 20:57
od rotaran
v TOPGANU :D

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 7/4/2014, 22:52
od Farky
Flogger G píše:Rusové to nepotřebují, v době Íránsko - Irácké války jeden F-14 přistál v tehdejším SSSR. Pilot dezertoval.
Dezertoval jen jeden íránský pilot Tomcatu a to do Iráku v roce 1986. Tam si ho i s letadlem vyzvedli Američané, pilot dostal azyl v USA, letadlo přelétli do Saudské Arábie, prozkoumali a poté zničili. Byla to totiž akce tajných služeb, Američané potřebovali zjistit jak je možné že Íránci udržují letadla jejich výroby v provozu, především jaké díly jsou schopní si sami vyrobit. Nějaké předání Tomcatu Sovětům nebo dokonce dezerce íránského pilota do SSSR (proč by to dělal?) je prakticky vyloučené. Íránští piloti sami říkají, že Sověty ani nepustili do blízkosti jejich Tomcatů v době, kdy je tam cvičili na MiGy-29 a Su-24.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 7/4/2014, 22:55
od kenavf
Julesak píše:Len kde prišli k tým F-14?
Nie je úplne jasné na čo sa konkrétne pýtaš.Zopakuj celú otázku.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 8/4/2014, 00:03
od Polarfox
Farky píše:Nějaké předání Tomcatu Sovětům nebo dokonce dezerce íránského pilota do SSSR (proč by to dělal?) je prakticky vyloučené. Íránští piloti sami říkají, že Sověty ani nepustili do blízkosti jejich Tomcatů v době, kdy je tam cvičili na MiGy-29 a Su-24.
No dlouhodobě kolovaly jisté zkazky, že Íránci předali jeden či dva exempláře Sovětům v době irácko-íránské války výměnou za dodávku náhradních dílů, motorů atp. pro stroje americké provenience (zásoby z Vietnamu). Co je na tom pravdy, těžko říci. Kdesi jsem i četl, že jeden z našich pilotů na střelnici v SSSR viděl něco jako právě vrak F-14 (opět pravda/kec/nějaká maketa?..kdo ví). A k tomu nepouštění...Tomcaty se modernizují i s použitím ruských technologií, což si sice mohou Íránci zajišťovat sami, ale také nemusí. Nikde není vyloučeno, že navenek se popírá spolupráce, ale na pozadí funguje.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 8/4/2014, 07:54
od Milos984
Farky píše:
Flogger G píše:Rusové to nepotřebují, v době Íránsko - Irácké války jeden F-14 přistál v tehdejším SSSR. Pilot dezertoval.
Dezertoval jen jeden íránský pilot Tomcatu a to do Iráku v roce 1986. Tam si ho i s letadlem vyzvedli Američané, pilot dostal azyl v USA, letadlo přelétli do Saudské Arábie, prozkoumali a poté zničili. Byla to totiž akce tajných služeb, Američané potřebovali zjistit jak je možné že Íránci udržují letadla jejich výroby v provozu, především jaké díly jsou schopní si sami vyrobit. Nějaké předání Tomcatu Sovětům nebo dokonce dezerce íránského pilota do SSSR (proč by to dělal?) je prakticky vyloučené. Íránští piloti sami říkají, že Sověty ani nepustili do blízkosti jejich Tomcatů v době, kdy je tam cvičili na MiGy-29 a Su-24.
Pilot Tomcatu bol Major Ahmad Moradi-Talíbi, ktorého v roku 1987 zastrelili príslušníci iránskej tajnej služby v Ženeve.
Polarfox píše:
Farky píše:Nějaké předání Tomcatu Sovětům nebo dokonce dezerce íránského pilota do SSSR (proč by to dělal?) je prakticky vyloučené. Íránští piloti sami říkají, že Sověty ani nepustili do blízkosti jejich Tomcatů v době, kdy je tam cvičili na MiGy-29 a Su-24.
No dlouhodobě kolovaly jisté zkazky, že Íránci předali jeden či dva exempláře Sovětům v době irácko-íránské války výměnou za dodávku náhradních dílů, motorů atp. pro stroje americké provenience (zásoby z Vietnamu). Co je na tom pravdy, těžko říci. Kdesi jsem i četl, že jeden z našich pilotů na střelnici v SSSR viděl něco jako právě vrak F-14 (opět pravda/kec/nějaká maketa?..kdo ví). A k tomu nepouštění...Tomcaty se modernizují i s použitím ruských technologií, což si sice mohou Íránci zajišťovat sami, ale také nemusí. Nikde není vyloučeno, že navenek se popírá spolupráce, ale na pozadí funguje.
Tažko povedať čo sa reálne modernizuje. Existujú snímky Tomcatu kde má na podkrýdlovom závesníku raketu R-27, ale nie je jasné či nejde len o "predvádzačku". Treba brať do úvahy, že Iránske letectvo je v posledných rokoch z rozpočtom veľmi na tenko. Najväčší obejm peňazí ide na rakety zem-zem a pozemné prostriedky PVO.
--------
--------
Pár detajlov z práce na tému Iracko-Iranskej vojny, ktorú pripravujem a hádam v tomto roku aj dokončím.
Neformálním symbolem odhodlání a síly Íránského letectva během dlouhých válečných let byli zejména letouny F-4 Phantom a F-14A Tomcat. Jejich posádky si připsaly dlouhou řadu úspěchů, ale nemilosrdný tlak válečných operací, z toho fyzické a psychické vyčerpání a nespravedlivý cejch „tagútý - šáhových pilotů“ si vybral daň i v jejich řadách. Jak přiznávají sami váleční veteráni, myšlenka na dezerci (za normálních okolností nemyslitelná) přišla na mysl asi každému z nich. 12. srpna 1986 na ploše mezinárodního letiště al-Mutanná v Bagdádu přistál letoun Falcon 20E patřící íránským „Assemán Airlines“ (EP-FIF) pilotovaný posádkou Ali Akbár Muchamédi a M.Nadéri-Nia. Letoun byl zabaven iráckou vládou, obdržel civilní registraci YI-AHG, pod kterou složil až do jeho „návrtu domů“ během evakuace letecké techniky v důsledků leteckých útoků koaličních sil během operace „Pouští Bouře“. Další dějství přišlo 24. srpna, kdy dvojice posádek letounů F-4E Phantom dobrovolně přistála na letišti Talíl u irácké Násirie. Ještě větší pozdvižení nastalo dne 3. září, kdy ze svým letounem dezertoval pilot Tomcatu, Maj. Ahmad Morádi-Talíbi (jeho navigátor, Npor. Nadžáfi nebyl do celé věci zapojen a byl předán Iráčanům jako válečný zajatec). Až o mnoho let později vyšlo najevo, že dezerce byli součástí přísně tajné operace CIA a oddělení FTD USAF (označené jako „Night Harvest“), započaté s cílem zjisti, jak jsou Íránci schopni udržovat svá letadla ve vzduchu bez přísunu náhradních dílů. Letouny byly americkými techniky urychleně připraveny k letu a přelétnuty do Saudské Arábie. Jeden z íránských Phantomú nakonec přece jen zůstal v Iráku, když ho americký pilot odmítl pilotovat, zřejmě pod dojmem prohlídky jeho stavu. Jeho rozstřílený vrak, pak nalezli američtí vojáci v březnu 2003. V Saudské Arábii byly ostatní letouny podrobeny detailnímu ohledání a některé součástky byly vymontovány a odvezeny do USA. Po ukončení operace byli letouny vyhozeni do vzduchu na místní letecké střelnici.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 8/4/2014, 16:37
od Julesak
kenavf píše:
Julesak píše:Len kde prišli k tým F-14?
Nie je úplne jasné na čo sa konkrétne pýtaš.Zopakuj celú otázku.
Či a ak áno, tak kedy a ako sa dostal ZSSR/RF k preskúmaniu iránskej F-14.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 19/10/2014, 20:34
od skelet
F-14 během amerického testování skokanského můstku (náklon 9°). Dle výsledků testů jsou z můstku vzlétat všechny stroje US Navy s vyjímkou protiponorkového S-3 Viking, díky své nízké akceleraci.
Obrázek

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 14/12/2014, 12:09
od zenith0009
Ztráta části křídla po srážce s druhým Tomcatem, letoun v pořádku přistál v Singapuru.
Obrázek
Po ztrátě krytu radaru, který rozbil plexisklo kabiny a zranil pilota, ten přesto dokázal přistát na LL USS Eisenhower.
Obrázek
Extrémně nízký průlet nad LL USS America v podání pilota Dalea “Snort” Snodgrasse.
Obrázek

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 28/8/2015, 17:48
od Mike
Zajímavé video. Krátká přednáška o vývoji konstrukce F-14

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 20/11/2015, 17:48
od kozlustechnykus
Iranske F-14 jeste furt litaji na bojove mise. Tady od 1:20 doprovazi Tu-95MS nad Syrii.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 20/11/2015, 18:31
od Polarfox
Tak pořád je to to nejlepší, co mají (a nějaký čas to tak ještě bude), takže ty budou létat ještě dlouho :)

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 20/11/2015, 21:52
od Sholva
A ví se, co tenkrát ti Amíci zjistili? Docela by mě to zajímalo...

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 20/11/2015, 21:55
od Zemakt
Stejně je obdivuhodné, že jsou schopni je pořád provozovat.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 20/11/2015, 22:40
od kenavf
Zemakt píše:Stejně je obdivuhodné, že jsou schopni je pořád provozovat.
My máme problém udržať v prevádzke pár MIG-ov a to ani nieje blokáda na náhradné diely.
Kto vie ako to dokázali udržať v prevádzke.Kanibalizovaním by sa to dlho nedalo,pretože často odchádzajú stále tie isté súčiastky a na čiernom trhu sa to ťažko zháňa.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 20/11/2015, 23:42
od pks
kenavf píše:My máme problém udržať v prevádzke pár MIG-ov a to ani nieje blokáda na náhradné údiely.
Kto vie ako to dokázali udržať v prevádzke.Kanibalizovaním by sa to dlho nedalo,pretože často odchádzajú stále tie isté súčiastky a na čiernom trhu sa to ťažko zháňa.
1. Takže stačí se naučit kopírovat pár odcházejících součástek nebo je prostě nahradit nějakým provizoriem (tj. ne 100% kopie)
2. Je rozdíl v údržbě, pokud se dodržují povinné a předepsané zásahy a používají se certifikované díly a pokud mohu projevit "kreativitu" a splnit úkol i jinou cestou.
3. Teď jsem se díval na motor (General Electric F110), a vyrábí jej v licenci v Turecku (Turkish Aerospace Industries). Skoro bych si dokázal představit, že pár kousků tajně posílali do Íránu nebo mohla uniknout výrobní dokumentace.
4. Je možné, že Íránské F-14 už mají náhradní motory, které nedávají výkon F110Pratt & Whitney TF30, ale že to stačí na let. F-14 by potom byla jen maska - aby měli protivníci respekt - ale nemusí třeba vůbec být schopen nadzvukového letu.

Re: Grumman F-14 Tomcat

Napsal: 21/11/2015, 00:12
od skelet
Mam za to, ze iranske F-14 pohani motor TF30. Motot F110 dostala az verze F-14D, a to uz byl Iran davno nepratelska zeme